Telewerken: op afstand bij de baas
Werken in je eigen werkruimte in je eigen huis, ofwel 'telewerken' wordt steeds populairder. Door de moderne communicatietechnieken is telewerken bovendien steeds gemakkelijker te organiseren en in steeds meer bedrijven wordt een dergelijke mogelijkheid geboden. Is het een modegril, of is het telewerken een oplossing voor fileproblemen? Wie wordt er beter van het telewerken?
Techniek
Sinds een aantal jaren bestaan er technieken waarbij de mogelijkheden tot
thuis werken voor de baas nadrukkelijker in beeld komen. Een aantal jaar geleden bestond het pakket thuiswerken nog uit een tas vol dossiers en een telefoonverbinding, tegenwoordig maakt een internetverbinding het mogelijk thuis te werken alsof je gewoon op kantoor bent.
Thuiswerk of telewerk
Als we het hebben over
thuiswerken, dan bedoelen we vooral werk dat je voor een opdrachtgever thuis kunt doen. Denk bijvoorbeeld aan inpakwerk of telefonische marketing. Met
telewerken bedoelen we werk dat je normaal gesproken op kantoor zou doen, maar via de telecommunicatie nu op een privéwerkplek doet. TNO hanteert voor het telewerken de volgende definitie: "
arbeid die op afstand van de werk- of opdrachtgever wordt uitgevoerd met behulp van informatie- en communicatietechnologie (ICT)"
Niet alles geschikt
Het spreekt vanzelf, dat niet alle arbeid als thuiswerk of telewerk gedaan kan worden. Denk bijvoorbeeld aan fabrieksarbeid, lesgeven, verpleging, etc. Het gaat bij telewerk dus hoofdzakelijk om administratieve taken, waar je voornamelijk een computer bij nodig hebt.
Voordelen van het telewerken
Voor werknemer en werkgever kunnen er voordelen zitten aan het telewerken:
- Geen reistijd, dus geen files. De werknemer houdt tijd over. Dat geeft de werknemer meer rust en de werkgever weet dat zijn personeel optimaal is in te zetten.
- Op kantoor hoeven minder werkplekken ingericht te worden. Dat spaart ruimte, apparatuur en inventaris. Een voordeel voor de werkgever.
- Flexibeler inzet van werkuren. De werknemer kan zijn/haar werkuren gemakkelijker plooien, zodat er op de dag ook tijd is de kinderen naar school te brengen, het eten te koken, etc. Een goede afspraak met de werkgever over die flexibele inzet is dan wel nodig!
- Hogere arbeidsparticipatie door het flexibeler inzetten van menskracht over de beschikbare uren.
- Meer zelfstandigheid. De telewerker bepaalt veel meer zelf welke taken in welke volgorde gedaan worden.
- Lager ziekteverzuim, als je niet helemaal fit bent kun je vaak toch je werk doen. Dit voordeel is ook meteen een nadeel!
- Over het algemeen ook een hogere productiviteit. Er gaat minder tijd verloren met files, de werktijd kan optimaal worden gebruikt.
- Meer rust tijdens het werk, minder afleiding.
Nadelen
Hoewel er duidelijk een aantal voordelen zijn van het telewerken, moet niet alles te rooskleurig worden voorgesteld. Er zijn ook wat nadelen:
- Het is lastig jezelf ziek te melden op een dag dat je thuis zou werken. Je hoeft de deur niet uit, dus je kunt toch altijd werken, al ben je niet helemaal fit. Dat levert dan ook stress op.
- Omdat je uren thuis maakt, gaat het bedrijf er (te) snel vanuit dat je dus thuis altijd bereikbaar bent voor je werk. Dat betekent weer, dat vrije dagen ook in zekere zin werkdagen kunnen worden. De druk om bereikbaar te zijn en te blijven neemt toe. Dit is ook een risico in vakantietijd. De werkgever is wellicht op de hoogte van de vakantie van een werknemer, sommige collega's niet altijd. Een belletje is snel gedaan, en dank zij de smartphone rollen de mailtjes dag en nacht binnen.
- Overleg met een collega over een bepaald dossier, probleem of vraagstelling is lastiger. Je kunt elkaar niet 'terloops' tegenkomen voor een kort overleg.
- Het is lastiger om een bepaald quota aan werk af te maken. Waar ligt het aan als een bepaald dossier erg veel tijd vraagt, is dat het dossier zelf, of zijn het toch de thuisomstandigheden?
- De werkgever heeft geen echte directe controle over de werknemer of het geleverde werk. Dat levert onzekerheid op bij de werkgever, maar indirect ook druk bij de werknemer.
- De werknemer wil geen misbruik maken van het telewerk en wil daarom de uren volledig maken. Momenten van ontspanning op het bedrijf, koffiepauzes of praatjes met collega's, worden in de thuissituatie niet altijd genomen.
Balans
Zoals je ziet, sommige voordelen zijn ook nadelen. Het is aan de werknemer zaak om een goede balans te vinden tussen geboden mogelijkheden en een evenwichtige taakindeling. Telewerk is een zaak van vertrouwen. Als er geen vertrouwensrelatie is tussen werkgever en werknemer, leidt het telewerken bijna zeker tot conflicten. Het is altijd van groot belang om goede afspraken te maken omtrent beschikbare uren, werktijden, de te verrichten taak en de wijze waarop dit werk eventueel gecontroleerd of beoordeeld kan worden.
Techniek
Het telewerken is vanaf de jaren tachtig aarzelend op gang gekomen. Met het ontwikkelen van nieuwe technieken kreeg het telewerken een flinke boost. Denk aan het e-mailverkeer, de ontwikkeling van snel en zelfs draadloos internet. Via technieken als remote desktop kun je met je persoonlijke inlognaam en wachtwoord eenvoudig inloggen op de bedrijfssystemen. Je kunt werken alsof je op je werk zit.
De overheid
Het telewerken wordt aangemoedigd door de overheid. Het telewerken draagt bij aan het verminderen van de filedruk en draagt op die manier bij aan een betere economie. Wachttijden in de file kosten nu eenmaal tijd en dus geld. Met telewerken kan bovendien de participatie van meer mensen op de arbeidsmarkt gestimuleerd worden.
Kortom
Telewerken biedt voordelen voor werknemer, werkgever én de overheid. Centrale voorwaarden voor het telewerken liggen op het gebied van vertrouwen en goede afspraken. Zo kan telewerken voor alle partijen een voordeel zijn!