Zakelijke outfit: Dressed for success

Welk product je ook verkoopt of welke dienst je ook aanbiedt, jij zult altijd zelf je beste en meest commerciële marketing tool zijn. Hoe je jezelf presenteert en kleedt, kan het verschil betekenen tussen business daadwerkelijk binnenhalen of niet. Wanneer je klanten helpt om zich in positieve zin aan je te binden, kun je hun vertrouwen en loyaliteit winnen en behouden. Hoe ziet een goede zakelijke outfit er nu precies uit? Wat is de meest succesvolle zakelijke kleding in het bedrijfsleven? Hieronder volgen een aantal handige tips, die jou kunnen helpen om een betrouwbaar en stevig zakelijk imago te creëren. Sommigen lijken clichématig eenvoudig. Anderen geven je het onprettige gevoel, dat uiterlijk meer telt dan een goed innerlijk. Maar feit is dat eerste indrukken tellen, wanneer je succesvol zaken wilt doen. Het kan daarom geen kwaad om eens stil te staan bij de volgende suggesties:

Zelfvertrouwen in stijl en uitstraling

Jezelf met zorg kleden kan jou helpen om zelfvertrouwen te ontwikkelen maar stimuleert ook anderen hun vertrouwen in jou. Door te kiezen voor succesvolle kleuren en een doordachte kledingstijl “koop” je zelfvertrouwen en zul je beter in staat zijn om jezelf te presenteren. Wetend dat je er in ieder geval fantastisch uitziet. Zo kun je je concentreren op waar het werkelijk om gaat en hoef je je geen zorgen te maken over je outfit.

Eerste indruk telt

93% van de eerste indruk, die je als persoon maakt, is afhankelijk van je verschijning. Die indruk komt tot stand in fracties van seconden, wanneer mensen jou voor het eerst ontmoeten en kan daarmee je gehele toekomstige relatie met een zakenpartner beïnvloeden. Verplaats je eens in je gesprekspartner en denk na over welke gedachten jij bij hem of haar zou kunnen oproepen: Zou jij met jezelf in zaken gaan?

Kies voor comfort

Kies voor outfits, die comfortabel aanvoelen. Wanneer je je ongemakkelijk voelt in je kleding, heeft dit absoluut invloed op hoe je jezelf presenteert. Ook kan dit er natuurlijk voor zorgen, dat je een waardeloze dag hebt. Zorg er dus voor dat je kleren lekker en ruim genoeg zitten, dat ziet er meteen ook beter uit.

Trek aandacht op de juiste manier

Het valt op, wanneer je je opgelaten of ongemakkelijk voelt. Of als je maar blijft friemelen aan je jasje of wiebelt op je stoel. Wanneer je aandacht trekt op de verkeerde manier, zal jouw klant zich hierop focussen. Je hebt natuurlijk liever dat hij of zij aandacht geeft aan wat je probeert over te brengen.

Relevantie

Vergeet niet om je agenda voor die dag te checken en denk na over welke outfit geschikt is voor welk type meeting. Het is extreem belangrijk om tegemoet te komen aan de verwachtingen van je klant. Als je jouw bedrijf of dienst niet aan de man brengt op de manier, dat jouw klant het verwacht wordt het veel en veel moeilijker om ook daadwerkelijk tot verkoop te komen.

Stijl is niet gelijk aan mode

Kies kledingstukken, die je staan. Een business outfit heeft niet per definitie een relatie met de mode. Zakelijke kleding vereist dat je zakelijk en zakelijk succesvol uitziet. De outfit is er puur en alleen voor bedoeld om jezelf en jouw bedrijf of dienst positief te helpen neerzetten. Zie jezelf als asset van je eigen bedrijf.

De belangrijkste accessoire is je glimlach

Niets ziet er beter uit dan een “winning smile” en onthoud goed: Lach oprecht en de wereld lacht met je mee!
© 2009 - 2024 Sterretje999, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen?Wat is zelfvertrouwen? Wat doet zelfvertrouwen met u? Heeft zelfvertrouwen een nut? Waar is zelfvertrouwen goed voor? Le…
Zakelijk kleden: De business casual outfitZakelijk kleden: De business casual outfitSteeds meer bedrijven verlaten het traditionele pak als formele bedrijfskleding en laten business casual toe als kleding…
Geef jezelf een goedkope mini-metamorfoseGeef jezelf een goedkope mini-metamorfoseKen je dat gevoel, je kijkt in de spiegel en ziet steeds maar hetzelfde gezicht met hetzelfde kapsel en dezelfde make-up…
Het fenomeen eigenwaardeHet fenomeen eigenwaardeOver eigenwaarde horen we steeds meer, het belang en waarom we eigenwaarde ook vaak foutief beoordelen. Maar als je het…

Pre-employment screening en de gevolgenPre-employment screening en de gevolgenSteeds meer werkgevers gaan tegenwoordig het (arbeids)verleden van toekomstige werknemers na alvorens een arbeidscontrac…
Peace Brigades InternationalDeze niet-gouvermentele organisatie (NGO) is opgericht in 1981. De ongewapende vredesbrigadiers begeleiden politiek acti…
Bronnen en referenties
  • Elaine Boddy, Image and confidence consultant, Green and Brown
Sterretje999 (364 artikelen)
Laatste update: 20-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.