Werken in de maritieme sector
Er is veel werk te vinden in de maritieme sector van Nederland. Het is een van de sectoren die maar beperkt is getroffen door de economische crisis. De maritieme sector omvat een groot aantal branches, zoals de marine, visserij, de baggersector, maar bijvoorbeeld ook mensen die werken om een booreiland. Het werken op zee wordt omschreven als offshore werken. Er staan vooral veel technische vacatures open.
Van oorsprong zijn er veel Nederlanders werkzaam in de maritieme sector. Dat komt omdat Nederland een zeevarende natie is. Die cultuur is gebleven en daardoor is nog steeds een groot aantal Nederlanders werkzaam in deze sector. In totaal gaat het om bijna tweehonderd duizend mensen. Globaal gesproken zijn er twee soorten banen in deze sector: op land en op zee. Het werken op zee wordt ook wel offshore genoemd. Dit is een Engelse term die zijn weg heeft gevonden in de Nederlandse taal.Binnen de sector zelf zijn er ook weer allerlei verschillende branches. Een voorbeeld daarvan is bijvoorbeeld de marine. Andere voorbeelden van aparte branches zijn de visserij, de zeevaart, mensen die op een booreiland werken en de baggersector. Zij hebben allemaal hun specialiteit, maar de verbindende factor is dat zij allemaal leven van de zee.
Maritieme sector maar beperkt getroffen door crisis
Door de Kredietcrisis die gevolgd werd door de Eurocrisis nam het aantal banen in veel sectoren drastisch af en liep de werkloosheid snel op. De maritieme sector liep in eerste instantie ook klappen op, maar herstelde zich snel weer. Zo nam de wereldhandel drastisch af, waardoor er veel minder schepen de zee opgingen. Na een jaar of twee herstelde de handel met China zich echter weer en bleek de uiteindelijke schade mee te vallen. De maritieme sector was het lichtpunt in de Nederlandse economie. Er was ook een toeloop van nieuwe mensen die willen werken in die sector. Zo was er in 2011 een toename van vier procent instroom op de zeevaartscholen.
Tekort aan technisch personeel in de maritieme sector
In de scheepvaartsector is vooral veel behoefte aan technisch personeel. Dat zou op de lange termijn wel een probleem kunnen worden doordat er in Nederland al een tekort is aan technisch personeel. Een schip is net een kleine stad en er is constant onderhoud. Daarom is er veel behoefte aan goed opgeleid personeel. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld de baggersector. Daardoor hebben mensen met een technisch mbo- of hbo-diploma een goede kans om aan de slag te komen in die sector.
Werken bij de Koninklijke Marine
Een branche binnen de maritieme sector waar het aantal banen wel afneemt is de marine. Defensie moet namelijk zesduizend banen bezuinigen doordat de overheid het begrotingstekort tegen wil gaan. Zo moet de marine een aantal van haar onderzeeërs afstoten. Tegelijkertijd is defensie een grote organisatie waar sprake is van een groot natuurlijk verloop. Jaarlijks zijn er daardoor nog steeds duizend nieuwe mensen nodig. Die worden met name via de eigen interne KM-opleidingen en de verschillende ROC's opgeleid. Verder zoekt Defensie in samenwerking met het uitzendbureau Randstad naar voldoende geschikt personeel. Voor de officiersopleiding zoekt het Koninklijk Instituut voor de Marine ook ongeveer honderd mensen die opgeleid kunnen worden.
Werken in de baggersector
In de jaren voor het uitbreken van de Kredietcrisis was de baggersector helemaal booming. Dat kwam omdat veel landen allemaal prestigieuze projecten hadden waar veel geld in omging. Zo liet het Dubai een eiland in de vorm van een palmboom voor de kust aanleggen. Veel Nederlandse bedrijven, zoals Bam en Boskalis, waren daar met hun schepen werkzaam. De laatste jaren zijn de toestanden iets meer genormaliseerd, maar de branche is nog steeds op zoek naar veel geschikt personeel, zoals ingenieurs en schippers.