Imagine Peace Tower: Een lichtzuil voor vrede

Zovele mensen hebben zich voor de vrede op de wereld ingezet gedurende de geschiedenis, maar een van de meest beklijvende koppels waren toch John Lennon en Yoko Ono.

The ballad of John and Yoko

Toen Lennon eind van de jaren zestig zijn vrouw Cynthia verliet voor de Japanse avantgarde kunstenares Yoko Ono, verklaarde zowat iedereen hem voor gek, maar het paar ontpopte zich al snel als ambassadeurs voor de vrede. Door sommigen verguisd en zelfs gekruisigd, door anderen op handen gedragen. De bekendste acties waren ongetwijfeld de ‘bed-ins’ waarbij ze enkele dagen ostentatief in bed bleven liggen in een kamer van het Hiltonhotel (respectievelijk in Amsterdam, op de Bahama’s, in Toronto en Montreal) en het planten van eikels voor de kathedraal van Coventry.

De Beatles hadden reeds in 1967 in volle flower-powerperiode ‘All you need is love’ gezongen, maar hét vredeslied van die generatie werd ‘Give peace a chance’ dat door John Lennon werd gecomponeerd en in een kamer van het Hilton met zijn vrienden werd opgenomen.

De Imagine Peace Tower

Dat met de dood van Lennon geen einde was gekomen aan de vredesacties bewees zijn weduwe door op 9 oktober 2007 de Imagine Peace Tower in te huldigen.

Deze toren die in het IJslandse Videy werd geplaatst, is een herdenkingsteken voor haar man. Het kunstwerk is een lichtzuil die uit een grote witte stenen put oprijst en op vaste tijdstippen wordt aangeschakeld (bv. tussen 9 oktober en 8 december, respectievelijk de geboortedag en de sterfdag van Lennon). Op de put zijn in 24 talen de woorden ‘Imagine Peace’ geschreven.

Er werd voor IJsland geopteerd vanwege zijn extreem noordelijke ligging: een ideale plaats om de aarde met het vredeslicht te beschijnen, vond Ono. De lichtzuil wordt aangedreven door geothermaal water wat het project milieuvriendelijk maakt.
Typisch voor de lichtzuil is dat die zich aanpast aan de weersgesteldheid en de lokale atmosferische condities. Je ziet bijvoorbeeld een prachtige lichtkolom de lucht inklieven tijdens een heldere nacht en regenboogachtige stralen bij regen of sneeuwval.

Onder de lichttoren liggen 500.000 geschreven wensen begraven, afkomstig van Yoko’s ‘wensboom’, een project dat al van 1981 liep.

Het ontwerp van de toren maakte Yoko veertig jaar geleden en bij haar eerste ontmoetingen met John vertelde deze dat dit project hem diep raakte en hij ongeduldig wachtte op de realisatie ervan.

The wheels keep on turning

Sinds het overlijden van John Lennon is Yoko Ono diens boodschap van vrede blijven uitdragen. Met deze Imagine Peace Tower heeft ze een passend orgelpunt geplaatst. Op de inhuldiging van het kunstwerk waren onder andere Ringo Starr, Olivia Harrison en Sean Lennon aanwezig.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://www.IMAGINEPEACE.com

Reageer op het artikel "Imagine Peace Tower: Een lichtzuil voor vrede"

Infoteur: Vosje
Laatste update: Oktober 2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Schrijf mee!