InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Peace Brigades International

Peace Brigades International

Deze niet-gouvermentele organisatie (NGO) is opgericht in 1981. De ongewapende vredesbrigadiers begeleiden politiek activisten en verdedigers van mensenrechten in het buitenland die bedreigd worden. Ze brengen rapporten uit over de veiligheid in een bepaald gebied ter wereld, en ze geven peace education oftewel vredeslessen. Momenteel is PBI actief in Mexico, Guatamala, Columbia, Nepal en Papua, een provincie van Indonesië.

Inhoud:

Training

De vrijwilligers van PBI krijgen een uitgebreide training. Men moet de taal van het land vloeiend spreken. De filosofie van geweldloosheid moet worden overgenomen, en de manier van besluitvorming binnen het PBI moet worden begrepen. Een groep uitgezonden vrijwilligers neemt besluiten op basis van consensus. Dat betekent dat er veel vergaderd wordt. Men heeft contact met de lokale autoriteiten zoals het leger en de politie, daarom moet men de taal inclusief specialistische termen goed spreken.

Netwerk

Slachtoffers van martelingen kunnen het PBI inschakelen om bescherming tijdens het reizen naar een andere locatie. De PBI-ers doen niet inhoudelijk mee aan de politieke ontwikkelingen; ze zorgen alleen dat de bedreigde personen hun werk kunnen doen in het belang van de mensenrechten. Mocht er iets gebeuren met de persoon die beschermd wordt, dan wordt dat via het netwerk van PBI direct wereldwijd bekend waardoor de autoriteit onder druk komt te staan. Het netwerk van PBI staat in contact met de regering van meerdere landen. Als het echt nodig is zal op het hoogste politieke niveau verder gegaan worden.

NGO

De PBI-ers zijn vrijwilligers die aan een aantal bijzondere eisen moeten voldoen. Voor veel mensen is het al lastig genoeg om in de tropen op vakantie te gaan maar PBI-ers moeten ook omgaan met de stress die een oorlog met zich meebrengt. Het moge duidelijk zijn dat de PBI-ers geen plezierreisjes maken. Het PBI neemt het liefste mensen aan die al actief waren voor een andere NGO. Er is in veel landen een aparte PBI-afdeling, zo ook in Nederland. Mensen die interesse hebben in dit vrijwilligerswerk kunnen zich via de website in eerste instantie aanmelden voor een informatiebijeenkomst.

Gevaar

Het werk van de PBI-er is niet zonder gevaar. Tijdens de uitvoering van zijn of haar werkzaamheden ziet de vrijwilliger er zeer herkenbaar uit. De PBI-er zal nooit meelopen in een demonstratie, maar kijkt vanaf een afstandje hoe de demonstratie verloopt. De PBI-er mag immers niet zichzelf in gevaar brengen door mee te demonstreren; dan komt de onpartijdigheid in het geding. Door op deze manier te handelen kent het PBI geen dodelijke slachtoffers of ernstige gewonden in haar geschiedenis. Er zijn enkele weliswaar ernstige incidenten geweest in El Salvador en Guatamala. Deze hebben in beide gevallen niet geleid tot een vertrek van PBI uit desbetreffend land.

Weblog

Een onderdeel van het vrijwilliger-zijn voor PBI is dat na terugkomst uit een projectland de activiteiten niet stil staan. Zo kun je jezelf nog nuttig maken door een lezing te geven of onderdeel te zijn van een trainingsprogramma voor nieuwe vrijwilligers. Tijdens het werk houden veel PBI-ers een weblog bij zodat iedereen je verrichtingen kunt volgen. Netwerken is een belangrijk onderdeel van werken voor PBI.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.peacebrigades.nl/
  • http://emmaj.waarbenjij.nu/

Reageer op het artikel "Peace Brigades International"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 09-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Schrijf mee!