InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werkloos? Blijf actief en positief!

Werkloos? Blijf actief en positief!

Werkloos? Blijf actief en positief! Als je net ontslagen bent heb je misschien nog goede hoop op een nieuwe baan, maar als je al een aantal maanden thuis zit, zie je de toekomst waarschijnlijk somber in. Dit is begrijpelijk, maar het kan ervoor zorgen dat je juist in een neerwaartse spiraal terecht komt. Zorg dus dat je niet bij de pakken neer gaat zitten en blijf actief!

Niet teveel piekeren

Je vraagt je af waarom ze je ontslagen hebben. Of je je werk wel goed deed, of je sociaal wel goed functioneerde op de werkvloer. Als je hierover nadenkt, bedenk dan dat het een erg slechte tijd is voor bedrijven om goed te blijven lopen. Het gaat slecht met de economie, waardoor klanten op zich laten wachten. Bijna elk bedrijf heeft er last van en het gevolg ervan is dat bedrijven veel minder werk hebben. Natuurlijk kunnen ze dan niet alle werknemers blijven betalen en hierdoor vallen er gedwongen ontslagen. De kans is groot dat je hier zelf de dupe van bent geworden. Je kan altijd je oude werkgever opbellen om te vragen of er verder nog een rede was van je ontslag. Als je dit eenmaal weet kan je hieraan gaan werken. Als je oude werkgever je bijvoorbeeld niet assertief genoeg vond kun je een assertiviteitstraining gaan volgen.

Solliciteren en afgewezen worden

De kans is groot dat je al meerdere malen gesolliciteerd hebt en dat je al een aantal keer bent afgewezen of zelfs nooit een reactie hebt ontvangen. De banen liggen niet voor het oprapen en het aantal werklozen is enorm gestegen. Als er dus een vacature vrijkomt wordt hier massaal op gereageerd. Voor werkgevers is het erg moeilijk om overal op te kunnen reageren, al is het natuurlijk niet netjes als ze niks van zich laten horen. Trek het je in ieder geval niet persoonlijk aan. Ook kan het wel eens voorkomen dat ze door de drukte jouw sollicitatie misschien niet eens gelezen hebben. Je kan altijd zelf initiatief tonen en het bedrijf opbellen. Hiermee laat je zien dat je echt geïnteresseert bent en kan je misschien alsnog op gesprek komen. Als je toch op gesprek geweest bent en ze hebben je uiteindelijk niet uitgekozen, ga dan niet bij de pakken neer zitten, maar gebruik dit om ervan te leren. Misschien kan je een sollicitatietraining volgen of wat meer informatie zoeken over sollicitatiegesprekken. Hier een paar kleine tips voor als je op gesprek mag komen:
  • De eerste indruk is erg belangrijk, stel jezelf dus altijd voor, geef degene die je ontmoet een hand en probeer oogcontact te maken en te glimlachen.
  • Zit rechtop tijdens het gesprek, maar niet geforceerd. Probeer ontspannen over te komen en jezelf een open houden te geven. Dus niet met je armen over elkaar zitten.
  • Als je erg zenuwachtig bent kun je een homeopatisch middel nemen voor het gesprek, bijvoorbeeld valeriaan of sint janskruid. Vraag de verkoper om advies over dit middel voor je het gaat gebruiken.
  • Probeer jezelf niet beter voor te doen dan je bent, wees jezelf, maar benadruk wel je goede punten.
  • Trek kleding aan dat netjes oogt, maar waar je je wel lekker in voelt. Als je je ongemakkelijk voelt in je kleding, dan is de kans groot dat je dit ook uitstraalt. Dus bijvoorbeeld een nette pantalon met een blouse.

Positief blijven

Het is moeilijk om nog positief te blijven denken als je al een langere tijd werkloos bent en als je al een aantal keer afgewezen bent. Bedenk bij jezelf dat dit een goed moment is om na te denken wat je met je leven wilt doen. Wil je nog steeds werk vinden in deze branche of wil je misschien een heel andere richting op gaan? Benut je tijd goed door meer te gaan sporten, dit zorgt ook weer voor een betere stemming. Houd je bezig met gezonde voeding, je hebt hier immers nu genoeg tijd voor, dus je kan lekkere en gezonde maaltijden bereiden. Maak af en toe een wandeling en zorg dat je bezig blijft. Maak het huis aan kant, zoek een nieuwe hobby, zelfs kleurplaten inkleuren werkt erg ontspannend en het houdt je bezig.

Alles aanpakken wat je kunt krijgen

Als je al vaak gesolliciteerd hebt en je kan maar geen baan vinden, bekijk dan of je wel realistisch bezig bent. Natuurlijk staat het een beetje raar op je cv als je ineens een baan beneden je stand hebt, maar het staat ook niet goed op je cv als je al 3 maanden niks hebt gedaan. De meeste werkgevers vinden motivatie toch wel erg belangrijk, dus als je ze uitlegt dat je het zat was om thuis te zitten en dat je gewoon graag aan de slag wilde dan zullen ze hier echt wel begrip voor hebben. Zorg dus dat je ook solliciteerd op vacatures waar je normaal gesproken niet op zou reageren en als ze je willen, pak het dan met beide handen aan!
© 2012 - 2019 Vivere87, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
WW-uitkering en passende arbeidWW-uitkering en passende arbeidEen WW-uitkering wordt verstrekt op voorwaarde dat degene die de uitkering krijgt ook passende arbeid accepteert. Mensen…
Boven de veertig en werkeloosBoven de veertig en werkeloosWanneer je ouder dan veertig bent en werkeloos, is solliciteren een vervelende bezigheid. Vanwege je leeftijd wordt je a…
Voor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkeringVoor de tweede keer WW: duur en hoogte uitkeringStel je hebt over een bepaalde periode een WW-uitkering ontvangen omdat je werkloos bent geraakt. Ondertussen heb je wee…
Klaar met je opleiding, wat nu?Klaar met je opleiding, wat nu?Je bent klaar met je opleiding, en je zoekt een baan. Maar waar moet je het precies zoeken? Het is lastig om in deze tij…

Reageer op het artikel "Werkloos? Blijf actief en positief!"

Infoteur: Vivere87
Gepubliceerd: 26-01-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!