InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Carriere > Werken op een booreiland

Werken op een booreiland

Werken op een booreiland Het is algemeen bekend dat het werken op een booreiland goed verdient. Tegelijkertijd weten veel minder mensen dat het ook hard werken is. Het is ook voor mensen zonder opleiding mogelijk om te werken op een olieplatform. Er zitten wel bepaalde nadelen aan, zoals dat iemand relatief weinig privacy heeft en lange tijd van huis is. Voordelen van offshore-werk is dat iemand vervolgens lange tijd achtereen vrij is. Van het werken op een booreiland is bekend dat het goed verdiend. Tegelijkertijd is het een baan waar het hard werken is. Er zijn wereldwijd duizenden boorplatforms. Een platform is bedoeld in relatief ondiep wat ter boren naar aardgas of aardolie. Er zijn bijvoorbeeld relatief veel booreilanden te vinden in de Noordzee, omdat deze zee gemiddeld maar twintig meter diep is. Een boorplatform is voorzien van een ponton en een boortoren. Het booreiland staat vast op de bodem of rust op een drijvende constructie. Er zal vooral sprake zijn van een drijvend eiland wanneer er nog naar olie wordt gezocht. Er wordt meer gebruik gemaakt van een vaste constructie wanneer een olieplatform op een vaste plaats aar olie of gas boort. Een gemiddeld booreiland gaat ongeveer vijftien jaar mee. In Nederland zijn de meeste olieplatforms in handen van Shell.

Werken op een booreiland of olieplatform

Wie op een booreiland werkt hoeft doorgaans maar zes maanden per jaar te werken. Het werkt heet ook wel offshore werk, omdat het van de kust af gebeurd. Op de dagen dat hij of zij wel moet werken is dat ook wel meteen hard. Er wordt verwacht dat iemand minimaal twaalf uur per dag werkt. Het salaris is relatief goed, ongeveer 150 procent boven het bedrag dat iemand met een gelijksoortige opleiding op het vasteland zou verdienen. Er zijn verschillende soorten mensen nodig om een booreiland, zoals bijvoorbeeld een ingenieur. Het is echter niet per se nodig om een opleiding te hebben. Zo is de General Roustabout een ongeschoolde arbeider. Deze voert vooral lichamelijk zwaar werk uit en ruimt de werkplekken op. Iemand van maintenance doet verschillende onderhoudswerkzaamheden, zoals bijvoorbeeld het schilderwerk. Verder zijn er bijvoorbeeld ook koks nodig op een booreiland.

Hoe is het om te werken op een booreiland?

De verbinding met het vaste land gebeurt meestal per helikopter. Op die manier worden ook de voorraden aangeleverd. Aan boord van een olieplatform zijn wel verschillende voorzieningen om te ontsnappen aan het werk. Zo zijn er films te leen, is er een digitale televisie. Ook hebben de meeste olieplatforms een fitnesszaal, een sauna en een jacuzzi. De slaapkamers worden vaak met meerdere mensen gedeeld. Dit komt omdat er niet heel veel ruimte is om een olieplatform, dus die moeten zo efficiënt mogelijk worden ingericht. Het is doorgaans niet toegestaan om alcohol te drinken aan boord. Drugs en sigaretten zijn helemaal uit de boze, niet alleen omdat het ongezond is, maar ook omdat het zou kunnen leiden tot brand of ontploffingsgevaar. Om contact te houden met het thuisfront is er ook internet.

Voordelen en nadelen van het werken op een booreilanden

Er zijn bepaalde voordelen en nadelen aan het werken op een booreiland. Het voordeel is dat het goed verdient en dat iemand maar half jaar per jaar hoeft te werken. Tegelijkertijd zijn er ook veel nadelen. Houdt daar goed rekening mee en wees uzelf er van bewust wanneer u de keuze maakt om te gaan werken op een olieplatform. Zo is het hard werken wanneer u aan bord bent en hebt u relatief weinig privacy. Ook moet u er goed tegen kunnen om langere tijd van huis te zijn.
Gerelateerde artikelen
Werken in de maritieme sectorWerken in de maritieme sectorEr is veel werk te vinden in de maritieme sector van Nederland. Het is een van de sectoren die maar beperkt is getroffen…
Kraanschip Heerema ThialfDe Thialf, het grootste kraanschip ter wereld. Eigendom van Heerema Marine Contractors, hij verricht constructiewerkzaam…
Rekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzenRekening openen offshore: overzicht van belastingparadijzenWie heeft er allemaal een rekening offshore? Het is een vraag die veel mensen nieuwsgierig maakte na het bekendmaken van…
Offshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijsOffshore banking: van bankgeheim tot belastingparadijsOffshore banken hebben het voordeel dat je er kan genieten van een gunstig belastingklimaat en een soepele financiële re…
Offshore bankrekening openen: voordelen en nadelenOffshore bankrekening openen: voordelen en nadelenDe alsmaar strenger wordende Europese financiële regels op het vlak van privacy en fiscaliteit doen veel mensen uitkijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anita Starzycka, Pixabay
  • http://www.offshore-werk.nl/Offshore_Banen.php

Reageer op het artikel "Werken op een booreiland"

Reacties

J. J. Reddingius, 29-09-2019 12:22 #16
Goedemiddag.

Mijn naam is Justin 36jr en ik heb altijd al offshore willen werken. Op internet lees ik dat je ook (junior) roustabout kan worden zonder ervaring of diploma. Echter zie ik bij alle vacatures dat je minimaal 1 jaar offshore ervaring moet hebben of haven- ervaring & onder een kraan moet hebben gewerkt.
Ik heb verschillende studies gevolgd en verschillende banen gehad. Voor mijn gevoel en met mijn ervaring denk ik geschikt te zijn voor deze baan met doorgroeimogelijkheden.
Mijn vraag is; Hoe kan ik op korte termijn toch aangenomen worden? Kan ik een korte cursus of opleiding volgen? Welke organisaties bieden dit aan of nemen mensen in dienst zonder ervaring maar wel om op te leiden?

Mvg.
Justin

Mike, 01-09-2017 23:22 #15
Hallo, ik zou graag een baan op een booreiland willen hebben. Ik ben zelf een co2 lasser met een aantal certificaten.

Zijn er voor mij toevallig nog banen die in aanmerking komen?

Gr Mike.

Rinus, 13-01-2016 09:21 #14
Waar kan ik solliciteren voor werken op een booreiland?

Naampatrick, 03-03-2015 21:49 #13
Goede avond zou graag informatie willen inwinnen wat je precies nodig heb om op een platform te kunnen werken. Heb op de zeevaartschool gezeten en heb mijn diploma behaald. Heb toen jaren gevaren bij rederijen als scheepstechnicus en stuurman bij ict en nedlloyd. Op dit moment ben ik werkzaam bij de havendienst heb mijn pre sea helicopter basis training vca diploma en EHBO ben 40 jaar.

Paul van den Berg, 01-08-2014 07:45 #12
Hallo, het is mijn droom om offshore te werken, ben vakbekwaam schilder zzper met volop werk, wil echter mijn droom vervullen! Wie o wie weet er een baan in de offshote voor mij?

Rik de Jong, 14-04-2014 12:51 #11
Beste heer/mevrouw,

Ik zou graag als General Roustabout beginnen en doorgroeien, ik ben erg gemotiveert en ben erg fit ik heb altijd hard gewerkt. Ik heb ook een tijdje op de binnevaart gewerkt dus weet hoe het is om van huis te zijn, voor de rest werk ik nog als autospuiter, maar wil graag het roer omgooien want het is van mij altijd een droom geweest om op een booreiland te werken. Ik hoop graag van u te horen m.v.g. Rik de jong.

Henk Weterings, 22-11-2013 17:28 #10
Geachte heer/mevrouw,

Ik wil graag als General Roustabout beginnen en doorgroeien, maar telkens als ik ergens solliciteer krijg ik te horen: Uw opleidingen en werkervaring sluiten niet aan bij wat wij zoeken. Maar is de functie General Roustabout er niet om juist ervaring op te doen voor je eventuele toekomst op een booreiland? Ik wil dit heel graag en het liefst zo snel mogelijk mee beginnen. Ik leer snel en ben leergierig, ook ben ik gezond en fit. Zou u a.u.b. Contact met mij willen opnemen?

M.v.g. H Weterings

Alan-Patrick den Bakker, 19-11-2013 23:17 #9
Geachte heer/mevrouw,

Zoeken jullie nog naar koks voor de booreilanden?

Ik hoor graag van u.

Mvg alan-patrick den bakker

Jeroen Heuft, 31-10-2013 13:45 #8
Geachte meneer/mevrouw,

Ik zou graag een baan willen als General Roustabout. Waar kan ik het beste solliciteren?

Vriendelijke groeten,
Jeroen Heuft

F. van Houten, 10-10-2013 15:32 #7
Geachte Meneer / Mevrouw,

ik had graag wat info willen hebben over het werken als kok op een booreiland.

Vriendelijke groet,

F van Houten

Raymond, 02-10-2013 22:15 #6
Beste heer/mevrouw

Ik had graag wat meer info over het werken als kok op een booreiland.

Vriendelijke groeten raymond

Michael Huurman, 28-08-2013 12:29 #5
Goedemiddag ik zou graag willen werken op een booreiland als roustabout of rigger, kan iemand me er meer over vertelen waar ik het beste kan solliciteren?

Zohaire, 12-07-2013 15:41 #4
Geachte heer/mevrouw

Graag zou ik willen werken op een olieplatform, ik ben een hele hardwerkende en gedisciplineerd persoon.
En kan heel snel leren.
Zou u contact met mij kunnen opnemen, als er mogelijkheid is om op een olieplatform te kunnen werken.
M.v.g. Zohaire

Rolf, 25-06-2013 15:30 #3
Hallo
graag zou ik zoveel mogelijk informatie willen over de functies die er beschikbaar zijn over wat zij inhouden e.d. ik zou heel graag op een booreiland willen gaan werken en het liefst dan onderaan beginnen zodat je meerdere aspecten tegenkomt.
alle informatie is welkom. bvd Rolf

Andy, 24-01-2013 15:50 #2
Met vriendelijke groet Andy stam

Thijs Janssens, 17-01-2013 12:10 #1
Goedemiddag zou iemand mij kunnen helpen zou graag wat meer informatie willen hebben over werken op een booreiland als kok. Met vriendelijke groet Thijs Janssens

Infoteur: Simcha
Laatste update: 18-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Carriere
Reacties: 16
Schrijf mee!