InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken in de ouderenzorg: iets voor mij?

Werken in de ouderenzorg: iets voor mij?

Werken in de ouderenzorg: iets voor mij? Denk je er over na om te gaan werken in de ouderenzorg maar weet je niet precies wat het inhoudt en wat er van je verwacht word? Dit artikel kan je helpen bij je beslissing. Wat je werkzaamheden zullen zijn, hoe je de ouderen aanspreekt, wat je van collega's kunt verwachten, je vindt het hier.

Verzorging, verpleging of PG?

Allereerst is het makkelijk om te weten op welke van deze drie afdelingen je wilt werken aangezien de werkzaamheden behoorlijk verschillen. Als je op een afdeling komt waar mensen wonen die niet meer zelfstandig in hun eigen huis kunnen wonen vanwege (bijvoorbeeld) de ouderdom, kan het zijn dat de mensen niet veel hulp nodig hebben. Zij krijgen bijvoorbeeld hulp met wassen en aankleden, of ze moeten geholpen worden met het aantrekken van de steunkousen. Deze mensen zijn relatief zelfstandig en worden 'verzorgd'.

Er zijn ook verpleeghuizen of verpleegafdelingen binnen een woonzorgcentrum. Hier wonen mensen die niet meer in een ziekenhuis opgenomen zijn, maar nog wel veel zorg nodig hebben. Ook wonen er mensen die door bijvoorbeeld ernstige medische problemen niet meer in een verzorgingshuis kunnen blijven. Als je op zo'n verpleegafdeling werkt, zul je veel dingen voor de mensen moeten doen omdat ze dat niet meer zelf kunnen. De bewoners zijn dan ook behoorlijk afhankelijk van jou wat betreft de ADL (algemene dagelijkse levensverrichtingen). Soms zijn de mensen bedlegerig en worden ze ook op bed gewassen en aangekleed.
Het werk op een verpleegafdeling is lichamelijk zwaar.

Daarnaast zijn er ook PG afdelingen. PG staat voor psychogeriatrie en in een onderdeel binnen de geneeskunde dat zich bezighoudt met de geestelijke vermogens bij mensen op leeftijd. Kortgezegd verblijven hier mensen die problemen hebben met het geheugen (dementie).

De bewoner staat centraal

Het is belangrijk om deze gedachte in je achterhoofd te houden. Je doet het werk voor de bewoners, en probeert het beste voor de bewoner te doen. Belangrijk hierbij is wel, dat de bewoner zelf keuzes maakt.
Een aantal speerpunten:
  • Bewoners voelen zich thuis
  • De bewoner kan zijn en blijven wie hij/zij is
  • De bewoner vertrouwt op mijn vakkennis en begrip

Voldoe ik aan bepaalde karaktereigenschappen?

Werken met ouderen kan soms veel van je vergen. Niet iedere bewoner is even vriendelijk, of begrijpt jou. Om het voor jezelf en de bewoners leuk te houden, zijn er een paar dingen van belang:
  • Wees een luisterend oor.
  • Heb geduld met de bewoners.
  • Heb respect voor de bewoners en hun eigendommen.
  • Sta familie netjes te woord.
  • Probeer wensen te vervullen.
  • Betrek de bewoner in acties.
  • Ik doe wat ik zeg en ik zeg wat ik doe.
  • Maak oogcontact met de bewoner.
  • Maak concrete afspraken en kom die na.

Lastige situaties

Ook in dit werk komen vervelende situaties voor. Bewoners kunnen soms boos of verdrietig zijn, je kunt sterfgevallen meemaken enzovoorts. Veel bewoners voelen zich onbegrepen en kunnen hierdoor soms best eens tegen je uitvallen, bijvoorbeeld als je wat later bent dan anders. Probeer dan altijd rustig te blijven en de bewoner te begrijpen. Stel je maar eens voor om compleet afhankelijk te zijn van anderen. Benader de bewoner rustig, en leg uit waarom je later bent. Vaak zal de bewoner dat begrijpen en kun je de bewoner helpen.

Voordelen van het werk

Werken in de ouderenzorg is voornamelijk erg dankbaar werk. Over het algemeen zullen de bewoners blij zijn met je komst. Je kunt echt iets voor een ander betekenen en ze een fijn gevoel geven. Daarnaast werk je in een team van collega's, wat ook erg gezellig kan zijn.
Op het moment is er veel werk in de ouderenzorg dus je hebt een grote arbeidsmarkt.

Nog niet overtuigd?

Ben je er nog niet zeker van of werken in de ouderenzorg wat voor je is? Geen zorgen, er zijn nog genoeg andere manieren om erachter te komen. Neem eens een kijkje in een woonzorgcentrum. Vraag of iemand je kan rondleiden, maak eens een praatje met bewoners. Daarnaast vragen veel instellingen vrijwilligers. Ga eens een weekje als vrijwilliger aan de gang en kijk of het iets voor je is.
© 2012 - 2018 Melanie-p, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ouderenzorg, voorzieningen en veranderingenOp dit moment zijn er veel ouderen, maar het worden er alleen maar meer, door de vergrijzing. Waar gaat de ouderenzorg o…
Gezondheidszorg in Nederland, cure vs. careDe (gezondheids)zorg in Nederland is opgesplitst in twee sectoren, cure en care. In de praktijk is deze scheidslijn niet…
Ziekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende: IG, AG en opleidingZiekenverzorgende of verzorgende, ook wel helpende genoemd. Wie deze opleiding volgt, gaat werken in de zorg: de ouderen…
mijn kijk opOuderenzorg: hoe ouderenzorg verbeterd kan wordenProfessionele ouderenzorg in de verpleegkunde bestaat eigenlijk niet zo lang. Gekeken wordt dan ook in dit artikel op we…
Gasthuis en ouderenzorg door de eeuwen heenGasthuis en ouderenzorg door de eeuwen heenEen gasthuis was een soort verpleeghuis voor zieken en gebrekkige bejaarden dat vanaf de middeleeuwen bestond. Gasthuize…

Reageer op het artikel "Werken in de ouderenzorg: iets voor mij?"

Reactie

Ageeth van de Ven, 28-09-2017 08:33 #1
Hallo,
Ben al een lange tijd aan het zoeken naar een baan waar ik mezelf in kwijt kan. Waar ik iets kan toevoegen, en waar ik voldoening uit haal. Ik werk al heel wat jaren om de rekeningen te kunnen betalen, maar wat me totaal geen voldoening geeft.
Ik denk echt dat ik goed ben met mensen, ben geduldig, heb veel inlevingsvermogen, heb een flinke dosis levenservaring, Ik vind het heerlijk om voor mensen te zorgen. Ik heb alleen geen diploma's in de richting van de zorg. ik wil nog wel een opleiding doen, maar wil geen jaren meer naar school.
Kan iemand mij een tip geven, zou zeer welkom zijn. Groetjes Ageeth

Infoteur: Melanie-p
Gepubliceerd: 01-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!