InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Burenoverlast - Wat te doen

Burenoverlast - Wat te doen

Burenoverlast - Wat te doen Iedereen die buren naast zich heeft wonen hoort wel eens geluiden die de buren maken. Natuurlijk is dit geen probleem als dit normale woongeluiden zijn of als de buren een keer een feestje hebben. Wanneer deze geluiden echter structureel herhalen en uw eigen woongenot hierdoor herhaaldelijk verstoord wordt is dit een grote bron van ergernis. Burenoverlast kan voor heel vervelende situaties zorgen en het is niet makkelijk om hiermee om te gaan.

Wat is burenoverlast?

Burenoverlast is het herhalend gedrag door één of meer bewoners waardoor één of meer van de omwonenden in het woongenot worden belemmerd. Ook kan deze overlast veroorzaakt worden door huisdieren die de bewoners hebben welke herhalend storend gedrag vertonen waardoor het woongenot van omwonenden verstoord wordt. Er kan ook sprake zijn van een bewoner die schade aan zichzelf toebrengt en hierbij overlast geeft aan de omwonenden. Te denken valt hierbij aan drugsgebruik of een dementerende buurman.

Soorten overlast

Er zijn verschillende soorten overlast welke door buren veroorzaakt kunnen worden. Een aantal voorbeelden volgen hieronder:
  • Geluidsoverlast
  • Stankoverlast
  • Vervuiling
  • Ongedierte
  • Vernieling
  • Pesten
  • Bedreigingen (eventueel door bezoekers van buren)
  • Intimidatie (eventueel door bezoekers van buren)
  • Huisdieren
  • Drugsoverlast
  • Discriminatie
  • Zorgmijders zoals een dementerende die het gas open laat staan en een gevaar is voor zichzelf

Wat te doen bij burenoverlast

Praat erover met de buren

De eerste stap is om zelf met de buren te praten over de overlast die u ondervindt. Misschien weten de buren niet dat u hinder van ze heeft en zijn ze bereid om een oplossing te zoeken. Ga nooit praten wanneer u nog boos bent maar wacht ermee tot u weer rustig bent geworden. Dit helpt bij een positief gesprek met een goede afloop.

Wanneer het gesprek tot niets uitloopt kunt u de volgende maatregelen treffen:

Dagboek bijhouden

Het is verstandig om een dagboek bij te houden van de overlast. Hierin noteert u welke klachten u ondervind, de datum, tijdstip en hoe lang de overlast duurt. Op deze manier kan een eventuele hulpverlener de klachten analyseren en staat u sterker in uw schoenen. Mocht het tot een rechtszaak komen kan het dagboek bijdragen aan het bewijsmateriaal.

Woningbouwcorporatie of Vereniging van Huiseigenaren

Meld overlast altijd bij de woningbouwvereniging of de Vereniging van Huiseigenaren waarvan u lid bent. Deze zijn verplicht om de huurder of koper op het gedrag aan te spreken en houden een dossier bij van de klachten. Hoe vaker u en eventueel andere buren die ook hinder ondervinden een klacht indienen hoe eerder de problemen kunnen worden aangepakt.

Buurtbemiddeling inschakelen

Een buurtbemiddelaar kan u helpen om te praten over de overlast met de buren. Buurtbemiddeling wordt gedaan door vrijwilligers die hier speciaal voor getraind zijn om conflicten op te lossen tussen buren. Samen met twee onpartijdige buurtbemiddelaars wordt er naar een oplossing gezocht door middel van een of meerdere gesprekken met de buren. Op deze manier kan verdere escalatie voorkomen worden.

Wijkagent inschakelen

Een wijkagent of buurtagent is een gewone agent die weet wat er in de buurt speelt. Deze agent kunt u benaderen als u hem ziet lopen op straat of u kunt telefonisch contact opnemen. Voor het telefoonnummer van uw wijkagent kunt u terecht op de website van de politie: Politie

De agent kan u verder helpen bij de overlast door advies te geven, samen te gaan praten met de buren, een kijkje te nemen bij de buren of een extra oogje in het zeil te houden. De agent kan ook een melding maken in het systeem waardoor ook andere agenten weten wat er in de wijk speelt en er gepaste maatregelen getroffen kunnen worden.

Milieuklachtenlijn of Meldpunt overlast

De meeste provincies hebben een centrale meldpunt waar u telefonisch contact mee op kunt nemen om de overlast te melden. Weet u het telefoonnummer van dit meldpunt niet dan kan uw woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren u hier verder mee helpen. Het meldpunt maakt een dossier aan van de klachten en onderhoud contact met de woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren. Ook onderhoud het meldpunt contact met u en kan u adviezen geven. Het is een goed idee om de overlast ook bij het meldpunt te melden.

Politie

Wanneer het herhaaldelijk proberen te praten met de buren niks oplevert en de situatie niet beter wordt of zelfs verslechterd is het verstandig om naast de woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren de politie in te schakelen. De overlast moet dan wel aan de gang zijn op het moment dat u belt en zodanig van aard zijn dat het door de politie te inspecteren valt. De politie komt dan langs om de overlast te inspecteren en een proces-verbaal op te maken. Als de overlast nog aan de gang is kan de politie de bewoners hierop aanspreken en passende maatregelen nemen zoals het inschakelen van andere hulpverleners of bij herhaaldelijk geluidsoverlast het in beslag nemen van de geluidsapparatuur.

Voor een goede verstandhouding met de buren is het echter niet raadzaam om direct zonder eerst van u te laten horen de politie in te schakelen. Beter is het om eerst zelf te praten met de buren en als niks helpt de politie in te schakelen.
Wanneer er echter een bedreigende situatie zou kunnen ontstaan voor u of andere mensen is het wel verstandig om direct de politie te bellen.

Advocaat

Als allerlaatste redmiddel kunt u een advocaat inschakelen. Samen met een advocaat kunt u bespreken of het zin heeft om een gerechtelijke procedure te starten. Een rechter kan de overlast van de buren verbieden, een boete opleggen of zelfs het huurcontract ontbinden. Dit kan echter niet zomaar gebeuren en hier gaat dan ook vaak een lange tijdsperiode overheen.
Het dagboek wat u hebt bijgehouden van de klachten kan als getuigenis dienen en de zaak tot een sterker geheel maken. Het is bij een gerechtelijke procedure nodig dat er bewijzen zijn. Dit kan door het dagboek dat u hebt bijgehouden, foto’s, geluids,- of video-opnamen, getuigenverklaringen, processen-verbaal etcetera. Als andere buren ook overlast hebben kunt u vragen of zij willen helpen door ook een verklaring af te leggen.

Voorkomen van overlast

Burenoverlast is een erg vervelende zaak en kan veel tijd kosten voordat het is opgelost. Beter is het om burenoverlast te voorkomen als u ergens nieuw bent komen wonen of wanneer u nieuwe buren heeft gekregen.

Hieronder volgen een aantal tips die kunnen helpen bij het voorkomen van overlast:
  • Maak kennis met de buren voor een goede verstandhouding
  • Maak gebruik van geluiddempende isolatie zoals vloerbedekking
  • Plaats geen geluidsinstallatie vlak tegen een muur of op de grond maar zorg dat er een ruimte tussen zit.
  • Sla niet met deuren, een stukje rubber in de deurpost kan dit helpen voorkomen.
  • Loop niet stampend door het huis of op hakken op een harde vloer.
  • Leer kinderen rekening te houden met de buren en spreek ouders van kinderen aan op het gedrag dat hun kinderen maken als u daar last van heeft.
  • Geef even aan de buren door dat u een feestje heeft en tot hoe laat het ongeveer gaat duren, nodig de buren eventueel ook uit om even mee te drinken.
  • Maak in de avond en nacht en ook ’s ochtends vroeg minder geluid dan overdag.
  • Maak afspraken met de buren over tijden waarop u lawaai kunt maken zoals het verbouwen aan het huis of het bespelen van een muziekinstrument.
  • Zet de muziek niet te hard of zet een koptelefoon op wanneer u wel harde muziek wilt horen.

Het voorkomen van burenoverlast door een goede communicatie en door wederzijds rekening te houden met elkaar is beter dan het genezen ervan. Dit kan voor beide partijen het woonplezier verhogen.
© 2009 - 2017 M_vermaat, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Wanneer is er sprake van geluidsoverlast?Geluidsoverlast kan betrekking hebben op harde geluiden, maar ook op lage steeds terugkerende geluiden. Geluidsoverlast…
Geschillen met de buren voorkomenMet uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echter eenvoudig geschillen ontstaan.
Geluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlastGeluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaai genoemd. De meeste mensen hebb…
Geluidsoverlast door buren, wat mag en wat kanEen van de grootste bronnen van geluidsoverlast, na het wegverkeer, zijn buren. Het is natuurlijk heel vervelend als uw…
Wat te doen bij burenoverlast?In 2007 waren er in Nederland z’n 7 191000 huishoudens en de hoogste bevolkingsdichtheid vinden we in Den Haag met 5.749…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Burenoverlast - Wat te doen"

Reacties

Braun, 13-07-2017 18:08 #165
Ik heb meerdere reacties gelezen, ook elders van mensen die burenoverlast hebben. Het schijnt een groot probleem te zijn, en maar weinig mensen behalen de gewenste resultaten om treiterburen hard aan te pakken. Wij hebben eieren voor ons geld gekozen en vertrekken over negen weken naar een nieuwe koopwoning. 31 Maanden geleden kochten wij onze huidige woning in een rustig hofje, de naaste buren hadden wij nooit gehoord of gezien tijdens de bezichtigingen en de twee keren dat wij een afspraak hadden met de oude bewoners, het was muisstil. Dolgelukkig waren mijn vrouw en ik. Nadat wij de sleutel van onze koopwoning hadden gekregen hadden wij de eerste kennismaking met de buren, de ontmoeting ging met een handje over de schutting in de tuin. We werden uitgenodigd voor een kopje koffie met gebak, na afloop dachten mijn vrouw en ik, waar zijn we in vredesnaam in beland.

Het bleek een vreselijke aso familie te zijn. Goed, okay, niets aan te doen, niet te snel oordelen. Totdat nog geen vier dagen later de boel letterlijk en figuurlijk los barstte. Deze familie heeft twee kleine ettertjes die dag in dag uit met deuren gooien, de houten trap op en neer rennen, schreeuwen, huilen omdat één zijn zin niet krijgt. En het ergste is nog dat hun vader ze letterlijk en figuurlijk constant van die treiterspelletjes leert. Ze hebben alle drie ADHD, en er valt geen zinnig woord mee te praten. Nu zijn de ettertjes wat jaartjes ouder geworden en ze terroriseren alles en iedereen in het hofje. Ze zijn vier en zeven jaar oud, en het probleem is, je staat machteloos, en dit vooral omdat hun vader hen allerlei dingen laat doen wat niet normaal is. Omdat dit gezin kinderen heeft, hebben zij contact met andere gezinnen die ook kinderen hebben. Ze voelen zich gesterkt want ja wie tegen hen is krijgt iedereen op zijn dak. Wij hebben nooit de politie ingeschakeld, of buurtbemiddeling, zelfs een gesprek aangaan met de buren zag ik persoonlijk niet zitten want ik heb regelmatig het zwarte waas voor mijn ogen gehad. Uiteindelijk leidde dit tot spanningen met mijn vrouw, en vooral met mijzelf.

In januari 2017 hebben we de knoop doorgehakt, hier nog langer wonen was geen optie meer. Nu moeten wij nog negen weken wachten totdat wij eindelijk de sleutel van ons nieuwe huis krijgen. Het probleem nu is dat sinds de buurman weet dat wij gaan verhuizen hij ons steeds meer aan het treiteren is. Ballen en steentjes op ons dak, volleyballen voor onze deur zodat met regelmaat een bal tegen onze ruiten aan komt. Het laffe nog van alles is dat hij zijn kinderen dit alles laat doen, want per slot van rekening wat kan je tegen kleine ettertjes van vier en zeven jaar doen? Ze fietsen tussen de auto`s door die op de parkeerplaats staan, ballen worden bewust in tuinen geschoten, schuttingen en heggen houden de ettertjes niet tegen, ze stappen ieder zijn tuin in. En er is niemand die er wat van zegt, of durft te zeggen. Laat men zichzelf niets wijs maken dat je op allerlei manieren moet proberen om te leren hoe je hiermee omgaat, dit soort mensen is een ware plaag in onze samenleving. Ze hebben schijt aan iedereen want ze weten tot hoe ver ze kunnen gaan, en ze pakken je dubbel hard terug.

Politie en buurtbemiddeling, ik heb er niet voor gekozen, ik ben zelf opgegroeid in een volkswijk waar tientallen van dit soort ettertjes woonden. Ik heb er met mijn huisarts over gehad die mij doorverwees naar een psycholoog. De psycholoog vertelde simpelweg dat het geluidsprobleem in de wijk waar ik woon zeer groot is. En wat kon ik doen volgens deze psycholoog? Gaat u maar een rondje fietsen, of een rondje lopen met de hond, of luister naar muziek met de koptelefoon op. Maar verdorie, dat wil ik helemaal niet, ik wil gewoon zonder gelazer naast mij rustig in mijn huis zitten en niet continu op de vlucht zijn voor het geluidsoverlast van mijn buren. Kortom, de aso wint, en jij kan verhuizen als je daar de middelen voor hebt. Ik vind dat deze groep mensen die ieders woongenot zodanig vergallen forse straffen moeten krijgen. Dat geldt voor huurders maar ook voor mensen die een koopwoning hebben. Klachten indienen schijnt dus zeer moeilijk te zijn, of men durft dit niet uit angst voor wraak. Fysiek geweld is ook geen oplossing, hoe vaak ik al niet het zwarte waas voor mijn ogen hebt gehad, je komt er simpelweg zelf door in de problemen. Het is gewoon een grof schandaal dat de politiek en diegenen die orde moeten handhaven hier simpelweg niets voor kunnen doen. De aso wint.

Van Oven, 20-03-2017 16:05 #164
Ik heb al 5 jaar stankoverlast van mijn buren die al 5 jaar wiet drogen. In het beginstadium heb ik hen aangesproken een paar keer zelfs toen werd het afgedaan met bedreigingen dat ze mijn kop in elkaar zouden slaan. Dit is gemeld bij de politie. Ik heb niet officieel aangifte gedaan om verder escaleren te voorkomen. Nu drogen ze vrolijk verder en sprayen ze mijn huis vol met WC spray dit gaat echt zo te ver dat ik niet normaal kan functioneren door gezondheidsklachten opgezette slijmvliezen. Het lijkt wel of ik niet serieus genomen word. Ik ben echt ziek en weet niet wanneer dit gaat stoppen Er is blijkbaar geen oplossing hier in Nederland. Heb geen vertrouwen meer in wat voor organisatie ook.

Frank van de Sanden, 24-02-2017 17:25 #163
Hallo. De onderbuurvrouw en ik hebben wat problemen. Ik doe echt mijn best om het geluid te beperken. Sommige geluiden zoals lopen, nu op gips helaas, geven helaas meer overlast. Maar ik zet mijn voet met beleid neer. Nu ben ik gebeld door de verhuurder dat bij meerdere meldingen er andere maatregelen volgen. Ik heb op geen enkele manier de kans gehad om mijn kant van het verhaal te doen. Andere mensen in de flat hebben dus geen last van mij. Ze heeft mijn tel nr en emailadres, maar dan staat ze na 3 dagen helemaal overstuur op de stoep dat ze niet geslapen heeft. Het is natuurlijk ook hoe je dingen ervaart.

Joop, 30-01-2017 11:55 #162
Ik word gek van het bijna 24 uur gestommel in mijn flat (weet bijna zeker van de boven buur).
Heb er diverse keren over aangesproken. Wat kan ik er tegen doen? Het betreft koopflats, de vve trekt zich er niet veel van aan. (Doen niets) Herhaaldelijk daar aan de bel getrokken.

Kan iemand advies geven?

Maite, 06-12-2016 14:42 #161
In augustus zijn we verhuisd naar een klein appartementsblokje. We hebben geen enkele problemen gehad buiten dat onze onderbuur die zwaar dementerend is zijn schlagermuziek opzet. Sporadisch, maar zeer zeer luid… Medelevend dat we zijn konden we dit nog verdragen, het waren maar enkele dagen in de maand. Veel last had ik er niet van omdat het toch gebeurde wanneer ik werken was…

Mijn vriend daarentegen werkt in de horeca, werkt late uren en slaapt dan ook tot 10-11u.
Nu is het sinds begin november dat onze onderbuur dit zo goed als elke dag doet, van 8u-8u30 tot 17u. We hebben zijn echtgenoot erover aangesproken dat we niet lastig willen doen en zijn toestand wel begrijpen, maar dat hij moet begrijpen dat mijn vriend zijn 8u rust ook nodig heeft.

De echtgenoot zei me toen dat hij zijn best zou doen om dit te doen minderen, maar dat zijn man dit enkel deed wanneer hij gaat werken. Hij zei me dat hij al geprobeerd had om hem een koptelefoon te geven, maar dat hij dit allemaal niet meer begrijpt.

Mijn vriend heeft 2 weken geleden ongeveer een brief geschreven naar onze onderburen met de vraag om aub rekening met ons te houden zoals wij rekening houden met hen. Maar diezelfde week dat we de brief hadden afgegeven was het feest non stop. Elke dag van 8u-8u30 tot 17u en zelfs op zaterdag. Zondag blijven we wel gespaard…

Ik wil geen onmens zijn en hem via onze huisbaas opleggen om zijn radio af te nemen, dit is alles wat de arme man nog heeft. Maar mijn vriend is ten einde raad aan het geraken wat ik absoluut begrijp en ik kan hem niet zo lang meer tegenhouden om onze huisbaas in te lichten…

Heeft iemand raad wat ik nog meer kan doen op een vriendelijke en kalme manier?

Alvast bedankt!

Desirée, 13-10-2016 14:21 #160
Eind vorig jaar een vrijstaand huis gekocht, zonder buren. Tenminste dat dachten we. Na een paar maanden kwam er een woonboot op 50 meter van ons huis te liggen. Weg uitzicht, weg rust. Het zijn verder prima mensen, maar zorgen toch voor enige overlast. Eerst was het de vele aanloop die ze hebben (veel kinderen/kleinkinderen) dus kunnen wij onze auto nooit op de parkeerplaats kwijt, maar goed dan maar op het gras voor het huis. Nu het daadwerkelijke probleem. Nu het kouder wordt en de kachels weer aan gaan, doen zij dat dus ook, maar… Ze stoken op kolen en dat STINKT! Ik heb het al bij ze aangegeven, maar ja het is hun enige warmtebron. De smerige lucht dringt gewoon ons huis binnen bij een oosten wind. En tja, die heb je vaak in de winter.

Heeft iemand een tip wat ik kan doen?

We zijn een jong gezin, 1 klein kindje en nog een onderweg. Ik ben gewoon bang voor de schadelijke stoffen die we inademen.

Stef, 10-10-2016 22:02 #159
Rien, gaat het om klachten via een woningbouwvereniging, of hebben de buren een particuliere woning?

De woningbouwvereniging moet vertrouwelijk met de gegevens omgaan en de verdachte heeft geen inzage in de klachten, tenzij hij een advocaat inschakelt.

Kun je iets meer vertellen over de situatie?

Rien van Kollenburg, 06-10-2016 21:51 #158
Als gevraagd wordt om een verklaring omtrent verstorend gedrag van buurtbewoner moet er
1.altijd een handtekening onderstaan en
2.kan de verdachte inzage hebben in verklaring met alle buurtbewoners die een verklaring hebben afgelegd?
Buurtbewoners zijn nl erg bang voor represailles en willen hierom geen verklaring afleggen die nodig zijn voor huisuitzetting middels rechter. Wat te doen?

Josephine Endert, 12-09-2016 13:57 #157
Houd het netjes. Nu 18 jaar verder is het punt bereikt waarop ik niet meer weet hoe verder.
14 jaar geleden op aanraden van de wijkagent een schutting tussen ons en de buren geplaatst. Gekozen voor een klimop schutting.

We snoeien hem regelmatig maar aan de kant van de buren kan dat alleen als ze werken of op vakantie zijn. Anders gaat de buurvrouw als een viswijf te keer. Vandaag gesnoeid en ontdekt dat alle moederstammen doorgeknipt zijn aan hun kant. De begroeiing gaat dus dood.

We hebben aan de hand van een kadaster kaart de schutting 15 cm uit de erfelijk gepland.
Wat te doen na 18 jaar getreiter en gezeik? Alles hebben we al gedaan, buurtbemiddeling, buurtcoach, wijkagent. Alleen ons verlagen tot haar niveau nog niet. Ik kan me voorstellen dat je dan door het lint gaat

Dagmar, 05-09-2016 18:07 #156
Wij wonen in dit koophuis sinds 2002. Vanaf het moment dat wij, de dag van de overdracht, samen met de makelaar het tuinpad opliepen is het raak. In eerste instantie denk je nog; laat maar. Zij (in 2002 2 buren, resp 2 en 3 huizen verder die er vanaf 1989 wonen) klagen, wij passen aan. Deze buren beroepen zich op hun "rechten van langst wonenden". In 2007 werd de aanpalende woning geveild; in eerste instantie ging het goed maar toen we terugkwamen van vakantie bleek roddel en achterklap van de 2 andere buren zijn werk gedaan te hebben en kwamen ook zij met hun eisen. Geen schoenen in huis, geen verjaardagen vieren, geluid van tv e.d. op minimum afgesteld, minimaal praten in huis, containers elders geplaatst, geen gebruik maken van tuin laat staan bbq'en, geen antieke klokken laten lopen, de voordeur minimaal gebruiken, minimaal door de straat fietsen: je kunt het niet bedenken maar werkelijk alles waar over geklaagd werd is ingewilligd. Wat moet je anders; zelfs de Politie gaat in de absurde eisen van de drie buren mee. Zelfs beschuldigingen die nergens op slaan omdat we aantoonbaar aan de andere kant van Nederland waren. Dus; logboek bijhouden, beveiligingssysteem met -camera's aan laten leggen, tuin voor en achter voorzien van poorten, verboden toegang (art.461 wvsr) geplaatst etc. Maar het houdt maar niet op. In juli hebben we t.g.v. stookgedrag van onze directe buren €11.000 schade gehad (zelf goed verzekerd, want de buren probeerden hetzelfde geintje 10 dagen later weer uit te halen maar toen heeft de tuinslang van ons dit voorkomen). En wat zegt de Politie; ach, leuk toch vuurtje stoken, moet kunnen en ú moet stoppen met zeuren. Drie dingen hebben we (nog) niet gedaan: de auto niet meer in de straat parkeren, ons vijverbeeld (aan van april tot en met september van 07.00 uur tot 22.00 uur, geluid 50 dB) verwijderd en doodgaan.
Allemaal goede tips hierboven, daar niet van, maar werken doen ze, bij ons, niet.

Cg, 01-09-2016 14:47 #155
Onze buren hebben een perenboom in hun tuin staan. Onze tuinen zijn gescheiden d.m.v. een schutting. De boom steekt boven de schutting uit, de helft van de takken staan in mijn tuin, mijn tuin staat vaak vol peren en takken, kan niet zitten omdat het vliegen aantrekt en zorgt voor een schaduw terwijl ik van zon hou. Een aantal keren heb ik met de buurman gepraat en 2 à 3 jaar geleden heeft hij een paar takken aan mijn zijde eraf gezaagd. Alsnog zorgt het voor een hoop irritatie en schoonmaakwerk. Nu vertelt hij mij dat ik geen commentaar op zijn boom kan geven. Naar mijn idee hoort zo een boom op een stuk grond waar niemand last van heeft en niet in een tuin die verbonden staat met je buren. Hoe kan ik hierover informatie krijgen en een klacht indienen?

Ruud, 28-08-2016 13:29 #154
Sinds 4 jaar hebben wij nieuwe buren. Een samengesteld gezin, 4 kinderen. Zij kochten het huis voor een lage prijs omdat de erfgenamen van onze vorige buren er vanaf wilden. En wat krijg je dan naast je? U raadt het al, mensen die eigenlijk in een volkswijk thuis horen. Bankje in de voortuin, alles dicht straten, achter ook alles dicht straten, trampoline, zwembad, partytent en geroggel van zware shag. Maar het ergste zijn de kinderen. Die kunnen niet praten maar schreeuwen de hele dag. Janken en dreinen om niks. Ik merk dat we minder buiten zitten en het irritatieniveau loopt tot het kookpunt op. Praten met dit soort mensen heeft geen zin. Een te laag IQ en gebrek aan zelfreflectie zorgen ervoor dat elk normaal gesprek altijd tot spanningen leidt. M'n volgende stap wordt de wijkagent en zo nodig de rechter. Ik ben er klaar mee.

Nik, 21-08-2016 10:29 #153
Stankoverlast. Sinds vorig jaar heb ik Indische buren. Elke dag wordt er gemiddeld zo'n 6x gekookt, gebakken, gefrituurd. Geeft men een feestje bij hen thuis, wat regelmatig gebeurt, dan wordt er de hele dag gekookt, en gebruikt men 's nachts om 2 uur nog de foodprocessor. Er hangt 24/7 een vet/curry/kruidenlucht op de galerij; de ventilatieroosters in mijn keuken, slaapkamer en eetkamer blijven nu permanent gesloten. De penetrante stank hangt ook regelmatig in de hal en in de lift. Heb je de pech om na hen in de lift te staan, trekt de stank in jouw kleding. Om de dag is er tot 's avonds laat bezoek, daarna huis opruimen, met de meubels over de laminaatvloer slepen, op de galerij nog luidkeels afscheid van het bezoek nemen. Op andere dagen gaan ze weg en komen na middernacht thuis met een wakkere baby waar nog een uurtje mee wordt gespeeld anders kan ze niet slapen. Geprobeerd met ze te praten, andere buren hebben het geprobeerd, ze doen de deur niet meer open wanneer je aanbelt, briefjes op de deur geplakt, briefjes in de hal met het verzoek rekening met elkaar te houden. Maar men wil het niet snappen. Eenmaal hebben we de politie moeten bellen ivm ernstige geluidsoverlast 's nachts om half drie, gelukkig stond de politie snel voor de deur en werd het stil. De volgende dag lag er stront bij mijn voordeur.

Ze hebben nog nooit hun deel van de galerij schoongemaakt. Ramen worden niet gelapt, rolgordijnen niet gelucht en de overgordijnen niet gewassen. Er wordt totaal niets gedaan om de overlast te beperken. Hij werkt een paar uur per dag bij een bank, zij zit de hele dag thuis met een baby. Behalve koken, soms afwassen en af en toe de laminaatvloer vegen doen ze helemaal niets in het huishouden. Gek he, dat het er stinkt…

De stankoverlast door hun voedsel wordt de laatste weken weer maar erger waarop ik opnieuw een briefje heb opgehangen. Ze stuurden iemand van 'BeterBuren' op mijn dak omdat ze zich geslachtofferd voelen. De mevrouw die met me kwam praten "rook inderdaad wel een sterke etensgeur maar ze vond dat wel lekker" en vond "dat ik maar rekening moet houden met deze arme mensen die in het buitenland moeten werken, een andere cultuur hebben en nu eenmaal niet weten dat ze rekening moeten houden met anderen".

Ik bouw een dossier op met mijn advocaat, waarbij ik elke melding ook direct aan de wijkagent doorgeef. Niet dat hij veel kan doen maar ik heb in ieder geval het gevoel dat er iemand luistert.

Heja, 17-08-2016 14:04 #152
Twee huizen verder woont een zwaar gefrustreerde en/of jaloerse vrouw. Destijds had zij 5 katten. Mijn tuin werd daardoor bevuild en ik vroeg haar of zij een kattenbak aan zou willen schaffen. Sindsdien word ik door haar getreiterd. Zij benadert andere bewoners met laster. Zo zou ík buren wegpesten. Zij schalt luid mijn naam in de achtertuin als zou ík rommel in haar tuin gooien, kortom, zij probeert andere bewoners tegen mij op te zetten. Vorige week vond ik een briefje tussen de spijlen van mijn tuinpoort met de Tekst: "Als jij nog een keer die plant afbreekt pak ik je terug". Volstrekte onzin! Ik wil helemaal niets met dat gekke mens te maken hebben. Ik kan nu van alles verwachten. Zij zoekt (en weet dit door haar drugsverleden) de grenzen op en denkt dat zij hiermee weg komt. Buurtbemiddeling ingeschakeld, maar mevrouw wenst daar niet mee te spreken. Wijkpost ingeschakeld, maar ook daar wil mevrouw geen gesprek mee. En dan sta je pat. Waar wacht men eigenlijk op? Dat de boel escaleert? Ik blíjf volhouden dat de wijkagent met haar gaat praten en dat het afgelopen moet zijn met mij in de buurt zwart te maken. Waar kun je anders terecht als burger? Haar dagvaarden misschien?

Jc, 07-02-2016 15:59 #151
Beste heer/mevrouw,
ik heb uw tips gelezen over hoe omgaan als iemand wordt weggepest. Helaas voor ons (mijn vrouw en ik) constateren we dat er is geen WET in Nederland dat ons bescherm tegen pesterij van buren.
Ik kochtte een huis in 2001, in 2008 kwamen nieuwe buren (van Turkse afkomst) met wie we ze begroeten met een goeie dag en dag. In 2011 kreeg ik een beroertes met de gevolgen ervan in mijn neurosysteem. Sindsdien kan ik moeilijk omgaan met stress en/of stress situaties.
Mijn buren weten over mijn precaire gezondheid en maken ze misbruik van: treiterij, pesten, schelden, fysieke geweld, enzv. zijn dagelijks.
We hebben contact met politie en tot n toe 2 aangiftes gedaan met als resultaat dat beide werden geseponeerd: de eerste omdat Politie geen tijd had om verder te onderzoeken en de tweede omdat mijn buurman heeft ook een aangifte over fysieke geweld tegen mijn ook gedaan waarmee de Officier van justitie besloot dit ook te seponeren.
Als ervaring, zie ik dat mijn buurman doet alles zo onopvallend mogelijk en verteld iedereen dat ik na de beroertes gek geworden ben.
Advocaten kunnen niets doen omdat beide partijen zijn huis bezitters en er is geen wet tegen pesterij (DAS mijn rechtshulp) en natuurlijk zie ik dat ze aannemen graag zaken waarmee een snelle oplossing komt (lopende baan), politie doet niets omdat niks strafbaar is (inclusief bij de laatste aangifte met als getuigen mijn moeder en vrouw), de rest van mijn buren kijken me raar omdat is al een demonisatie campagne tegen me gevoerd, buurtbemiddelaars willen alleen dat een snellere HANDGESCHUD en geloven alles dat mijn buren vertellen, in weinig worden ze ontkennen alles.
Logboek, hielden we bij, maar uit eindelijk voelen we ons onveilig en mijn gezondheid door deze pesterij alleen achteruit gaat.
Als laatste zijn we uit eigen huis vertrokken omdat niemand kan garanderen onze veiligheid. Politie dat hoor dit te doen, zeggen: bel 112 als iets ernstig gebeurd (de laatste keer toen we hun belden, duurde meer dan 30 min tot dat ze aankwamen en mijn buurman stond buiten. Politie sprak als eerst met hem, kort daarna kwamen ze om mij te arresteren wegens fysieke geweld tegen mijn buurman terwijl anders om was. Gelukkig voor mij dat mijn vrouw kon aantonen met eerdere aangifte dat dit pesterij is al jaren aan de hand. Zij vroegen om mijn handen te laten zien, liet ik ze beide zien met als resultaat dat ik werd niet gearresteerd omdat geen schade aan handen had en in mijn geval ik gebruikt bloedverdunners met als gevolg blijvende blauwe voor lange periodes.
We logeren bij familie sinds half oktober 2015, proberen de huis te verkopen (met een hypotheek bedrag dat hoger is dan de werkelijke waarde) of te verhuren.
Ik ben geen RACIST of iets dergelijk, zelf nog uit Zuid Amerika en ik heb de kans met open armen gegrepen dat Nederland ons gaf om een huis hier te bouwen. Ik heb hier gestudeerd, gewerkt, geholpen om verder Nederland te bouwen met respect voor de WET en autoriteiten.
Kan hier iemand een goed advies aan ons geven…?
Als laatste wil ik jullie vriendelijk bedanken voor dit gelegenheid om uw blog te mogen gebruiken

Marwi, 06-11-2015 06:10 #150
Al jaren vond ik dat ik soms vreemd rook. Ineens, zonder duidelijke reden. Kocht een nieuw matras, ging ervoor naar de dokter, twijfelde aan mezelf. Waar kwam dit door? Tot ik eind juli van dit jaar in de tuin werkend tot de ontdekking kwam dat mijn planten erg raar roken. En dat was een bekende geur!. Vervolgens ging de schutting tussen mijn tuin en die van de buren door de storm om. En de vieze geur werd erger en erger. Ook in huis te ruiken. Ik ontdekte dat het een antispinnenmiddel was omdat ik op een dag de volle lading door het vemtilatierooster gespoten in mijn gezicht kreeg. Een zware menthollucht die op mijn ogen sloeg. De zaak was voor mij duidelijk. De buurvrouw, die circa 10 jaar geleden met haar dochter naast mij kwam wonen, heeft een panische angst voor spinnen. Ik heb een tuin. Daarin leven spinnen. Zij beschuldigde mij ervan dat mijn tuin haar hinderde en dat al die spinnen bij haar in de tuin kwamen. Ik moest mijn tuin maar rooien tot op een halve meter van de erfgrens.
Dat heb ik niet gedaan. Ik woon al 25 jaar in dit huis en vond dat een absurde eis.
Nu wordt er één tot twee keer daags 's avonds in het donker stiekem in mijn tuin en rondom mijn huis gespoten. Ik leef in de stank, kan mijn slaapkamer niet meer gebruiken aan de tuinkant, ramen niet meer openzetten om te luchten. De inhoud van mijn kasten stinkt. Fruit kan ik niet meer op tafel laten staan, serviesgoed moet ik eerst afwassen voor gebruik. Soms ontvlucht ik mijn huis omdat het te erg stinkt en ga ik ergens anders slapen. Ik kocht inmiddels twee camera's waarvan de buitencamera al direct met stenen werd bekogeld. Ik heb inmiddels aan de spuitsporen gezien dat er in de tuin van achter het nog overeind staande stuk schutting, uit het zicht van de camera, wordt gespoten met een stevige straal, reikwijdte ca. 3,5 meter!
Maar nu is ook mijn auto aan de beurt. Tot drie keer toe bespoten en begint ook van binnen naar antispinnenmiddel te ruiken.
Ik ben direkt naar de politie geweest, die niets deed, "u moet een heterdaadje hebben!". Naar de woningbouwvereniging die me niet gelooft, de GGD en Participe die alleen maar willen dat ik ga " praten" met de deze mevrouw die een duidelijk probleem heeft. M.i. zal een gesprek niets uithalen aangezien zij een zware spinnenfobie heeft. Na het gesprek draai ik me om en zal zij ongetwijfeld verder gaan met spuiten want ze is nog steeds panisch voor spinnen. Dus heb ik mijn rechtskundige maar ingeschakeld. Van de bespoten tuinplanten heb ik bladeren door een laboratorium laten analyseren. Ik kreeg een waslijst met chemische producten op vet/oliebasis die niet in een tuin thuishoren. Gelukkig geen pesticiden. Maar niemand kan mij vertellen hoe schadelijk deze producten zijn bij voortdurende blootstelling. Lichte hoofdpijn en misselijkheid, pijn op mijn longen als er net is gespoten zijn meer regel dan uitzondering geworden.
Voorlopig is er nu contact met de wijkagente en ik hoop dat daar hulp vandaan komt. Ik heb inmiddels meer dan 100 foto's en filmpjes. Van de rechtsbijstand hoor ik ook niets. Rustig slapen doe ik al lang niet meer. Het allerergste vind ik het nog van mijn auto. Ik heb hem net een half jaar.!
In elk geval heb ik totaal geen vertrouwen in het moderne credo dat alles is op te lossen door te " praten". Veel wel, maar als er doelbewust kwaad wordt aangericht zal er moeten worden ingegrepen. Dat doe je niet met "om de tafel gaan zitten". Niet voor niets hebben we nog altijd politie. Die gaat ook niet met de daders om de tafel zitten en praten als ze zijn gepakt.
Als slachtoffer wil je helemaal niet praten, je wilt dat het ophoudt!

Edwin, 14-10-2015 23:55 #149
Ook gehad. dossier van 3 jaar dik stalking, bedreiging e.d. incl aangiftes
wijkagent kon weinig, gesprekken geweest, dan was het weer een week of 2 rustig politie kon weinig, woningcorporatie deed niks (want we hadden alle 'akkefietjes' afzonderlijk moeten melden).
Uiteindelijk advocaat ingeschakeld via de rechtsbijstand en buurman is daarna op vrij korte termijn dankzij alle verzamelde bewijslast ook daadwerkelijk via rechtbank schuldig bevonden aan stalking en bedreiging en veroordeeld. Tijdens zitting bleek pas dat buurman narcistisch stoornis had.

Met alle respect voor buurtbemiddeling etc, maar dat werkt alleen maar als er twee gezonde, stabiele nadenkende buren zijn.
Dit was voor mij een lijdensweg met vele gevolgen (o.a. mentaal, sociaal). De enige goede tip die ik éénieder kan geven uit ervaring: Lees het stuk 'advocaat' hierboven goed en schakel al vroeg rechtsbijstand/advocaat in en laat je ook adviseren. Dit is in mijn ogen níet het allerlaatste redmiddel zoals hierboven wordt aangegeven, dit is hét enige effectieve middel.

De Graaf, 12-08-2015 14:38 #148
Kan er over mee praten. Nu in voor de tweede keer in een woning overlast. Gelukkig is het een stuk minder dan in m`n vorige woning. Toen had ik een stelletje onder me die niks anders deden dan ruzie maken. Politie bellen was zinloos. De ruzies duurden een kwartier tot twintig minuten. Politie komt meestal toch pas na een uur. Toen ik ze een keertje goed gewaarschuwd had dat ik het zat begon te worden hield het opeens op. Drie maanden rust. En toen begon het weer. BIzar. In m`n huidige woning komt de overlast van drie verschillende buren. Heb naast me een jongen die vaak muziek hard heeft. Merk ik alleen als z`n deur naar het balkon open staat. Onder me een manisch-depresieve jongen. HIj heeft z`n drukke periodes en gelukkig ook z`n rustige periodes. En naast hem woont een jongen die `s nachts erg actief is en pas `s ochtends rond zeven uur z`n bed gaat opzoeken. In vergelijking met de meeste verhalen die ik hier gelezen heb valt het bij mij reuze mee. Soms hoor ik weken niks. De onruststokers weten dat ik (en andere buren) ze in de gaten houd(en). Ook zitten we de woonstichting flink op de huid dat we van ze verwachten dat ze werk van onze klachten maken. Gelukkig hebben we een geweldige huismeester. Het enige advies dat ik hier kan geven is dat je er bij de buren en woonstichting op hamert dat je woonruimte je persoonlijke ruimte is en dat je in deze ruimte je persoonlijke grenzen niet hoeft te verleggen uit tolerantie. Ik heb een keer tegen èèn van die jongens gezegt dat als hij niks met me te maken wilt hebben dat je dan van mij ook geen tolerantie hoeft te verwachten. Ik wil weten voor wie ik wat over heb en waarom. Het probleem vandaag de dag: We accepteren elkaar niet meer. We tolereren elkaar alleen nog maar. Het publieke debat moet gaan over het respecteren van persoonlijke grenzen. Daarmee bestrijk je een veel groter gebied dan het bespreken van tolerantie. Hopelijk nemen de overlastplegers met een "klein begrijpertje" het begrip over. Ik wens alle mensen die te maken hebben met overlast van de buren veel succes en sterkte. Nog een tip: verzamel zoveel mogelijk informatie over ze. En als het belastende informatie is, ga er dan mee naar de politie. Misschien kun je via googlen van telefoonnummers, adressen en namen dingen over ze te weten komen. Zo hebben we een keer kunnen aantonen dat een overlastpleger (geen buurman van mij) onder een valse naam in z`n woning zat. Huurfraude! Hij moest er uit. Probleem opgelost. Succes.

Nico, 12-08-2015 11:17 #147
Hallo Allemaal,
Mijn ouders wonen al meer dan 50 jaar in Hoogkerk en ze hebben nog nooit problemen gehad. Ze hebben nog nooit problemen gehad met de buren laat staan de woningbouw. Ze zijn nu boven de 80 en hebben nu nieuwe buren gekregen iets meer als een jaar. De eerste dag kwam de buurman naar mijn ouders om te zeggen dat hij zijn tuin moet weghalen? Het zijn huurhuizen van de woningbouw in Hoogkerk. Mijn ouders hebben een leuke kleine tuin voor en naast het huis. Mijn vader is niet verplicht om dat weg te halen. De bewoners naast hun wil de oprit breder hebben zodat hij kan sleutelen aan auto's. Deze mensen zijn al uit 7 woningen gezet wegens problemen met de buren, ze zijn nu een stuk slimmer, ze hebben veel geleerd van al die uitzettingen! Mijn ouders hebben alles doorlopen wat werd voorgesteld in een situatie als deze. Dus alle gesprekken, woningb, wijkhelpers, gesprekken met allerlei instanties maar mijn ouders worden van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn vader is al meer dan 30x naar de politiebureau geweest in Groningen. Mijn moeder is 1x geschopt en had een blauwe plek ter grote van een voetbal op haar achterbeen, ze werd toen door 8 mensen belaagd. Ze hadden een gesprek met 2 maatschappelijke werksters en toen opeens stonden er wel 8 mensen voor de raam allerlei bedreigingen te uiten, enz enz. Ze willen nog proberen een gesprek aan te gaan met de burgemeester. Als je echt alles hebt doorlopen wat in situaties als deze worden gebruikt en je komt er niet uit en mijn ouders worden bedreigd met messen en scheldwoorden.

Mijn vraag is: Wat kunnen mijn ouders nog doen, mijn ouders bellen mij huilend op omdat ze bang zijn voor de buurman, hij is 50 jaar jonger dan mijn vader. Is er iets wat ik of mijn ouders kunnen doen? Zoja, dan hebben ze daar wel wat hulp bij nodig want zij weten het niet meer. Het is toch niet normaal dat je elke dag uit je huis gaat en hoopt dat je de buurman niet tegenkomt. Help mijn ouders aub en ik ben bereid om daar in mee te helpen. Ik wil niet dat ze de laatste jaren nog zo moeten leven. Help help help wat moet ik doen

Ad Verbocht, 05-08-2015 19:19 #146
Alle stappen die hier worden genoemd zijn genomen. De situatie schetsend:"Wij wonen in een tussenwoning (blok van vier) en naast ons woont een man met vriendin die vijf grotere honden hebben welke alleen uitgelaten worden in de achtertuin. U zult begrijpen dat dit met hogere temperaturen (helaas staat de wind onze kant op) dit enorme stankoverlast geeft. De hondenpoep en de urine geurt enorm. Ook is er geluidsoverlast op momenten dat je dat niet verwacht. De honden blaffen enorm agressief. Mevrouw Meisel heb ik netjes toegesproken over het hele gebeuren. Dat dit echt niet kan in een tussenwoning (ook zij hebben een koopwoning). IK heb haar gezegd dat zij een uitstekend iemand was om een hondenasiel te runnen waarop ze mij meedeelde dat ik maar geld moest geven. Mevrouw Meisel heeft een hondenopvangsite "Dog rescue Greece, nl" Dit is echt onvoorstelbaar dat ze zwerfhonden uit Griekenland opvangt en een baasje zoekt hier in Nederland. Zulks terwijl ze zelf vijf grotere honden niet voldoende uitlaat. Onvoorstelbaar. De wijkagent is een goede vriend van mevrouw Meisel wat eea nog wat ingewikkelder maakt. Gaarne zou ik uit deze impasse willen komen en weer genieten van mijn tuin want daar kunnen wij niet meer zitten op een warme zomerdag. Het stinkt enorm en wij lijken machteloos toe te moeten zien hoe zij gewoon door kunnen gaan met in onze ogen overlast.

Sher, 02-08-2015 00:09 #145
Ik woon meer als 25 jaar in de zelfde woning op de 3e etage. Gehorige woningen. Ik woonde er tussen allemaal oudjes om het zo te zeggen en ik was een jonkie daartussen. Ik woonde kreg later twee kids. Op de kids werd zo nu en dan gepast die gingen naar mijn moeder of zus als ik moest werken.
Naar mate de jaren verstreken heb ik een schizofrene buurman(bleek achteraf) gehad die een eenling was maar werkte bij de sociale werkplaats. Die woonde precies tegenover mij in een portiek woning.
De buurman kwam zich voorstellen en vroeg of hij als start even een kruk van mij kon lenen. Jaren vestreken de buurman werd in de buurt nagekeken. Niet dat hij niet er normaal uitzag maar soms vreemd gedrag vertoonde door de ene keer niks te zeggen en de andere keer weer wel. Kreeg een vriendin die kennelijk ook bij de sociale werkplaats werkte.
Kwam eens vragen of hij op mijn computer iets mocht doen wat ik verdacht en vreemd vond. Dit heb ik gelukkig niet toegestaan. Zo had hij dingen waarvan je dacht hey, deze man is niet te vertrouwen. Ik heb mijn kinderen gewaarschuwd niks te zeggen en hem gewoon negeren. Sommige kinderen in de buurt waren bang van hem. Tot op een dag ik uit het raam keek en een vader achter deze buurman aan rende. De buurman heeft het wel geweten hij werd gewoon in elkaar geslagen. Politie erbij. Afijn blauw oog, gekneusde ribben. Ook had hij een keer de leesmap van mij meegenomen, die dag had hij zijn voordeur gebarricadeerd en was via zijn woonkamer raam naar buiten gegaan. Er stond toen een stelling voor de woningen omdat men daar bezig was met de woningen.
's Avonds kwam hij thuis, belde bij mij aan of hij via mijn woning over zijn balcon naar zijn woning kon gaan. Nah.buurman denk een opnieuw. Ik hoor het hem nog zeggen: " Dus je werkt niet mee". Ik zei: " Nee". Het was toen ongeveer 02:30 in de nacht. Dan vraag ik je toch. Ik weet niet waar hij naar toe is gegaan maar hij kon zijn woning niet in.
De volgende dag in de middag staat zijn moeder voor de deur en belde aan. Ik zag de vrouw en sprak haar aan over de leesman die hij genomen had. Er kwam een walm van alcohollucht van haar vandaan. Ze zei dat ik dan de politie moest bellen. Na ja. Ik heb dit bij de politie gemeld. De politie had op een dag hard op mijn voordeur gebonkt, reden zijn vriendin zou pillen geslikt hebben en zij vroegen of ik een sleutel had van de woning. Dus niet.
Afijn hij had op een dag kennelijk een vrolijke bui en ging uit zijn dak met harde rockgitaar muziek. Nou, binnen de korste keren stond de buurman van de naast gelegen portiek waaraan de woonkamers aan elkaar grenzen. En een gescheld, zeker in het gehorige portiek. Niet lang daarna hoorde ik dat hij deels handje contantje een huis had gekocht en verkaste.

Onder mij was een jong stel komen wonen. Jonge kalende man. Er kwam geen greintje vriendelijk van zijn gezicht af. Hij werkte in eerste instantie niet en later zag ik hem wel eens in pak lopen. Zijn vrouw/vriendin zag ik wel eens en wij groette elkaar vriendelijk. Ook was hij een voetbalfanaat dat kon je wel horen zo nu en dan. Schelden af en toe vies en vuil. Ook hoorde mijn dochter en ik dat er geluiden uit de woning kwamen van " auw auw" hmm werd zij mishandeld wie zal het zeggen. Het leek er ernstig op. Afijn zij zijn niet lang gebleven en verkaste naar Spijkenisse. Rust weder gekeerd.
Alle oudjes waar ik tussen woonde waren inmiddels in het bejaardenhuis of overleden. Er kwamen nu van allerlei jonge gasten en meiden wonen.
Op de tweede etage een meisje die vaak in het weekend een party in huis had. Geluiden muziek uit de woning etc. Tot 1 keer haar voodeur open stand en hoorde hard lachten, praten enz. Ik heb mijn deur open gedaan en gevraag of het wat zachter kon. De deur werd hard dicht gegooid. Nu wonen er dus tegenover mij waar de schizofrene buurman woonde een jong meisje waar je helemaal geen last van hebt en amper thuis is. Het enige wat je hoort is als zij thuis komt met de sleutel de deur open doet. Dit kwam omdat de buuman destijds niet het slot had laten vervangen. Maakt niet uit maar heb t wel aangegeven.
Onder mij is sinds nov 2014 een buurman komen wonen. Hmm… klussen de eerste maand wat normaal is. Ok buurman gesetteld. Totdat ik midden in de nacht hard gebonk hoorde. Onder hem woont een jongen die wel eens werkt op een schip en t weekend weg is. Is zich komen voorstellen, ok. Het ging maanden door met dat gebonk en ik dacht weer een "ziekegeest" die hier is komen wonen. Tja. wat was dat. De beste jongeman, een fanaat van fitness trainde in de woning en liet gewoon het apparaat(halters) op de vloer vallen. Gewoon als of het niets was en dat midden in de nacht. Ik heb dat met lede ogen aangehoord. Ik stond op uit bed en zei hard op; " wat is di nu". Zelf had ik hem nooit gezien.
Het bleef door gaan van kwaad tot erger. Harde muziek dat je als je op de bank zat je tv niet kon horen, je op de stoel de trillingen voelde en zelfs in de keuken of op je bed. Zo hard ging t. Ook hard de voordeur dicht doen. Ik ben geen typ van ik ga nu bellen naar de politie of naar hem toe. Ik bemoei me ook met niemand. Ik heb meerdere dingen gehoord muziek praten feestjes etc, maar dit was het ergste. Tot op een avond kwam ik van mijn werk. Ik zat achter de pc, t was rond 23:30 uur. Met de kinderen gesproken normaal aan het praten. De bel ging. Ja hoor, politie aan mijn deur. Ik was verbaasd. Ik vroeg wat er aan de hand was. Ik krreeg te horen dat ik "overlast" veroorzaakte. Ik zei, de buurman beneden zeker! Ik zei dat het de omgekeerde wereld was. Ik werd boos en iedereen in het portiek kon t horen. Ik zei dat hij, de buurman, juist diegene was die overlast veroorzaakte. De politie vertelde dat zij niets bij mij geconstateerd hadden was overlast veroorzaakte. Afijn, de politie ging weg. Ik kon t nog steeds niet geloven dat hij juist de politie voor mij had gebeld. Nadat de de politie weg was… wat denk je… draaide hij de knop van zijn installatie ff op standje 7 of 8. Mijn kinderen en ik kekenverbaasd. Nou vraag ik je. Toen was het klaar en wist hoe laat t was bij hem " kennelijk buurtje pesten". Ik dacht ok goed we zien wel. Ik ben gaan loggen. In de tussentijd maakte hij zich popie jopie bij de andere jongens beneden. IK hoorde dat hij niet in orde was dat je hem niet als vijand moet hebben. Zal wel, maar ik wilde niks met hem te maken hebben. Ik ken dit soort types. Hij heeft ervoor gezorgd dat er een bemiddelings gesprek kwam. Prim, maar in zag er vanaf en ging op een dag dat ik wel kon. Tussendoor had hij allerlei info over mij verzameld bij de buren. Ha, grappig. Wel sy zeggen tegen de een wetende dat je overlast veroorzaakte. Rare rare kwiebus deze gast. Tussendoor waren er brieven over en weer gegaan naar en ik gemeld bij de politie en woningstichting. Gesprek heeft inmiddels op 30/07/2015 plaats gevonden. Meener is iemand die erg agressief, intimiderend en grof in zijn taal
Meneer beschuldigde mij van harde muziek en luid tv aan midden in de nacht. Gek voorheen was het bonken en hard praten. Waarom muziek en tv.? Hij had juist geklust en had kabel doorgetrokken naar zijn slaapkamer ergens in mei/begin juni 2015. een buurman attendeerde mij daarop. Ik zei ja, ik heb het de eerste nachten erg gemerkt.
Afijn, meneer houd zich ineens muisstil, af en toe nog dat gebonk, tv is zachter mar hoor t in stilte nog wel, harde muziek is gestop voor zover. Meneer heeft zichzelve in de vingers gesneden en kan zich niet meer uiten hoe hij zich wil uiten.
Zegt nooit overlast gegegeven te hebben maar noemde verschillende woningcorporaties waar men t aan kon vragen. Rara.
"verschillende woning corporaties" ben je vaker verhuist ofzo… lol. Wat zijn doel is Joost mag weten. Ik weet wel dat hij een hetze tegen mij begonnen is. Niemand klaagt verder, alleen " hij" sedert hij is komen wonen. Wat is zijn "DOEL" een andere woning misschien met tuin waar hij op aast!?. Ga je gang buurman. Andere buren zeggen: van mij mag hij gaan".
Tja, zo even door de jaren heen maak je wat mee. Praten in deze woningen, een ieder hoor je gewoon praten. Ook ik heb fouten, maar niet zoals deze buurman het op zijn wijze doet. absoluut niet. Afijn, meneer houd zich ineens muisstil, af en toe nog dat gebonk, tv is zachter mar hoor t in stilte nog wel, harde muziek is gestop voor zover. Meneer heeft zichzelve in de vingers gesneden en kan zich niet meer uiten hoe hij zich wil uiten.
Dacht ik deel en uit mijn verhaal over buren overlast.

Els, 24-06-2015 15:23 #144
Jorinde,

Wat een afschuwelijk verhaal! Overigens weet ik uit eigen ervaring dat je aan de politie vaak niks hebt.
Kun jij eens niets met de andere buren organiseren? Samen sta je sterker dan alleen. Misschien kunnen jullie samen naar die vervelende buren gaan om verhaal te halen. Als dat niet kan kun je misschien zelf ook tot laat lawaai gaan maken om ze laten merken wat ze jou aandoen. Mochten ze de politie bellen die dan bij jou komt kun je vragen wat ze komen doen.
Overigens zijn wij door een rottige buurvrouw gaan verhuizen.is dat een optie voor jou?

Jorinde, 19-06-2015 11:29 #143
Woon al ruim 33 jaar in mijn huidige huis, met een puberzoon inmiddels. Ik kijk, over een groenstrook en een fietspad heen, op achtertuinen van een rij huizen die dus hun voordeur aan de andere kant hebben. Ik zou de bewoners ervan niet eens kennen als ik ze op straat zou tegenkomen. De straat waar mijn zoon en ik wonen is rustig en sociaal, we houden redelijk rekening met elkaar. Zelf speel ik graag piano, maar ik speel nooit of te nimmer voor 10.00u 's ochtends of na 22.00u 's avonds, hoewel ik soms enorm zin heb om dit wel te doen.

In het tweede huis aan de overkant van ons wordt echter geen greintje rekening gehouden met tijden. Vrijwel elke maand en soms meerdere keren per maand wordt daar een luidruchtig feest gegeven in de tuin. Het harde gelal, (onzinnig) gepraat en gelach blijft dan uren duren door vermoedelijk een aantal plakkers die maar niet tot vertrekken kunnen komen.

Ik slaap aan de voorkant, heb enkele beglazing en heb mijn slaap dringend nodig, moet er voor mijn zoon 's ochtends om 7.15u uit, heb veel besognes en verplichtingen die mij geestelijk en lichamelijk uitputten.

Gisteren was het weer bingo: ik snakte naar mijn bed, maar besloot maar even wat mailtjes af te werken, omdat de genoemde feestgangers weer luidruchtig bezig waren. Aangezien het een donderdagavond betrof, ging ik er van uit dat ze wel het fatsoen zouden hebben om hun herrie tijdig te staken. Het zou voor mij ook weer vroeg (vrij)dag zijn en ik was giga moe.

Maar waar ik eigenlijk al bang voor was gebeurde: toen ik misselijk van vermoeidheid toch mijn bed maar in was gegaan, bleek de herrie eerder toe te nemen dan minder te worden. Steeds als ik gretig in een diepe slaap was gezakt, werd ik hier weer wreed uit wakker gerukt. Als verder alles stil is, dan lijken dergelijke feestgeluiden nog intenser te klinken.

Ik ben voor mijn raam gaan kijken en zag wel wat mensen in de tuin, de kamerdeur stond open en mensen liepen daar rond. Het feest leek min of meer afgelopen, maar het harde geroep, gepraat en gelach leek toe te nemen, door - vermoedelijk - beschonken plakkers.

Alles bij elkaar ben ik zeker 7x uit mijn slaap gerukt en kon ik uiteindelijk de slaap niet meer vatten, was ik er zogezegd "overheen". De adrenaline gierde te veel door mijn lijf, ik heb uren met bonkend hart in bed gelegen. Eenmaal diep in slaap verzonken was het alweer ochtend en stond mijn zoon alweer naast mijn bed omdat hij ontbijten moest vanwege school. Hij moest het doen met een krakkemikkig wrak van een moeder, die misselijk van vermoeidheid was. En dit gebeurt dus maandelijks!

Dit keer had ik er zo genoeg van, dat ik om 7.45u naar de overkant getogen ben en heb aangebeld bij de uiteraard in slaap verzonken feestnummers. Er stak een slaaphoofd van een vrouw van middelbare leeftijd uit het raam die vroeg waar ik voor kwam. Ik hou niet van schelden of ordinair gedoe, dus ik bleef beschaafd, maar ik sprak haar wel aan op het effect van hun luidruchtige feestjes. Ik zei haar dat ik er niet van kon slapen en dat ik door hun toedoen steeds gesloopt ben overdag, na zo'n feestje.

Haar reactie was verbazingwekkend onverschillig, laatdunkend en sarcastisch. Ze scheen zich er geen snars van aan te trekken dat anderen (ik weet bijna zeker dat ik de enige niet ben) nadelige gevolgen hebben door hun wangedrag. Ik zei:" dit kunt u toch niet maken!" En zei antwoordde:" jawel hoor, dat kunnen wij best maken".

Ze zei: "ach mevrouw, ga naar huis en ga slapen" en ik zei: "nee dat kan niet, want ik ben druk, ik heb veel te doen". Het interesseerde haar niet en dit liet ze goed blijken. Ik zei, dat het allemaal tot veel te laat duurt, die feestjes. Maar zij zei: "mevrouw, het duurde maar tot 23.30u". Ze deed het raam dicht met een spottend en onaangedaan gezicht om weer lekker te gaan pitten en ik wist dat ik machteloos stond. Dit is dus een kwestie van asociaal gedrag bij uitstek, bedacht ik en zulke mensen zijn per definitie ongeinteresseerd in wat anderen van hen ondervinden. Zij leven voor zichzelf alleen!

Later bedacht ik, dat het feitelijke feest misschien inderdaad rond 23.30u afgelopen is en dat de bewoners van het huis dan inderdaad aan het opruimen gaan, maar de "plakkers", veelal aangeschoten, zorgen dan ondertussen des te erger voor geluidsoverlast in hun achtertuin. Overigens vind ik 23.30u ook veel te laat om de feestherrie te stoppen, zeker op een door de weekse dag en zeker als dit structureel maandelijks is.

Ik heb de politie wel ingelicht en deze zou even poolshoogte nemen, maar het gelal en gedoe bleef doorgaan. Uiteindelijk weer de politie gebeld, moest het hele verhaal weer uitleggen (terwijl dit genoteerd moest staan) aan een andere vrouwelijke politie. Zij beloofde, dat "als er een auto vrij zou zijn" de politie een kijkje zou gaan nemen. Het duurde en het duurde. Ik bedoel: dat de politie kennelijk geen auto ter beschikking had (?) en dat het geschreeuw maar doorging en ik doodmoe en noodgedwongen klaarwakker was.

Toen ik net een beetje leek in te dutten werd ik plotseling opgeschrikt door de rinkelende telefoon naast mijn bed. Nog meer adrenaline, een hartslag van levensgevaarlijk: wat nou weer?! Een harde politiestem klonk door de hoorn. Wat er precies aan de hand was. Daar ging ik weer: voor de 3e keer het hele verhaal. Stond dit inmiddels al niet 2x genoteerd? Of de overlast nog steeds bezig was, vroeg de agent. Ja, zei ik. Ze zouden dan "nu meteen" naar de bewuste plek gaan, zei de agent, nadat ik eerst moest verklaren wie ik was, waar ik woonde etc.

Kort daarop leek de ergste overlast wat af te nemen, dutte ik weer in om wederom plotseling wakker te schrikken van een auto die met grote vaart en veel herrie parkeerde voor mijn huis. Portieren werden hard dichtgeslagen en ik hoorde mannenstemmen ook niet bepaald zachtjes praten. De politie natuurlijk. Als ze alsjeblieft maar niet bij mij gaan aanbellen, ging er door me heen. Hoezo is de politie onze vriend? Zijn zij dan ook van enige inleving en moraal verstoken? Ik had 3x aangegeven doodmoe te zijn, maar dan toch al deze acties? Merkwaardig!

Gelukkig lieten ze mij verder met rust en hoorde ik voetstappen richting de overkant gaan. Maar… alsof de duvel er mee speelde, was er juist net helemaal niks meer te horen. Tja, nu zal ik wel te boek staan als een zeurpiet die ze ziet vliegen of zo. De politie reageert ook zo schoorvoetend en laks, dat het gewoon een achter de feiten aan lopen is. Je hebt er niks aan. Maar mijn zoveelste nacht is wel weer gebroken en dan te bedenken wat ik vandaag allemaal geacht word te doen: dat gaat me niet lukken of tenminste met enorm veel lichamelijke protesten en een hoofd vol watten.

De feestgangers aan de overkant liggen nog steeds hun roes uit te slapen en het is al over elven. Mijn dag zit er al voor een deel op, maar ik ben geen mens.
De kruik gaat net zolang te water tot ie barst; hoelang zal dit blijven aanhouden voordat ik er echt volledig doorheen zit? En wie verschaft mij recht, als ik al niet eens meer bij de politie terecht kan?

gr. Jorinde

Een Onmachtige, 07-06-2015 16:39 #142
Burenoverlast? Alles went, zou je zeggen. Nou, dus niet. Er hangen camera's in de wijk en die dienen overlast tegen te gaan. Ik vraag mij weleens af, of de camera's wel werken? Dit, omdat er vaak genoeg ruzies op straat worden uitgevochten, nota bene in het zicht van een camera. De politie zie je alleen, als het weer achter een feit loopt en net iets te laat is, om de buurt bij voorbaat veilig te houden. Wijkagent? Ik zou niet eens weten, waarom ik op internet op zoek moet gaan hoe die te lokaliseren en te benaderen. Is een wijkagent niet meer een agent die in een wijk werkt? Ook gemeentes doen helemaal niets tegen burenoverlast; 'praat met uw buren'. Hoe is dat mogelijk met buren die boven de wet leven en zich helemaal niets aantrekken, van wat de buren zoal denken? Oproep naar iedereen: voed je kind op, zodat het later als volwassene weet hoe zich te gedragen naar behoren met en voor de buren. Het klopt. Vroeger was het veel aangenamer leven. Vandaag de dag is het helaas meer overleven.

Gn, 28-05-2015 16:14 #141
Enkele jaren al last van grote voetballen in mijn achtertuin. In het hofje achter mijn huis voetballende buurmannen met of zonder hun kinderen. De buurmannen wonen aan dat hofje. Ik wens geen ballen in mijn tuin. Zit niet prettig in mijn tuin als men voetbalt en dat bijna dagelijks. Wij ontvluchten onze tuin en gaan op een camping verblijven om de overlast niet te willen meemaken. Ballen steeds weer teruggegeven en ook soms niet ivm ontbrekende eigenaar. Buurtbemiddeling is mislukt want men wil geen rekening houden met mijn probleem, het zijn allemaal ongelukjes en ik moet niet zeuren. Moet de bal maar terug geven. Politie kan niets meer doen. Kan ik de ballen verzamelen en afgeven bij de gemeente? Want misschien helpt dat?

Frans, 10-04-2015 04:17 #140
Wat een naïviteit, al die theoretische praatjes over woningcorporatie en politie, al die lui liegen de boel bij elkaar, ja zelfs de politie weigert bij meermalige bedreigingen aangifte op te nemen. Uiteindelijk naar bureau in andere gemeente gegaan voor deze aangifte, waar hij werd opgenomen en daarna werd afgewezen, omdat bedreiging met de dood niet ernstig genoeg is volgens de brief. Vervolgens is niemand bij de politie die weet wie het werkelijk heeft afgewezen, zelfs niet de coordinator van de recherche. En de woningcorporatie zegt dat ik het verzin, omdat de politie het niet serieus nam. 112 bellen als ik bedreigd werd kwam geen politie, twee keer nabellen nog niet en ze hebben ook niet nagebeld. 4 keer een verzoek om een wijkagent contact op te laten nemen, twee keer door de coördinator van de recherche gedaan, maar geen enkele wijkagent neemt contact op. En de woningcorporatie zegt dat de buurman de treiterijen en bedreigingen ontkent en dat ik het dus zelf heb verzonnen en dat ze er niets aan gaan doen. Dat mijn bezoeker is weggejaagd op die manier en ik met mijn bezoeker naar de woningcorporatie en de politie ben geweest, daar wilde de woningcorporatie niets van weten, omdat dat al een jaar geleden is. Dat mijn woning blauw stond van de wietrook dat de henneppolitie bij mij binnen wilde om de meterkast van de bovenbuurman af te tappen en door te meten op extra verbruik, niets gemeten maar wegens de ondraaglijke lucht toch een inval gedaan waar ik bij was, niets gevonden behalve dat de kamer na 4 uren dat de buurman weg was nog blauw stond van zijn wietrook, wordt achteraf door de wijkagent ontkend dat er ooit wiet is geroken. Het is door 7 ambtenaren geconstateerd en twee mensen van de gemeente hebben het geconstateerd en zelf de politie en de woningcorporatie twee keer gealarmeerd, maar de burgemeester stuurt mij een brief dat ik het wel in mijn hoofd zo ervaren heb maar dat niemand ooit wiet heeft geroken bij mij en de dossiers van die twee ambtenaren bij de gemeente zijn spontaan verdwenen en als ik bel moeten ze ophangen van de leidinggevende. Een half uur met de burgemeester gesproken en hij zou mediation inzetten en moest ik 4 weken bij mijn moeder inwonen zodat hij tijd had om dat te regelen, maar na 8 weken nog steeds niets en toen kwam die achterlijke brief. Maak mij nou niet wijs dat al die tips iets zullen helpen. De nieuwe wijkagente, een Turkse vrouw, van wie ik zeker in de mannenwereld had verwacht dat ze fanatiek zou zijn, was zo'n slapjanus! Ze zei: klagen bij de politie heeft geen zin, want je ziet dat wij er toch niets aan gaan doen". Ja echt waar. Hou toch op met die onzinnige utopiaverhalen. De werkelijkheid is dat niemand wat doet.

Maurice Vergoossen, 08-04-2015 21:29 #139
Beste dames en heren,

Op 02-08-2012 kondigde mijn, toen nog vrouw, om 11:00 uur aan het ontbijt geheel onverwacht van mij te willen scheiden. Later bleek dat ze overspel had gepleegd met de achterbuurman. Sinds 01-09-2012 woon ik zelfstandig in de eengezinswoning die we eerst samen hadden.
De afwikkeling van de echtscheiding hebben we redelijkerwijs vast laten leggen in een Echtscheidingsconvenant. De afwikkeling was op 29-11-2012 en de uitspraak van de echtscheiding was op 29-12-2012. Ook omdat we samen een dochtertje hebben van inmiddels 5 jaar moest e.e.a. vastgelegd worden.
Sinds een half jaar loopt het contact tussen mijn achterbuurman en mij niet goed. De aanleiding hiervoor was dat ik werd beschuldigd van diefstal van een geldopname van een rekening die nog op naam van mij en mijn ex-vrouw staat. Het geld was nodig om acuut een aantal achterstallige rekeningen te betalen.
Over deze rekening is enorme onvrede ontstaan omdat deze achterstallige rekening nog (steeds) niet is ingelost en is een doorn in het oog van deze achterbuurman en wil de naam van mijn ex-vrouw weg hebben van deze rekening. Het saldo moet daarvoor eerst op 0,00 euro komen.
Hierop heb ik gereageerd met een brief met daarin een voorstel en een verwijzing naar het Echtscheidingsconvenant waarin is opgenomen dat mijn ex-vrouw zou mee betalen aan een andere rekening. Het voorstel werd gedaan om de gezamenlijke rekening door mij en mijn ex-vrouw in te lossen. Er kwam verweer middels een tegenbrief en werd mij tevens verweten dat ik verzwegen zou hebben om achterstallige terugbetalingen aan de Belastingdienst (Kinderopvangtoeslag en Kindgebonden Budget over het Jaarvak 2012) voor de mediator. Deze waren pas bekend in april 2013.
Door een miscommunicatie was ik een keer te laat op school om mijn dochtertje van school te halen. Ze was om 15:00 uur klaar en mij was niet medegedeeld om haar dan af te halen. Dit viel mijn ex-vrouw en haar nieuwe echtgenoot, de achterbuurman, 'in het verkeerde keelgat'.
Het zware verwijt aan mij voor vermeende diefstal en het een keer te laat verschijnen op school heeft daartoe geleid dat mijn ex-vrouw en ik opnieuw verschenen bij een mediator.
Eenmaal bij de mediator werden opnieuw een aantal zaken besproken en vastgelegd, ten nadele van mij.
-Ik mag mijn dochtertje niet meer halen of brengen van school;
-Ik mag haar alleen maar om het weekend hebben; er is hierdoor geen sprake meer van een co-ouderschap maar een omgangsregeling;
-Ik mag niet zomaar onaangekondigd en willekeurig aan de deur verschijnen of bellen naar mijn ex-vrouw om mijn dochter te zien of te spreken. Dit wilt de nieuwe partner van mijn ex-vrouw niet hebben;
-Dwangmatig snel hulp zoeken inzake schuldhulpverlening; dit doe ik dus op mijn tempo en niet op wat mij wordt voorgeschreven. Er is een stappenplan gaande.

Mijn achterbuurman heeft op 03-04-2015 en op 04-04-2015, zonder enige aankondiging, een overkapping gemaakt; grenzend aan de poort aan de achterzijde van zijn tuin. Voor de poort loopt een brandgang.
Het bouwwerk staat op het terrein van de achterbuurman en loopt circa 9 meter langs het hekwerk van de erfafscheiding af. Met het schuinaflopende dakuiteinde grenst de achterbuurman precies 5-10 cm van de erfafscheiding. Bij een forse regenbui zal er onherroepelijk water op mijn grondgebied (van de woningbouwvereniging) lopen.
De woningbouwvereniging is/zal hiervan in kennis worden gesteld.
Hoezo buurman pesten? Het enige wat ik mag doen is: stil zijn, rechtop zitten en pootjes geven!

Met vriendelijke groet,
Maurice Vergoossen.

Buur, 28-02-2015 22:34 #138
D. Maarschalkerweerd heeft het over respect t.a.v. bomen. Laat mij niet lachen! Respect heeft ze alleen maar voor zichzelf en de bomen, niet voor andere mensen. Ze heeft het over het uitzicht maar ze is bewust daar gaan wonen (aan de voorkant van de flat) waarbij ze iedereen in de gaten kan houden.

Sandra, 08-01-2015 11:18 #137
Mijn ouders wonen al 45 jaar op hetzelfde adres en al 45 jaar met veel plezier en zonder problemen. Nu sinds ruim een jaar hebben mijn ouders nieuwe buren gekregen en het gedonder is begonnen. De buren zijn tegen de 50 en de buurman heeft uit een vorige relatie twee kinderen van ongeveer een jaar of 10, 12.

Wanneer de kinderen van de buurman naar hun mama zijn gaan de buurman en buurvrouw uitgebreid op stap. Uiteraard moeten zij dit helemaal zelf weten, maar wanneer ze diep in de nacht tegen de ochtend thuis komen, dan gaat dit altijd gepaard met een hoop kabaal. Schreeuwen, met deuren smijten en de honden laten blaffen die bij hen buiten in een hok zitten.

Mijn ouders zijn niet flauw en kunnen best accepteren dat ze 's nachts thuis komen na het stappen, maar vinden het niet prettig dat ze er wakker van worden en dat de herrie tot 's morgens een uur of 6 door gaat. Na een paar keer hebben mijn ouders gevraagd of ze een keer op de koffie kwamen. Mijn ouders hebben toen gevraagd of ze 's nachts wat zachter wilden doen. mijn ouders zijn overigens 70+ en beide ziek. Vader kanker en moeder heeft nieren die niet meer goed functioneren.

Tijdens het gesprek werd de buurman zo kwaad dat hij heeft staan te schelden en te dreigen. Mijn ouders hebben hen toen verzocht hun huis te verlaten. De ellende is toen pas echt begonnen. Elke avond was het raak, tot diep in de nacht herrie. Wanneer mijn ouders er iets van zeiden kregen ze de wind van voren. Mijn moeder is al herhaaldelijk uitgescholden voor hoer, mijn vader is al een keer tegen de grond gewerkt, mijn moeder al een keer vastgegrepen door de buurman.

Afgelopen zomer waren ze weer op stap geweest en kwamen 's ochtends thuis. Ze vonden het nodig om om 4uur nog in het zwembad te springen en een hoop herrie te maken. Andere buren, zelfs aan de overkant van de straat waren er wakker van geworden. Mijn ouders hebben niks durven zeggen en zijn buiten gaan zitten om koffie te drinken. Het was een erg warme zomernacht. Toen de buurman doorkreeg dat mijn ouders buiten waren klom hij half over de schutting om mijn ouders uit te schelden en om hen te vertellen dat hij ze wel kapot zou maken. De achterburen die ook wakker waren geworden van de zwempret heeft alles gehoord en gezien en heeft zelfs op het punt gestaan om mijn ouders te gaan helpen. Mijn ouders waren al naar binnen gevlucht voordat de achterbuurman zijn broek aan had.

Afgelopen nieuwjaarsnacht hebben ze vuurwerk tegen het raam aan de voorzijde gezet. Heel het raam en het kozijn van nog geen jaar oud was weggesmolten. Mijn ouders hebben gezien dat het er neer werd gezet, en toch werd het uiteraard ontkend. Ik was zo kwaad dat het weer uit de hand was gelopen en ben verhaal gaan halen bij hen. Ik heb aangebeld en er werd na lang wachten en vaak bellen en kloppen open gedaan. De schouders werden opgehaald en er werd gezegd dat het een grapje was. Zij zouden de verzekering wel inschakelen. De volgende dag heb ik de buurvrouw opnieuw gevraagd hoe we het gaan oplossen. Ze zei toen dat het bezoek van hen was geweest en dat zij dus niks gedaan hadden en dus ook geen verzekering in zouden schakelen.

Mijn ouders zijn inmiddels op. Politie doet niks, ziet hen als een stel zeurende ouderen en de woningbouw ziet mijn ouders ook liever vertrekken zodat zij het huis kunnen verkopen.

Ik vraag me af wat ik nu nog meer kan doen? We houden al alles bij, ik mail elke keer de woningbouw van wat er gebeurt en ook de politie houden we telkens op de hoogte, maar het enige wat ze kunnen zeggen is: Heeft u geen blauwe plekken? Dan kunnen we niks doen. Nee mevrouw, de huurders zijn goed beschermd, we kunnen niks voor u betekenen.

De enige mogelijkheid die ik zie is dat mijn ouders gaan verhuizen omdat ze gewoon aan het kortste eind trekken. Dit is toch gewoon te gek voor woorden… is er nou geen enkele oplossing om zoiets op te lossen? Is het nu werkelijk zo dat de treiteraar met zijn grote mond en dreigementen het altijd wint?

Verdonschot, 25-11-2014 18:29 #136
Ik heb alles al gedaan, wat u hierboven beschrijft. Ondanks een brief van de advocaat dat de buren hun schoenen aandoet, weigert de vriendin van eigenaar dit te doen. Ze lacht me vierkant uit. Midden in de nacht, 's morgens vroeg, 's avonds laat, ik word er gestresst van. Ik heb al tweemaal een zelfmoordpoging ondernomen. Ik moet mijn huis met verlies verkopen, ik heb Landelijk Platform Woonoverlast ingeschakeld.
Ik ga gestresst naar huis. De VVE onderneemt niets, de politie kan de bovenburen niet op heterdaad betrappen. Om de brief van mijn advocaat lachen ze.

Chara, 15-11-2014 21:44 #135
4 jaar geleden kwam ik hier wonen omdat mijn zoons veiligheid niet gewaarborgd kon worden door mijn agresieve ex die ons het leven zuur maakte

Ruim 100 km bij familie vandaan probeerde ik een nieuw leven op te bouwen met mijn toen 1 jarige zoontje

De dag dat ik begon met de verhuizing had ik in de middag muziek opstaan op mijn telefoon, dat absoluut niet hard was

Om 12 uur in de middag stond de wijkbeheerder voor de deur:,,kan de muziek uit, de onderbuurman heeft een nachtdienst gehad en ondervind hinder". Ontsteld van het minimale aan geluid heb ik toch de muziek uitgezet en ben verder gegaan.

Ik ben er samen met mijn zoontje ingetrokken. Ik heb een lief rustig zoontje en spelen doet hij op vloerkleden ivm geluidsdemping, wel zo prettig voor de onderburen dacht ik zo

Tot ik op een dag de kinderbescherming aan de lijn had:,,mogen we even langskomen?''
Bleken 13 meldingen zijn gedaan voor verwaarlozing, mishandeling en schreeuwen tegen mijn zoon van mijn kant. Ik was in shock!

Ik vroeg om bemiddeling, tussen de aangevers en mij, maar dat kwam maar niet.

De kinderbescherming strartte een onderzoek, bleef regelmatig langskomen, bezocht het kdv van mijn zoontje, gesprekken met buurtbewoners etc dit ging ruim 2 jaar door.
Elke keer weer een melding en ik moest overal verantwoording over afstaan en zelfs toestemmig vragen of ik op vakantie mocht.

Uiteindelijk werd het dossier gesloten, toen ik al depressief was door al deze heisa en de angst mn zoon te verliezen.

Toen begonnen andere meldingen, richting de woningbouw: ik zou harde muziek draaien in de late avond/nacht, mijn katten zouden in de hal schijten, ik gooide met de deuren etc
Uiteindelijk kreeg ik een derde waarschuwing van de woningbouw, mocht er weer wat spelen, dan werd ik eruit gezet! Ik vroeg weer om bemiddeling en een gesprek met de melders, maar ook dit kwam niet.

Mijn fiets en mijn zoontjes fietsje werden vernield, banden leeggestoken, post dat in de ochtend in de brievenbus lag was 's middags verdwenen.
Op een gegeven moment heeft een andere buurman mijn kat 6 dagen in zijn huis opgesloten zonder voeding. IK hoorde mijn kat maar zag haar nergens, tot ze een keer bij zijn raam zat. (Kat is alleen aanhankelijk naar mij en mijn zoon, buitenstaanders moet ze niks van hebben) Ik belde de politie en uiteindelijk heeft de brandweer haar uit het huis bevrijd. Hier werd verder niks mee gedaan.

Onze spullen bleven vernield worden, maar waar geen verdachte is, is geen zaak.

Ik ben al die jaren op zoek gegaan naar een andere huis, tevergeefs.

Mijn ramen waren ondertussen volgegooid met mayonaise en ik bleef getreiterd worden, maar wist nooit door wie.

Van de week hoorde ik een harde knal voor mijn deur in de late avond. Ik keek naar buiten en zag iemand mijn zoons fietsje tegen de grond trappen en de persoon mijn hal in springen. Ik rende naar de hal en zie mijn buurman naar binnen lopen.

Ik heb nu aangifte gedaan en 2 december komt er een gesprek tussen de wijkagent, de wijkbeheerder en mij.

Ik ben van plan een advocaat op deze zaak te zetten, omdat die kan achterhalen door wie de eerdere meldingrn naar de woningbouw en advies en meldpunt kindermishandeling zijn gedaan.

Ik hoop dat ik gehoord word en dat er nu een eind aan dit alles komt.

Ondertussen ben ik wel 4 jaar verder, een hele hoop geld voor alle schade armer en ben ik depressief door alles wag ik heb doorgemaakt.

Ik ben geen fan van eigen rechter spelen, maar ik begrijp als geen ander dat mensen dat doen.

Ik wens iedereen heel veel woonplezier en hoop dat alles dat ik hieronder heb gelezen is opgelost. Een huis moet je thuis zijn. Ik heb mij hier nooit thuisgevoeld en dat gun ik niemand, behalve de mensen die een ander zijn woongenot afnemen

Michel den Belg, 07-11-2014 00:09 #134
Goede tips, als mijn nieuwe allochtone bovenburen hier nu ook rekening mee zouden willen houden. Was ik niet duidelijk van in het begin?, ik wil géén toestanden meer zoals met de vorige allochtone bovenbuur, en had ze weer… kind dat na 22.00 uur en zelfs tot 01.00 uur werd toegelaten stampvoetend rond te rennen, kind wordt toegelaten op onaanvaardbare uren voorwerpen op de laminaatvloer te werpen, mevrouw die als een rund over en weer loopt, roepen op de gemeenschappelijke hal als het bezoek weggaat…
Getracht dit te bestrijden op een wijze a la Pavlov, zonder positief resultaat… Turken zijn dus géén honden… en niet voor stimulans vatbaar. Ze verwittigd als ik niet diende te slapen dan zij ook niet, (vorige bovenbuur, Servier) politie ook géén resultaat na nachtelijk in de rug aangevallen te zijn en mijnheer na zijn aanval direct vluchtte en zijn deur afsloot en dit na een beleefd verzoek stil te zijn om 01.15 uur, was dronken en is later nuchter een valse verklaring gaan afleggen. En als zij zich dan "gestoord" voelen, wat tenslotte een wederkerende reactie is op hun gedrag, staat men boos aan te bellen of op je deur te bonzen, beleefd en met respect iemand aanspreken ligt héél moeilijk bij deze mensen… als deze mensen er een nachtelijke levensstijl op willen nahouden, wens ik hier niet in betrokken te worden…

Maria, 12-10-2014 14:06 #133
Pipje, Gewoon een " honden oppas " in huis nemen voor de uren dat je weg bent, dat doen mensen met kinderen ook. Niet de honden alleen laten lijkt mij een goede oplossing, kost wel oppasgeld, maar als je van je dieren houdt, is dat volgens mij geen enkel probleem.

Els, 14-09-2014 14:08 #132
Pipje: ik zou de sleutel van buur B terugeisen en niet meer geven als je weggaat. Hij werkt toch niet meer mee… dan bekijkt hij het maar want jij doet het goed.

Pipje, 09-09-2014 15:44 #131
Mijn verhaal;
Ik heb zelf twee honden en sinds 3 jaar heb ik af en toe opvang/oppas honden. Tot anderhalf jaar geleden (april) heb ik nooit een ongetogen woord van mijn buren gehoord (buur A en buur B) en ze wisten dat ik dit deed. Ik probeerde altijd zo min mogelijk overlast te veroorzaken. Één van onze buren (buur A) heeft zelf 2 honden die geregeld blaffen, maar omdat ze ons ongetwijfeld ook wel eens horen heb ik er nooit aandacht aan besteed.
In april 2013 ben ik 1 avondje weggeweest. Ik had geen honden dan alleen mijn eigen honden. Blijkbaar zijn mijn honden die avond behoorlijk tekeer gegaan, wat ik per brief van buur B te horen heb gekregen. Ik vond het ontzettend vervelend en heb daarop ook maatregelen genomen door zoveel mogelijk thuis te blijven (voor zover ik al wegging), honden ergens onder te brengen of vragen of er iemand thuis kan zitten bij mij als ik zelf weg zou gaan.
Nou is het zo dat mijn honden goed alleen thuis kunnen blijven, want maanden na het incident gaf buur B aan dat ie mijn honden overdag haast niet hoorde, ondanks dat ik in de ochtend werk. Mijn man heeft onregelmatige diensten, dus er is eigenlijk bijna altijd iemand thuis. Wij gaan bijna nooit in de avond weg, dus die ene keer dat ze thuis waren en zo aan het blaffen waren was echt incidenteel (waarom ze zo aan het blaffen waren kom ik nooit te weten, helaas). Helaas voor de buren moet ik ook soms in de avond naar een verjaardag (wat 1x in de 2 a 3 maanden voorkomt) en dan zorg ik ervoor dat de buren ervan op de hoogte zijn. Ik geef mijn sleutel af en mijn telefoonnr, voor het geval ze in de avond zo tekeer gaan, want dan kom ik terug naar huis! Ik vraag aan een vriendin die ook in de straat woont of ze af en toe wilt kijken hoe het gaat en dan krijg ik te horen dat ze stil zijn.
Ongeveer 3 maanden geleden ben ik een avond naar vrienden gegaan en liet mijn 2 honden alleen thuis want ik kon ze niet meenemen. Ik heb buurman B op de hoogte gesteld, sleutel afgegeven en gezegd dat ie mij altijd kon bellen als ie last kreeg van mijn honden. Toen de avond vorderde heeft ie mij gebeld met de medeling dat de honden zo tekeer gingen en toen ben ik naar huis gegaan! Ik voelde me er toch rot over, maar hij verzekerde mij dat ie mijn honden nooit hoorde alleen als we soms in de avond weggingen (en dat is echt zelden). Ik vond het een goede oplossing, dat ie mij zou bellen bij overlast! Het was eigenlijk zijn eigen idee, want hij opperde nog dat ie de honden wel naar zijn eigen huis mee kon nemen!
Tot 2 dagen geleden wij een verjaardag hadden! Buur B had mijn telefoonnr dus ik ging met een gerust hart weg plus mijn vriendin die een oogje in het zeil hield. De volgende dag kwam buur B witheet met agressie vermelden dat ie ontzettend veel last had gehad van mijn honden! Ik ben weggegaan om 3 uur in de middag en vanaf 7 uur schijnen ze tot 10 uur geblaft te hebben! Hij dreigde dat ie mijn ruiten in zou gooien als het nog een keer zou gebeuren.
Ik ben hier behoorlijk stuk van omdat ik van mijzelf weet dat ik er alles aan doe om iedereen tevreden te stellen! Ik ga bijna nooit in de avond weg, ik laat nummers achter zodat ik naar huis kan, ik vraag of mijn vriendin wil opletten enz. De ene keer dat ze dan een keer blaffen (wat ook niet altijd het geval is, maar door een geluid of ander geblaf kunnen ze aanslaan) vind ik heel vervelend, maar is het dan zo dat ik helemaal niet meer weg kan? Buur B wist dat ie mij kon bellen en heeft het niet gedaan!
Wij staan open voor gesprek en we dachten dat we op goede voet stonden met onze buurman. Ik vind de overlast betreft mijn honden ontzettend meevallen! We leven met zijn allen naast elkaar en het is een beetje geven en nemen van alle kanten! Dus mijn vraag is eigenlijk wat nou geluidsoverlast is? Is dat elke dag tussen de herrie zitten of is dat al 1 avond in de 2 a 3 maanden last hebben van hondengeblaf?

Melda, 22-08-2014 21:55 #130
Ik snap niet hoe mijn buren onder mij praten. Ze zijn heel erg luid! Vooral in de avond hoor ik ze. Wanneer ik probeer te slapen, hoor ik ze zelfs in mijn slaapkamet boven! Luisteren ze als ik naar benede ga en ga klagen? Nee! Ik vind z ne irritand, stinkend, en luidruchtig

S. Ras-Lensen, 06-08-2014 16:17 #129
Hallo,

In het begin dat wij onze woning kregen toegewezen door de woningbouw, was er nog niet veel aan de hand. Was toen alleenstaande moeder met 2 tieners. Kreeg toen al snel een baan aangeboden bij de lidl(ongeregelde uren werken). Had ook nog een hondje. Daar begon het al, buurvrouw had last van hondje; dus ik mijn hondje weggegeven aan iemand.Ik nam aan dat het waar was. Toen had ze last van de muziek; mijn zoon had toen hardrock aan staan, kan ik ook inkomen, maar ik was aan het werk. Zoon gewaarschuwd.Ze was toen alleen, maar toen opeens kwam haar ex-man weer bij haar wonen, toen begon het nog maar, zij zei niets meer tegen mij. Gewoon links laten liggen maar voor de rest. Nu Dat is weer al een tijd geleden, heb ik een e-mail naar de woningbouw gestuurd; wij hebben hier last van hun gegluur, iedere keer als je weg gaat of terug komt of als je buiten bezig bent met iets dan zitten ze te gluren, ook vanaf boven.En ook van het na-praten, dingen expres in de tuin gooien bij ons.Woningbouw heeft hun toen gebeld, maar ze wilden geen gesprek.

Nu gingen wij op vakantie; vanaf 20 juni tot 4 juli. Ik had weer al zo'n vreemd voorgevoel dat er wat zou gaan gebeuren, dat ik voor dat wij weg gingen weer een e-mail gestuurd heb naar woningbouw, zoon bleef thuis.

En ja hoor, we waren nog maar net op het vliegveld; krijgen we al een berichtje, Het is begonnen hoor met de buren; nu zitten ze met spuitbussen te spuiten, omdat ik hier een jointje zit te roken ( doet ie al vanaf zijn 15 de jaar, maar nu heeft ze er last van.Zij zou de woningbouw bellen en de politie, Zoon heeft s'morgens om 8 uur direct als eerste gebeld.
Is al iets meer zoiets gebeurd, toen waren we aan het barbequen, had ze last van de rook, zaten ze ook met spuitbussen te spuiten… nou lekker is je vlees dan nog… niet dus.

Weer eenmaal thuis; ben je lekker ontspannen van de vakantie, nu dus weer gestresst… waren we een dagje gaan fietsen en ja hoor weer prijs, zaten ze weer met spuitbussen bezig, heeft ze de politie gebeld, die konden niets constateren, Kregen wij woningbouw aan de deur, was een vriendelijke man, was net bij hun geweest voor burenruzie zei hij. IK, Oke heb geen ruzie, met niemand. Dus hij ons verhaal aan gehoord, maar de buren dachten dat hij alleen bij hun zou komen, maar ze willen twee kanten horen van het verhaal, gelukkig.Man weer weg, S'avonds stond de buurvrouw uit het raam te roepen van boven(wij zaten gewoon buiten) Stelletje schorriemorrie. Oke dan… Wij zijn gewone mensen die gewone dingen doen, niet associaal of zo.We kregen een brief van de woningbouw dat ze geen overlast konden constateren, dus wordt er niets gedaan. Maar als wij de muziek overdag aan hebben, gaan zij er overheen en hopen waarschijnlijk dat wij het harder gaan zetten, maar daar gaan we mooi niet in mee, proberen ze te negeren, alhoewel dat heel moeilijk is, want ik ben in staat om hun nek om te gaan draaien. Ze zijn allebei over de 65,maar ze lijken wel dement, terug kinds geworden.Wij zijn allebei door de 40 jaar.We leven en genieten van het leven, hun zitten iedere dag in hun achtertuin, zonder ook maar 1 dag weg te gaan, hebben meestal geen woord tegen elkaar te zeggen of ze hebben ruzie, of ze zitten ons te treiteren.

We zullen het nu wel afwachten, maar wij zitten nu te wachten op een buitenlamp met camera, die ook geluid opneemt, wij zijn het zat met hun, word niets aan gedaan, wij zitten iedere dag in de stress. lekker he?

Carla, 27-07-2014 11:33 #128
Wat kunnen we er aan doen als de buurvrouw alleen in haar onderbroek haar afval gaat weggooien als wij onze auto parkeren voor ons huis en wij daardoor haar wel moeten zien? (wij hebben ook kinderen die dat dan moeten zien) Als we een gesprek met haar willen voeren kan ze alleen maar zeggen dat wij onze bek dicht moeten houden en dat wij een slecht karakter hebben.
Mensje praat overigens ook met engelen en demonen.

Piet, 24-07-2014 18:25 #127
"STAP 1: Praat erover met de buren." (!)
Schijnt nogal moeilijk te zijn voor sommige mensen.
Hier komen de klachten anoniem bij de gemeente binnen en wordt er helemaal niet gevraagd of men al heeft geklaagd bij de betreffende overlastgever. Overlastgever wordt dus via ambtenaren op de hoogte gesteld van de overlast en de klagers blijven anoniem.

Loes, 11-07-2014 21:41 #126
Wij hebben sinds 5 jaar nieuwe buren, nou dat weten we nu wel. Ze hebben 2 kinderen 1 van 8 jaar en 1 van bijna 3 jaar. Voordat ze het huis naast ons kochten hadden ze een aantal jaar op een camping gewoond in de winter zaten ze er als enigste het gedrag wat ze daar hadden hebben ze doorgetrokken naar hier.
Tot op het bot toe verwend de jongste kan zelf bijna niet lopen word veel gedragen loopt nog met een luier hoeft niet naar de creche van pa want dat vind hij maar niets als ma 2 meter uit zijn buurt gat dan volgt gelijk een huilbui. Schuift iedere dag met een poef snerperd over de plavuizen vloer.
De voordeur word zo hard iedere keer dicht gegooid dat bij ons de ramen staan te schudden na diverse opmerkingen daarover zeggen ze iedere keer dat er naar gekeken word ik hoop dat`1 van de kinderen met zijn vingers er tussen zit sluit het gelijk wat zachter. Als er darten op de tv is gaat meneer gerust ook darten midden in de nacht als we dan wakker worden en er iets van gaan zeggen dan krijg je als antwoord mijn kinderen slapen gewoon door.
Springen op de trampoline gillen want normaal gesprek kan niet worden gehouden. Ze hebben ondertussen een clubje van mensen om zich heen gevormd en iedere dag van `s morgens tot `s avonds staan ze bij hun en ons voor de deur. Wij zien op tegen de vakantie die vandaag begonnen is van ons mag het de hele dag regenen en dat voor een postbode die dat wenst.Ons huis staat ook al 4 jaar te koop maar mensen die langst lopen en belangstelling hebben en die groep zien zitten komen dus niet kijken.
Ook is de spanning tussen mijn man en mij te snijden wij krijgen door hun uitdrukkelijke aanwezigheid veel ruzies zelf in de tuin zitten is geen pretje. Soms gaat de gedachte door mijn hoofd om er maar een eind aan te maken want zo is leven ook geen pleziertje Op dit ogenblik is het half 10 `s avonds en de kinderen lopen achter in de tuin lawaai te maken. Ik heb al weer een brul gegeven maar of het helpt.Morgen loopt om kwart voor 3 de wekker weer af omdat we de krant moet gaan leveren.Ik kom een paar treinovergangen tegen misschien ga er daar wel stoppen.
Ik ben dit gewoon heel erg beu.

Radeloos, 22-06-2014 14:02 #125
Onderbuurman word begeleid door pameijer, drugsverslaafd, lijkt wel een clubhuis voor verslaafde! Zijn bezoek breekt in bij de mensen die hier wonen, bedreigen ouderen in de buurt, stelen fietsen etc. Wanneer je thuis komt van werk ruikt je huis naar een wietplantage, of andere vieze drugsgeuren. Snachts worden er huisfeestjes gehouden. Er zijn al genoeg aangiften gedaan, en toch gebeurt er helemaal niks! We wonen in een nieuwbouw wijk (Vinex-wijk wel te verstaan). Weet iemand hoe je ervoor kan zorgen dat een door een instantie beschermt persoon gewoon naar begeleid wonen gaat of in iedergeval weg van hier?!

Aagje, 16-06-2014 22:09 #124
Moniek, dit is herkenbaar. Door het gedrag van een, ook nog eens oerdomme, buurvrouw zijn wij verhuisd. De politie noch woningbouwvereniging deden iets. Het was ook nog eens een bemoeial die zich ook met dingen bemoeide die haar niets aangingen.

Moniek, 25-05-2014 00:15 #123
Ik ben er naar jaren achter gekomen dat er werkelijk niets gedaan wordt aan burenoverlast. Zoals met alles komen aso's overal mee weg. Burenoverlast is zo heftig dat ik in staat ben om zelfmoord te plegen. Nu lees ik zelfs dat een vrijstaand huis geen garantie biedt op een rustig leven, niet dat ik dat kan betalen… Het is maar goed dat wapens hier verboden zijn, anders had ik er al een paar neergeknald. En even voor de duidelijkheid, ik ben van oorsprong een rustig en vredelievend mens.

Pat, 23-05-2014 14:19 #122
Onze achterbuurman die schuin tegenover ons woont is regelmatig bezig met zagen en slijpen, alle dagen van de week ook tijdens etens tijd (18u t/m 20u). Hij loopt zelf lekker beschermed tegen het geluid terwijl wij en iedereen omheen moet ermee leven. Dit gaat de hele jaar door en al een tijd. Volgens mij heeft hij een 'zaak' begonnen, maar volgens mij dat mag niet zomaar in een woonomgeving. Wij hebben veel last van als wij in ons tuin willen 'relaxen', ik hoor nooit opmerking van andere buren maar ik denk wel dat iedereen in stilte zijn aan het ergeren. Wat kunnen wij hieraan doen?

Hans van der Broek, 07-05-2014 16:19 #121
Koop je na jaren sparen een vrijstaand woning van 450.000 euro.Kijk je goed in het bestemmings plan. Niets aan de hand.?Maar ja wel.De laatste kavel achter mijn huis wordt niet verkocht en nu maakt de gemeente er een voetbalveld/hangplek van. Erger nog de jeugd is al begonnen en hangt nu elke avond tot 23.00-24.00 rond op dat stuk grond. Muziek, brommers etc etc
Mijn3 kinderen van 5, 8 en 12 zijn al bedreigd.Politie gebeld met als resultaat dat men mijn schutting van hout heeft aangestoken. En elke dag rotzooi in de tuin. Politie doet niets.
Verhuizen kan en wil ik niet meer maar wat nu te doen. Ik slaap amper meer, ben bang en angstig

Versluis, 16-03-2014 14:14 #120
Heb een bovenbuurman die schijt heeft aan iedereen.Zat ik verleden week buiten op mijn balkon te eten, ging ik effe naar binnen om mijn 2e baksie koffie in teschenken gooi die buurman een emmer met water met troep naar beneden op mijn balkon.
Woningbouw gemailt, ze zijn inmiddels geweest, ik weet dat ze er niks aan doen.
Ze zijn ook gelijk bij mij geweest/woningbouw om te kijken waar het zoal lekt van mijn boven buurman, het ziet er niet uit bij mij al mijn plafonds hebben gelekt of lekken nog. Buurttoezicht ingeschakelt ze kijken alleen, maar ze doen er niks aan.

Nu is mijn vraag moet ik dat allemaal pikken?

Groetjes,
Hans

Roy, 08-01-2014 03:05 #119
Best frappant dat mensen hier blijven posten en smeken om hulp of advies terwijl er voor de laatste keer begin 2013 iets aan "advies" is gepost. Hier moet je niet zijn hoor met je hulpvraag. Sterkte.

Loes, 22-12-2013 19:45 #118
Ik heb al 13 jaar, bijna 14 jaar burenoverlast dankzij eigen haard zo slecht in wonen, niets werkt en eigen haard is al vanaf dag 1 laconiek eronder en neemt de verantwoordelijkheid niet. ik raakte uiteraard uitgeput en alles kwijt, en mijn vertrouwen in mensen en organisaties is nul geworden - het is allemaal een wassen neus, niets werkt en iedereen lult maar wat.

Angelique, 02-12-2013 09:37 #117
Hallo,

Wij als gezin worden al enige tijd belaagd en beklaagd door buren die niet direkt naast ons wonen. We mogen niet buiten zitten we mogen niet bbqen we mogen de auto niet voor de deur parkeren bij hun we mogen niet buiten eten we mogen de ramen en deuren in de zomer niet open zetten want dan horen ze leefgeluiden vanuit ons huis. We mogen als we buiten zitten niet samen praten. Ook hebben ze last van de honden en daar hebben we begrip voor maar al hun omliggende buren hebben honden die blaffen en die van ons zitten niet altijd buiten. Ook de kinderen en dat zijn nog kleintjes die mogen ook niet buiten spelen in de zomer. Ze hebben zelfs tegen 1 van onze kids gezegd dat ze naar binnen moesten gaan en niet meer buiten mochten spelen. Er wordt over de tuin van andere buren heen geroepen dat we niet mogen schreeuwen terwijl dit niet het geval is. Ze hebben een klacht neer gelegd bij de woningstichting voor overlast van ons en een klacht bij maatschappelijkwerk en de druppel die de emmer deed overlopen is een melding bij AMK. Wij zouden de kinderen schoppen slaan knijpen uitschelden en vernederen. Nu komt er dus een onderzoek daarvoor. We hebben zelf buurtbemiddeling ingeschakeld omdat wij als gezin wilden weten wat er aan de hand is. Er heeft een bemiddelingsgesprek plaats gevonden en dat was een moeilijk moeizaam gesprek met veel verwijten en leugens richting onze kant op. Uiteindelijk zijn we toch een klein beetje overeen gekomen. De buren mochten niet meer over tuinen van anderen heen roepen en wij mochten geen privegesprek meer buiten doen. Ok beter dat dan niks want wij willen niet de partij zijn die tegenwerkt. het heeft helaas niks uitgehaald. Er wordt weer geroepen over de tuin van een ander en op straat wordt ik door een boze buurman aangeklampt en met een rood hoofd met gebalde vuisten staat hij voor me en doet de mededeling dat hij last van ons heeft en dat een paar dagen terug volgens hem de honden van s'morgens vroeg tot in de avond onze honden te keer zijn gegaan. Ik was die dag gewoon thuis en er was niks aan de hand. Ik heb gezegd dat ik aan zijn klacht niks kan doen en ben zonder verder wat te zeggen naar binnen gegaan vervolgens wordt er nog geroepen dat hij een klacht gaat indienen. Ondertussen is bij ons de maat vol! Wij hebben nu last van deze mensen omdat ze ons niet met rust laten. We hebben nu net als een paar jaar terug anonieme telefoontjes die worden opgehangen en er wordt weer hondepoep bij ons in de tuin gegooid. We dachten altijd dat andere buren dit deden omdat de buren die zich nu zo lastig opstellen naar ons altijd negatief waren over dat gezin. Nu blijkt dat de buren waar we last mee hebben die paar jaar dus al bezig waren ons te treiteren. De woningstichting verwijst ons door naar buurtbemiddeling en buurtbemiddeling kan niks doen omdat de andere buren zich niet aan de afspraak hebben gehouden. Wij hebben nooit deze mensen kwaad gedaan nooit geroepen gescholden lastig gevallen verhaal gaan halen enz… Wat wij wel hebben begrepen is dat deze mensen volledige rust willen ze willen alleen natuurgeluiden horen en geen spelende kinderen enz… en dat kan niet in een woonwijk wij zijn de enige met kinderen hier in de rij huizen en nu moeten wij het ontgelden. Tips zijn altijd welkom.

Angela, 28-11-2013 09:34 #116
Goedendag,

Ik heb dus ook iets fijns aan de hand en mensen waarom wordt er zoveel geklaagd en wordt er niets gegunt? Weet hoe het is als er buren zijn die dingen doen waar je niet blij van bent maar je hebt niets eraan om te ergeren want iedereen heeft nu eenmaal zijn leven. Wat bij mij dus gebeurt is, is dat ik fijn woonde waar ik nu woon en dat ik een relatie had van 6 jaar daarna heb ik een andere vriend gekregen en die heeft de pis lauw gemaakt bij mij en uiteraard ook bij de buren.
IK stond hier zelf ook niet achter vandaar dat ik zelf politie heb gebeld om hem een waarschuwing te geven en niet meer binnen te komen. Echter, de buren wisten dit dat ik geen goede verstandshouding had met deze jongen en dat er wel vaker ruzie was. Nu hebben ze toch een klacht ingediend en ben ik dus de dupe geworden van andere. ik vindt dit zelf niet kunnen en zo ontstaan dus ergennissen. In iedere geval heb ik nog veel respect en geduld getoont tegenover de buren omdat ik weet dat het storend was en dat ik dat kan begrijpen. Vervolgend mijn buurman aan de zeikant die begon iedere morgen op me te zeiken en te schelden of er nu wel of niet iets was gebeurt wat bij mij overkwam als bedreigeingen. Hier heb ik dus ook weer niets van gezegt. Vervolgens is die door blijven gaan maar gewoon zo erg want ik had het gedaan gemaakt met die jongen dus het was nu rustig. Nou zitten we gezellig met wat familie voor de tv met een leuke film op hoorde ik net of iemand met een hamer door de muur kwam dit was echt schrikken omdat we alleen televisie aan het kijken waren. En nu tot op de dag want het is nu ong 1 jaar voorbij merkte ik gisteren dat er ingebroken was en op de deur een tekst was geschreven met "vuile hoer". Nou dit gaat toch te ver. Ik ben zelf ook niet meer veel in mijn eigen woning omdat de bouwvereniging me geadviseerd heeft een andere woonruimte te vinden. Nu wil ik dat heel graag alleen het gaat weer niet ivm een fout van servatius. HEt zit gewoon niet mee. Waar komt dit toch door.? want heb zelf altijd iedereen gelaten in zijn eigen huis omdat ik denk de een was de ander zijn hand. maar de mensen maken misbruik van je als ze kunnen en nu zijn ze dus bezig aan het treiteren en me zelf niet meer welkom laten voelen inmijn eigen woning. Dit is toch ook vorm van overlast wat begonnnen is bij mij wat nu het tegenovergestelde wordt terwijl ik het niet express deed. IK ga idd een advocaat inschakelen want hier wordt ik gek van.! fijn dat ik hier mijn verhaal kwijt kan want ik weet het uit ervaring van mezelf tot dit niet fijn is en omdat het ieder zijn eigen verhaal is zal het ook wel van beide kanten te begrijpen zijn alleen je helpt elkaar er niet mee en dat is jammer!
mvg

Kitty, 26-11-2013 23:24 #115
Nou, mijn bovenburen die hebben bijna elke dag feest. En dan bedoel ik geen feest met harde muziek o.i.d. Het feestje speelt zich af in het bed die recht boven mij schijnt te liggen. Midden in de nacht, overdag, 06:00 uur 's ochtends op een zaterdag of zondag, maakt niet uit hoe laat het is. Ik schrik wakker van het extreem harde gekraak van het bed. Het houdt mij uit mijn slaap, terwijl ik al moeilijk in slaap kom, houdt mij uit mijn concentratie en het level van irritatie loopt behoorlijk hoog op. Daarbij het gekreun van een vrouw. Ik probeer vaak hard muziek te zetten overdag, of de tv wat harder te zetten. Maar kan niet op elk moment van de dag. Dat wil zeggen dat ik elke keer moet weten wanneer mijn buren gemeenschap hebben en hoe lang het duurt. Ik word er gek van! Heb vaak geprobeerd om de buren aan te spreken, zeggen altijd dat ze er geen idee van hebben maar zullen hun best doen om het op te lossen. Voor een paar weken ja… Daarna komt het oude patroon weer lekker terug. Bonken op plafond heeft ook geen nut. ze hebben er schijt aan! Ik zou alleen al vanwege deze gasten willen verhuizen. Begrijp niet hoe ze het overmatige gekraak van dat bed zelf niet horen! Moet elke ochtend vroeg mijn bed uit voor mijn studie en heb vaak niet genoeg geslapen doordat ik steeds wakker word door de buren. Ik ben het zo zat!

L., 10-11-2013 12:58 #114
Hallo dekwaadsteniet,

Net zoals jij heb ik al even geleden ook gehoord dat mensen klachten hadden over mij. Niemand heeft mij ooit daarop aangesproken, helaas. Ik moest het van 1 persoon horen, die mensen kwamen allemaal bij deze persoon klagen, behalve bij mij. Zelfs mijn eigen buren hebben een klacht ingediend bij de woningbouw, terwijl hij ook wel even bij mij kon aanbellen, want ook ik ben de kwaadste niet. Als ik van mensen last heb ga ik naar die mensen toe en niet eerst naar de woningbouw of er over praten met andere buren. Erg lullig voor je dat de mensen niet de moeite nemen om eerst bij jouw aan te kloppen want misschien heb jij het niet eens in de gaten en kan je zo ook er iets aandoen. Sterkte, misschien even met je buren praten en zeggen dat je het niet leuk vindt dat ze jouw nooit hebben aangesproken? Gewoon op een rustige manier? Dan heb jij in ieder geval je best gedaan. Ik heb dat toen wel gedaan. Het kan ook zijn dat er mensen afgunstig zijn, want bij mij vermoedelijk toen wel aan de hand was, tja dan ben je helaas een beetje de pineut, triest, zulke stokers.

Dekwaadsteniet, 08-11-2013 23:04 #113
Net deze week gehoord dat ik als "overlastgever" bij de woningbouw geboekt sta. De klachten (zelfs meerdere!) zijn afkomstig van mijn onderburen. En daar woon ik al meer dan 20 jaar boven. Begrijp er helemaal niets van. Wel zijn er andere, nieuwe buren komen wonen die af en toe wat rumoerig zijn, maar zelf heb ik daar geen last van. En tot overmaat van ramp zijn er ook nog eens twee G.G.D.-ers op me afgestuurd. Die hadden de melding gekregen dat "men" zich zorgen over me zou maken. Heb ze meteen weggestuurd. Ben hevig teleurgesteld. Al die jaren een stille buur geweest, die rekening hield met anderen en dan word je nu vals beschuldigd van overlast en kunnen ze je ook nog eens als een zogenaamde "zorgmijder" gaan etiketteren die psychische problemen ontkent. Het erge is namelijk dat van alles aantekening wordt gehouden en je nog meer tegenslag kan verwachten, zoals dat het een urgentieverklaring teniet kan doen, want mensen die last met de buren hebben gehad, krijgen die niet, las ik ergens. Zo verlies je ook nog eens allerlei rechten en kansen en is je naam beklad. Het schijnt dat advocaten er weinig tegen kunnen doen, omdat je getuigen moet gaan verwerven en dan wordt de ellende nog maar groter en wordt het dossier nog dikker over helemaal niks. Want het gaat over niks. In ieder geval niet over mijzelf. Of ja, ze vinden altijd wel wat tegen je, als men dat wil. Wat voor land is dit geworden? Van gefrustreerde lasteraars? Van Kafka?

L., 08-11-2013 11:49 #112
Zucht, ik ben er vandaag achter gekomen dat mijn buurman een soort praatcafe onder mij is begonnen. Gister avond weer veel lawaai en gebonk, tot laat in de nacht. Overdag lawaai in de nacht, ik trek het niet meer! Halve buurt zit hieronder en als ze nu eens niet zo aanwezig zijn, dan had ik er geen last van maar ze praten hard, bonken, muziek. Ik weet het niet meer, ik ben al ziek maar van dit wordt ik nog zieker. Ik zie het niet meer zitten. Ben gewoon wanhopig, ik kan niet tot rust komen in mijn eigen huis en bij een ander wonen kan ook niet, want ik het verder geen familie. Ik voel mij zo fucking eenzaam en dit, niemand heeft er last van. Hij is iedereens vriendje, dus woningbouw bellen heeft geen zin, wat ik al gedaan heb en die deden verder niets!

Tiny Dam, 27-10-2013 20:57 #111
Waar kan ik hulp zoeken voor mijn dochter en schoonzoon, die al een hele tijd erg geplaagd worden door hun buurvrouw. Elke ochtend is het raak: met deuren slaan, stoelen heen en weer schuiven, radio hard aan. Zelfs in het weekend is de buurvrouw al vroeg in touw met haar treiterspelltjes. Mijn schoonzoon is heel gespannen en slaapt slecht. Politie is al bij de buurvrouw geweest, maar het gaat maar door. Mijn dochter belt bijna elke morgen de morgen de politie. Zij schrijven alles op, maar de buurvrouw kan ongestoord en ongestraft haar gang gaan. Ik ben ten einde raad, ben met mijn man al enige dag bij mijn dochter in huis gaan wonen, zodat de kinderen een beetje rust kregen. Wij hebben zelf kunnen vaststellen hoe vervelend en storend de geluiden zijn, die deze buurvrouw maakt. Kunt u mij aub helpen

Mieke, 27-10-2013 10:47 #110
Vraag,
Mijn buren hebben een enorme naald boom te dicht bij ons huis gezet.
De boom is in middels ong.20 meter hoog.
Mijn hele tuin ligt het hele jaar onder de naalden mijn goten zijn steeds verstopt. Er komen mastappels af van 15 cm groot en ik moet elke dag het dak op om ze te verwijderen anders krijg ik verstoppingen waardoor mijn keukenmuren zijkant wordt.
Mijn buren willen er niets aan doen.
Wat kan ik nog?

L., 22-10-2013 15:01 #109
@Aradhana, jouw verhaal had de mijne kunnen zijn. Mijn bovenburen veroorzaken ook veel overlast. Nu heb ik voornamelijk veel last van benedenburen, dat geluid overheerst de bovenburen(snik) Raar toch dat zulke mensen maar door kunnen gaan? Een thuis zou toch een plek moeten zijn waar je je veilig moet voelen en tot rust zou moeten kunnen komen? Bovenburen heb ik een tijdje geleden ook aangesproken, daarna een paar maanden rustig geweest en nu begint sinds een paar maanden de ellende weer, zucht.

L., 22-10-2013 12:23 #108
Even van mij afschrijven hoor (vergeef mijn spelfouten, ik ben dyslecties). Mijn buurman was een junk, nu heeft hij een tijdje in een afkick kliniek gezeten, heerlijk rustig was het. Maar nu is het clean, zou je denken ach lekker rustig want voorheen, toen hij nog wel gebruikte was het vaak ook rumoerig alleen nu loopt het echt uit de hand. Meneer is ineen gelovig geworden, de openbare haldeur staat elke dag open, hij haalt deur van dranger af. Het tocht in huis en iedereen kan gewoon de flat inlopen, het idee al en hier wonen toch echt veel ongure types, criminele buurt. Meneer is zo naïef nu haalt hij de meest ongure types binnen, overdag lawaai maar ook 's nachts, keiharde muziek en gelach met veel gestamp van zijn mede drugs gebruikers. Elke dag zit zijn huis vol ongure types, daar heb ik natuurlijk niets mee te maken, maar die ongure types hangen ook rond de flat buiten, tja en daar moet ik ook lopen. Het is hier komen en gaan van zeer onzuivere mensen, van drugsdealers tot gebruikers, vooral die overlast zowel overdag als in de nacht. Ik heb weleens met een buur van hem gepraat maar die heeft er geen last van. Die andere is een goede vriend van hem, dus die heeft dan natuurlijk ook geen last? Vreemd. De rest van de flat ook niet, hij is zeer geliefd, tja iedereen is welkom. Begrijp mij niet verkeerd hij is ook aardig, pas nog gevraagd of muziek uit de in de nacht en dat deed hij, helaas was ik weer voor de zoveelste keer wakker en ook zeer moe van zijn activiteiten overdag(harde muziek, veel gelach, gebrul en gebonk) Tijdje terug ook woningbouw ingeschakeld en die zijn binnen wezen kijken en deden verder niets, want zijn huis zag er schoon en netjes uit? Er staan boxen van 1 bij 2 meter, die staan regelmatig naar buiten gericht, volop volume, gordijnen wijd open. Gister is iemand uit buurt gaan klagen, toevallig liep ik langs. Gelukkig dacht ik want ik leek hier de enige te zijn die enorm veel last van hem heeft. Helaas ging de deuren dicht en muziek ging gewoon weer aan met daarnaast veel rumoer van zijn gasten, oa gebonk. Deze huizen zijn niet zo gehorig maar hij en zijn gasten kan je gek genoeg altijd horen? Ik was al van plan te gaan verhuizen maar wilde eerst een reis gaan maken, nu zit ik eraan te denken om maar eerst te gaan verhuizen… Vreselijk gewoon ik kan in mijn eigen huis geen rust vinden, zowel in de nacht als overdags niet. Als nog 1 keer in de nacht muziek aan gaat dan bel ik de politie en hij heeft door mij al een keer een boete gekregen. Ik haat die gozer gewoon en zijn ongure zooi zogenaamde vriendjes brrr

Marcel, 01-10-2013 13:07 #107
Wij hebben buren met 13! honden. Zoals iedereen zal begrijpen geeft dit een enorme geluidsoverlast (blaffen). Wij hebben echt alles geprobeerd
1 praten met de buren meer dan 10 x (maar het zijn een stel asociale dus dat werkt niet).
2 Wijkagent laten komen, heeft gesprek gehad maar er verandert niks.
3 Gemeente gewezen op de plaatselijke APV gemeente heeft brief gestuurd naar de tokkies, maar reageren nergens op.
4 Meldpunt overlast is bij ons op gesprek geweest, de tokkies willen niet meewerken, dus die kunnen ook niks doen.
5 Ministerie geschreven, die hebben alle partijen Gemeente, politie aan geschreven, helaas zonder enig resultaat.
Wij wonen heel vrij en hebben verder alleen bren op afstand, dus die kunnen niet klagen.
Heeft er iemand een idee wat ik nog kan/mag doen?
Alle reactie zijn heeeel welkom want ik ben ten einde raad.

Howard, 22-09-2013 02:15 #106
Burenoverlast is een groot probleem waar niets aan word gedaan en zelfs niets word ondernomen.
Bij woonbouwverenigen kun je dan wel een klachtenformulier invullen maar ook dat heeft geen enkele zin.
Klachten beginnen veel al snachts tot smorgens aan toe, vaak word dan politie gebeld maar ook dat heeft geen enkele zin ze komen soms uren later aan zetten of helemaal niet.
Het is zo erg dat de gedupeerde noodgedwongen moet verhuizen door burenoverlast, de overlast veroorzakers blijven dan gewoon in hun woning.
Omdat woon consulentes die de problemen met de wijkagent moeten oplossen niets doen veelal maken zij overdag een afspraak terwijl de klachten snachts zijn.
Een dagboek bij houden of geluidsopnames maken heeft geen enkele zin omdat ze niet rechtsgeldig zijn, en de rechter alleen een beoordeling zal vellen over de stukken die hij ontvangt van de woonconsulentes.
Met andere woorden de overlast veroorzaker word ontzien en de gedupeerde mag vertrekken.
Er zijn hier al enkele gevallen van bekent in maastricht waarbij nieuwe bewoners het zelfde ondervinden en al met lichamelijke klachten zitten.

Irene, 12-09-2013 15:52 #105
Onze buren hebben iedere dag problemen met het geblaf van de hond. Die buiten zit dag en nacht. Ze worden niet uitgelaten. Alle uitwerpselen liggen in de tuin. Daar ik al veel geklaagd bij haar aan de deur maar dat helpt niet. Ook de dieren politie doet niks. We hebben er mails naar toe gedaan zonder reactie. Woongenot dat hebben we niet. Ook de woningbouw zegt niets te kunnen doen. We worden er gek van. Het is een heel lieve hond maar zit ook nog veel in de benz. De eigenares is zelf niet in staat voor haar honden te zorgen…

Cor, 27-08-2013 08:36 #104
Maak een dagboek en ga daarmee naar de woningstichting vraag verlaging van de huur van 50 tot 70 procent aan, zo niet dan stap je naar de rechter. Je hebt recht op woongenot daar moet de woningbouwvereniging voor zorgdragen, daar betaal je huur voor. Als dit meer mensen zouden doen dat deden de woning bouwverenigingen er wel meer aan.

Lola, 12-08-2013 10:44 #103
De vraag is wat je doet met buren die zeggen rechten te hebben op jouw erf (overpad) zonder dat deze zijn vastgelegd bij de instanties. Sinds wij ze duidelijk hebben gemaakt dat ze eerst dat recht moeten bewijzen kiezen ze ervoor om ons te treiteren. Daar helpt dus geen gesprek. Ook niet met een agent of mediator, want dan moeten ze dus verantwoording afleggen over hun gedrag. Liever zien wij een oordeel van de rechter. Maar dat moeten zij afdwingen, en dat laten ze na. Gaarne uw suggesties.

Enisa, 24-07-2013 18:29 #102
Wat te doen bij hangouderen die je alsmaar op straat tegen komt en die je dan hele tijd aankijken? een beetje intimiderend tegen gevelmuur hangen of in deuropening zitten worden jongeren al snel op afgerekend, maar wat als het een oudere is die doet of de straat van hem is?

Petra, 20-07-2013 13:54 #101
Mijn ouders hebben sinds een jaar nieuwe buren. Deze buren hebben geheel op hun eigen erf een 2 meter hoge muur gebouwd. Mijn ouders mogen hier verder niets op aanbrengen. Dit is ook wettelijk vastgesteld. Echter, mogen de buren hun matten of tapijten over de muur hangen zodat mijn ouders hier dagelijks tegen aankijken?

C. Cem, 17-07-2013 13:14 #100
Ik vind het onbegrijpelijk dat de politici helemaal niets doet. Het staat vast dat er veel mensen onder lijden. Maar ze nemen geen actie tot dat er iets vreselijk gebeurt.
Wat mij opvalt is dat sommige mensen gewoon generaliseren door de afkomst van de overlast zorgende partijen te noemen. Ik ben ook een allochtoon. We zijn altijd nette burgers geweest. Ik heb hooguit een paar parkbonnetjes op mijn geweten. Onze leven is gewoon zuur gemaakt door onze buurvrouw en inwonende volwassene kinderen. Maar ik vind het onoprecht en onmenselijk om erbij te zetten dat ze Nederlanders zijn.
Haar kinderen houden om twee dagen feest met hun vrienden (in de achtertuin waaraan de slaapkamers van onze kinderen staan.- zelfs tot in de kleine uren.) het is echt een nachtmerrie. Ik heb hun een paar keer aangesproken maar zonder enige resultaat. Wat ze niet begrijpen dat het een keer hoeft mis te gaan, dan bereik je no turn points voor beiden en met alle gevolgen van dien. het is erg triest dat er zoveel mensen zijn die geen rekening mee houden met de anderen.

Ans, 13-07-2013 22:27 #99
Ook wij hebben last van burenoverlast. Niet zo zeer van lawaai, maar wel van hun agressieve gedrag. Daarnaast voeren zij drie keer daags de vogels, zodat we overlast hebben van vogelpoep, wat een gevaar voor de gezondheid is en Ratten, wat ook een gevaar voor de gezondheid is.
De mensen zijn erg agressief, wat ook te horen is op een geluidsopname en doen aan dagelijkse bedreigingen. Maar de verhuurder, Portaal, wil niets doen, wil eerst dat er wat gebeurt.
Onbegrijpelijk.

Leen de Backer, 12-07-2013 13:52 #98
Mijn buurman vindt dat de voegen van de gevels van zijn huis dezelfde kleur moeten hebben als die van de opstaande schouw. Dus worden de voegen uitgeslepen met het nodige lawaai en vooral voorbijvliegende stofwolken. Ik dacht dat er dan stofnetten of plastiek ronde de stelling moet geplaatst worden.

Aradhana, 03-07-2013 12:49 #97
Ik heb ook te maken met burenoverlast. Zowel mijn benedenburen als bovenburen. De bovenburen komen 's avonds laat computerspellen, etc. Tenzij ze zelf de volgende dag vroeg op moeten, want dan eindigt het uiterlijk om 00.00 uur. De man beneden is nog erger. Die leeft pas 's avonds, hij werkt niet, leeft lekker van de uitkering, waar ik hard voor werk en misschien van oververmoeidheid uiteindelijk mijn baan kwijt raak, geniet van drugs/alcohol. Het begint rond 23.00 uur en eindigt pas rond 09.00 uur. Het is telkens keihard radio/tv/muziek aan voor een paar seconden soms minuten. Paar minuten/kwartier/uur later weer hetzelfde. En zo gaat het de hele avond/ochtend door. Ik heb het doorgegeven aan Woonbron (IJsselmonde) en politie die leggen verantwoording bij mij. Heb via huurcommissie geprobeerd, die maakt er werk van, Woonbron komt dan steeds met excuses, klacht (via eigen site) niet ontvangen, stuur ik kopie per mail dan is dat niet goedgenoeg. Heeft vervolgens een brief opgestuurd die ik nooit ontvangen heb, is overdag langs geweest, terwijl ze weten dat ik van ma-vr overdag werk. Heeft zogenaamd mijn telefoonnr niet (hoe komt de aannemer tijdens de renovatie dan aan mijn nummer?). Ik weet gewoon niet meer wat ik doen moet, ik ben zwaar oververmoeid en het liefst spring ik zo van de balkon naar beneden, eindelijk rust!

Winn, 12-06-2013 16:26 #96
Ik heb last van lawaai van voorbijgaand verkeer en roepende figuren die door intimidatie van de buurman pestende zinnen of woorden uitblaten. Soms wordt er onnodig onbeschoft hard de deur dicht geslagen en er wordt niet genoeg rekening gehouden met mijn gevoeligheid. Ook is er vaak in mijn post gekeken en mij al te vaak een vieze poeder in gedaan, het doet denken aan onkruid verdelger. Een negatieve zin is afkomstig van beneden buren, die eerst misdadige ruzies hadden en nu alleen een moeder en kind zijn maar met ook een soort negatieve houding van zinnen dat ik er last van heb. (borderliners)
Omdat ik mijn eigen doelen moet realiseren en echte plannen heb, is juist op de ogenblikken dat er een verhoogde opwinding is dat die buren lastig worden, die die opwinding niet aan kunnen. het is ze al vlug teveel. Ze hebben zelf niet doelen op het oog en gebruiken drugs. Omdat ik in andere plaatsen ook last heb gehad van buren (die soms afkomstig zijn uit een detentie vete) is het voor mij zaak dat er een goede wending optreedt
t.a.v. die intimidatie, spionerende houding, kwaaie zinnen en andere negativiteit. Ik heb nou eenmaal mijn eigen doelen te bereiken en ik wil niet benadeeld worden door lagere of 'minre broeders, zusters'. Ieder kan van mij leren en eerlijk met mij samenwerken afspreken en elkaar eraan houden. Ik wil echt van de last van minre broeders en zusters af in mijn omgeving als mijn naasten en waar ik mee te maken heb.
winn

Joke de Joode, 10-06-2013 22:09 #95
Ik heb een drukke fulltime baan. Heb sinds 5 weken nieuwe buren gekregen. Zij waren eerst 3 volle weken overdag en in de avond en weekend aan het klussen (boren, zagen enz. binnen en buiten). De laatste 2 weken alleen nog doordeweeks in de avonden tot ruim 22:00 en ook in het weekend de hele dag op zaterdag en zondag. Ik heb verleden week netjes gevraagd of ze een beetje rekening konden houden met mij ook. Maar dat wilden ze niet doen: de man zei dat hij dan nog wel een paar weken zou doorgaan. Toen heb ik gezegd dat ik dan een melding naar de woningbouwvereniging de Alliantie zou maken. Toen werd er na 5 minuten aangebeld toen ik terug was in mijn woning. Die meneer zei: dan weet ik nog wel andere dingen te bedenken. Ik vond dat echt een dreigement. Zijn buren die aan de andere kant wonen, hebben hun huurwoning een aantal jaren geleden gekocht en die durven niets te zeggen. Ik zit zelf prive in een problematische situatie doordat ik een volwassen zoon heb die geestelijk gesteund moet worden. Ik woon hier al 14 jaar in deze woning. En wil ook niet gaan verhuizen. Ik ben zelf bijna 60 jaar. Die nieuwe buren hebben 2 kleine kinderen onder de 4 jaar, die ze tot in de avond laat laten buiten bleren in de achtertuin. Het is niet praten, maar vaak gillen. Ik zit dan met een koptelefoon op de hele avond tv of een dvdtje te kijken. Ik weet echt niet wat ik nu moet doen… wie heeft een idee?

Belma, 07-06-2013 23:21 #94
Heb ook last van mijn buren heb 2 jonge kinderen mijn buren zittten bij mooi weer de hele dag buiten mijn kinderen mogen geen geluid maken niet spelen in de tuin ze willen rust maar dat is moeilijk in de wijk waar ik woon met veel kleine kinderen. Ze plaats ook hele gemene opmerkingen. Wij mogen dus niets ook geen bezoek hebben kan bijna nooit in de tuin zitten. Ze praat ook vaak met andere mensen over ons heb verder met niemand problemen alleen met mijn buren.

D. Maarschalkerweerd, 28-05-2013 07:49 #93
Ik ontdekte dat er een mooie grote boom dit voorjaar geen bladeren krijgt. Bij nader onderzoek zie ik dat er diepe gaten in zijn geboord waarschijnlijk door degene waar de boom het licht ontnam in zijn woning, ik heb al een paar jaar geleden ook een bout uit een mooie boom gepeuterd die heeft het overleeft. Ik vind niet dat iemand zomaar bomen mag vernielen en ik hoop dat dit nader onderzocht kan worden of een nieuwe boom geplaatst kan worden, het zijn onze zuurstof voorziening, en daar moeten we met respect mee omgaan.

A., 22-05-2013 23:54 #92
Ik heb ook last van burenoverlast. Bij ons in de lift mag je niet roken, toch wordt er structureel gerookt en geblowd in onze lift, niet te vergeten dat hij ook vaak helemaal ondergepist wordt. Ik weet echter niet wie de daders zijn, wel weet ik dat het bewoners zijn want je moet een sleutel hebben om binnen te komen. Ik heb een zeer zware vorm van astma en woon op 3 hoog, dit zijn voor mij 6 trappen dus vaak kan ik de lift niet vermijden. Ik betaal een flink bedrag aan service kosten (183-,) Hier kan ik toch wel wat voor verwachten neem ik aan?

Dreeke, 24-04-2013 07:46 #91
Heb ook last van burenoverlast ze lopen als een gek van de trap af gooien heel de dag met deuren. het is zo erg als de tv aan staat of we 's avonds op de wc zitten klopt ze op de muur. constant stalken wat we zeggen of doen ze is heel dominant en depressief dus valt niet mee te praten. vaak de politie ingelicht maar die doen niet veel want gaan ze met haar praten ze draait de rollen om.

Carolien, 11-04-2013 14:50 #90
En wat moet je doen als je buren ten onrechte blijven klagen over geluidsoverlast? Ik mag weer op het matje komen bij de verhuurder. Buren klagen over geluidsoverlast terwijl we al 4 jaar op onze tenen lopen en met oordopjes op muziek luisteren. Ik heb 2 honden die nu het weer beter weer wordt regelmatig in mijn eigen tuin spelen. Daar hebben ze last van. Ik mag mij vuurkorf 5x per jaar aan hebben, anders hebben ze er last van. Mijn honden poepen in mijn eigen tuin, hebben ze last van. Een enkele keer is de muziek wat harder (er is afgesproken dat we een kwartier per dag de muziek wat harder mogen) hebben ze last van. Mijn woongenot is compleet verdwenen, ze sturen de politie op ons af en bellen constant de verhuurder. Ik trek dit niet zo goed meer, iemand tips?

A. P. Visser, 08-03-2013 16:15 #89
Sinds 2004 Hebben wij last van onze buren door diverse pesterijen en vernielingen etc.regelmatig schriftelijk melding gemaakt bij het wooningburo ( Woonvisie Ridderkerk). Gemeente politie, diverse aangiften gedaan etc. na 8 a 9 jaar stelt woonvisie zich op als zijnde nu op de nul lijn beginnen zonder dat de buren ook maar een keer een excuus hebben gemaakt. Wat moet ik nu doen om om de zaak op te lossen?

Nietrelevant, 07-03-2013 14:01 #88
Ben ook langdurig geterroriseerd door verschillende buren, in verschillende woonwijken, in verschillende steden…! Niets en niemand helpt. Het probleem ligt dieper dan men denkt: laag niveau van opleiding, financiële en mentale armoede, afgunst, jaloezie, frustratie, claustrofobie, teleurstelling…, enz. - dat zijn de echte redenen van burenoverlast en pesterijen. En dat kun je niet meer veranderen. Verhuizen heeft weinig zin: misschien woon je rustiger het eerste jaar (of jaren - als je geluk hebt), maar dan krijg je nieuwe buren… en dan begint het allemaal opnieuw.

Mijn advies:
wie nog (relatief) jong is, en kan - emigreren! Ken een paar mensen die dat hebben gedaan, en nu krijgen ze appels en eieren van hun buren, ipv een klap op een gezicht!

Stephanie, 03-03-2013 16:01 #87
Wat een verhalen allemaal. Nou, wij hebben er ook 1. Wij wonen in een appartement met op elke verdieping 3 woningen. Het pand is zo slecht geïsoleerd dat je bij wijze van spreken elke scheet hoort. Nu hebben wij een bovenbuurman die het wel heel bont maakt. De beste man heeft geen werk en leeft van zijn uitkering. Als deze uitkering binnen is dan koopt hij daar drugs van. Zodra hij die ingenomen heeft wordt ie gek. Dan gaat hij 's nachts leven. Hij gaat dan met spullen lopen smijten, meubelen verschuiven en het lijkt af en toe wel zo of hij met zijn hoofd tegen de muur aan rent, zulke harde bonken. Ook horen we hem regelmatig kreunen en schreeuwen. We zijn al verschillende keren boven geweest op deze nachtelijke tijdstippen maar met deze man valt niet te praten. Buurtbemiddeling heeft aangegeven dat ze niets kunnen doen en de politie komt niet langs voor zoiets onbenulligs. We hebben gisteren dan eindelijk de wijkagent gesproken en die vertelde dat hij van de problemen afweet. Toch doet deze man er niets aan! Werkelijk schandalig want een ieder weet dat de nachtrust enorm belangrijk is voor een mens. Vannacht zijn we dus weer naar boven geweest en mijn man kon zich nog net inhouden. Ik ben me er dit keer ook mee gaan bemoeien en heb de man flink de waarheid verteld. Nadat we weer beneden kwamen ging hij gewoon vrolijk verder. Wie o wie heeft nog een tip voor ons? Iedereen verder enorm veel sterkte en hopelijk houdt de overlast bij jullie heel snel op.

Annemieke, 25-02-2013 09:26 #86
Lieve mensen ik leef ontzettend met jullie mee, overlast van je buren, ik heb het zelf 4 jaar meegemaakt, niets word er tegen gedaan niet door de politie niet door de woningbouw en de buurtbemiddeling daar schiet je ook helemaal niets mee op, uiteindelijk zijn wij gaan verhuizen, dat was voor ons de enige optie en gelukkig hadden we na 2 jaar reageren een andere woning in een dorpje 1 km verderop, waar verder geen voorzieningen zijn, maar wat een rust en eindelijk weer slapen niet meer heel erg opschrikken niet meer schichtig, dus lieve mensen als je de mogelijkheid hebt om te kunnen verhuizen doe het meteen het is vaak de enigste optie allemaal heel veel liefs sterkte en succes.

Winanda, 13-02-2013 16:10 #85
Zonder leegstand een stelletje criminelen die geen huur willen betalen en verslaafd aan drugs drank en prostitutie overlast bezorgen aan omwonenden, hoe kom je van ze af. Ik wacht iedere dag op hulp om van dit soort criminelen af te komen. Ik denk gevlucht uit ander land uit angst voor strafvervolging en nu dus geluids overlast en dreigend gedrag plus niet een huur betalende en volkomen tegenstrijdig gedrag t.a.v. de eigenaar. De eigenaar heeft echt gewoon geld nodig om rond te komen en geen verkeerde bedoelingen gehad, dus het probleem ligt echt bij de pro-krakers waar je niet op aan kunt. Ik vraag met deze reactie om begrip en meewerkzaamheid om dit soort extreme criminaliteit bij mij te verwijderen en om mij te respecteren in mijn werk en doel bereiken.

Geïrriteerd, 11-02-2013 23:22 #84
Wat moet je doen als je vindt dat de woningbouw het niet serieus genoeg neemt en aangeeft dat ze er niks tegen kunnen doen? Er hebben 16! huishoudens geklaagd in onze wijk en de naaste buren worden helemaal horendol van ze. Maar de gemeente geeft aan dat ze weinig kunnen doen ook omdat ze 5 kinderen hebben.

J. Polder, 10-02-2013 13:24 #83
Als er continu tweedehands autohandel en garagewerkzaamheden plaatsvinden vanuit een normale woning waarbij er telkens overlast is van bezoekende klanten die parkeren en handel staan te drijven in openbaar gebied is dat legaal?

vr. gr. J.Polder. Reactie infoteur, 11-02-2013
Beste J. Polder,

Het hebben van een eigen bedrijf aan huis kan legaal zijn indien hiervoor een vergunning is gegeven. Zoals u de situatie omschrijft lijkt het er echter sterk op dat de eigenaar van de woning illegale praktijken uitvoert om wat bij te klussen. U kunt hiervoor de politie inschakelen, zeker wanneer er overlast ontstaat.

Succes!

Bas, 09-02-2013 22:34 #82
Wij hebben een overbuurman die ons de gehele dag als een uitdrukkingsloze seriemoordenaar in de gaten houd(Je zou denken dat het een standbeeld was… Freak…)
Bij alles wat we doen als er maar beweging is staat hij voor het raam. Ik word er helemaal naar van.

Ook heeft hij mijn (gehandicapte) zusje eens lastig gevallen omdat zij met een envelop van de gemeente in de hand liep. dat ze zonodig weer der handje op moest gaan houden bij de gemeente voor geld en blablabla…

De afgelopen tijd is er ook iets uit de tuin gejat, en snachts belletje getrokken, terwijl dit een doodstille buurt is(er is nog nooit belletje getrokken, niet overdag en zeker niet snachts.maargoed nu dus wel)… Zit hij natuurlijk achter.maarja bewijs dat maar eens.

Nu is mijn zusje het huis uit en ik ga ook zo verhuizen maar mijn moeder zit hier dan nog alleen… ben best bezorgd om haar veiligheid.

Ik wou dat er een mogelijkheid was om dit oude vieze ventje eens goed de oren te wassen… maar helaas bespioneren, 's nachts belletje trekken en gehandicapte kindjes treiteren mag allemaal maar in Nederland.

Jannie 22-120133uur, 22-01-2013 02:57 #81
Wij hebben nu al 3 jaar last met de buren. Elke keer 's avonds hard aan ben ik in de keuken hoor je ze hard praten, ene keer is het over ander moment begint het weer. Na herhaaldelijke keren de politie heb ingeschakeld houdt het nog niet op. Andere kant van de buren smijten met de deuren hele dag door. Heb ze terug gepakt niets helpt. Hebben de rechter buren na veel vuiligheid de linker buren zover weten te bespelen dat ons het in de schoenen wordt geschoven politie weet beter, maar moet ze betrappen en dat lukt niet zo gauw. Nu vroeg de politie om de geluiden op te nemen maar we weten niet waarmee. Zijn de geluiden opgenomen krijgen ze een fikse boete en dan kan er een eind aankomen. Weet iemand misschien waar je de overlast mee op moet nemen? Ik hoop dat iemand dit weet, ik trek het niet meer.

Marcel, 16-01-2013 15:35 #80
Hallo allemaal.
ik woon nou vanaf 2009 in mijn koopwoning we zijn druk aan het verbouwen geweest veel herrie enz enz. De buren waren in het begin erg aardig kwamen regelmatig in het huis kijken gezellig koffie drinken enz enz maar toen kwam op een dag de buurman even vertellen dat hij schade had aan de schutting (schutting stond scheef) dat kwam door mijn afval dus ik zij tegen de buurman ga ik meteen oplossen zo gezegd zo gedaan. Maar mijn buurman bleef zeuren over van alles op een dag heeft hij een stuk schutting verwijderd en liep in mijn tuin ik gevraagd of hij weg wilde gaan maar nee hij vond dat hij het recht had om op mijn terrein te komen ik en mijn vriendin foto's gemaakt en de politie gebeld liever niet natuurlijk maar goed het moet zo. Nu ben ik weer begonnen met een verbouwing aan mijn schuur en ja u raad het al hij heeft lekkage de muren zijn gescheurt enz enz gemeente er bij geweest die zeiden dat ik lekker door moest bouwen wat er viel niks op mij aan te merken (gelukkig). De buren houden ons de hele dag in de gaten als ik een gaatje in de muur boor voor een schilderij staat hij al te bellen aan de deur dat ik zijn rust verstoor. Word er helemaal gek van als naar buiten gaat ga ik met een gedachte van wat zal het deze keer zijn qua gezeur.

Help wat kan ik er aan doen? (verhuizen is geen optie)

Hanneke, 14-12-2012 07:18 #79
Misschien voor veel mensen de oplossing:
Zelf ben ik bijna 3 jaar lang getreiterd, gepest en in mijn buurt zwart gemaakt alsof ik de overlastgever was. Heel vaak politie om te "bemiddelen" en heel veel gesprekken bij de woningbouw. Ook in mijn geval betreft het een zogenaamd GGZ persoon en inderdaad die genieten alle bescherming en hulp. Advies aan mij: verhuizen! Aangezien ik geen vlieg kwaad doe heb ik gezegd dat ik nooit zal verhuizen en dat ik me door zo'n asociaal figuur niet weg laat treiteren. Ook ik werd van het kastje naar de muur gestuurd ofwel van de politie naar de woningbouw en andersom. Uiteindelijk en dat is mijn advies ben ik de woningbouw gaan bestoken met brieven en blijven hameren op het feit dat ik recht heb op woongenot en dat de woningbouw mij in ruil voor het betalen van mijn huur dan ook woongenot en woonrust moet garanderen. Uiteindelijk en het heeft me wat gekost heb ik de man uit zijn woning kunnen krijgen. Geef, als u net als ik in feite naar uw zin woont, niet op en blijf politie en woningbouw bellen en schrijven en mocht u de financiële middelen hebben sluit dan net als ik een rechtsbijstandsverzekering af. Nogmaals het heeft me aardig wat gekost maar woon nu weer met veel plezier in mijn woning. De buren, die zich eerst lieten opstoken door deze man ach ineens zijn het weer jouw buren die achteraf gezien het toch wel heel erg vervelend voor je vinden. Zo zitten mensen soms jammer genoeg in elkaar.
Dus geef niet te snel op!

Rudi, 08-12-2012 14:58 #78
Hallo Allemaal
Wij woonden nu zo'n 14 jaar in onze wijk met veel plezier tot er een nieuwe buurtvrouw hier kwam wonen.
Deze vrouw woont drie huizen verderop ( gelukkig ) en in het begin ging het wel redelijk hallo goedendag etc.
Mijn jongste zoon voetbalde regelmatig op een pleintje achter deze woningen geen centje pijn.
Totdat de vriend er bij kwam. "onguur type 1.90groot breed etc. " begint mijn jongen van 9! jaar uit te kafferen oprotten hier je maakt mijn dak lek!
Zonder enige aanleiding direct woest!.
Mijn zoon overstuur hierdoor. Ben zelf er heen gestapt om te horen wat er is gebeurt en ook tegen mij kwaad. Mijn zoon maar verboden om hier te voetballen.
Ging redelijk goed tot afgelopen zondag. Mijn zoon trapte even tegen een blinde muur van een garagebox aan waarop deze "buurman"naarbuiten kwan en natuurlijk begon te schelden. ik er maar weer heen om te vragen wat er precies was gebeurt. aanbellen en voordat ik mijn zin kon afmaken; goedemiddag wat is er nou gebeurt werd ik hardhandig weggeduwd met de woorde oprotten klootzak sodemieterop en @#!%#@ meer van zulke woorden ik naar huis en politie bellen die na een half uurtje er waren. maar niks kunnen doen dan praten met hun. zogezegd zo gedaan, maar wij kregen het advies maar uit de buurt te blijven van deze mensen duh deden we al kunnen we verder niets aan doen. zitten nu met een zeer grote angst wat gaat er nu gebeuren!? zeer benauwd. slapeloosheid mijn jongste bang en zelf krijg geen hap meer door de keel!

Hopelijk waait dit wat over…

Bert, 02-12-2012 18:35 #77
Hallo allemaal,
Wij hebben hele vriendelijke buren als je ze tegen komt op straat.
Maar als ze thuis zijn dan doen ze alles stiekum, je word steeds in de gaten gehouden van achter de gordijnen, over de schutting en vanuit het steegje.
Komen we met de auto aan dan moeten ze even gluren, heel irritant.
verder veroorzaken ze veel geluidsoverlast (stampen, schuiven met meubels, orgel, zingen, hondegeblaf, boor/klusgeluiden tot 23uur savonds, en elke avond moeten ze afvalbakken race doen en met schuurdeurtje slaan tot 1uur snachts.
Ze zetten onze auto altijd vast en gaan dan gluren hoe je weg komt.
Zetten een hete frituurpan in het steegje (waar kleine kinderen spelen)
Gooien troep op onze achterstraat en hebben nu hun poortdeur zo gemaakt dat we nog maar moeilijk onze achterstraat kunnen bereiken.
En dan strooien ze ook nog praatjes over ons rond over de buurt en bij onze familie!?
En er zijn nog meer dingen die we niet kunnen bewijzen, krassen op de auto, fiets vernieldt enz enz.
We hebben 3 keer geprobeerd om met ze te praten om erachter te komen waarom ze dit doen, maar willen dan er niet op ingaan en zeggen dat het allemaal niet waar is en ze nergens vanaf weten.
Wij vangen pleegkinderen op met een beperking.
Dat werk is emotioneel en zwaar genoeg, we kunnen die onzin er gewoon niet bij hebben.

Beste mensen wees blij dat je hier niet woont! Zucht ik moest het ff kwijt…

Ann, 01-11-2012 20:56 #76
Ik ben eigenaar van een appartement in een blok van vijf eigenaars. Het echtpaar boven mij maakt ganse dagen en nachten kabaal… ganse dagen hakken dragen en als ze dan blootvoets lopen stampen ze op de grond om te pesten; de man houdt zich tevens voor syndicus te zijn van de blok wat helemaal niet waar is vandaar dat ik (hij heeft de andere eigenaars op de hand) al sinds 2004 bezig ben met advocaten! Ik weiger mij door deze man te laten oplichten das de rede van de pesterijen… je zal maar een eigenaar zijn van zo een woonst!

Fem, 25-10-2012 10:42 #75
Goede dag ik heb ook buren naaste me die inderdaad muziek overlast maken. Nou zijn we daar 4 jaar mee bezig geweest. We hebben met de mensen gepraat, maar hielp niks ook niet met een hulpverlener. Ze is zwanger en nu is het pas stil, maar het word erger. Er is een boven buurvrouw komen wonen en die kunnen het heel goed vinden met buren naast ons. Ze hebben met zijn drieën aan mijn deur gestaan en me verrotgescholden, gedreigd dat ze jeugdzorg gingen bellen. Ik heb hulp ingeschakeld bij de pameijer want misschien doe ik het wel verkeerd, maar het zo al 3 jaar aan de gang. Mijn kinderen kunnen niet buiten spelen of de boven buurvrouw en de buurvrouw naast ons met haar vriend kijken uit het raam om te kijken wat ze doen. Als ik naar buiten loop met me kinderen word ik verrot gescholden. Als ze langs me raam lopen kijken ze wat ik doe met me kinderen. Sindsdien hou ik me rolgordijn dicht. Ik kan er niet meer tegen en heb voor me zelf ook hulp ingeschakeld. Ik heb pamijer gesmeekt of ze me kinderen weg bij me kon halen in hoop dat ze goede pleegouders krijgen, zodat ze normaal ergens kunnen wonen en lekker buiten spelen, maar dat doen ze niet zomaar helaas. Ik ben momenteel depressief en angst vallen en het stopt niet. Mijn oudste zoon was aan het fietsen met zijn broertje dat de buurman naar buiten kwam en zei als ik je nog 1x zie fietsen pak ik je. Mijn oudste zoon was naar me toe komen rennen en zei wat er gebeurd was. Ik zei dat hij binnen moest blijven. Ik heb alles op slot gedaan rolgordijnen naar benden gedaan en afgewacht. De politie wil er niks aan doen die zeggen dat woonzorg probleem is en woonzorg geeft de politie de schuld hiervan. Ik hoop dat de maatschappij snel weer groeit, zodat mijn vriend een vaste baan heb zodat we kunnen verhuizen en nu hopen we hoop geluk en hoop dat is onze ding nu hoop en geluk. Bedankt voor de gene die mijn bericht hebben gelezen.

Sharon, 22-10-2012 08:39 #74
Onderstaand lees ik veel ellende, die wij ook ondergaan. Onze buren houden onze kleine kinderen wakker door de muziek keihard aan te zetten, of op de piano te slaan, als de kinderen naar bed moeten. 's Nachts al claxonerend langsrijdend. De buren wonen met opa, vader, moeder en vier volwassen zonen in één huis. Het zijn de tokkies in merkkleding. Elk moment dat we thuiskomen krijgen we een "hartverwarmend" welkom door pianogetokkel. Ik heb het afgelopen jaar kanker gehad en zware chemo gehad. je kunt je voorstellen dat ik dat allemaal niet erbij kon hebben. De politie en wijkagenten doen niets, alsmede de gemeente. We hebben zelfs op regiokantoor van de politie een klacht ingediend. De politieagente die onze klacht behandelde, had hetzelfde meegemaakt en is van alle ellende verhuisd (zij en haar man zijn notabene politieagent!). Thans zijn we opnieuw aan het bouwen en gaan ergens anders iets huren totdat ons huis klaar is. We zitten dan op 3x woonlasten, want ons huidige huis is nog niet verkocht. Maar ja, alles beter dan nog zieker worden van de stress. Ik heb een vreselijke knoop in mijn maag en ben zo bang dat de kanker terugkomt. Sire heeft eens een reclamecampagne gehad: "Nederland wordt steeds asocialer". Zeg maar gerust: "Nederland is asociaal".

Monique Methorst, 13-10-2012 13:12 #73
Ik zit met een buurman die zijn volle gewicht achter elke voetstap zet, dit betekent dat ik continu op een trillende vloer leef, hij "loopt" dan ook urenlang achter elkaar, vroeger noemde je dat ijsberen. Verder laat hij deuren dichtslaan, om de zoveel minuten, óók om twee uur 's nachts. Heb de eigenaar van de woningen gebeld, maar er verandert niets. Het is om gek van te worden! Briefjes helpen niet, gesprek met hem ook niet.
Zit er serieus over te denken om weer te verhuizen. Maar ik vrees voor het zover is dat er een dag komt dat ik werkelijk ontplof, het loopt volkomen uit de hand.

Suzanne van der Boom-Lammens, 28-09-2012 16:32 #72
Onze buren zijn verkapte tokkies, zogenaamd chique. Zij denken dat het trappenhuis en dat de hele zolderkamer van hun is, hij houdt daar een illegaal assurantiekantoor, waar wij veel overlast van hebben. Er wordt elke keer verkeerd aangebeld bij ons en ook bij de andere buren. Ik hoop dat we met zijn allen een klacht kunnen indienen. Deze buurman maakt ook met de hele buurt ruzie en heeft zelfs mijn vader bedreigd met de dood. Wij willen namelijk onze zolderkamer opknappen, maar dat mag niet van hem en dreigt dat hij een advocaat inschakelt als we doorgaan met de verbouwing. Hij heeft zelfs letterlijk gezegd dat ik mijn zolder niet mag uitmesten als hij er zit en dat hij geen leven naast zich wil hebben. Als ik kinderen had gehad, had hij toch ook leven naast zich gehad. Hij is zelfs naar de gemeente gestapt om te klagen over mij, maar nu blijkt dat zijn kantoor illegaal is, dus handhaving moet nog langskomen. Ik hoop zo dat hij daaruit moet. Hij heeft ook nooit officiele toestemming aan de huisbaas gevraagd of hij een commercieel bedrijf mocht beginnen op deze sociale huurwoning. Ik vraag me af wat de huisbaas doet als hij ontdekt dat hij er al 14 jaar zwart werkt en dat er allemaal ongure types op onze trap lopen. Ik voel me niet op mijn gemak op het trappenhuis, en dan nog zijn vrouw, die doet elke keer de deur open zodra je naar je woning loopt om te checken wie het is, dat doet ze ook bij onze visite. Al jaren! En tegenwoordig gaat de deur open en dan bedreigt ze ons met allerlei dingen. Ik vraag me echt af wat ik hier tegen kan doen. De hele buurt is tegen ze en de wijkagent heeft ook een bloedhekel aan die buurman. Maar hoe krijg je die mensen eruit?

D. D., 18-09-2012 11:08 #71
Hallo Beste mensen die overlast ondervinden van hun buren. Ik lees hier allerlei trieste verhalen en ik kan zelf ook meepraten over geluidsoverlast. Wij wonen reeds 12 jaar in onze huidige huurwoning, waarvan 10 jaar gewoon rustig en niets aan de hand. 2 jaar geleden kregen we een nieuwe buurvrouw, die een 3 kamerwoning betrok. Wijzelf wonen in een eengezinswoning met 4 kamers. De eerste week begon alle ellende al, nl. een huiselijke ruzie tot een uurtje of 4 in de nacht, gepaard met geschreeuw, gevloek e.d. Mevr. heeft 2 zonen die regelmatig in dat huisje slapen en verblijven. De volgende dag moet je maar zien hoe je uit je bed komt om naar je werk te gaan. Wij en onze twee kinderen werden hier wakker van. De volgende ochtend dodelijk vermoeid wegens slaapgebrek. Als je zulke ruzies vaak meemaakt, dan bedoel ik vrijwel wekelijks, dan gaat het op den duur je hele leven beheersen. Wij horen frequent luide muziek alsof de radio in onze eigen woonkamer op 15 staat tot een uurtje of 1, 2 's nachts! Wederom gebrek aan slaap. Sinds vorig jaar heeft mevr. een vriend die regelmatig daar verblijft en we horen alle seksgeluiden inclusief bonkend bed. Ze hebben in de slaapkamers laminaat zonder kleden, dus je hoort alles! Ik vind dat wij plus mijn kinderen geen getuige moeten zijn wat zich allemaal in de slaapkamer afspeelt. Mijn oudste zoon gaat om 20.30u naar bed en dan gaan zij expres ook naar boven en beginnen met seks. Het huis lijkt niet geïsoleerd en de wanden lijken van karton. Woning die 30 jaar oud is! Op een avond was bij mij de maat vol en ging ik vragen of het geluid wat minder kon. 5 minuten later begon die vriend tegen onze deur te bonken en is mijn man met de dood bedreigd. De volgende dag stond die vriend mij op te wachten en ben ik hevig geïntimideerd. Dat ik vooral geen meldingen moest doen richting politie, want dan zou hij mij het leven zuur maken! Tot overmaat van ramp trof mijn man onze auto met twee lekke banden aan. Vanaf het begin dat die vrouw hier kwam wonen nam ze naar ons toe een vijandige houding aan. Ze pikte onze groencontainer in. Vragen wij op een normale toon of ze die terug wou geven, krijg je alleen maar een grote bek en scheldwoorden naar je toe geslingerd. Ik kan een heel boekwerk schrijven over feiten die zich in en rondom het huis van onze buurvrouw afspelen. Volgens mij is ze een GGZ-patiënte en geniet ook nog eens bescherming. Ze kan blijkbaar doen en laten wat ze wilt zonder rekening te houden met anderen. Ik noteer alles, maar of je er wat mee opschiet betwijfel ik. Wij willen dolgraag verhuizen, maar dan moet je wel een kans krijgen. We reageren vaak op een andere. huurwoning, maar krijgen nooit iets anders. Kopen is momenteel ook geen optie. Ik ben weleens jaloers op mensen die veel geld hebben en vrijstaand wonen. Dat is al een hele grote rijkdom, dat je gewoonweg rust vind in je eigen huis! Dit hele gedoe van overlast vreet zoveel energie van een mens. We hebben zelfs slachtofferhulp gehad, maar zij kunnen ook niets doen. Ik vind het voor mijn twee kinderen nog het ergste, want zij kunnen heel vaak niet goed slapen van het lawaai. Zij komen heel vaak dodelijk vermoeid op school. A.s. donderdag komt de woonconsulente plus wijkagent weer eens met mij praten over de overlastsituatie. Het is fijn als je even van je af kan praten, maar het draagt niet bij aan een werkelijke oplossing. Ze zeggen dat we alles maar moeten negeren! Hij vertelt dat het hun manier van leven is en dat het pikken en slikken is of er volop tegenaan vechten met alle mogelijke gevolgen van dien! Wij hebben afgelopen weekend naar B en W geschreven, nu maar afwachten of zij een oplossing hebben, Wij zijn echt helemaal radeloos! Onze buurvrouw behoort zeker tot de asocialen, maar die hebben het voor het zeggen in Nederland. Ik hoop dat er een betere wetgeving komt omtrent burenoverlast, want wij zijn niet de enigen die hiermee kampen.

Corine Lunenborg, 11-09-2012 14:30 #70
Al 40 jaar woont mijn moeder in haar huis bij een particuliere huisbaas. Nog nooit heeft ze zoveel last gehad als nu. Het pand moet gerenoveerd worden en alles is al geregeld op de handtekening van de huisbaas na. Er wonen over een heel blok nog maar 3 betalende huurders. En helaas een kraker uitgerekend bij mijn moeder in het pand. Het is een heel oud pand met een voordeur en trappenhuis die gedeeld moet worden met de buren (kraker). Meneer de kraker laat een paar keer per dag/avond drugs bezorgen, en laat ook de dames van plezier die geen vaste slaapplaats hebben bij hem overnachten. Kortom een heleboel ellende op het trappenhuis, waar ook mijn moeder gebruik van moet maken, want het gebeurt allemaal achter die gesloten buitendeur. In oktober had meneer de kraker ruzie met zijn bezoek die de trap in de brand stak, mijn moeder lag te slapen maar werd niet geroepen, gelukkig was ze wakker geworden van een prikkel in haar neus maar moest midden in de nacht meer vanwege de roet die was ingeademd. De verzekering van mijn moeder kon haar huis helemaal reinigen maar het trappenhuis namen ze niet mee want die viel onder haar huisbaas, maar ondanks aangifte briefen van de advocaat en ga zo maar door, is het trappenhuis nog steeds zwart van de roet. Na de brand en de nodige boosheid die het met zich mee brengt is er ook niemand die haar wil of kan helpen. Regelmatig is er contact geweest met de gemeente, politie, advocaat, er worden geregeld brieven gestuurd naar de huisbaas telefoontjes gepleegd maar niets helpt. Nu afgelopen week was er weer een ruzie in het huis van de kraker geweest en werd het raam van binnenuit kapot gegooid met een muziekbox, en in diezelfde nacht is er weer brand gesticht. De voordeur werd met brandbare vloeistof besprenkeld en aangestoken. Ook nu is er weer aangifte gedaan, en de politie leeft erg mee maar kan er niks aan doen, de gemeente hoort het verhaal aan en heeft erg met mijn moeder te doen. De advocaat zegt oh mevrouwtje toch wat erg allemaal, maar een rechtszaak aanspannen ja daar gaan nog wel maanden overheen, terwijl we al een jaar verder zijn. Waar moeten we nog heen. Je staat als betalende huurder volkomen met je rug tegen de muur, meneer de kraker uiteraard geen huur en bij essent krijgt hij korting op het gas en licht en betaalt hij een krakerstarief, terwijl mijn moeder wegens het achterstallig onderhoud net zoveel tocht en kiergaten heeft als meneer de kraker.
HELP ONS ALSTUBLIEFT WIJ WETEN HET NIET MEER…

Karel, 23-08-2012 00:48 #69
He Lilian V ben jij wellicht van GW? ook toevallig.

Ik lees hier ook een boel ellende dat is kennelijk allemaal inherent aan het feit dat we in dit land nu eenmaal geen ruimte meer hebben, 't is nog net geen China. Wat mij echter blijft verbazen in geval van echte overlast dat woningcorporaties er eigenlijk weinig aan willen doen. Je kan door de jaren heen een dossier opbouwen van een paar meter dik, je kan elke keer weer politie laten langskomen die ook weer elke melding op de voorgaande melding stapelen, maar feitelijk worden de slachtoffers van echte overlast aan hun lot overgelaten.
Nu las ik ergens dat sommige woningcorporaties aan die mensen die werkelijk structureel overlast veroorzaken, in welke vorm dan ook, een zgn laatste kans contract krijgen aangeboden. Mi zou dat landelijk moeten worden ingevoerd. Ik denk dat de mediatie approach niet gewerkt heeft en ook nooit zal werken, om de simpele reden dat de mediators itself, wellicht onbedoeld, de 2 partijen, "gemakshalve" tegen elkaar uit spelen ;). Althans zo wordt dat gevoeld. Ik lees hier ook een boel onzin hoor, het overdreven gebruik van
bijvoeglijke naamwoorden maakt mij wat paranoide, waarmee ik bedoel dat een verhaal als mijn bontgekleurde ietwat kalende papagaai blijkt tijdens zijn dagelijkse paringsritueel, het gegil van de buurvrouw te overtreffen. Wellicht dat je daar dan de dierenpolitie voor kan bellen, omdat je het vermoeden hebt dat de papagaai ernstig wordt misbruikt, of de buurvrouw… Grappig maar ook serieus, want ik weet als geen ander hoe om te gaan met
echte overlast, het is echt een kwestie van klacht op klacht en dossier opbouwen, meer kan je in alle redelijkheid niet doen.

Iedereen sterkte gewenst.

Lilian V., 21-08-2012 00:58 #68
Ik lees hier veel zielige verhalen, zou het kunnen dat al die zielige verhalen ook een oorpsrong hebben?

Verlegen Buurvrouw, 20-08-2012 13:29 #67
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een nieuw gebouwd appartementencomplex. Ik ondervind deze hele zomer veel hinder van mijn directe buren die de openbare galerij als hun eigen balkon gebruiken. Regelmatig moet ik als enige buur letterlijk langs hun meubilair schuiven om naar de lift/ trap te lopen of met tassen vol boodschappen weer terug in mijn huis te komen. Zodra ik mijn voordeur uit ga en de deur op slot draai word ik met de buurtjes geconfronteerd. Een zekere inbreuk op mijn privacy want ik kan nooit ongezien weggaan. Altijd je buren moeten groeten terwijl je daar niet altijd behoefte aan hebt. Soms helpt het dragen van een mp3 speler met oordopjes in om mij af te sluiten voor eventuele gesprekken met hen. Buurvrouw is namelijk erg nieuwsgierig Ze wil van alles van mij weten en blijf een eventueel praatje aan de gang houden.
De gebruinde buurvrouw van in de 60 ligt soms 's ochtends vanaf zonsopgang in bikini op een grote ligstoel in het midden van de galerij in de zon te bakken. Meestal zitten de beide buren op stoelen die verstelbaar zijn en de helft van de breedte van de galerij in beslag nemen. Strekken ze hun benen uit dan is de hele doorgang geblokkeerd.
Behalve zomerstoelen, bijzettafeltjes etc ligt hun grote goedaardige hond de hele dag op de galerij en kan daar ook vrij loslopen. Daarnaast hebben ze nog drie katten die al dan niet aangelijnd voor mijn appartement langs kunnen lopen. Doe ik het kiepraam van mijn slaapkamer open dan kan het zijn dat een van de katten uit nieuwsgierigheid naar binnen wil springen. Dit is al eens voorgekomen. Hun hond loopt mijn huis ook wel eens binnen als ik de voordeur open om frisse lucht binnen te laten.
De buren moeten wel aanvoelen dat ik me erg opgelaten voel als ik er langs moet. Ik heb nu vanuit mijn slaapkamerraam een aantal foto's gemaakt van hun meubilair en de huisdieren op een moment dat ze binnen waren. Een goede vriend heeft het nu ook met eigen ogen gezien en zegt dat mijn buren met hun huisdieren de galerij niet zo mogen versperren. Dat weet ik zelf ook wel maar als ik een klacht indien bij de woningcorporatie dan ben ik de enige die een klacht heeft ingediend. Dit kan de onderlinge verhouding verstoren en dat wil ik ook niet. Ik ben een erg verlegen en teruggetrokken en weet hier geen raad mee.
Ik hoop dat het morgen zo koud wordt dat ze binnen moeten zitten, zodat ik weer vrij en ongehinderd mijn woning kan verlaten.

L., 16-08-2012 13:44 #66
Fijn is het wel als mensen zeggen dat ze last hebben van jouw geluiden. Lullig is het als je via anderen moet horen dat veel mensen last hebben van je en dat ze stappen willen ondernemen tegen je. Spreek je buren gewoon op een nette manier aan, als je overlast ervaard. Een normaal iemand steld dat meer op prijs dan als je het via een wijkagent moet horen. Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen hun frustratie`s maar op anderen heel gemakkelijk afreageren. Ik zou zeggen, pak een kussen en reageer je daar dan flink op af, want anderen kunnen er niets aandoen, dat u problemen heeft. Pak een spiegel en kijk wat uw eigen aandeel hierin is. Bij mij zeuren vooral vrouwen omdat die vrouwen jaloers zijn op mijn voorkomen, dus zo triest kan het zijn, dat mensen je pakken omdat je er leuk uitziet en het lijkt alsof jouw alles komt aanwaaien. Ook weer zoiets, niet verder kijken dan je neus lang is. Het gras is altijd groener aan de overkant. Als die mensen eens echt weten hoe ik mij van binnen voel, denk ik dat die jaloezie snel verdwijnt. Mensen pompen maar door, terwijl het landje nog net niet uit zijn voegen knapt. Het land is te vol en dan gaan mensen zich aan alles irriteren. Dat is mijn mening en daar kunt u het mee doen.

Lisette, 02-08-2012 15:08 #65
Mijn zoon kocht een huis in hetzelfde "rustige" dorp als wij wonen, tenminste wij dachten dat het rustig was, blijkt dat hij een huis vlak naast een pester gekocht heeft, zij heeft haar man in een psychiatrisch ziekenhuis gepest, alle buren worden één voor één gepest, nu heeft zij het voorzien op mijn zoon vanwege de renovatiewerken, nochtans werd er enkel op de door de gemeente toegestane uren gewerkt. Op zondag word er wel gewerkt maar dat zijn de klussen die geen overlast bezorgen, en geen lawaai geven, er word meestal geen radio gebruikt, en mijn zoon heeft zowel de buitenmuren als de binnenmuren en de vloeren geisoleerd om geluidsoverlast tegen te gaan.Het gaat over twee huizen pal naast elkaar, waar zijzelf niets isolatie gebruikt heeft, maar dit van in het begin aan onze zoon gevraagd had dit wel te doen. Toch staat er elke week de politie aan de deur, zij zeggen zelf dat zij overdrijft en pest, dat ze in het verleden al zo dikwijls werden gebeld door haar voor ieder andere buur, maar ze kunnen hem één ding aanraden ;
in overleg met alle gepeste buren een gesprek met haar vragen iswm een buurtbemiddelaar. Nu heeft mijn zoon dit gevraagd aan een gebuur en die weigerde al, zei zelfs dat ook de andere buren er niets van zouden willen weten, dit terwijl zijzelf al jaren gepest worden. wie begrijpt dit nog? En zij maar klagen en zagen, maar niemand die er iets tegen wil doen!? Nochtans beste mensen is dat de énige oplossing hoor ; in het verweer gaan met zoveel mogelijk mensen! Je mag stellen dat die mevrouw zich een koningin waant want zij laat de hele straat naar pijpen dansen.

Roos, 01-08-2012 19:09 #64
Ik kan al 10 jaar niet in m, n tuin zitten, altijd overlast tot savonds aan toe, ik ga doodmoe naar m, n werk, ben uitgeput, tegen m, n schutting voetballen en schreeuwende kinderen, ik heb altijd alles gemeld bij de woningstichting, wijkagent, politie gebeld, word niks mee gedaan, ondertussen ben ik er klaar mee, want de enigste oplossing is dat de woningstichting zich er mee moet bemoeien of de politie, als ze zich niet aan de regels houden, dan moet het asociale treiterende volk maar verhuizen ipv de mensen die zich aan de regels houden, en niet tot overlast zijn, van narigheid ga ik nu wel verhuizen, omdat de maat gewoon vol is, ik kan wel een boek schrijven van de narigheid van overlast hier, maar ik kan er niet tegenop, vriendelijk vragen heeft geen zin meer, ze lachen je gewoon uit, ook de ouders! en instanties laten je zitten, omdat ze zelf al heerlijk wonen!

Edith, 30-07-2012 13:05 #63
Waar gaat het naar toe met de mensheid? Één ding is heel duidelijk, mensen zijn niet meer zo coulant als vroeger. Waar je vroeger nog op een gewone toon met je buren `praatte' wordt er nu meteen gescholden en gepest. Ik heb hier heel veel problemen gelezen maar wat ik niet lees zijn oplossingen… Politie, gemeente, het helpt allemaal niet. Ik woon in een straat met een probleem gezin. Deze meneer heeft de afgelopen 8 jaar twee keer zijn overburen weggepest, ruzie gehad met zijn linker buren, zijn rechter buurvrouw, de buren van de rechter buren en nu nog een keer met zijn nieuwe linker buurvrouw. Het dwarse is dat vorige week ergens anders in de straat de radio nogal hard aan stond de politie gebeld werd en deze ook kwam. Maar toen Meneer de nieuwe buurvrouw met allerlei niet al te nette woorden verrot schold en de politie gebeld werd NIEMAND kwam. Dat is nu net het probleem. Na tientallen bezoekjes van de politie, woningbouw, wijkagent en weet ik wie nog meer, zit deze meneer nog steeds lekker in zijn huisje en intimideert de hele straat en degenen die in moeten staan voor ieders veiligheid? Die komen niet eens meer, want die kunnen ook niks… Hoe los je zoiets op? Jezelf verlagen tot meneers niveau? Die korte lontjes moeten weer iets langer worden. Maar hoe pak je zoiets aan?

R. J. Peters, 22-07-2012 19:00 #62
Wat kan ik doen door 2 jongens die naast ons op de hoek wonen en die de buurt terroriseren, het is zo erg dat als het zo warm is en ik mijn raam open wil zetten dat er erg asociaal geschreeuwd word dat ik niet moet snurken.
Ik kan het u nog sterker vertellen, als er geen plek is in de straat, dan mogen mijn vrienden, of mijn vader, of verdere familie leden of kennissen hun auto niet voor hun deur neerzetten, maar die jongens zijn wel zo brutaal om hun auto bij ons voor de deur neer te zetten, ook met de klok wek radio van die jongens die s' ochtends de gekste tijden dan om 3.45uur of om 5.30uur gaat en dan de gehele dag door gaat en die jongens blijven de gehele dag thuis en maar niet naar hun werk gaan.
Mijn vrouw en ik hebben tig keer gepraat woningbouw gebeld en ingeschakeld, buurtbemiddeling gebeld en ingeschakeld had geen tijd en geen mensen belt achteraf terug ons de buurtbemiddeling ja pas naar 3 maanden toen was het al zo erg geexculeerd met die buurjongens dat dat geen zode meer aan de dijk zetten, nu vanaf vanmorgen vroeg rond een uurtje of 8.45 uur vroeg gaat nu voluit de stereo installatie aan, mijn vrouw is heel erg ziek geweest is was echt heus waar bang om haar te verliezen ze is toen der tijd met spoed opgenomen in het ziekenhuis dat 1 van die jongens vies stond te lachen bij de voordeur, nadat mijn vrouw uit het ziekenhuis gelukkig weg mocht en wij terugkwamen van boodschappen doen, zaten die jongens in hun eigen tuin en zeiden in hun tuin dat mijn vrouw maar beter dood had moeten zijn heb dit toen gemeld door telefonisch te bellen en als antwoord kreeg ik te horen van nou meneer laat ze dat lekker zeggen, waarop ik antwoorden toen tegen dat jonge knulletje van de politie van oh dus mijn vrouw mag zomaar de dood in gewenst worden en jullie willen niks doen zei ik wat een lekkere wetgeving is dit, er word reclame gemaakt en overal rond gebazuimd van de politie is je aller beste en grootste vriend nou aan mijn hoela als je de politie nodig hebt en dan heb ik het hier over deze gemeente waar ik woon dan geven ze niet thuis de politie, dus die jongens kunnen dus gewoon lekker rotzooi trappen en de politie komt gewoon niet, ik heb het er niet bij laten zitten en heb toen de wijk agent gebeld die alvorens die agent op zijn broek heeft gegeven nu is mijn vraag wat kan mijn vrouw en ik aan al deze pesterijen het beste doen en eventueel nog zou kunnen ondernemen want geen ene instantie wil nog wat doen voor ons
Mijn vrouw en ik hebben zelfs nog een afspraak gehad met een wethouder hier over,
kreeg daarna niet van de wethouder maar van een collega van de wethouder dat mijn vrouw en ik niet in aanmerking komen voor urgentie, wat ons dan echt heus waar voor de volle procent belooft was, ja stond er in de brief als wij het er niet mee eens waren dan moest mijn vrouw en ik er maar een rechtszaak van maken, wat een waardeloze gemeente he waar je dan in woont toch niet normaal meer, nu is er van die zelfde wethouder belooft dat wij na 2 maanden iets horen dus ben net zo als mijn vrouw benieuwd.
maar door al deze toe standen dat de buren beslissen van, zo als zij het willen en er lekker oplos kunnen leven door een ander er overlast van te bezorgen en dat de gene die er dan echt last van heeft niks mag zeggen en dan door de veroorzakers van die jongens dan heel asociaal de deur dicht gekwakt word als je beschaafd aan belt of het op een vriendelijke manier kan wat helaas niks oplost en levert.
Nu is onze vriendelijke vraag van ons aan u.
Kunt u ons een goede en wijze raad geven a.u.b. Mijn vrouw en ik, wij zijn helaas ten einde raad.
Met vriendelijke groet
Dhr R.J. Peters en Mevr. N. Bahadoer

Ton, 09-07-2012 15:33 #61
Het is erg vervelend, mijn beneden buren roken wiet. Elke dag wordt er denk ik opgehaald. Als men weer thuis is dan is na een minuut of vijftien het, ja u raadt het al, weer stank in huis en dat gaat door tot 10-11 uur 's avonds. Heb gevraagd aan de buren en zeggen wij gebruiken niets! Ik word hier moe en ziek van en weet niet meer wat ik moet doen? Hebt U een suggestie?

Jansen, 06-07-2012 22:11 #60
Telkens met mooi weer, kan ik de buitendeur dicht doen want de buurman paft aan 1 stuk door en het stinkt erg in heel mijn huis, zelfs als ik een klein raampje open heb.
Wat is daar aan te doen?

Lara, 20-06-2012 10:24 #59
Vanmorgen voor de zoveelste keer wakker geworden om 06:00 uur door geblaf van de hond van de buurman. Gefrustreerd beestje omdat hij nooit wordt uitgelaten, komt alleen in huis en in een stukje van de tuin. Dus dat geblaf kan opgelost zijn als de buurman zijn hond eens gaat uitlaten maar dat wil hij dus niet.
Dus voor de zoveelste keer naar hem toe gegaan en zegt hij doodleuk "Dat maakt geen donder uit dat jij daar last van hebt."
Oké. Nou als het toch geen donder meer uit maakt. Ik werk onregelmatig, vandaar ook mijn behoefte aan meer slaap dan de 5 uurtjes die ik van hem krijg. Dan sta ik voortaan 's nachts voor ik naar bed ga toch bij hem aan de voordeur te bellen.
Als het praten niet meer lukt dan moeten mensen maar voelen. En als dat escaleert dan gebeurd dat maar. Ik heb me lang genoeg gedragen als een nette buur, het houdt een keertje op natuurlijk.

Stikkelorum, 16-06-2012 21:26 #58
Waarom kan ik en mag ik geen aangifte doen. van belediging en slaan van de buurman.
Hij is mij al wat jaren mij aan het treiteren, ik kan niet eens in mijn tuin zitten dan word ik begluurd, hij heeft altijd commentaar als er fietsen van mij kids voor de deur staan en nu is hij te ver gegaan,
Ik rijd mijn auto voor de deur dat mag.en hij schold mij uit voor wat los en vast zit,
, wat kan ik hier nu aan doen. want hij heeft mij nu ook een klap gegeven.
de politie weet hier van maar die zegt dat het geen strafbaarfeit is. dus kan ik geen aangifte doen wie oh wie weet wat ik tegen zo klootzak kan doen.ben een alleenstaande met kids
vragen staat vrij

Ineke, 16-06-2012 12:57 #57
Hallo allemaal,

Ik vind het knap waardeloos voor jullie allemaal. Dat uitzichtloze gedoe vaak en de bureaucratie en het eeuwige geklets van een woningbouwvereniging is zo super frustrerend. Tot aan deze maand hadden wij nergens last van. Maar nu hebben we een nieuwe buurvrouw en die is simpelweg agressief. Ze stelde zich voor en vertelde wat ze allemaal van plan was. tussen onze tuinen is eerst een 4 meter schutting van 1, 80 hoog en daarna is het laag. Zij wil graag meer privacy zei ze. Prima toch zeiden wij. Maar toen zei ze ik zet er nog twee hoge schutting delen bij aan en de rest word hoge coniferen. We hebben een smalle tuin en onze woonkamer is tuin gericht terwijl die van haar aan de voorkant ligt. Dus we vroegen haar of ze het erg zou vinden om inplaats van nog twee schutting delen er eentje te doen en dan de rest hoge coniferen. Dus ook alle privacy voor haar en voor ons een groene scheiding inplaats van al dat hout. Ze wilde toch al coniferen. Maar dat was tegen het zere been. Ze werd gelijk agressief, begon te schelden en vertelde ons dat ze met ons niets te maken heeft en dat zij doet wat zij wil. Wij hadden geen zin in ruzie dus zijn maar naar binnen gegaan. Gisteravond trok ze in de woning. Veel kabaal natuurlijk maar goed dat heb je met een verhuizing. Tegen half twaalf wilden wij graag naar bed, ook al omdat onze dochter om 5 uur op moest vanwege haar werk als verpleegkundige. Dus mijn man besloot te gaan vragen of het nog lang ging duren zodat we wisten of het zin had om naar boven te gaan of dat het nog even zou duren. Gewoon normale vraag het was tenslotte 23.30. weer dat agressieve en schelden en zeggen dat ze met ons niks maar dan ook niks te maken heeft. En als we wilden moesten we de politie maar bellen.
Wij waren helemaal overdonderd. Dat beloofd nog wat. Wij hebben hier geen zin in en vanmorgen hebben we besloten op zoek te gaan naar een ander huis. wat nog best moeilijk gaat worden. want we wonen hier nu 18 jaar en tot nu toe tot volle tevredenheid. We voelen ons heel naar en in alle 37 jaar die we al huren, door heel Nederland heen ( ivb met baan) is ons dit nog nooit overkomen. We hebben nog nooit iets gehad met buren. Maar met deze vrouw naast ons gaan we alleen maar problemen krijgen dat is al wel zeker. De agressie die zij laat zien maakt ons ook bang en onrustig. In twee weken is ons hele woongenot veranderd in woonverdriet. Maandag hebben we wel een gesprek met de woningbouw maar ik lees hier op dit forum al dat dat niet echt helpt. het is toch eigenlijk te gek voor woorden dat mensen moeten verhuizen omdat er één iemand de boel verziekt.

Ik wens jullie allemaal veel sterkte en wijsheid toe met de problemen die jullie hebben.

vr.gr. Ineke.

Kinta, 12-06-2012 12:40 #56
Burenoverlast is een verschrikking. Wij hebben nu al meer dan 3 jaar problemen met de buren. Maar ik heb even 1 vraag waar meer mensen een antwoord op willen hebben:
Hoe kan het dat een woningbouwverening er zo mee weg komt om hun huurders niet te helpen, en zich niet aan hun eigen regels te houden?
"Iedere inwoner heeft recht op ongestoord woongenot" staat in elke huurovereenkomst vermeld, maar als dit recht kwaad wordt aangedaan dan ondernemen ze geen actie.
HOE KAN DIT?

Patrick02 (infoteur), 07-06-2012 23:37 #55
De oplossing van burenproblemen is niet altijd even makkelijk. Een klacht indienen helpt niet altijd. Het kan ook zorgen voor escalatie. Ik ben juist blij dat mensen hier hun verhalen neerzetten. Anders lijkt het net of ik de enigste in Nederland ben die problemen heeft met de buren. Er zijn best veel mensen die met dit probleem worstelen. Mensen die het wel getroffen hebben met hun buren kunnen zich misschien niet goed voorstellen hoe vervelend het is om problemen te hebben met de buren. Het kan voor heel veel spanning zorgen. Door steeds verder oplopende spanningen raakt men de zelfbeheersing kwijt. En zo is een burenruzie geboren.

Mening, 04-06-2012 08:18 #54
Zo te zien is het sociale niveau van de mensen hieronder al een probleem, VMBO is nog te hoog. Als je last hebt van je buren en of mensen in je omgeving moet daarvoor een klacht indienen, een anonieme reactie op een artikel zal toch nooit helpen, als je dat al niet kunt begrijpen dan denk ik dat er eerder gewerkt moet worden aan de persoonlijke sociale communicatie vaardigheden en is het probleem wellicht deels aan jezelf te wijten!

Thomas Esquivion, 02-06-2012 22:26 #53
Imigranten zijn een waren plaag in de sociale woning bouw, on aan gepast, anti social, pikken onze huur huizen in waar al so lange wacht lijst voor is, ne huren is vaak ni9et wat de meeste mensen willen, maar nood gedwongen, beste is vry staan koop huisje, weg van die allende huur huizen, je huur je wat, je nooit wir er naast je woont, woning bouw verteld dat ook, niet, social woning bouw zijn de krotten van het westen, afschaffen en alles verkopen voor redelije prijs aaan de huurders, voelen de mensen dat het van hunis en gaan zich beter gedragen, nu wordt er aan sociale wing bouw growv geld verdient, gemiddeld 12 mensen die zich met sociale wonig bouw ellende bezig houden, kijk eens naaar belgie, daar is het om gekeerd, weinig sociale woning bouw, veel in handen particulieren, werkt er veel beter, je heb meer keuze, dat heb je in nederland niet, dan ziet sociale woning bouw er verdrietig uit, altyd zelfde kleuren verf, zadate je weer kan zien, ooo dat is sociale woning bouw, ik heb een echte hekel aan sociale woning bouw, dan die wonibg bouw mederwerekrs, soort paterilisten daar, nou die verdiend er goed aaan, mooie noiuewe kantoren met allemaal leuke kleine autotjes, meetsal vrouwen die er werekn, de meeste huur huizen hier in amsterdam zijn allk wel
100 keer afbetaaald
nog huur verhoging, is een soort woning bouw huur maffia
geworden, ze zijn zo rijk van ons geworden, zelfs naar 30 yaar huren krijg je nog geen mooie luxe keuken, dat is echt holands, zel;f wel er gooed by zitten, maar huurdsers in de kou laten staan, moet je eens kijken wat ze daar verdiene ook nog eens… gewoon weg absurd,
geefd e menesen geen betuteling huur huisje.waarom zelfs nog naar je 65 moeten betalen terwijl kopers dan vaak al hun hypth, heeben afgelost, woning bouw is ook een soort over last, kortom afschaffen die woning bouw social. medewerkers daar gaan maar eens echt wat maken en exporteren, in plaat aan ons geweten loos te verdienen, en er ook nog mee weten weg te komen,

Evelien, 28-05-2012 10:48 #52
Beste medemens.

Wat een verhalen staan er hier, ben blij om te lezen dat ik niet alleen ben. Heb 3 jaar lang in een jongere woning gewoond ( huur ). Heb nu sinds een jaar een koopwoning (oude huurwoning). Had al heel gauw door dat de buren links van mij erg bemoeizuchtig zijn, maar goed dat hou je dan een beetje op afstand. Het eerste waar ze over begonnen was toen ik de trap aan het schuren was. Oke het maakt een hoop kabaal, maar je weet gewoon als er nieuwe mensen naast je komen wonen dat er even geklust gaat worden. Ik was een half uur aan het schuren of hij stond al een de duur te of ik wou stoppen, want zijn vriendin kon goede tijden slechte tijden niet verstaan.Of ik een half uur wou wachten, prima dan wacht ik tot het programma afgelopen is en ga dan verder. Het volgende was mijn buiten lamp, die moest 's avond uit want daar hadden ze last van in de slaapkamer. We zijn toen overeen gekomen dat ik hem tot half elf 's avonds aan zou laten en dan uit zou doen. Ik keurig een timer op gezet, maar 2 dagen laten stonden ze alweer aan de duur. Hij moest uit, want het was toch wel erg vervelend. Ik heb vervolgens een lamp met sensor gekocht en dat was prima. Fijn dacht ik ook weer opgelost, maar helaas dat was ook niet goed. Daarna was het mijn groen container die bij de voordeur staat, want die stonk en dat wijde bij hun de woonkamer in. Moest hem maar achter zetten zoals iedereen dat in de straat deed. Ik even rond gekeken, maar hij staat bij iedereen aan de voorkant. Oke, ik ging toen heel erg opletten met wat ik er in gooide, maar het was nog steeds niet goed. Daarna was het de vuilnis die voor stond, want dat zou de volgende dag worden opgehaald. Word ik om half 6 's ochtends wakker van kabaal onder mijn slaapkamer raam. Heeft de buurman al mijn vuilniszakken mee genomen en ergens anders gedumpt. Was ik niet zo blij mee, want hij heeft niets op mijn terrein te zoeken. Heb ik ook tegen hem gezegd, dat ik daar niet van gediend was. Oke opgelost zou je zeggen, nou niet dus. Toen was het mijn sigarettenrook die over de schutting hun tuin in wijde. Ja, sorry kan ik toch niks aan doen dat het die kant op waait! Toen was er weer een probleem met mijn toenmalige vriend, want als wij sex hadden kon hij alles horen als die onder mijn raam stond. Oke, heel erg vervelend, we zullen voortaan nog zachter zijn, maar aan de andere kant wat doet hij onder mijn slaapkamerraam? Ik kan zo nog wel even door gaan, maar ik word er zo moe van. Zijn vriendin is nog erger. Als ze aan de deur komt voor suiker of iets dergelijks, dan zeg je ik zal het even voor je pakken, en dan blijf je op de stoep staan wachten tot ik in dit geval terug kom met suiker. Nee, zij loopt gewoon naar binnen en gaat op de bank zitten en loopt door mijn spullen te neuzen. Vervolgens krijg je er ook nooit meer uit je woning. Word gek van ze, lig je lekker in de tuin in bikini van de zon te genieten, staat de buurman over de schutting naar je te kijken. Met zo'n wazige blik in zijn ogen, word er helemaal naar van, bah!
Weet niet goed wat ik hier mee moet, wat ik ook doe of probeer niks is goed genoeg. Hij heeft zelfs mijn moeder al staan te beledigen, en mij loopt die te intimideren. De wonigcorporatie vind het niet erg genoeg, maar ik duur bijna niet meer in de tuin te gaan zitten, omdat die dan toch weer wat te klachten of te zeuren heeft. Zo beweerd hij ook dat ik een keer een natte wcrol tegen zijn raam heb gegooid. Ik weet nergens wat van. Ik lag toen te slapen. Praten helpt niet, wie weet waar ik dan wel terecht kan?

Groetjes Evelien

Roos, 25-05-2012 00:26 #51
Ik wil een klacht indienen over geluidsoverlast/geluidshinder die ik structureel heb onder mijn woonkamerraam. Ik bewoon een bovenwoning. Beneden mij woont iemand anders. Mijn bovenwoning staat loodrecht op de benedenwoning. Mijn voordeur bestaat uit enkel glas en heeft een gleuf voor de post. De bewoner die beneden mij woont betaald geen huur voor het zgn voortuin. Deze bewoner heeft een bankje geplaatst en verzamelt allerlei handouderen onder mijn woonkamerraam en veroorzaakt geluidsoverlast. Ik kan mijn woonkamerraam niet opendoen ezn. Ik heb de woningcorporatie Niejstee aangeschreven. Nijestee deelt mij mee dat het toegestaan is onder mijn woonkamerraam te zitten. Zij verwoord het geluidsoverlast wat structureel is als "het maken van een praatje". Daarnaast doet Nijestee woordspelingen. Nijestee deelt mij dan mee dat het leefgeluiden zijn. van 's morgens vroeg tot 's avonds laat zitten de hangouderen onder mijn woonkamerraam geluidsoverlast te veroorzaken en paffen ook nog. Wanneer de bewoner die beneden mij woont geen huur betaalt voor de zgn voortuin wat voor de vormgeving is, dan heb ik ook recht van spreken. De woningcorporatie maakt negeert mijn klacht. Mijn woongenot wordt mij op deze wijze mij ontnomen en de bewoner die beneden mij woont, zijn woongenot wordt door Nijestee toegejuicht. Ik moet maar mijn bek dicht houden dit is wat Nijestee wil zijn met hun woordspelingen. Ik heb de bewoner al persoonlijk aangesproken, heb enkele keren de radio aangezet, heb de politie gebeld. die niet eens komt. Meldpunt over last aangeschreven. Hebt u nog een adres waar ik mij kan wenden?
Met vriendelijke groet

Anoniem, 09-05-2012 22:22 #50
Hallo, Ik heb ook last gehad van mijn buurman (rechts) en mijn buurvrouw (links). Wij hadden een tussenwoning. Het is begonnen toen mijn kinderen 1, 5 jaar en 2, 5 jaar oud waren. Zij waren in de tuin aan het spelen toen mijn buurman over de schutting klom en mijn kinderen uitschold en bedreigde. Ik heb hier wat van gezegd en hij begon mij ook te bedreigen. Ik heb de politie gebeld maar zij konden niks betekenen omdat hij ze niet fysiek heeft aangevallen. Het getreiter en de bedreigingen is jarenlang doorgegaan. Mijn buurvrouw (niet zijn vriendin) heeft jarenlang samen met hem 'geklaagt' over mijn kinderen. Zij is ook moeder van twee kinderen. Ik ben zelf van Turkse afkomst en wat ik van de politie begreep was ik de Turkse buurvrouw die voor overlast zorgt.

Mijn man heeft hem aangesproken en afgesproken dat als er irritaties waren dat hij mijn man zou aanspreken. Dit heeft hij niet gedaan en heb ik bij elke incident de politie gebeld. De politie heeft gevraagd of er eventueel een bemiddelaar ingeschakeld moest worden, maar dit heeft hij geweigerd. De politie kon niks doen omdat hij ons niks heeft aangedaan. Het probleem was ook dat hij ons bedreigde zonder dat iemand hiervan getuige is geweest.

De laatste keer is dit uit de handgelopen en heeft mijn man hem een paar klappen verkocht. De buurman heeft direct de politie gebeld en aangifte gedaan. Hij heeft zelf een schadevergoeding geeist. Dit hebben wij ook betaald. Omdat onze handen gebonden zijn.
Het probleem is dat hij ook onze buren heeft betrokken bij dit conflict. Hij heeft zijn verhaal verteld en heeft zicht als slachtoffer opgesteld. Omdat dit een probleem is tussen ons en de buurman heb ik geen zin uit te leggen wat er echt aan de hand is. Ik heb hiervoor geen energie meer en mijn man en ik heb toen besloten om onze woning te verkopen.

Gelukkig is de woning verkocht en heeft de overdracht reeds plaats gevonden. Alleen wij zitten met een verlies. Wij hebben al met een advocaat besproken of wij dit verlies of eventueel andere kosten kunnen verhalen op hem. Onze advocaat heeft gezegd dat dit weinig zin heeft omdat dit soort probleem in Nederland niet bekend is. Als het een huurwoning was geweest dan had je de woningbouwvereniging kunnen inschakelen. Maar omdat dit een koopwoning is er geen organisatie die ik kan inschakelen.

Ik woonde in een kinderrijke omgeving en mijn buurman is rond de zestig. Mijn andere buurvrouw is rond de dertig. Beiden zijn van Nederlandse afkomst. De andere buren die zijn verhaal geloven zijn ook van Nederlandse afkomst. Ik woon in een nette buurt. En eerlijk gezegd en dit heb ik ook aan mijn man gemeldt (hij is ook van Nederlandse afkomst) dat ik voor het eerst het gevoel had, dat ik niet welkom ben.

Ik ben heel lang boos geweest omdat het gevoel van onrecht heel sterk aanwezig was en ook omdat mijn woongenot was ontnomen. We wonen nu ergens anders en ik hoop dit nooit meer mee te maken.

Winnie, 08-05-2012 16:06 #49
Wij hebben ook buren overlast. Wij hebben 2 kids en wonen in een beneden woning met boven buren ook met kinderen. Dat kinderen moeten spelen begrijp ik, maar moeten kinderen rond blijven rennen tot 's avonds 9 uur. Dat vind ik niet. De buren zijn al maanden herrie aan het maken en de woningbouw vind ons zeikerds. Ze zijn nu een weekje met vakantie en mijn kinderen slapen elke ochtend tot half 9. Zijn mijn buren thuis, dan worden ze om kwart over 6 's morgens al wakker. Als mijn kids om 8 uur naar bed gaan is het pas over negenen stil. Dat vind ik gewoon niet normaal. Haar kinderen zijn 2 en 5 die horen toch ook op een normaal tijdstip in hun bed te liggen.

S., 06-05-2012 23:22 #48
Ik woon in een 2de verdieping flat en mijn onderbuurvrouw (junk) heeft last van mijn kinderen een zoon van 2, 5 jaar en baby 2 maanden. Ik heb geïsoleerd laminaatvloer en de onderbuurvrouw heeft mij gevraagd om geen slippers te gebruiken omdat zij ervan last heeft. Wij hebben er altijd rekening mee gehouden en geen slippers meer gebruikt.

De onderbuurvrouw vroeg aan mij om na 10.00 te stofzuigen omdat zei wil uitslapen. Voor mij geen probleem en heb altijd rekening met haar gehouden.

Ze rookt dagelijks wiet ik heb haar gevraagd om buiten op het balkon wiet te roken omdat de sterke geur in mijn woning komt en ik heb 2 kleine kinderen. Mijn onderbuurvrouw zegt tegen mij dat zei niet op het balkon kan gaan roken omdat het koud is en alsnog heb ik altijd met haar rekening gehouden en zei niet met mij.

Ik heb al 2 jaar last van mijn onderbuurvrouw omdat ze voor iedere geluid tegen de plafond bonkt en deuren dicht smijt uitscheld, zelfs toen mijn kinderen soms 's nachts huilden ging mijn onderbuurvrouw helemaal door het rooie…

De onderbuurvrouw heeft een klacht ingediend bij de woningbouw en hebben meteen actie genomen en mij uitgenodigd, de onderbuurvrouw heeft aangegeven dat ze last had van mijn kinderen. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik mijn kinderen niet kan vastbinden 2, 5 jaar kind heeft recht om te spelen en zich te ontwikkelen.

De woningbouw heeft mijn onderbuurvrouw junk ondersteund en mij ongelijk gegeven, ze hebben tegen mij gezegd dat ze een brief gaan sturen 'afspraak brief'.

Ik heb de brief ontvangen van de woningbouw en weet je wat er op de brief stond dat mijn kind van 2, 5 jaar van 10.00 - 16.30 mag spelen met speelgoed alleen op de tapijt en verder nergens.

Dus andere woorden ze willen dat ik mijn kindje in een kooi doe en tapijt eronder schuift. Dit is belachelijk. Ik ben naar bureau rechtshulp gegaan en ga advocaat inschakelen want dit is onzin. In mijn ogen is dit kindermishandeling, omdat ze mijn onderbuurvrouw geloven die alles overdrijft en verhalen vertelt dat helemaal niet waar was en ze is altijd stond…

Als ze vinden dat mijn kinderen niet vrij mogen spelen dan moeten ze mij een eengezinswoning toewijzen zo is het probleem ook opgelost…

De reden waarom ik wil verhuizen is niet alleen de onderbuurvrouw belangrijkste reden is gezondheidklachten, en dat mijn kinderen niet worden belemmerd door zo'n achterlijk mensen die denkt dat ze regels kunnen verzinnen wat wettelijk niet toegestaan is en onmenselijk is!

De woningbouw doet niks maar als ik een advocaat inschakel en met de brief naar de rechter ga, kijken hoe ze dan gaan aanpakken…

Anoniem, 16-04-2012 14:55 #47
Anoniem, Wat vervelend voor jullie allemaal. Mijn verhaal is ook zo erg. Ik heb sinds 2003 in een nieuwbouw straat gewoond tot vorig jaar april 2011. Nooit ruzie gehad met buren, iedereen kent elkaar, samen een babbeltje maken, is het zonnig voor de deur op een bankje zitten, kinderen die leuk samen spelen. In die tijd waren mijn tweeling jongens 4 jaar. Ik ben van Marokkaanse afkomst heb mijn hele leven hier in Nederland gewoond. Ik heb zelfs alleen maar leuke reacties gehad in mijn buurt van je bent gewoon een Hollander. Ik ben een sociaal iemand, vrolijk en een jonge moeder. Een jaar later komt er een ander Marokkaans gezin wonen, gescheiden vrouw met 6 kinderen, 5 kinderen van oudere leeftijd de jongste hiervan ik denk 16 jaar en een nakomertje van 3 en half jaar oud. Mevrouw is rond de 45 of ouder. TOTAAL een ander gezin (ASSOCIALE) mensen blijkbaar weggestuurd van een ander plaats naar hier om te in te burgeren. Deze mensen zijn nog erger dan Flodders. Eerste ruzie ging om de kinderen tweede keer ook 3e, 4e, 5e keer ook en ga zo maar door. Ik heb aangegeven aan deze mevrouw zo zijn kinderen ze maken ruzie over 5 minuten zijn ze weer aan het spelen met elkaar, waar maak jij je druk om. Want mijn grootste probleem was nu haarzelf op wat voor manier ze ging praten. Dat was schreeuwend door de straat dat mijn kinderen niet deugde en dat ik ze een heropvoeding moest doen en noemde mij een hoer en kanker dit en dat niet normaal en de middelvinger uitsteken. De buren zijn hier getuigen van die hadden zoiets van wat gebeurt hier nou. En zo kwam steeds meer buren in aanraking met haar ook over haar zoon jou kind heeft dit gedaan en kankerwijf dat je bent jullie zijn racistisch enzovoort. Zo is dit in al die jaren gegaan en nou hadden we allemaal door dat haar zoontje niet een van de makkelijkste was en dat hij inderdaad een vervelend, irritante jongetje is. Ik heb tegen mij jongens toen gezegd ga niet met hem om, maar we hebben het over kinderen gaan toch wel weer samen spelen. Die kind hoefde maar een gil te geven en de moeder stond buiten of haar dochters precies hetzelfde houding kuthoer, kankerwijf houd je kinderen bij je of ik maak je af. Ik heb vanuit mijn hoekwoning echt de raarste dingen gezien dat ze de kinderen achter aan gaan met een bezem of een koekenpan algemeen niet mijn kinderen destijds. Zoveel aangiften, maar het lijkt erop dat dit gewoon mag ofzo en dan komt het ergste van alles want mevrouw moest ook zeker mij hebben. Waarom is nu nog een raadsel voor ons, maar ze hebben me een keer opgewacht en ben door de moeder en twee dochters helemaal in elkaar getrapt en geslagen in mijn gezicht, buik, haren getrokken gekrabt achter bij ons speelpleintje. Mijn buurman heeft me hieruit geholpen, een Nederlander. Het was zo erg en de politie bij gehaald voor de zoveelste keer en aangifte gedaan, buren getuige, iedereen was aangeslagen die dag. Het was nog wel bevrijdingsdag 5 mei, 2006. En hierna heb ik van hun wel geleerd iedere keer als de politie van pas kwam gingen ze hierna een revenge actie opvoeren en weer uitlokken. En zo heb ik in die jaren dat ik daar gewoond heb van alles zien langs komen van eieren tot messen en bedreigingen. Bizar voor woorden gewoon. De een na laatste zitting was in februari 2012 geweest en ze krijgt een taakstraf en boete voor mishandeling van mijn kind en eindelijk bewijsmateriaal, camera van de plusmarkt die dit kon aantonen dat de moeder mijn kind slaat van elf jaar. Dus al die jaren wat ik over haar vertelde wat ze doet met de kinderen en niet alleen van mij was niet genoeg. Gelukkig ben ik verhuisd, maar mijn kinderen maken nog groep 8 af op de oude school. Dus je weet al waar mijn hart ligt daar niet thuis. En ja hoor 13 april 2012 ze gaat achter mijn kind aan en een paar klasgenoten van de school. De kinderen vluchten naar binnen en een van die dochters gaat een paar ventielen uit de fietsbanden halen en vervolgens een meisje bedreigd van ik maak je af als ik je weer tegenkomt. Dit is toch niet normaal meer. Ik krijg een telefoontje van school dat mijn kind met een juffrouw naar huis komt fietsen en wat er gebeurd is. Ik pakte mijn auto en ik dacht ik ga mijn kind ophalen en langs het bureau voor een melding. Juffrouw heeft dit al gedaan toen ik op school arriveerde en dat de politie onderweg was. Toen ik naar huis wilde gaan stond eerst de juffrouw op wacht voor de deur of alles veilig was en toen zag zij dat ze bij de parkeerplaats stond eigenlijk op de fiets, ik zeg tegen de juf ze gaat mijn auto bekrassen maar voor mijn veiligheid liet ze me binnen nou was die muur van de schoolplein tot haar schouderlengte hoog we kunnen haar niet zien of ze aan het bekrassen was, maar aangezien dat ze rondom mijn auto heen fietste was dit wel het geval. Want uiteindelijk ben ik naar me auto gegaan toen de politie in haar straat tegen hield. Je kan van school zo de straat in kijken waar ik vroeger woonde. De juf zei ga nu maar naar huis met je kind ze staan nu met haar te praten. Nou je weet het al misschien mijn auto helemaal bekrast rondom en hoer opgeschreven. Ik ben ten einde raad, ik weet niet wat ik nu moet doen. Ik ben weer terug naar binnen gegaan en op school op de politie gewacht en weer een aangifte gedaan. Maar nu heb ik zo is dit niet genoeg bedreigingen naar kinderen toe op schoolplein en mijn auto bekrast, ik en de juf zien haar maar nog niet bewijs genoeg of zij dit heeft gedaan. En tuurlijk zegt ze ik heb het niet gedaan. En nu maar aantonen dat iemand kan aangeven dat ik onbekrast heb geparkeerd. Wanneer gaat dit ophouden, mijn kinderen moeten nog twee maandjes naar die school toe. Ik ben ten einde raad. Heeft iemand wat tips wat ik hieraan kan doen? Een hopeloos moeder en de politie doet niets. Ik hoop na de aangiften van ouders van die kinderen dat dit nu echt afgelopen moet zijn.

Ik, 12-04-2012 12:46 #46
Zelf hadden wij last van onze buurman. Werkloze Afrikaanse man van middelbare leeftijd met een rare vriendenkring die tot diep in de nacht luidruchtig met elkaar aan het praten waren. Harde muziek etc etc. Natuurlijk, een feestje op zijn tijd moet kunnen. Lekker even doorgaan tot diep in de nacht. Woongeluiden hoor je dagelijks. We wonen immers niet allemaal in een hutje op de hei. Maar dit kon je gewoon structurele overlast noemen. Toen ook de lieve oudere buurvrouw kwam vragen of ik ook last van hem had was voor mij de emmer vol. De tijd van pappen en nathouden was voorbij. En vergeet niet mensen. je betaalt elke maand een fiks bedrag huur of hypotheek om zo fijn mogelijk te leven in je huis!
Ik heb toen een brief samengesteld en deze naar de woningbouwvereniging gestuurd. Binnen enkele weken was de overlast verdwenen. De woningbouwvereniging is namelijk verplicht om u zo een goed mogelijk woongenot te verschaffen. Treden zij in verzuim --> huurverlaging vragen! Moet je zien hoe snel ze dan ineens actie ondernemen. Ik wil graag ook wat alinea's hieronder uiteenzetten. Wellicht hebben mensen hier wat aan die op het punt staan een brief te schrijven naar de woningbouwvereniging omtrent overlast buren. Bij mij heeft het geholpen.

----
Een geruime tijd hebben wij last van de bewoners woonachtig op…
De overlast bestaat uit… De overlast is van een dermate structurele aard dat dit eigenlijk de hele dag/nacht gebeurd wanneer de bewoners aanwezig zijn. Dit is ook telefonisch gemeld aan… medewerker woningbouwvvereniging.

U dient deze brief te beschouwen als een schriftelijke melding aan de verhuurder (volgens het huurrecht, artikel 7:222 BW) van een gebrek (artikel 7:204, lid 2 BW) aan de verhuurde zaak met als verzoek dit gebrek zo spoedig mogelijk te verhelpen. De in de jurisprudentie ontwikkelde verplichtingen zoals preventie, onderzoek, rechtsmaatregelen, vallen onder het begrip ‘gebrek’. Als verhuurder bent u verplicht dit gebrek zo spoedig mogelijk te verhelpen. (art.7:206, lid 1 BW).

Artikel 7:213 BW bepaalt dat de huurder verplicht is zich ten aanzien van het gebruik van de gehuurde zaak als een goed huurder te gedragen. De huurder moet zich onthouden van overlast aan omwonenden.

Succes allemaal!

Met vriendelijke groet,

Shantale, 08-04-2012 07:30 #45
Beste mensen,
Ik weet dat surinamers een slechte naam met zich meedragen maar, wij zijn een surinaams gezin met 4 kinderen en werken beiden om voor ons gezin te zorgen.
Wij vallen niemand lastig en zorgen niet voor overlast, kinderen zijn kinderen en kunnen soms lawaai maken en ik schreeuw ze dan ook altijd.wij hebben al 4 jaar lastt van onze buurvrouw en ben nu egt ten einde raad, er wordt vaak naar ons hoofd zwarte geslingert of assiociale zwarte zelf tegen mijn kinderen ze kunnen niet eens een stap in de tuin zetten en de buurvrouw begint tegen hun te schreeuwen waardoor ze nu bang zijn de tuin in te gaan.
Mw heeft zelf mijn dochter en een ander buurmeisje van 14 aangevallen omdat ze te hard spraken, buurtbemiddeling, politie en de woningbouw hebben niet veel geholpen en de mw weet het zodanig te verdraaien dat het lijkt alsof wij voor problemen zorgen.andere buren staan achter ons maar ik ben egt radeloos en vraag me af of wij wel oook rechten hebben.
Ik woon hier al me hele leven en heb zoiets nog nooit meegemaakt, wie heeft er aub advies wat we verder nog kunnen doen behalve verhuizen
alvast bedankt

Mvg bezorgde moeder

Hans, 04-04-2012 14:22 #44
Beste allemaal, Ik heb mijn huis moeten verkopen door de steeds weer terugkerende overlast van de bovenburen. Ben veel te gemakkelijk geweest en heb daardoor 6 jaar lang enorme overlast gehad. De overlast heb ik steeds weer een stukje terug weten te dringen.
Ben bedreigt, schoppen tegen de voordeur etc en ik word vervolgens neergezet als geluidsgevoelig. Heb hier veel van geleerd en heb mijzelf voorgenomen om mensen te helpen. Ben momenteel bezig om wethouders van Gemeentes (o.a.Den Haag-Rotterdam) en ministeries aan te spreken op hun verantwoording. Gemeente Rotterdam is al heel goed bezig, maar het kan nog beter.

Theo, 31-03-2012 14:01 #43
Als ik dit allemaal lees dan is het toch niet normaal ik en mij gezin worden al drie jaar getreitert en gepest door mij africaanse buurvrouw met twee kinderen sorry zijn er inmiddels al drie maar ze heeft geen man?we zijn zelfs bedreigt door haar familie vrienden wat het ook mag zijn al van alles geprobeer met de buurvrouw gepraat politie woningbouw bemiddelaars weer woningbouw weer politie en ga zo maar door vinden ze het gek dat je het heft in eigehand neem maar gebeurt er wat dat heb jij het gedaan de politie je beste vriend schei toch uit.

Andre, 09-03-2012 18:13 #42
Heb echter een vraag, heb al een paar jaar last van mn boven buurvrouw met houten vloer en twee kinderen, zij veroorzaken veel overlast door te stampen, heb brieven geschreven, ben aan de deur geweest om te vragen of het wat rustiger kan, maar het werd in plaats van minder meer gestamp en gestommel boven mn hoofd, heb toen de wooning bouw aangeschreven om te kijken of zij mij konden helpen, gezamelijk gesprek gehad met de buurvrouw / wooningbouw, buurvrouw zou kleden neer leggen en minder lawaai maken, maar nu stampt ze expres op de vloer, ook s morgens vroeg. wat moet ik nu doen? heb het er erg moeilijk mee omdat ik ook nog wisseldiensten draai.
hoop dat jullie mij een goeie tip kunnen geven, alavast bedankt.

, 02-03-2012 18:49 #41
Geluid overlast van mijn buren
heb al ruim 8 jaar overlast van buren heb er van alles al aan gedaan
politie in geschakeld, veel al de melding gemaakt bij brabantse waard dat is waar ik mijn woning van huur, gesprekken gehad met mijn buren met een bemiddelaar van de brabantse waard er bij, ook mijn buren er op aan gesproken van de overlast, zal uit leggen wat voor overlast ik heb, harde muziek geschreeuw hard deuren dicht gooien veel al geruzie en dan gaat er hard aan toe zo wel overdag dan s, avonds laat en s, nachts
het is niet meer vol te houden, ik woon al sinds 1990 in deze woning heb er altijd met plezier gewoond het is onmogelijk om zo door te gaan, regelmatig slaap ik verschrikkelijk slecht door de herrie van mijn buren, ik kan me eigen niet concentreren op mijn werk raak snel geirrteerd gefrustreerd hoofdpijn enzovoort enzovoort ik ben er helemaal klaar mee mijn woongenot lijd er verschrikkelijk onder kom ik thuis van mijn werk zit gelijk in de herrie kan niet rustig zitten net als nu volop geluid overlast,
wat kan ik nog doen zo gaat het niet meer

Patrick02 (infoteur), 26-02-2012 15:42 #40
Ik heb ook overlast van mijn buren. Ik woon in een appartementencomplex, en onder mij woont een jong stel. Ze zijn nu al een jaar bezig mij te treiteren. Waarom ze het doen weet ik niet. Ik heb ze daar nog nooit over aangesproken. Ik vind het moeilijk de stap te zetten om met hun in gesprek te gaan. Omdat ze zulk vreemd gedrag vertonen ben ik bang dat ze niet met mij in gesprek willen. Of dat ik ruzie krijg. Tot nu toe probeer ik niet te reageren op de geluidsoverlast die hun met opzet maken. Alleen lijkt het er op dat negeren niet helpt. Ze blijven steeds maar doorgaan met pesten. En het resultaat is dat ik stress heb. Contact opnemen met de woningcorporatie lijkt me geen optie. Het is namelijk zo dat ze de geluidsoverlast veroorzaken wanneer ik alleen thuis ben. De geluidsoverlast is dus bijna niet te controleren door anderen. Zodra ze horen dat ik bezoek krijg, stoppen ze met lawaai maken. En ze beginnen weer wanneer ik alleen ben. Als ik naar bed ga, horen ze dat. Ze gaan dan bezig mij uit de slaap te houden. Hun zijn altijd bezig op verschillende manieren zoveel mogelijk lawaai te maken. Het gaat om rommelen, stampen, bonken, hard praten, gillen, deuren smijten. En het ergste vind ik dat ze het doen om mij te pesten. Na ruim een jaar al gepest te worden door hun, is het tijd dat ik iets ga terug doen. Ik moet altijd maar alles tolereren van hun. Maar ik heb geen zin meer mezelf te moeten beheersen. Bovendien hebben hun niet meer rechten dan ik. Het is alleen wel zo dat als ik lawaai ga maken andere buren daar ook weer op kunnen reageren. Maar goed, ik zal toch wat moeten. Altijd maar over je heen laten lopen is ook niet prettig.

Flatlijn, 19-02-2012 16:02 #39
Een hele verzameling verhalen, wellicht dat we al de herrieschoppers bij elkaar op een eiland kunnen plaatsen.
Mijn buurman vindt het ook leuk om ons te treiteren, muziek aan, met zijn hakken heen en weer lopen etc. Buurtbemiddeling geprobeerd, die hebben geen oplossing, de wijkagent is welgeteld 1 keer bij de beste man aan de deur geweest en begon toen direct over buurtbemiddeling. Met regelmat bellen we de politie, maar zelfs bij een constatering van de overlast gaan ze gewoon weg! De buurman zegt gewoon dat hij het niet gedaan heeft, tsja dan is het mijn woord tegen die van hem zeggen ze.
Wat mij erg opvalt is dat er nagenoeg GEEN mogelijke oplossingen voorbij komen. Bijna iedereen loopt stuk bij de wetsdienaars of buurtbemiddeling. Jammer dat dat in NL zo kan gebeuren.

Gerd, 13-02-2012 21:57 #38
Ik ben Belg, woonachtig te Gent, in een groot appartementsblok wat in de laatste 10 jaar is veranderd van een rustig gebouwen tot een voor 95% door magreb migranten ingenomen HEL. Reeds 4 jaar doorstaan we het gedonder van 8u 's morgens tot rond 22u, 7 dagen per week, 52 weken per jaar. De man heeft bij aanschaf van het appartement boven ons een snel goedkoop laminaatje gelegd op de betonnen gelederen die de appartementen scheiden. Hij is van Yemen, zij van Somalie, hebben 2 kleine spruiten van 3 en 5 jaar, die dagdagelijks op, van stevige zolen voorziene schoenen, en marathonsessies doorheen het huis houden, mevrouw, die duidelijk zware mentale problemen heeft, waarschijnlijk geen woord Nederlands kan of wil schrijven, en van haar man nooit buiten mag zonder zijn aanwezigheid, zit opgefokt van de frustratie, wanneer de man van huis is, hij gaat blijkbaar werken van 9u tot 2u (want door enkele medebewoners al tegengesproken is btw…) slaan alle stoppen door, de vrouw krijst en briest, de kinderen wisselen in poses af van hevig huilen (het lijkt wel of ze gepijnigd worden) en rondcrossen van 's morgens tot 's avonds. Nadat mijn emmer na 1 jaar overliep en ik 1 maal met een borstel terug heb gestampt is de hel hier losgebarsten, iedereen stond plots voor m'n deur en het duurde niet lang vooraleer de eerste keel-doorsnij gebaren al te voorschijn kwamen, sedertien is het alleen nog erger geworden, en durf ik eens roepen dat het aub een beetje rustiger kan, dan stampt mevrouw vrolijk mee met de kinderen.

Naar goede Belgische gewoonte voelen concierges of andere gebouwverantwoordelijken zich geroepen (uit angst…) om hen hier eens duidelijk op aan te spreken. Toen ik ten einde raad na 3 jaar de politie belde, en deze na aandringen zeer tegen hun zin naar mijn verhaal kwamen luisteren, sloten ze af met de woorden "Och, het zijn er van die soort… we gaan eens kijken". 1 minuut later zag ik ze beneden in hun combi stappen en wegrijden.

M.a.w. je staat nergens, waarschijnlijk doordat ook andere partijen angst hebben om tegen dit soort mensen in te gaan. Het lijkt erop dat hetgene waar ze ultiem op hopen dat dergelijke langdurige pesterijen uitmonden op een drama, waarna ze zich zouden kunnen wegstoppen achter het gekende "Drama's zullen altijd gebeuren, die kunnen je niet altijd vermijden".

M., 13-02-2012 10:53 #37
Wat verschrikkelijk al deze verhalen. Sinds ik zelf in zo'n situatie zit begrijp je pas hoe moeilijk je het hiermee kan hebben. Wij wonen sinds 5 jaar in een hoekwoning. De eerste 2 jaar woonden we naast een ouder echtpaar, heerlijk rustig. Deze gingen verhuizen en we kregen een alleenstaande dame naast ons. Toen begon alle ellende. Ze bleek geestelijk ziek te zijn en stond met messen op straat te zwaaien., Ik was op dat moment net bevallen en mijn andere buren kwamen me waarschuwen dat m'n buurvrouw niet helemaal in orde was en dat ik haar nooit in huis moest laten i.v.m. ons kindje. Zelf heeft ze 3 kinderen van 3 verschillende vaders en deze zijn haar allen afgenomen.(Dit geeft wel een beetje aan over wat voor een type het gaat). Is verslaafd geweest en zit/zat in de prostitutie. Ze dealt drugs, blowt erg veel, wat je zomers in de tuin goed kan ruiken en draait elke dag en vaak ook s'nachts harde muziek. 2 jaar geleden sprong er een arrestatieteam bij ons over de schutting, waar wij ons rot van schrokken. Ze moesten uiteraard bij de buurvrouw zijn. Via onze tuin! Heb m'n buurvrouw hier uiteraard op aangesproken, maar kreeg een mond vol vuile woorden terug. ok, wijkagent ingeschakeld en een gesprek met haar aangegaan. ik moest maar accepteren dat ze geesteziek is en dat muziek haar uitlaatklep is.

Het is elke dag weer een strijd om alles te negeren wat hiernaast wegkomt. Maar ik weiger om mezelf te laten wegpesten uit dit huis. Meerdere buren hebben last van haar en onlangs zijn haar ruiten nog ingegooid. Mijn hoop is dus groot dat ze zelf haar biezen pakt en ergens anders gaat wonen.

Inxentas, 25-01-2012 12:37 #36
Ik snap helemaal wat jullie bedoelen! Ik woon precies tussen een stel Somaliers, een student en een autist in een goedkope huurwoning met flinterdunne muurtjes. Zeker eens in de week houd een van deze drie figuren me tot laat in de nacht wakker met luid geroep, luide muziek en luide televisies. Ik heb alle drie mijn buren er met regelmaat op aangesproken dat hun gedrag erg storend is, maar het lijkt alsof mensen dat na een tijdje weer zijn vergeten.

Vannacht heb ik me weer heerlijk kunnen storen aan het loze gebral van die student en zijn maat. Omdat ik om 03.00 geen zin meer had om uit mijn bed te komen, me aan te kleden, de kou te trotseren en hem voor de zoveelste keer te confronteren, heb ik vanochtend maar een vriendelijk doch dringend kaartje in de bus gedaan. Daarop heb ik een oude man getekend wiens rimpels tot aan zijn nek rijken: zo voel ik me namelijk na zo'n rotnacht!

Ik stop vanaf nu met vriendelijk zijn. De volgende keer confronteer ik mijn buurman op een tijdstip dat het voor MIJ uitkomt: rond 06.00 in de ochtend. Misschien dat het ondervinden van de consequencies (een nachtje slapen van amper 3 uur) hem eens doet nadenken. Als dat niet helpt ga ik maar eens officieel klagen. Mocht dat ook niet helpen, zal ik mijnheer eens 'emotioneel' (lees: met explosieve agressie) aanspreken.

Rob, 08-01-2012 20:12 #35
Tjonge, wat een verhalen staan hier toch allemaal op de website. Dan valt het bij mij nog mee, maar graag laat ik toch even weten wat speelt. In onze vorige woning zijn we letterlijk weggepest door geluidsoverlast. Dagelijks tot 2-3 uur 's nachts. Ons verlies hebben we genomen en we konden een nog te bouwen hoekwoning kopen in de buurt. Ons huis was zo verkocht (en natuurlijk voelden we ons superschuldig richting kopers…!) en na anderhalf jaar werd het nieuwe huis opgeleverd. Heerlijk een hoekhuis met slechts aan 1 kant nieuwe buren… mensen van allochtone afkomst (niet dat dat er iets toe doet, want we weten inmiddels hoe Nederlanders overlast kunnen veroorzaken) met 2 kindjes. Inmiddels zijn het 4 kindjes… en die kindjes komen niet buiten want zowel pa als ma lijken aan straatvrees te lijden. Familie? Wanneer is die eigenlijk een keer NIET op bezoek? Zo'n beetje 24/7 bezoek. Omdat men niet aan sport doet, na thuiskomst de deuren en gordijnen (en rolluiken) sluit en alleen familie ziet zit men in een bepaalde levenshouding. Dat men helemaal zelf weten, maar eh… het lijkt wel een speeltuin naast ons. Ondanks het feit dat zij eigen binnenmuren hebben, de woning zit op 15 punten toch nog vast aan elkaar en dat leidt tot een gedreun, ongelooflijk. En op zondag heerlijk tradtionele muziek luisteren met z'n allen… wat een genot voor de buren. Deuren? Die zijn er om mee te gooien. Komt iemand aan of vertrekt iemand? Dan met zijn allen buiten gaan lopen krijsen en schreeuwen. Onterecht claxoneren kost tegenwoordig 340 euro, de politie kan hier slapend rijk worden. barbecueen? Het lijkt wel cremeren wat men doet. Suikerfeest, islamitisch nieuwjaar? Het huis wordt afgebroken… al veel over gesproken en laten weten hoor, maar ja mensen die de woning volledig gefinancierd hebben met familiekapitaal… die kunnen hun bezoek (mede eigenaren) natuurlijk niet vragen om stil te zijn. Nee, daar kun je niks aan doen.
Al met al vreselijk frustrerend en ik zorg er voor om zoveel mogelijk maar niet thuis te zijn. Een gevangene in mijn eigen huis vind ik mezelf op die momenten dat ik thuis moet zijn.
Ik ben het met iedereen eens dat ik vind dat er KEIHARD opgetreden moet worden tegen aso's, dit is namelijk woongenot verstoren. En het kost me denk ik minimaal 10 jaar van mijn leven, hier valt niet mee om te gaan.
En voor degenen die het zo goed weten en het lachend weghonen zou ik zeggen; wat is jouw probleem? Iedereen heeft namelijk op een bepaald vlak een probleem, dat van mij is die van geluidsoverlast. Ik kan heel veel hebben, maar overlast vind ik verschrikkelijk.

De Waarnemer, 29-12-2011 23:57 #34
Lees heel veel problemen hier maar helaas bar weinig oplossingen. Woon zelfs in een ritjeshuis. Heb ook een stel geestelijke ziek buren, de buren naast en ook hun aangrezend buren. Wat voor mij lukt is de CONFRONTATIE durven aangaan maar danwel *zonder vrees*. Pestkoppen kunnen doorgaans niet tegen zulke confrontaties, als je laat zien dat je nog bozer kunt zijn dan hen. Na dit met allebei gedaan te hebben: zijn ze stil als muizen en proberen ze mij te vermijden, wat natuurlijk veel beter is dan andersom.
Overigens hoort er een structurele aanpak te komen in onze samenleving. Slechts een op de tien duitsers is geestelijke ziek tegen EEN OP DE VIJF in nederland, daar begint het probleempje mee. Er zit iets niet helemaal goed snik in onze samenleving en dat moeten we ooit eens een keer collectief erkennen, hoe onaangenaam het maar ook zal zijn om te doen.
Nou, succes allemaal!

R., 04-12-2011 13:16 #33
Ook wij worden al zo'n 10 jaar getreiterd door buren naast ons. Zij wonen in een koopwoning en wij in een huurwoning. Nu hebben deze mensen al zo veel onnozele en ongegronde klachten neergelegd bij de woningbouw, dat wij er bijna uitgezet werden!
In het begin deden ze vriendelijk en praatte gewoon, maar ondertussen klaagde ze over elk dingetje wat ze maar konden bedenken. En dan raak je behoorlijk depressief, als je niet weet waar de klachten vandaan komen, maar je wel elke keer brieven van de woningbouw krijgt en politie aan de deur. Toen hebben we een gesprek gehad met de woningbouw om aan te geven dat die klachten nergens over gingen. Intussen bleek die buurvrouw ook nog eens bij alle andere buren over ons te klagen en vertelde hen dingen die wij gezegd zouden hebben, en probeerde ze handtekeningen te verzamelen van andere buren over de overlast. Alleen, niemand wilde tekenen, omdat verder niemand last van ons had. We hebben gesprekken gehad met de wijkagent en buurtbemiddeling. Daar zijn afspraken gemaakt waar zij zich al meteen niet aan hielden en intussen bezorgen ze ons nog steeds overlast, want zelf doen ze al jaren waar ze zelf zin in hebben. Geluidsoverlast, heel veel barbecueën in de zomer waarbij onze tuin uitgerookt wordt en je met de hitte opgesloten zit in je huis en astma aanvallen krijgt van de rook. Hun honden blaffen heel veel, ook 's nachts. Dus op een gegeven moment waren wij hun overlast ook zat en diende een klacht in bij de wijkagent. Maar wat krijg je dan te horen? 'ja, nu gaan jullie klagen omdat zij over jullie klagen'… nou, ben je dan mooi klaar mee. Intussen durfde ik zowat geen kik te geven, bang voor gezeik. Maar waar kun je terecht? Wat kan een woningbouw doen aan klachten over een koophuis? Bij de gemeente geklaagd over het bbq gedrag, maar daar kunnen ze conform de APV niets aan doen, ik kan wel naar de rechter stappen… ja, zit ik op te wachten… En intussen gaat het feest daar gewoon door. Als ze thuiskomen van een avondje stappen om 2 uur 's nachts, dan loopt meneer te zingen en te bulderen van het lachen. Ze lopen tot laat in de nacht op hakken door huis en hoor je (kast?)deuren open en dicht gaan en hun honden blaffen en als we eens uit kunnen slapen na een drukke werkweek, op zondag, wordt je wel weer door een of ander kabaal wakker gemaakt. We worden hier letterlijk ziek van. Maar je kunt blijkbaar nergens terecht. Zij klaagde gewoon bij de woningbouw en politie (die werd het ook zat om steeds voor niets te komen) en de woningbouw controleerde niet, maar kregen we gewoon direct brieven dat er klachten waren geweest en we het op moesten lossen. Maar waar kun je als huurder, een klacht neer leggen over overlast van iemand met een koopwoning? Zeker als de wijkagent al je klachten niet serieus neemt? Gelukkig hebben we nu eindelijk goed contact met andere buren, die wel doorhebben dat het geroddel van die klagers geen grond heeft en dat die roddeltante gewoon bezig is iedereen tegen elkaar uit te spelen en zelf denkt dat ze koningin van de wijk is. Een nieuwe buur 'lichtte ze meteen over ons in' en stelde bij haar ook maar meteen eisen over de tuin e.d. Gelukkig wordt nu de buurt een beetje wakker en krijgt haar door. Jammer dat ze zelf nog niet door heeft waar ze mee bezig is… Dus blijven we ons maar ergeren aan hun gedrag en lijden onder slaaptekort en hopen op een winnend staatslot, zodat we kunnen verhuizen.

Mimi, 30-11-2011 17:44 #32
Ook ik een alleenstaande moeder ondervind dagelijks ziekelijke treiterijen van mijn buren. Van mijn zoon bijna 3x aanrijden tot slaande ruzie. En ondertussen de hele buurt naar hun hand zetten. Ik heb hiervoor in de opvanghuis een half jaar gewoond maar echt zo ziek waren ze daar echt niet. Vanaf dat mijn zoon 8 jaar oud was waren ze begonnen. Echt triest om mijn kind van 8 te moeten uitleggen wat een hoer is dit omdat de buurvrouw dit continue naar me toe riep. Weg onschuld. Triest dat we ondanks alle hulpinstanties nog steeds geen stap verder zijn. Wij zijn door hun geslagen en die buurman heeft zichzelf in de hand gesneden en gaf mijn zoon hier de schuld van. Een jongen van 13 met poging tot doodslag oftewel poging tot zware mishandeling hing lang boven zijn hoofd. Gelukkig vrijgesproken. Tja gelukkig? Niet echt want alles gaat gewoon verder. Wat zijn mijn rechten? Waar is gerechtigheid? De woningbouw en wijkagent zijn al ziek van mijn klachten omdat mijn buren voordat ze iets bij ons doen hebben ze al melding gedaan dat wij het een en ander doen pfff. Ja al 3 jaar alles aan het negeren maar eenmaal ziek in de hoofd…
Hoe zielig en ziek ben je als je als "volwassen" vrouw je kont mooier vind dat mijn zoon?
Leugen blijft hier regeren, vraag me niet hoe maar ik blijf positief. Het is wel zwaar maar niet onmogelijk. Zoveel bewijzen, getuigen, filmmaterialen maar niks. Ondertussen is mijn zoon een tiener en gaat hier kapot aan. Lang wou hij niet in de zon omdat hij niet donkerder wou worden. Dit door jarenlang gediscrimineerd te zijn geweest door een buurvrouw die donkerder is dan hijzelf. Ook hier heb ik filmmateriaal van maar ja. TRIEST.
Mijn enige fout is dat ik lang dacht, ach het waait wel over.
MENSEN, als er eenmaal bedreigingen zijn geuit, dan zijn ze op oorlogspad dus maak niet hetzelfde fout als ik.

De woningbouw wil ons geen andere woning geven want dat is het verplaatsen van het probleem en omdat de rechter mij en de buurvrouw 2 jaar voorwaardelijk heeft gegeven wordt het moeilijk om een nette woning te krijgen. Ja aan alle kanten genaaid dus. Mijn buurman gaf een vriend van mijn zoon zomaar een kopstoot dus wij dachten yes maar mijn buurman bood zijn excuses aan dus weg aangifte, alweer.

Wat ons niet kapot maakt zal ons sterker maken.

Hiermee wil ik iedereen veel succes wensen en onthou dit, wie goed doet, goed ontmoet.

Portiekbewoner Bwijk, 21-11-2011 23:06 #31
Wij kunnen allemaal elkaar de hand schudden, al die portiekwoningen zouden ze moeten slopen en opnieuw laten bouwen met isolatie. Sinds juli 2010 wonen wij met 24/7 geluidsoverlast van de onderbuurman, die (zogenaamd)geen nederlands spreekt, dag en nacht frans loopt te lullen en schijnheilig doen als je hem tegenkomt. Heb nog geprobeerd een oplossing met hem te vinden maar hij is voor geen rede vatbaar, alleen maar agressief reageren en ons de schuld geven van geluidsoverlast (terwijl hij 24/7 doorlult). En pas vandaag heb ik een email gestuurd naar de woningcorporatie, en dan is het alleen maar afwachten op antwoord. De reden dat ik niet eerder een klacht heb ingediend, is omdat ik niet als een zeiker wil overkomen, en mensen (proberen) in hun waarde laten. Ik heb veel geduld, maar op een gegeven moment word je er schijtziek van. Bovendien krijst mijn zoontje van anderhalf elke keer als hij een donker persoon ziet. Het is echt vervelend om zo te leven, dus zijn wij ook bezig met een ander woning zoeken.

Frank, 21-10-2011 19:24 #30
Wie kan ons helpen wij komen er maar niet uit. Er zijn een aantal inwoners/overbuurvrouw die ons letterlijk kapot aan het maken zijn treiteren middel vingrs op stekken en ons echt ons woongenot onmogelijk maken. We hebben getracht buurtbemiddeling op te starten geen resultaten want andere helft wil niet mee werken ook wijkagent doet weinig geef ons maar 1 advies en dat is negeren. Het negeren lukt ons niet meer we woorden overal voor uit gemaakt van aso`s tot uitschot ook worden er verhalen rond gebracht die totaal niet waar zijn. We zijn echt de weg kwijt sluiten ons op en worden echt bang.

D., 05-09-2011 13:35 #29
Wij hebben sinds wij hier wonen (en het is nieuwbouw, dus met zijn allen ongeveer dezelfde tijd) heel goed contact met onze buren. Tot er afgelopen zomer een feestje werd gegeven. Opzich geen probleem, dat accepteren wij wel, ongeacht het geluid. Toen er 's nachts een aantal buiten veel lawaai gingen maken, heb ik gevraagd of het wel iets zachter kon, aangezien er ook veel kleine kinderen in het hof wonen, en ikzelf er ook niet bepaald rustiger op werd. De buren waren het daar ws niet mee eens, en kwam met teveel wijn achter de kiezen even vertellen wat zij ervan vond. Heb ik maar niet op gereageerd. Daarna begon het eigenlijk. Pesterijen, bedreigingen ook naar de kinderen toe, scheldpartijen (ik kon mijn boekje weer bijwerken want veel had ik nog niet gehoord) tot zwartmaken bij de andere buren, en ga zo maar door. De druppel was de laatste keer, toen vierde wij de verjaardag van ons oudste kind, het was lekker weer dus in de achtertuin van 2 tot 5 uur in de middag (kinderfeestjetijd). Toen de buren eenmaal door hadden dat wij de eerste visite hadden ging hun tuindeur open en hun stereo op zijn volledig volume, terwijl zij voor in de tuin zaten. Behoorlijk provocerend gedrag om mij uit de tent te lokken. Ik heb mij nog in kunnen houden, maar praten over overlast zit er met deze buren niet meer in. Wij hebben het meerdere malen geprobeerd. Laatste keer nog de handen geschud en het zo gelaten, maar schijnbaar is het voor hun nog niet genoeg. Wij zijn niet van plan te verhuizen, deze woning met veel redenen voornamelijk vanwege de kinderen gekocht. Zij zijn onderhuurders, maar met een attitude dat zij de buurt bezitten. En het meest frustrerende is dat je nergens terecht kan, en dit soort dingen schijnbaar allemaal maar moet accepteren, of het zelf oplossen (maar dan wel met praten).

Y., 20-08-2011 19:07 #28
Ook wij hebben burenoverlast. Ze halen, kennelijk al jaren, alles uit de kast; rook, stank, nachtelijk schreeuwen, landje-pik, tegen onze schutting rijden, alcoholisme, dronken autorijden, kamertje-verhuur, postorderbruid-handel, mishandeling, allerlei geluidsoverlast, diefstal, zelfs brandstichting in hun eigen huis agv ruzie! En nee, niet in een achterbuurt, maar gewoon in een bovenmodale koopwoning in een klein dorp op het platteland. Dit soort gekken kom je dus overal tegen! Een hutje op de hei klinkt erg aanlokkelijk, maar de Staatsloterij werkt helaas niet mee. Hopelijk bezwijkt de buurman snel aan z'n gezuip, gerook en het feit dat-ie zelden een stap verzet. Zijn de kinderen ook beter af, 't-is erg te zeggen, maar hij is gewoon een slecht mens.

Bs, 19-08-2011 14:40 #27
Hoi allemaal
Buren die overlast veroorzaken zijn verschrikkelijk.
Maar als je overlast veroorzaakende buur ook nog een knettergek is, dan wordt het nog gevaarlijk ook! Ik durf niet meer langs de deur van mijn buur ( waar ik helaas elke dag langs moet) nadat ik haar heb aangesproken over de herrie waarop zij heel boos werd en ging dreigen. De politie doet enkel iets als zo een gek je iets aan doet. Onbegrijpelijk!

Voor de mensen die hun schade willen verhalen op een vernielende overlast buur; ga naar een advocaat en vraag om een zaak op basis van toevoeging. Adhv je salaris betaalt de overheid mee aan de advocaat kosten. Zorg wel dat je kunt aantonen dat je buur inderdaad eea heeft vernield
Succes

Eva, 15-08-2011 13:48 #26
Wat is het toch onbegrijpelijk dat de overheid hier zo weinig aan doet. Burenoverlast is psychische volksziekte nummer 1! En als je een koopwoning hebt, dan sta je helemaal met je rug tegen de muur. Politie doet helemaal niks. En het dan maar gek vinden als men het heft in eigen handen gaat nemen… diep en diep triest…

Willem Douma, 10-08-2011 15:06 #25
Hallo ik woon in een 2 onder 1 kap huisje in een rijtje van 3 huisjes. Ik woon hier sinds 1973 en heb het in 1990 van mijn vader overgekocht. Echter 1 van de buurmannen vond dat ik het te goedkoop gekocht had denkt hij en probeerd mij hier weg te pesten. Toen ik ook nog arbeids ongeschikt werd door een hartaanval ging ie helemaal door het lint want hij is zelfstandigge en heeft geen pensioen gespaaard en moet doorwerken tot zijn dood. De andere buurman steunt hem want die ZZPer en gaar er iedere morgen 5 uur uit om te werken. Inmiddels zijn mijn ramen 15 keer ingegooid, al mijn fruitbomen zijn omgezaagd en de TV schotel is van de muur getrapt. Omdat ik het aan mijn hart heb kan ik ze niet… weet iemand mischien een oplossig?

Chris Wolf, 04-08-2011 08:01 #24
Ik heb een koophuis en een alleenstaande buurvrouw naast mn wonen, maar die maakt
lawaai voor 10.
nu klaagde ze een aantal maanden geleden over dat er ergens een zoemtoon is waar mevrouw last van heeft en er niet van kan slapen.
ik werd bestookt met vele sms berichten en nachtelijk telefoontjes, maar ik kan haar
niet wijsmaken dat de zoemtoon niet in mijn huis zit.
gisteren 3/8/11 ging mevrouw nog maar eens herrie maken in de vorm van muzieklawaai
tussen 22 en 00.30 uur, echt heel zielig dat een volwassen vrouw zoiets doet

Veerman, 21-07-2011 20:39 #23
Mijn buurvrouw, kan niet tegen het geluid van een boormachine. Op zijn tijd doe ik een klusje in en rond het huis. Ondergetekende heeft een koop huis en de buurvrouw huurt haar woning bij een woningbouw organisatie. Als ik mijn huis op normale tijden aan het verbouwen bent word er met olijf olie op mijn tegels in de achtertuin gegooid en zelf op een eike marsieve hardendeur. We hebben al burenbemiddelgesprekken gevoerd wijkagend in geschakkeld. Angifte gedaan waar en hoe kan ik mijn schade verhalen. Mijn buurvouw is tegen de 70 jaar en ik zelf 38.

Flatbewoner, 18-07-2011 22:52 #22
Een andere vraag voor iedereen.
Wij hebben sinds enige tijd last van onze buren die ons van allerlei overlast betichten, wat gewoon hoort tot woongeluiden;
Voordeur open dicht, telefoongesprekken, en een halfjaarlijkse woordenwisseling tussen mij en mijn vriend. Als deze mensen verhaal komen halen, doen zij dit onder luide dreigementen en intimidatie. Zijn niet voor rede vatbaar en lijken enkel ons bang te willen maken. Nu gaat dit zover dat zij kleine pesterijen zijn gestart; op deur bonken als zij denken dat geluid bij ons vandaan komt (zit ik rustig op de bank of lig in bed), dreigen met in elkaar slaan en deur intrappen… etc…

wat te doen en welke rechten heb ik?

Annet, 03-07-2011 14:01 #21
Wij hebben ook een klein probleempje. Achter ons huis zit een speeltuinvereniging met wat kleine dieren. Zo ook een geit. Er is iets mis met dat dier wat hij schreeuwt de hele dag door. Vanaf een uur of 6 in de ochtend. Ik ben echt een voorstander van dit soort verenigingen maar die geit maakt het in de tuin zitten echt onmogelijk. Wat te doen?

Ook Waarom, 01-07-2011 00:07 #20
@Nicole, een eenmalig zelfs voortijdig aangekondigd feestje, je zult mij niet horen! Dat is juist de wens naar de buren, een briefje in de brievenbus brengt al zoveel begrip mee. Dat heb ik nu zowaar na buurtbemiddeling ( zie: Ook Waarom, 13-12-2010 23:36), ook al voor elkaar. Wat ook een hekel punt was/is, is de vuurkorf. Allemaal leuk en aardig maar in een rijtjeswoning met rijtjestuin, is een vuurkorf een slechte uitvinding. De rook kan met weinig wind slecht weg in zo'n buurtje. Ik hoop dat die zo min mogelijk aangestoken zal worden! Wij hebben dus voor een deel met buurtbemiddeling & buren afspraken gemaakt. Ik kan nu zeggen: van grote irritaties nu ietsjes kleinere irritaties ;-).
Wij willen nog steeds het liefst verhuizen (wij zitten met een koopwoning) maar de haast er achter is dus ook 'iets' afgenomen. Het is soms best weer een paar uur leuk! Ja, ik blijf positief! En wie weet elk jaar erbij worden deze pubers/ adolescenten toch weer iets ouder=wijzer?!

Nicole, 07-06-2011 12:52 #19
Wij maken de andere kant mee. Wij hebben een tuinfeest gegeven ter gelegenheid van ons 25-jarig huwelijk. Heel gezellig en om 03.00 uur politie aan de deur, terwijl wij toch in een hele rustige wijk wonen waar we elkaar allemaal heel goed kennen en er nooit sprake is van overlast. Waarom! Dit is eenmalig en zo'n feest gun je iemand, toch? Van tevoren hebben wij bij alle buren briefjes in de bus gedaan om te melden dat er een feest was en ze uitgenodigd bij evt. overlast. Men kan tegenwoordig gewoon niets meer van elkaar hebben! Dat vind ik heel erg jammer!

Henk, 06-06-2011 12:38 #18
Als ik al deze berichten lees kan ik alleen maar kwaad worden dat er zoveel mensen zijn die totaal geen rekening houden met anderen. Wat een egoisme!
Ben zelf ook slachtoffer van een opvliegende buurman die altijd 's avonds na middernacht muziek opzet tot in de vroege ochtend. Aanspreken helpt niet. De politie erbij ook niet. Bij woningbouw en stadsdeel gemeldt, zie je ook geen resultaten. Onlangs woningbouw gesproken en ze zeggen dat ze er niet veel aan kunnen doen. Lekker! Zolang je je huur maar betaalt, mag je de ellende dus zelf oplossen? Ik denk aan verhuizen nu, maar daar kan het ook optreden en dan kan je dus niet zomaar weg bij een koopwoning. Het idee dat iemand mij weg jaagt, staat me ook niet aan… Ik moet meerdere buren vinden die ook last hebben, maar de hele straat heeft er of geen last van, zijn te bang of denken… laat hem het maar oplossen, we zitten tenminste veilig dan…

Piet, 05-06-2011 15:49 #17
Ik zelf ben nu 15.
Na 12 jaar over last in de straat zijn wij verhuisd naar een andere woning, een hoekwoning wat dus inhoud dat de muur aansluit op de straat.
Onze buren zijn turks en hebben 3 kinderen 2 daarvan vinden het leuk om tegen de onze muur die aan de straat afsluit te voetballen wat heel veel geluidshinder veroorzaakt, er is al heel vaak gezegt dat ze daarmee moeten ophouden en toch beginnen ze er steeds weer opnieuw mee, dat geldt ook voor het feit dat ze voor de deur spelen, en in de tuin lawaai maken.
Het allerstomste is nog dat 'hun' zoontje naar de zelfde school als ik gaat, ik zie hem dus continu.
Het klinkt mischien stom maar ik ben bang van ze, en probeer ze altijd te ontwijken, daarbij komt nog dat zo'n geluidshinder ook een bron van stres is, zelf ben ik bang dat gemeente of politie inschakelen alleen maar meer problemen veroorzaakt, plus dat ik hem dan ook weer op school zie.
Ik heb geen idee wat ik moet doen.

Richard, 02-06-2011 00:11 #16
Hier in burgum ook niet… zijn al jaren in conflict met de woningbouw en de buren.
woonfriesland.die doet er na meer als 4 jaar klagen ook helemaal niets.en als je dan de
politie belt… dan krijgen ze een waarschuwing.tja.zo kom je ook niet verder.
De buurman is zelfs al verhuisd na 17 jaar

Jimmy, 21-02-2011 19:24 #15
In oss doen ze er geen moer aan en laten ze je over aan je eigen lot. Ik heb bourgondische bovenburen en je kan het al raden. Na 3 gesprekken, de wijkagent en de woonopzichter geen soelaas want ze steken hun kop in het zand. Gelukkig wonen mijn ouders op 900 meter en ik slaap geregeld daar in weldadige stilte.
Ik houd het kort voordat ik boos wordt, want ik ga ook maar eens een concert geven op de gasleiding om vier uur in de nacht want overlast bezorgen mag dus gewoon. Daar komen ze wel achter…

Nienkejoe (infoteur), 21-02-2011 11:49 #14
@Samiha: Je kunt de overlast van het toilet beperken door niet door te trekken 's nachts. Op een flat kun je iemand al horen plassen namelijk. Doortrekken is erg hinderlijk. Je kunt wel een beetje water uit een emmer door het toilet spoelen. Of even helemaal niet doortrekken. Voor een plasje is dit niet zo erg.

Ik heb zelf ook erg vervelende buren. In het begin ging het allemaal erg leuk en gezellig, hoewel ik ze wel wat vreemd vond. Allerlei rare verhalen hoorde ik van ze. Ze hebben 3x op de urgentielijst gestaan, waarvan 1x om de reden dat ze last hadden van sigarettenrook in de slaapkamer via het centrale afzuigsysteem. De benedenbuurman rookte en daar kwam het van. Als iemand weet hoe het centrale afzuigsysteem werkt, dan weten ze ook gelijk dat dit een kulverhaal is. Ook schijnt mijn buurman zich af en toe agressief te gedragen (mijn buurvrouw bij de keel grijpen en tegen een muur drukken omdat hij bang is haar kwijt te raken). Nu is het zo dat ze afval verbranden in de tuin. Dit is uiteraard strafbaar. Mijn vader heeft een longtransplantatie gehad en mag dus absoluut niet in de rook zitten. Mijn buurman steekt de boel rustig in de hens als mijn vader op bezoek is. Erg onbeschoft dus. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of hij het verbranden van afval wil staken, maar ik krijg alleen maar 'nee' als antwoord. Recentelijk de politie gebeld, omdat het vuur nu ook al aangestoken wordt met een brandbare vloeistof uit een grote jerrycan. De vlammen kwamen boven mijn coniferen uit, die 7 meter hoog zijn! Dan hebben ze een afdak gebouwd tegen de schutting aan (scheiding tussen hun pad en mijn pad). Deze schutting staat tussen de woning en de schuur. Hij heeft het zo gebouwd, dat het water naar mijn kant afloopt. Een gootje eraan zetten is er dus ook niet bij, ondanks dat ik dit gevraagd heb. Hij zou het doen voor eind december 2010. Nooit een keer dus! Dan hebben de typjes nog seks met de ramen open in de zomer. De ramen van mijn en hun slaapkamer zijn 25 cm van elkaar verwijderd als ze open staan. Ik lig er dus haast bij! Ik heb ook hier meerdere malen wat van gezegd. Het fatsoen om dan even een raam dicht te doen, is toch niet zo erg? Maar nee, ik kon zelf mijn raam wel sluiten en anders moest ik maar oordoppen in doen. Dus ook hier loop ik weer tegen een muur van onwil. De zooi uit de goot op straat wordt voor mijn tuin geveegd en anders aan de overkant van de straat (daar is een pleintje). Ook de dode slakken die verdronken zijn in het bier worden bij de oude kastanjebomen gedumpt op dit plein. Ze kraken mijn tuin af (zeggen dat het verwaarloosd is, terwijl ik er toen net woonde en het net lente was), zelf hebben ze een olievat staan waar in verbrand wordt met een jerrycan en een vuurkorf met as en troep. Ook werd mij verzocht de bomen van 100 jaar oud (esdoorns) te kappen, omdat ze dan meer zon kregen in de tuin! Helaas voor hun vallen deze bomen ook onder de monumenten, dus mogen ze niet zomaar gekapt worden. Ik was dit ook niet van plan! Ook mijn hoge coniferen moesten maar weg.
Ik heb 1 maal de muziek hard aangehad. Gewoon 3 nummers. Dus ook niet erg lang. Het was middag. Gelijk wordt er geklaagd. Ook als ik buiten zit te praten, wordt er geklaagd omdat zij graag willen slapen. Het gekke is dus, dat ik totaal geen lawaai mag maken. Maar zij mogen zich wel zeer onfatsoenlijk gedragen. Ze leven ook met de instelling: Wat jij kan, kan ik ook! Het gevolg? Keiharde muziek in de tuin draaien (trance, wat zo hinderlijk mogelijk is i.v.m. de bass).Helaas was ik toen niet thuis, maar bij mijn ouders (waar ik het overigens ook nog kon horen). De buurt heeft geklaagd en dit is gelukkig ook gelijk gestopt.

Nou ja, zo zie je maar. Iedereen heeft wel een buur die zich onbehoorlijk gedraagt. Deze mensen zijn dus al 3x uit hun woning gezet omdat ze gedonder hadden met hun buren. Ik heb jaren op een flat gewoond, met hond en katten, en nooit problemen gehad met welke buur dan ook. En ja, ook daar wel eens de muziek hard aan.
Mijn buren zijn nog erg jong, beide 25. Ze willen ook graag kinderen. Ow jee, wat kan ik me daar op verheugen (NOT)!

Als iemand nog een idee heeft over deze hinderlijke mensen, hoor ik het graag!

Willemijn, 28-12-2010 10:29 #13
Ik woon nu 1 jaar samen met mijn partner en een apartement met boven en onder mij een woning. Ik dacht mooi gezellig leuk huisje. Met redelijk wat oude mensen. Lekker rustig want ik moet zelf ook werken. Ben zelf nog jong maar ik weet dat ik niet voor overlast zorg. Totdat ik ineens een raar tikkent geluid hoorde. Dit ging over in schreeuwen. Ik ben naar de beneden buurman gegaan. En jawel eht geluid kwam daar vandaan. HIj deed dit omdat hij ons hoorde lopen en hij soms deuren hoorde en meer van dat soort woon geluiden. Ik heb met hem afspraken gemaakt. geen schoenen in huis. Maar tv en radio hoorde hij neit zij hij. Het ging 2 dagen goed tot het allemaal weer opnieuw begon en dit durut nou al een jaar. Midden in de nacht als ik samen met mijn partner gewoon lig te slapen, want dat doe je slapen in de nacht, begint hij zomaar uit het niets te schreeuwen en tegen verwarmingsbuizen te stikken. Na een jaar hebben wij buurt bemiddeling in geschakelt. Met de beheerder van de woningen gepraat en emt de VVE. maar dit allemaal zonder resultaat want de beneden buurman wil met niemand in gesprek en wijst alles van de hand. Wat moet je dan? Je wil het oplossen maar je krijg geen enkele medewerking. Dan ben je 21 en is de buurmand 65. Hoe kan ej het oplossen? Het enige wat je te horen krijg is, de jeugd van tegenwoordig. maar als je zelf al aan eht flusiteren bent in je eigen huis en bang bent dat de buurman op je balkon staat, of vreest dfat hij je iets aan komt doen is niet gezond. En vervlgens bel je de wijkagent en probeer je vaar achter het probleem te zetten. maar allemaal zonder resultaat want je staat er gewoon alleen voor. Zelf werk ik ook bij de politie maar ik vind dat er toch een verandering meot komen in het aanpakken van dit soort problemen. Volgens mij meot het beter kunne. Want als iemand een vlotte babbel heeft komt die er al snel onderuit. Ik ben gefrusteert aan het einde van mijn latijn en ik wil gewoon normaal leven en rust in mijn eigen woning.

Brigitte, 15-12-2010 11:20 #12
Wij wonen sinds kort in een twee onder 1 kap woning, eindelijk super blij ons huis was klaar, kennis gemaakt met de buren, leek ons wel vriendelijke buren met 2 jonge meiden van 11 en 8 jaar.
Gelijk de eerste week hadden de buurman mijn zijn eigen vrouw ruzie en zo hard dat we er buiten van konden genieten, maar erg prettig voelden we er ons niet door, en dat ging zo paar keer op een dag.vanaf 13 juli tot nu hebben die mensen dagelijks ruzie met elkaar en soms gaat het zo hard dat ik er gewoon verdrietig van word.
's morgens gaan ze ook nog eens hard tegen de kinderen te keer, die kinderen hebben op zo'n manier geen leven, de kinderen mogen niet eens met je praten of lekker buiten spelen en dan over vriendjes te spreken.ik heb liever over last van de kinderen dan van ruzie makende ouders, hoe pak je dit aan, politie bellen is niet de oplossing vind ik omdat je het misschien alleen maar erger maakt, dit gezin is al 6 keer verhuist in 6 jaar tijd. Maar er moet een oplossing komen voor die kinderen… MAAR HOE

Ook Waarom, 13-12-2010 23:36 #11
Wij wonen in een rijtjeswoning uit 1989. Na veel ellende en overlast van een poolse kroeg dacht ik dat wij in deze koopwoning in een rustig wijk wel goed zaten. Helaas, nu na ongeveer 3.5 jaar wonen begon de "ellende". Wij een stel zonder kinderen, buurvrouw met 1 puber en 3 volwassen kinderen, begin steeds meer aanwezig te zijn in ons leven. Voorheen nog weleens last van de brommertjes gehad maar dat was alles. Het is nu doordeweeks 's nachts op hakken door het huis. Harde muziek overdag. Bijna maandelijks een feest onaangekondigd wat tot minimaal 3.00 doorgaat, rennen, springen en stampen. Gesprek gehad met moeders, duidelijke afspraken gemaakt denk je, maar helaas… nog een keer een gesprek, weer geen positieve uitwerking. Ik vraag mij af wat wij toch voor ergs vragen, schoenen uit in de nacht, feestje aankondigen en tot een beetje normaal tijdstip en formule. Moeder roept wel, leefgeluiden… natuurlijk overdag begin van de avond snap ik, maar waarom tot laat op de avond? Tja, dat heb je dus met pubers en "volwassen" inwonende kinderen, die ze soms een weekend alleen laat.

Ik heb nu tijdens het laatste feestje, want slapen gaat moeijlijk maar de stap naar buurtbemiddeling gezet. Ze lachen je gewoon uit in je gezicht en liegen en bedriegen. Nu weet ik ook waarom ze zijn zoals ze zijn, wat een fijn en warm gezin zal het zijn.

Waarom, 06-12-2010 19:39 #10
Wij hebben al jaren last van onze buren. Wonen in een rijtjeswoning al 14 jaar gaat het met ups en down alleen het laatste jaar een bak ellende. Mijn tip ga vooral geen woningbouw en politie erbij halen want dat is het begin van het eind. Wij hebben dat wel gedaan en kunnen nu niks doen alleen alles over je heen laten komen. Ben nu zover dat ik er liever zelf naar binnen loop en er een eind aan maak. Maar ja dan zijn wij fout. Hoe lang kan een mens het volhouden. Elk weekend zijn we wakker en dan doordeweeks heerlijk uit je werk harde muziek. Een dochter van 10 die zich afvraagt waarom wij van zulke buren hebben.

Samiha, 08-10-2010 11:46 #9
We hebben vanmorgen een brief gehad van de buurman beneden en die zegt veel last van ons te hebben vooral `s avonds. In zijn brief zegt hij "ik moet iedere ochtend vroeg op en het is een rotgevoel om 1 a 2 uur te liggen luisteren naar stemmen, t.v, lopende mensen etc."vervolgens:"het lijkt mij niet te veel gevraagd om rond die tijd de nachtrust te handhaven". Ik ben zwanger en dat gaat niet zo goed met 18 weken gebroken vliezen ik moet nou eenmaal meerdere keren `s nachts om gebruik te maken van het toilet, we lopen altijd op pantoffels en de buurman weet dat. Het klopt dat onze tv aanstaat, maar het is heel zacht. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik moet doen, de huizen zijn super gehorig het is een huis van 1938 en heeft houten vloeren zo hebben we dat aangetroffen. Als iemand van jullie suggesties heeft of een advies zou ik er heel blij mee zijn en enorm geholpen.

Eline, 11-09-2010 21:48 #8
Over een paar weken ga ik intrekken in mijn nieuwe woning in een flat, samen met mijn vriend. Deze flatwoning staat in een wijk dat bekend staat om allerlei delicten, maar heb het nooit van dichtbij meegemaakt. Ik heb twee buren: de één is een hele aardige man, vriendelijk en sociaal. Alleen de andere is een probleem: er wonen denk ik (?) 3 mannen die dagenlang aan de alcohol zitten en weet ik veel wat nog meer. Heb er nooit last van gehad tot vandaag. Ik kwam na 8en even langs om thuis wat op te halen, toen werd ik aangesproken door één van de buurmannen, waarvan ik eerst niet wist dat het mijn buurman was. Hij stonk vreselijk naar alcohol en vroeg eerst of ik hem nog leuk vond (?) en naar mijn leeftijd, waarop hij allerlei onzin dingen zei. Ik schrok hier enorm van, omdat hij maar bleef hangen voor de deur! gelukkig was mijn zusje erbij, maar ik was zo opgelucht toen hij uiteindelijk besloot door te lopen. Het punt is: ik ben bang voor wat er nog zou kunnen gebeuren, deze man lijkt mij absoluut niet bij zinnen. Help, wat moet/kan ik doen? En waarom plaatst de woningbouw zulke mensen op een hoopje? Dit zorgt toch niet voor veiligheidi n de buurt? Ik voel me nu al onveilig zonder dat ik er woon!

Sil, 28-08-2010 17:26 #7
Ik weet niet waar ik het moet vragen, dus doe ik het maar hier. Wij hebben namelijk geen last van de buren, maar van de buren van de buren (snap je het nog?). De hond van hun blaft iedere dag om elk klein ding… zelfs als ik even mijn hond een commando geef slaat die hond aan. Die hond blijft lang doorblaffen en de baasjes doen er niks aan om hem te stoppen, zelfs niet als ze erbij staan. Ook hebben ze vaker feestjes die tot 1uur of zelfs later doorgaan.
Met ze praten heeft geen nut, want ze klagen bij ons al als we 's avonds in de tuin zitten en een beetje hard praten, terwijl zij dat ook altijd doen. En als onze hond een keertje aanslaat, zitten ze ook meteen te zeiken dat onze hond te veel blaft (en dat voor een hond die niet aanslaat als er mensen langslopen, de bel gaat, etc… hij slaat meestal alleen aan op de honden op de hondenuitlaatplaats die bijna achter het huis ligt.)

Daarbij laten ze de hond op de verkeerde kant van de hondenuitlaatplaats uit(stuk gras wat niet omheind is, het ligt tegen de omheining van de uitlaatplaats aan), dit ligt achter de garage, dus moeten wij uitkijken dat we hun hond niet omver rijden.

Kunnen wij hier iets tegen doen, aangezien het niet echt onze buren zijn?

Stephan, 06-08-2010 07:37 #6
Sinds één jaar nu, wonen wij in onze huurwoning (rijtjeshuis). In het begin (ongeveer de eerste 6 a 7 maanden) hadden wij een heel goed contact met onze buurman. In december 2009 is onze zoon geboren. Toen deze ongeveer 2 maanden oud was, is het getreiter begonnen. Onze buurman bonkt op de muur die aangrenzend aan de babykamer is, slaat ongelooflijk hard met deuren, praat zo hard dat het is alsof hij met iemand aan de andere kant van het dorp communiceert (zonder telefoon o.i.d.). Wij zijn er meermalen aan de deur geweest met de vraag of hij deze dingen niet wilde doen. Hij ontkent in alle toonaarden dat hij de veroorzaker is. Tevens is, toen wij nog goed contact hadden, mij de vraag gesteld of ik aan vuurwapens kon komen. Toen ik hem vroeg waarom, gaf hij aan dat dit was omdat er steeds meer gespuis door de straat kwam zetten, en hij zichzelf wilde kunnen verdedigen (al dan niet preventief). Ik heb hier een ontkenning op gegeven en heb melding bij de woningbouw gemaakt. Deze laatste heeft vervolgens de klachten bij de regiopolitie gedeponeerd. Ettelijke klachtmeldingen later is de wijkagent bij de buurman gaan praten. Op dat moment is het inderdaad even (een maandje of zo) rustig geweest, maar nu begint hij wederom met zijn getreiter. Mijn zoon is nu 8 maanden, en heeft nog geen dag rust gekend. Gelukkig is hij zo'n vrolijk kereltje, want doorslapen doet hij niet (al zou hij dat maar wat graag willen). Ook heb ik mijn buurman herhaaldelijk gevraagd of er een probleem was waar we het over moesten hebben. Hierop kreeg ik steevast te horen: "nee hoor, er is niets aan de hand". Wij zijn al geruime tijd bezig met dossiervorming en melden dit van tijd tot tijd aan de politie, die dit vervolgens ook weer aan de woningbouw doorgeeft. Maar wij zijn zoooo MOE en weten niet meer wat verder te doen! Wie heeft raad? Reactie infoteur, 06-08-2010
Hallo Stephan,

Misschien zijn er nog meer buren die last hebben van deze vervelende buurman. Als deze mensen ook een klacht indienen bij de woningbouw kan dit wel eens helpen. De woningbouw kan een huurder uit huis zetten als de klachten ernstig genoeg zijn en je staat sterker als er meerdere mensen zijn die klagen. Helaas zijn burenruzies een lastig probleem en niet zomaar opgelost.
Zelf heb ik ook te maken gehad met een vervelende onderbuurvrouw. Deze is uiteindelijk uit huis gezet doordat ze haar gas, water en electra (en waarschijnlijk de huur) niet meer betaalde. De klachten die ik aan de woningbouw doorgaf waren de druppel waardoor de woningbouw heeft besloten haar eruit te zetten.
Ik vrees dat alleen klachten van uw kant tegen de buurman niet voldoende zijn om uw buurman eruit te zetten voor de woningbouw.

Hopelijk ziet de buurman snel in dat hij er niks mee bereikt. Misschien dat het gedrag van de buurman langere tijd negeren kan helpen. Het bijhouden van een dossier is in iedergeval altijd verstandig. Misschien kan dit dossier op papier nog aangevuld worden met foto's/ filmmateriaal/geluidsopnamen indien mogelijk.

Sterkte ermee.

Irma, 26-07-2010 16:04 #5
Ik woon al 8 jaar in een koopwoning en de eerste 4 jaar heb ik hier met plezier gewoond. De buren had ik eerst goed contact mee, maar toen hun relatie uitging begon de overlast. De buurman ging zijn huis onderverhuren. Van die bewoners heb ik erg veel last gehad. De eerste zorgde voor veel geluidsoverlast, 6 dagen per week feest tot 04.00 's nachts. En door de huurder daarna zijn wij ook letterlijk bedreigd. Uiteindelijk hebben we deze persoon de woning uitgekregen via de gemeente. Probleem opgelost zou je zeggen. Niet dus! De buurman heeft weer een nieuwe vriendin en die heeft haar hond meegenomen. Nu ben ik zelf een hondenliefhebber maar deze hond blaft zo vaak en lang dat je er gestoord van wordt. Regelmatig blaft de hond een aantal uren met minuten tussenpozen achter elkaar. Zelfs vannacht heb ik de politie gebeld, maar die geven aan dat ze hier niks tegen kunnen doen. Ook de gemeente is al geruime tijd hiervan op de hoogte en zij schuiven het af op onze burenruzie en zeggen zolang wij de enigen zijn die klagen, ze niks doen. Ik vind het schandalig dat dit zomaar kan, omdat het enige wat ik vraag is als ik op mijn bed lig dat het stil is. Heeft iemand hier een oplossing voor? Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd(logboek bijhouden, gemeente/meldpunt overlast, wijkagent, aangifte), maar trekken de asocialen altijd aan het langste eind! Ik ben ten einde raad! heb al ruim 3 jaar overlast van mijn buren.

Ingrid, 14-07-2010 19:09 #4
Ik woon nu al 12 jaar in het zelfde huis nooit last gehad nu sinds een jaar woont er een jonge knul die niet normaal door het huis loopt maar stampt heb daar nooit iets van gezegd nu de laatste 3 weken heb ik vaak last van kei harde doordringende gedreun van muziek door mijn huis zelf zitten mijn kinderen of ik met een koptelefoon op laatst ben ik tot 3 keer toe naar boven gelopen om te vragen of het wat zachter kan of dat hij het bas geluid kon dempen had even geholpen s avonds zonder aanleiding een van mijn zoons zat in de tuin stak hij zijn middelvinger op razend was ik heb daar niet op gereageerd omdat ik zo boos was als dit zo door gaat bel ik zijn huisbaas op die trouwens hiervoor gewoond heeft ik weet dat je rond 15.00 niet gelijk mag klagen maar als je je huis uit gedreund wordt heb ik toch wel het recht om er wat van te zeggen ik hoop dat ik via zijn huisbaas wat kan bereiken het is alsof hij het er nu om doet ik ben n.l 12jaar voor dat ik hier kwam wonen al verhuisd vanwege geluids overlast waar politie en woningbouw van af wist ik laat mij niet nog een keer me huis uit jagen en zeker niet door iemand die middelvingers naar mijn kinderen uit gaat steken ik woon alleen met mijn 3 zoons dus voel me vaak machteloos probeer me rustig te houden en hoop dat het gesprek met zijn huis baas goed afloop ik wil gewoon me veilig voelen in mijn eigen huis 12 jaar geleden wilde ik ook niet eens meer verder terwijl ik toen zwanger was van mijn 3 kindje dit geeft zo n rot gevoel hoop gauw met een oplossing te komen door ingrid

Avdberg, 01-05-2010 15:58 #3
Woon sinds 3 Jaar in een koopwoning, wij hebben zelf geen kinderen meer thuis dus de opvoeding is achter de rug, de twee dochters gaven eigelijk nooit overlast (moet trouwens toegeven dat ik ook weleens een plak leverworst van het behang af heb zien glijden en dat ik een paar dagen met bult op mijn hoofd heb gelopen vanwegen een afgedwaalde mondorgel, dus nog niet richtinggevoelig tezijn.) Neemt niet weg als zij het niet goed doen ik toch nu nog een pietsie commentaar geef.Ben dus een ouwe zeur.Nu dan de overlast die ik ondervind van het gevoetbal bij de buren in hun tuin, het zoontje een leuk mannetje ca.5 jaar voetbald natuurlijk er lekker op los en zo moet het ook te gaan dus met de medeweking van Pa en Ma en Opa en Oma en Tante en Oom en vriendjes, nu gaat dit niet allemaal te gelijk en is hij ook in zijn uppie bezig, niks mis mee lekker doen. Maar elk schot met de bal op 2.5 meter afstand van de schutting eindigd op de schutting wand daar is het doel, gepaard gaan met een knal U begrijpt dat ik dan in mijn tuintje blijf zitten en ga met mijn boek of courantje binnen zitten deur dicht en het geluid is dan te harden.En bijna na elke wedstrijd de bal in mijn tuin al dan niet de verbrijzelde planten goed genoeg moet wezen om de bal weer over de schutting te werpen en dat doe ik dan maar weer wand het jochie moet toch lekker kunnen trappen.Deze bezigheid heb ik ca. 2 jaar gedaan, rooien-groenen- gelen-zwarten - paarwitten-bruinwitten etc. etc.Nu houd ik de ballen een week vast niet dat dit tot niet ballen doet wand U moest eens weten hoeveel andere kleuren er nog bestaan, maar geef ze toch nog terug nou doe ik dit al maanden en maar weer terug geven.Nu houd ik ze 14 dagen bij mij, om ze toch uiteindelijk terug te doen, waren het niet dat ik aan gesproken werdt door een oom die informeerde waneer ik de ballen weer terug zou geven.Mijn antwoord was voorlopig niet!toen hij op drijgende toon tegen mij zij wedden dat jij ze terug geeft, heb ik de weddenschap aangegaan.Er zitten 8 schitterende ballen in de vuilnisbak deze wordt Dinsdag ge leegt.

Monica, 12-04-2010 22:44 #2
Goedenavond mens en samenleving.

Woon nu sinds een klein jaar in een huurwoning met mijn 3 kinderen, ik doe de opvoeding gedeeltelijk alleen.
Nu heb ik aan de rechterkant een alcoholiste wonen, dit is vastgesteld door politie en meerdere instanties, ze is hiervoor meerdere malen opgenomen geweest, maar helaas zonder succes.
Zal niet ontkennen dat ik ook weleens lawaai heb, maar dit valt onder "normaal" alledaagse geluiden, ik bedoel 3 kinderen dan heb je nog weleens geluiden, een boos kind, een valpartij, maar ernstige overdreven geluiden die niet kunnen die zijn er niet.
De hond blaft ook weleens, maar niet constant, nu scheld de buurvrouw mij en de hond verrot als de honden van de buren verderop blaffen, zat laatst achterthuis en mijn hond lag bij me en de andere honden blaften en ze begon tegen mijn hond te schreeuwen en te vloeken, heb nog naar haar geroepen dat het niet onze hond was, maar ze bleef maar door schreeuwen, vervolgens werden de deuren weer keihard dichtgeklapt en staat ze vervolgens wel een half uur in het bijschuurtje te vloeken en te tieren en met dingen tegen de muur te bonken.
Dit is hetzelfde als 1 van mijn kinderen valt.woorden als kankerwijf en kuthoer worden me naar mijn hoofd geslingerd en mijn kinderen horen dat allemaal… zit in een tussenwoning en de buurvrouw aan de linkerkant heeft geen last van mij of de kinderen of de hond.
Maar het gaat nu al sinds ik hier woon, voordat ik de hond had waren het altijd de kinderen of ik zelf die volgens haar zeggen te luidruchtig deden… gevolg is dat ik leef naar haar maten, dus de kinderen maan zachtjes te spelen buiten, terwijl kinderen juist buiten hun energie moeten kunnen uitleven(niet té luidruchtig, maar zeker niet heel zachtjes)
Vervolgens gaan zij en haar vriend 's morgens om 8uur met de hond achterthuis staan te voetballen en te schreeuwen en het is een gebed zonder einde.
Zij drinkt zich klem en dan begint de ellende… de mensen voor mij hadden ook allemaal last van haar.en het beperkt ons in het leven als gezin…
Met vriendelijke groeten,
Monica

Sander, 14-02-2010 17:42 #1
Beste mens en samenleving,

Ik ben al meerdere malen bedreigt met de dood door mijn buurman (waarvan ik nu in het proces ben om aangifte te doen).

Hij heeft mij ook op video gediscrimineerd en dat hij mijn probeerde in te trappen tijdens dat hij mij met de dood aan het bedreigen was (ook op video). Hij heeft met ander bewoners ook altijd mot.
Nu het probleem niet meer bespreekbaar is (omdat hij een maand voor het gewelds delict letterlijk heeft uitgesproken dat hij niet meer wil praten) en het is uitgeschoten naar geweld van zijn kant is onze vraag:
Hoe snel kunnen wij deze man uit laten zetten en wat zijn precies de wegen die wij moeten gaan belopen? Benaming van procedures enz enz.

Ik verblijf op het moment in het huis van mijn vriendinnetje. Reactie infoteur, 15-02-2010
Hallo Sander,

Het is erg vervelend dat je bedreigd wordt door de buurman. Verstandig dat je even niet meer thuis woont maar ergens anders verblijft. Maar dit is natuurlijk geen normale situatie en er moet iets aan gebeuren.

De eerste stap is contact opnemen met de politie en aangifte doen van bedreiging. Bedreiging is strafbaar en de politie kan hierbij helpen. Ook kan de politie doorverwijzen en helpen bij andere (gerechtelijke) procedures mocht dit nodig zijn. Zorg dat er bewijzen zijn zoals inderdaad een video en mensen die willen getuigen.

Een tweede stap is contact opnemen met de woningbouwvereniging of vereniging van huiseigenaren.
De woningbouwvereniging kan het huurcontract ontbinden van de buurman. Iedere huurder heeft recht op ongestoord leefgenot en dit wordt in dit geval ernstig verstoord.

Houdt er echter rekening mee dat dit een proces is dat wel even gaat duren. Zorg vooral voor de eigen veiligheid en probeer contact met de buurman zoveel mogelijk te vermijden.

Veel succes en sterkte

Infoteur: M_vermaat
Laatste update: 19-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 165
Schrijf mee!