InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken als administratief medewerker

Werken als administratief medewerker

Werken als administratief medewerker Er zijn steeds minder administratieve banen. Dat komt omdat steeds meer processen worden geautomatiseerd. Daar komt bij dat de Nederlandse banken ook veel minder vacatures hebben doordat zij de afgelopen jaren hard getroffen werden door de Kredietcrisis. Er zijn verschillende opleidingen die iemand kan volgen om administratief medewerker te worden, zowel op mbo- als hbo-niveau. Het salaris van een administratief medewerker loopt zeer uiteen en hangt af van de zwaarte van een functie. Er is in Nederland een groot aantal mensen werkzaam als administratief medewerker. Het grootste deel van hen is werkzaam in de financiële administratie. Zij houden zich dan vooral bezig met het inboeken en verwerken van gegevens. Het grootste deel van de administratieve banen vindt plaats op mbo-niveau. Bijna alle bedrijven hebben wel een administratieve kracht in dienst. Bij mkb-bedrijven gaat het vaak om een of twee mensen die het werk al dan niet in deeltijd doen. Bij grotere bedrijven en instellingen kan het gaan om afdelingen van tientallen tot honderden mensen. Zonder een goede financiële administratie kan een bedrijf niet want dit is nodig om de salarissen en rekeningen te betalen. Ook geeft het inzicht in de cijfers en of er winst of verlies wordt gedraaid.

Steeds minder administratieve banen

Het aantal administratieve banen is wel snel aan het afnemen. Dat komt omdat de overheid en steeds meer bedrijven hun systemen aan het automatiseren zijn. Met de komst van de computer en geschikte softwareprogramma’s zoals SAP is het steeds makkelijker geworden om processen te automatiseren. Daardoor zijn er minder mensenhanden nodig. Dit proces is al lange tijd gaande. Tot de jaren tachtig bijvoorbeeld werden bij veel banken overschrijvingen handmatig gefactureerd, maar dat werk werd overgenomen door computers. Het automatiseringsproces zelf kost wel geld en moeite, maar levert op de lange termijn meer op doordat er minder personeel nodig is. Helemaal zonder mensen zal de financiële administratie nooit kunnen, omdat er nog steeds mensen nodig zijn voor de controle en eventuele uitzonderingen die niet machinaal kunnen worden afgewerkt. Daar kwam bij dat de grootste Nederlandse banken door toedoen van de Kredietcrisis de laatste jaren fors in omvang zijn afgenomen. Daardoor zijn ook veel banen verloren gegaan.

Vaardigheden waarover een financieel medewerker moet beschikken

Er worden wel bepaalde eigenschappen verlangd van wie wil werken in de administratieve sector. Zo moet iemand geconcentreerd kunnen werken en het niet vervelend vinden om een groot deel van de tijd achter de computer te zitten. In de financiële administratie kan een klein foutje grote gevolgen hebben. Dat merkte bijvoorbeeld de gemeente Amsterdam toen zijn onterecht miljoenen euro’s uitkeerde aan een groep mensen in de bijstand. Dat kwam omdat er ergens een komma verkeerd stond. Het is dus ook belangrijk dat iemand accuraat is en eerlijk te werk gaat. Iemand die zich ook bezig houdt met de administratieve en financiële processen moet ook analytisch sterk zijn om snel oplossingen te kunnen bedenken voor soms ingewikkelde problemen.

Salaris

Het salaris van iemand die werkt in de administratie loopt zeer uiteen. Voor iemand die zich vooral bezig houdt met productiewerk ligt het startsalaris rond het minimumloon. Voor meer geavanceerde banen kan het salaris oplopen tot rond de vierduizend euro per maand.

Opleiding

Er zijn verschillende opleidingen tot administratief medewerker, zelfs op verschillende niveaus. Deze opleidingen zijn te volgen bij de verschillende ROC’s of thuisstudieinstituten als Scheidegger en het LOI. Een andere opleiding op mbo-niveau is de opleiding tot bedrijfsadministrateur. Deze duurt 2.5 jaar. Op hbo-niveau hebben veel mensen de opleiding Bedrijfsadministratie/SPD gestudeerd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Werken als administratief medewerker"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 08-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Special: Werk financiën
Schrijf mee!