Doorzettingsvermogen: de sleutel tot succes

Het is niet altijd evident om met een zelfde hoeveelheid doorzettingsvermogen door het leven te gaan en doelstellingen te verwezenlijken. Dit kan te wijten zijn aan een beperking, tegenslagen en 'mindere' periodes in het leven. Toch is het belangrijk op tijd in te zien dat doorzetten belangrijk is in het leven en je hiermee rendement creëert. Doorzetten wilt echter niet zeggen dat je oogkleppen moet opzetten en je eigen ding blijven doen ongeacht negatieve feedback van je omgeving, het niet om kunnen met kritiek, je niet kunnen aanpassen en niet open staan voor samenwerking. Hoe kan je doorzettingsvermogen aanscherpen?

Doorzettingsvermogen

Doelstellingen bereiken en tegenslagen het hoofd bieden

Doorzetten wilt zeggen dat je steevast volhoudt aan ambities en pas stopt als je je doelstellingen hebt bereikt. Je biedt tegenslagen die een hindernis vormen het hoofd en houdt vol tot je je doel bereikt hebt. Je zet door en stopt pas wanneer je er werkelijk bent. Je creëert oplossingen om problemen het hoofd te bieden en blijft positieve 'vibes' invoeren om naar je doel toe te werken. Toch is dit niet eenvoudig gezien de vele hindernissen die je kan tegenkomen op je tocht.

Eigenschappen van een doorzetter

Positieve eigenschappen

Een doorzetter vertoont ambitie,en probeert het leven zoveel mogelijk positief te benaderen, is tactvol, zoveel mogelijk zelfstandig, resultaatgericht, stressbestendig en richt zich tot het tot in de puntjes uitvoeren van de gemaakte plannen om een doel te bereiken. Tegelijkertijd houdt hij of zij rekening met de omgeving door flexibel te zijn, vindt hij of zij positief omgaan met feedback een onmisbare eigenschap en vormt opbouwend samenwerken geen probleem. Deze eigenschappen kenmerken een goede doorzetter, maar soms ontaardt een doorzetter in extremisme.

Negatieve eigenschappen

Het willen doorvoeren van plannen ongeacht negatieve feedback van collega's of andere mensen kan tegen hem of haar inwerken. Doorzetten mag dus niet ontaarden in koppigheid en egoïsme. Voorbeelden hiervan zijn:
  • blijven volhouden om je doelstellingen te behalen ongeacht rekening te houden met feedback
  • het niet aanvaarden van kritiek
  • geen aanpassingsvermogen aan de dag willen brengen
  • niet openstaan voor samenwerking

Ook nood aan sociale steun

Deze vorm van extremisme biedt een enorme handicap voor de doorzetter, want om echt een doel te bereiken met deze eigenschappen wordt het eenzame strijd. Zonder medewerking van anderen, zonder sociale steun heeft doorzetten een heel andere betekenis, dat van een einzelganger die op zichzelf alles probeert te bereiken maar ondertussen ook alleen achter blijft en geen steun vindt. Een echte doorzetter vindt steun bij de omgeving en put hier energie uit. Zonder enige bevestiging, zonder enige waardering wordt het wel erg moeilijk.

Doorzettingsvermogen bij mensen met een beperking

Van mensen met een beperking, bijvoorbeeld mensen die blind zijn, met een fysieke of mentale handicap door het leven gaan, of ernstig ziek zijn wordt eigenlijk verwacht dat zij het leven op een bepaalde manier toch het hoofd kunnen bieden en kunnen meedraaien in de maatschappij. Ten opzichte van iemand die volledig gezond is vertrekken zij vanuit de min. Zij dienen met deze beperking om te gaan en op doorzettingsvermogen een weg te vinden in de maatschappij. Zij grijpen in het beste geval de mogelijkheden die aangeboden worden voor maatschappelijke inclusie, dewelke voor hen als een onmisbare factor kunnen aanzien worden om doorzettingsvermogen te stimuleren en die bovendien een platform bieden om hun persoonlijke kracht en doorzetting te bevestigen.

Doorzettingsvermogen versterken

Aanpak herzien

Wanneer je merkt dat je onvoldoende krediet haalt op jou manier, probeer dan je manier van aanpakken te herzien. Misschien is er een betere of succesvollere manier om iets aan te pakken. Denk er extra over na, analyseer je visie en kom tot een besluit.

Wees bestand tegen weerstand

Mensen kunnen vaak weerstand vertonen omdat ze jaloers of afgunstig zijn over hetgeen jij wilt uitvoeren. Probeer hier een balans in te vinden en weeg goed af welke gevolgen dit kan hebben voor jou. Het is niet omdat er kritiek komt dat dit ook gegrond is, vaak probeert iemand een goed idee tot zich te maken.

Neem het niet te persoonlijk

Een kritiek op een doel dat je wilt bereiken hoef je echt niet persoonlijk te nemen. Zie het afzonderlijk van jou als persoon en denk daarom niet dat je mislukt bent moest het niet lukken.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Een kwestie van karakter: waarom doorzettingsvermogen en nieuwsgierigheid belangrijker zijn dan iq, uitgeverij Atlas Contact .. Door Paul Tough 2012

Reageer op het artikel "Doorzettingsvermogen: de sleutel tot succes"

Infoteur: Brunos
Laatste update: December 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Psychologie
Schrijf mee!