InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Beveiliging inhuren

Beveiliging inhuren

Beveiliging inhuren Er is een steeds grote vraag naar beveiligers. Dit komt omdat de overheid steeds minder bereid is om politiesteun te geven bij evenementen. Daardoor moeten organisatoren zelf opdraaien voor de kosten. Een andere reden is het toegenomen vandalisme. Iemand moet een mbo-opleiding hebben gevolgd voordat iemand zich beveiliger mag noemen. De kosten van een beveiliger inhuren zijn gemiddeld tussen de 20 en 30 euro. Er is steeds meer vraag naar beveiliging. Dat komt omdat de regels op dat gebied steeds strenger worden. De Nederlandse overheid stelt steeds strengere eisen aan (grote) evenementen omdat er verschillende keren dingen fout zijn gegaan. Het meeste recente voorbeeld zijn de rellen bij Hoek van Holland. Een andere reden is dat de overheid ook steeds minder vaak politie wil inzetten, omdat zij vindt dat die andere prioriteiten hebben. Daardoor kan het tegenwoordig zelfs voorkomen dat de organisatoren van een Sinterklaasoptocht zelf voor beveiliging moeten zorgen. Een laatste reden is de toegenomen hufterigheid in de maatschappij. Er wordt steeds meer vernield en er is daarom ook steeds meer beveiliging nodig om alles in goede banen te leiden.

Opleiding van beveiligers

Niet iedereen kan zomaar beveiliger worden. Er is daar een opleiding voor nodig op mbo-niveau. Er zijn 3 soorten niveaus. Op mbo 1-niveau kan iemand toezichthouder worden of een particulier onderzoeker. Als iemand niveau 2 met succes heeft afgerond mag hij of zij zich beveiliger noemen. Er zijn daarin ook verschillende specialisaties zoals evenementenbeveiliger of winkelsurveillant. Als iemand niveau drie heeft gevolgd mag hij of zij ook coördinator worden. In dat geval betekent het dus dat iemand mag leiding mag geven aan andere beveiligers.

Praktijkopleiding beveiliger

Vroeger heette de opleiding tot beveiliger Algemeen Beveiligingsmedewerker (ABM). In de nieuwe opleiding is er meer aandacht voor rapportage, ICT-gebruik en communicatieve en sociale vaardigheden. Een groot deel van de opleiding wordt gevolgd in de praktijk. Een student wordt gekoppeld aan een bedrijf en krijgt vanaf de eerste dag te maken met een praktijkopleider die hem verder helpt.

Beveiliger inhuren

Beveiligers zijn voor een groot aantal verschillende evenementen en gebeurtenissen in te huren. Zo is het mogelijk om beveiligers in te huren voor specifieke evenementen, zoals een show, een conferentie of een festival. Veel bedrijven op industrieterreinen huren beveiligers in. Vaak doen ze dat met andere bedrijven op het industrieterrein, om kosten te besparen. Het probleem met industrieterreinen is dat deze vaak afgelegen liggen en dat er ís avonds en ís nachts nauwelijks personeel aanwezig is. Daardoor zijn ze makkelijk gevoelig voor inbraak. In het geval van objectbeveiliging of beveiliging van een industrieterrein rijden beveiligers meestal eens in de zoveel tijd om te zien of alles nog in orde is. Ook reageren ze in het geval ergens bij een bedrijf een alarm afgaat. Dan zijn ze zo snel mogelijk ter plekke. Hetzelfde doen veel winkelverenigingen die in een gemeenschappelijk winkelbedrijf zitten. De kosten voor deze beveiliging worden wel doorberekend in de kosten voor de klant. Soms zien bedrijven ook af vanwege de beveiliging, juist vanwege de kosten.

Kosten voor inhuren beveiliging

De kosten voor de beveiliging kunnen snel oplopen. Het inhuren van een beveiliger is gemiddeld tussen de 20 en 30 euro. Als er meer gespecialiseerde beveiligers nodig zijn, bijvoorbeeld beveiligers met honden, kunnen die kosten nog veel sneller oplopen. En beveiligers werken zelden alleen. Niet iedereen kan dus zomaar beveiligers betalen. De belangrijkste reden waarom de kosten voor festivals de afgelopen jaren zo snel zijn opgelopen komt doordat de beveiligingskosten zo hoog zijn.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beveiliging inhuren"

Reactie

Leon, 24-09-2013 16:02 #1
Is het genoemde bedrag van 20 á 30 euro, per uur?

Infoteur: Simcha
Laatste update: 10-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 1
Schrijf mee!