InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Hoe begin je met modellenwerk?

Hoe begin je met modellenwerk?

Hoe begin je met modellenwerk? Wil jij graag model worden? Maar je weet niet hoe en waar je moet beginnen? Lees in dit artikel meer hierover. Je vindt ook handige tips en belangrijke dingen waar je op moet letten voordat je begint. Elk meisje droomt er weleens van om een model te worden. Bedenk echter dat het echte modellenwerk, mocht je doorbreken, erg zwaar is. Je leidt dan een druk leven en reist erg veel. Soms zelfs over de hele wereld. Een relatie onderhouden is moeilijk op zo'n moment. Je kan veel geld verdienen met modellenwerk, maar voor het zo ver is moet je wel potentie hebben en de juiste looks.

Begin

Om te beginnen kun je het beste jezelf proberen aan te melden bij een modellenbureau. De meeste zijn professioneel en altijd wel op zoek naar nieuw talent. Je dient dan wat gegevens over jezelf in te vullen en een aantal foto's op te sturen. Met huis- tuin en keukenfoto's kun je het proberen, maar je kunt het beste eerst een portfolio maken met een paar goede foto's. Een portfolio is een map met je beste foto's. Zorg voor diverse poses en gezichtsuitdrukkingen. Varieer in je foto's, dat betekent van je hele lichaam, maar ook van alleen je gezicht. Draag niet te veel make-up, ga voor naturel. Er zijn verschillende soorten modellen en je hoeft niet per se heel erg knap of dun te zijn. Iedereen verdient en kan een kans krijgen.

Vind een goede fotograaf

Een goede fotograaf zoeken is altijd lastig. Als je op Google zoekt dan kom je er heel veel tegen, vaak moet je dan betalen voor een paar foto's. Dit hoeft niet, er bestaan websites (oa. Dutchheaven) waar je je aan kan melden als model. En zitten ook fotografen en zodoende kun je communiceren. Zoek altijd eerst naar ervaringen voordat je een afspraak maakt met de fotograaf. De reden dat zo'n shoot gratis is is omdat je toestemming geeft dat de fotograaf jouw foto's op zijn website mag zetten, dus zijn portfolio. Je tekent van tevoren altijd een contract met de afspraken daarin. Heb je een afspraak gemaakt, neem dan naar een fotoshoot altijd iemand mee. Dit is voor je eigen veiligheid, niet iedereen is te vertrouwen en het geeft jezelf ook vaak een prettiger gevoel als er een bekende mee is. Doe nooit dingen waar jij je niet prettig bij voelt, dat is een slechte ervaring en de foto's worden daar ook niet mooier van Voor een compleet en gevarieerd portfolio kun je het beste meerdere fotoshoots doen, afhankelijk van wat jij goed vind voor je portfolio.

Feiten

  • Als model moet je veel wachten, je moet dus geduld hebben.
  • Je moet veel reizen.
  • De modellenwereld is een keiharde wereld, waarin niet altijd iedereen aardig is. Er is heel veel concurrentie.
  • Je moet flexibel zijn, soms worden afspraken onverwachts verzet. Dit kan ook een uur van tevoren gebeuren.
  • Je kan in veel gevallen niet je looks hebben zoals jij die wilt. Je opdrachtgevers bepalen hoe jij eruit ziet. Je kan dus heel graag lang haar hebben, maar als hun het kort willen, dan gaat het kort. Je kan daar niet tegen in gaan, want dat is absoluut niet professioneel.
  • Om er mooi uit te zien moet je altijd letten op je voeding. Je moet gezond eten voor een mooie huid.
  • Je moet regelmatig sporten om je lichaam in vorm te houden.
  • Doe nooit dingen die je niet wilt. Laat je niet overhalen, blijft bij je eigen standpunt en doe waar jij je goed bij voelt.
  • Als je foto's maakt doe dat dan met een contract. Zo heb je een houvast.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe begin je met modellenwerk?"

Reactie

Hanna J., 22-01-2012 12:02 #1
Modellenwerk is heel leuk om te doen en ik heb hele goeie ervaringen met Photoplace.nl. Dit is een portfolio website die al jaren actief is en veel informatie geeft en ook veel doet aan veiligheid. Aan beginnende modellen wil ik altijd wel het advies geven om voorzichtig te zijn met mensen die iemand benaderd en zegt dat hij fotograaf of modellenscout is… altijd eerst navragen en controleren en niet zomaar aannemen dat dit klopt.

Mvg
Hanna

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 20-08-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 1
Schrijf mee!