Burenoverlast - Wat te doen

Burenoverlast - Wat te doen

Iedereen die buren naast zich heeft wonen hoort wel eens geluiden die de buren maken. Natuurlijk is dit geen probleem als dit normale woongeluiden zijn of als de buren een keer een feestje hebben. Wanneer deze geluiden echter structureel herhalen en uw eigen woongenot hierdoor herhaaldelijk verstoord wordt is dit een grote bron van ergernis. Burenoverlast kan voor heel vervelende situaties zorgen en het is niet makkelijk om hiermee om te gaan.

Wat is burenoverlast?

Burenoverlast is het herhalend gedrag door één of meer bewoners waardoor één of meer van de omwonenden in het woongenot worden belemmerd. Ook kan deze overlast veroorzaakt worden door huisdieren die de bewoners hebben welke herhalend storend gedrag vertonen waardoor het woongenot van omwonenden verstoord wordt. Er kan ook sprake zijn van een bewoner die schade aan zichzelf toebrengt en hierbij overlast geeft aan de omwonenden. Te denken valt hierbij aan drugsgebruik of een dementerende buurman.

Soorten overlast

Er zijn verschillende soorten overlast welke door buren veroorzaakt kunnen worden. Een aantal voorbeelden volgen hieronder:
  • Geluidsoverlast
  • Stankoverlast
  • Vervuiling
  • Ongedierte
  • Vernieling
  • Pesten
  • Bedreigingen (eventueel door bezoekers van buren)
  • Intimidatie (eventueel door bezoekers van buren)
  • Huisdieren
  • Drugsoverlast
  • Discriminatie
  • Zorgmijders zoals een dementerende die het gas open laat staan en een gevaar is voor zichzelf

Wat te doen bij burenoverlast

Praat erover met de buren
De eerste stap is om zelf met de buren te praten over de overlast die u ondervindt. Misschien weten de buren niet dat u hinder van ze heeft en zijn ze bereid om een oplossing te zoeken. Ga nooit praten wanneer u nog boos bent maar wacht ermee tot u weer rustig bent geworden. Dit helpt bij een positief gesprek met een goede afloop.

Wanneer het gesprek tot niets uitloopt kunt u de volgende maatregelen treffen:

Dagboek bijhouden
Het is verstandig om een dagboek bij te houden van de overlast. Hierin noteert u welke klachten u ondervind, de datum, tijdstip en hoe lang de overlast duurt. Op deze manier kan een eventuele hulpverlener de klachten analyseren en staat u sterker in uw schoenen. Mocht het tot een rechtszaak komen kan het dagboek bijdragen aan het bewijsmateriaal.

Woningbouwcorporatie of Vereniging van Huiseigenaren
Meld overlast altijd bij de woningbouwvereniging of de Vereniging van Huiseigenaren waarvan u lid bent. Deze zijn verplicht om de huurder of koper op het gedrag aan te spreken en houden een dossier bij van de klachten. Hoe vaker u en eventueel andere buren die ook hinder ondervinden een klacht indienen hoe eerder de problemen kunnen worden aangepakt.

Buurtbemiddeling inschakelen
Een buurtbemiddelaar kan u helpen om te praten over de overlast met de buren. Buurtbemiddeling wordt gedaan door vrijwilligers die hier speciaal voor getraind zijn om conflicten op te lossen tussen buren. Samen met twee onpartijdige buurtbemiddelaars wordt er naar een oplossing gezocht door middel van een of meerdere gesprekken met de buren. Op deze manier kan verdere escalatie voorkomen worden.

Wijkagent inschakelen
Een wijkagent of buurtagent is een gewone agent die weet wat er in de buurt speelt. Deze agent kunt u benaderen als u hem ziet lopen op straat of u kunt telefonisch contact opnemen. Voor het telefoonnummer van uw wijkagent kunt u terecht op de website van de politie: Politie

De agent kan u verder helpen bij de overlast door advies te geven, samen te gaan praten met de buren, een kijkje te nemen bij de buren of een extra oogje in het zeil te houden. De agent kan ook een melding maken in het systeem waardoor ook andere agenten weten wat er in de wijk speelt en er gepaste maatregelen getroffen kunnen worden.

Milieuklachtenlijn of Meldpunt overlast
De meeste provincies hebben een centrale meldpunt waar u telefonisch contact mee op kunt nemen om de overlast te melden. Weet u het telefoonnummer van dit meldpunt niet dan kan uw woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren u hier verder mee helpen. Het meldpunt maakt een dossier aan van de klachten en onderhoud contact met de woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren. Ook onderhoud het meldpunt contact met u en kan u adviezen geven. Het is een goed idee om de overlast ook bij het meldpunt te melden.

Politie
Wanneer het herhaaldelijk proberen te praten met de buren niks oplevert en de situatie niet beter wordt of zelfs verslechterd is het verstandig om naast de woningbouwvereniging of Vereniging van Huiseigenaren de politie in te schakelen. De overlast moet dan wel aan de gang zijn op het moment dat u belt en zodanig van aard zijn dat het door de politie te inspecteren valt. De politie komt dan langs om de overlast te inspecteren en een proces-verbaal op te maken. Als de overlast nog aan de gang is kan de politie de bewoners hierop aanspreken en passende maatregelen nemen zoals het inschakelen van andere hulpverleners of bij herhaaldelijk geluidsoverlast het in beslag nemen van de geluidsapparatuur.

Voor een goede verstandhouding met de buren is het echter niet raadzaam om direct zonder eerst van u te laten horen de politie in te schakelen. Beter is het om eerst zelf te praten met de buren en als niks helpt de politie in te schakelen.
Wanneer er echter een bedreigende situatie zou kunnen ontstaan voor u of andere mensen is het wel verstandig om direct de politie te bellen.

Voor meer informatie over wanneer u het alarmnummer 112 of het landelijk telefoonnummer politie (0900-8844) belt kijkt u hier: Het Landelijk Telefoonnummer Politie (LTP)

Advocaat
Als allerlaatste redmiddel kunt u een advocaat inschakelen. Samen met een advocaat kunt u bespreken of het zin heeft om een gerechtelijke procedure te starten. Een rechter kan de overlast van de buren verbieden, een boete opleggen of zelfs het huurcontract ontbinden. Dit kan echter niet zomaar gebeuren en hier gaat dan ook vaak een lange tijdsperiode overheen.
Het dagboek wat u hebt bijgehouden van de klachten kan als getuigenis dienen en de zaak tot een sterker geheel maken. Het is bij een gerechtelijke procedure nodig dat er bewijzen zijn. Dit kan door het dagboek dat u hebt bijgehouden, foto’s, geluids,- of video-opnamen, getuigenverklaringen, processen-verbaal etcetera. Als andere buren ook overlast hebben kunt u vragen of zij willen helpen door ook een verklaring af te leggen.

Voorkomen van overlast

Burenoverlast is een erg vervelende zaak en kan veel tijd kosten voordat het is opgelost. Beter is het om burenoverlast te voorkomen als u ergens nieuw bent komen wonen of wanneer u nieuwe buren heeft gekregen.

Hieronder volgen een aantal tips die kunnen helpen bij het voorkomen van overlast:
  • Maak kennis met de buren voor een goede verstandhouding
  • Maak gebruik van geluiddempende isolatie zoals vloerbedekking
  • Plaats geen geluidsinstallatie vlak tegen een muur of op de grond maar zorg dat er een ruimte tussen zit.
  • Sla niet met deuren, een stukje rubber in de deurpost kan dit helpen voorkomen.
  • Loop niet stampend door het huis of op hakken op een harde vloer.
  • Leer kinderen rekening te houden met de buren en spreek ouders van kinderen aan op het gedrag dat hun kinderen maken als u daar last van heeft.
  • Geef even aan de buren door dat u een feestje heeft en tot hoe laat het ongeveer gaat duren, nodig de buren eventueel ook uit om even mee te drinken.
  • Maak in de avond en nacht en ook ’s ochtends vroeg minder geluid dan overdag.
  • Maak afspraken met de buren over tijden waarop u lawaai kunt maken zoals het verbouwen aan het huis of het bespelen van een muziekinstrument.
  • Zet de muziek niet te hard of zet een koptelefoon op wanneer u wel harde muziek wilt horen.

Het voorkomen van burenoverlast door een goede communicatie en door wederzijds rekening te houden met elkaar is beter dan het genezen ervan. Dit kan voor beide partijen het woonplezier verhogen.
© 2009 - 2012 M_vermaat, gepubliceerd in Sociaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van M_vermaat is vermenigvuldiging van dit artikel verboden. Meer informatie…

Gerelateerde artikelen
Burenoverlast, wat nu? Burenoverlast is voor één op de drie inwoners van grote steden een probleem. Burenoverlast is over…
Geluidsoverlast van buren (burengerucht) Geluidsoverlast komt in Nederland bij één op de drie mensen voor. U kunt twee di…
Geluidsoverlast Volgens een onderzoek heeft één op de drie Nederlanders last van geluidsoverlast of geluidshinder. Aanlei…
Geschillen met de buren voorkomen Met uw buren kunt u beter geen ruzie hebben. Door verschillende oorzaken kunnen er echt…
Geluidshinder of geluidsoverlast Geluidshinder of geluidsoverlast is het als hinderlijk ervaren van geluid: ook wel lawaa…

Reageer op het artikel "Burenoverlast - Wat te doen"

Inxentas, 25-01-2012 12:37
Ik snap helemaal wat jullie bedoelen! Ik woon precies tussen een stel Somaliers, een student en een autist in een goedkope huurwoning met flinterdunne muurtjes. Zeker eens in de week houd een van deze drie figuren me tot laat in de nacht wakker met luid geroep, luide muziek en luide televisies. Ik heb alle drie mijn buren er met regelmaat op aangesproken dat hun gedrag erg storend is, maar het lijkt alsof mensen dat na een tijdje weer zijn vergeten.

Vannacht heb ik me weer heerlijk kunnen storen aan het loze gebral van die student en zijn maat. Omdat ik om 03.00 geen zin meer had om uit mijn bed te komen, me aan te kleden, de kou te trotseren en hem voor de zoveelste keer te confronteren, heb ik vanochtend maar een vriendelijk doch dringend kaartje in de bus gedaan. Daarop heb ik een oude man getekend wiens rimpels tot aan zijn nek rijken: zo voel ik me namelijk na zo'n rotnacht!

Ik stop vanaf nu met vriendelijk zijn. De volgende keer confronteer ik mijn buurman op een tijdstip dat het voor MIJ uitkomt: rond 06.00 in de ochtend. Misschien dat het ondervinden van de consequencies (een nachtje slapen van amper 3 uur) hem eens doet nadenken. Als dat niet helpt ga ik maar eens officieel klagen. Mocht dat ook niet helpen, zal ik mijnheer eens 'emotioneel' (lees: met explosieve agressie) aanspreken.

Rob, 08-01-2012 20:12
Tjonge, wat een verhalen staan hier toch allemaal op de website. Dan valt het bij mij nog mee, maar graag laat ik toch even weten wat speelt. In onze vorige woning zijn we letterlijk weggepest door geluidsoverlast. Dagelijks tot 2-3 uur 's nachts. Ons verlies hebben we genomen en we konden een nog te bouwen hoekwoning kopen in de buurt. Ons huis was zo verkocht (en natuurlijk voelden we ons superschuldig richting kopers....!) en na anderhalf jaar werd het nieuwe huis opgeleverd. Heerlijk een hoekhuis met slechts aan 1 kant nieuwe buren.... mensen van allochtone afkomst (niet dat dat er iets toe doet, want we weten inmiddels hoe Nederlanders overlast kunnen veroorzaken) met 2 kindjes. Inmiddels zijn het 4 kindjes.... en die kindjes komen niet buiten want zowel pa als ma lijken aan straatvrees te lijden. Familie? Wanneer is die eigenlijk een keer NIET op bezoek? Zo'n beetje 24/7 bezoek. Omdat men niet aan sport doet, na thuiskomst de deuren en gordijnen (en rolluiken) sluit en alleen familie ziet zit men in een bepaalde levenshouding. Dat men helemaal zelf weten, maar eh.... het lijkt wel een speeltuin naast ons. Ondanks het feit dat zij eigen binnenmuren hebben, de woning zit op 15 punten toch nog vast aan elkaar en dat leidt tot een gedreun, ongelooflijk. En op zondag heerlijk tradtionele muziek luisteren met z'n allen... wat een genot voor de buren. Deuren? Die zijn er om mee te gooien. Komt iemand aan of vertrekt iemand? Dan met zijn allen buiten gaan lopen krijsen en schreeuwen. Onterecht claxoneren kost tegenwoordig 340 euro, de politie kan hier slapend rijk worden. barbecueen? Het lijkt wel cremeren wat men doet. Suikerfeest, islamitisch nieuwjaar? Het huis wordt afgebroken.... al veel over gesproken en laten weten hoor, maar ja mensen die de woning volledig gefinancierd hebben met familiekapitaal... die kunnen hun bezoek (mede eigenaren) natuurlijk niet vragen om stil te zijn. Nee, daar kun je niks aan doen.
Al met al vreselijk frustrerend en ik zorg er voor om zoveel mogelijk maar niet thuis te zijn. Een gevangene in mijn eigen huis vind ik mezelf op die momenten dat ik thuis moet zijn.
Ik ben het met iedereen eens dat ik vind dat er KEIHARD opgetreden moet worden tegen aso's, dit is namelijk woongenot verstoren. En het kost me denk ik minimaal 10 jaar van mijn leven, hier valt niet mee om te gaan.
En voor degenen die het zo goed weten en het lachend weghonen zou ik zeggen; wat is jouw probleem? Iedereen heeft namelijk op een bepaald vlak een probleem, dat van mij is die van geluidsoverlast. Ik kan heel veel hebben, maar overlast vind ik verschrikkelijk.

De Waarnemer, 29-12-2011 23:57
Lees heel veel problemen hier maar helaas bar weinig oplossingen. Woon zelfs in een ritjeshuis. Heb ook een stel geestelijke ziek buren, de buren naast en ook hun aangrezend buren. Wat voor mij lukt is de CONFRONTATIE durven aangaan maar danwel *zonder vrees*. Pestkoppen kunnen doorgaans niet tegen zulke confrontaties, als je laat zien dat je nog bozer kunt zijn dan hen. Na dit met allebei gedaan te hebben: zijn ze stil als muizen en proberen ze mij te vermijden, wat natuurlijk veel beter is dan andersom.
Overigens hoort er een structurele aanpak te komen in onze samenleving. Slechts een op de tien duitsers is geestelijke ziek tegen EEN OP DE VIJF in nederland, daar begint het probleempje mee. Er zit iets niet helemaal goed snik in onze samenleving en dat moeten we ooit eens een keer collectief erkennen, hoe onaangenaam het maar ook zal zijn om te doen.
Nou, succes allemaal!

R., 04-12-2011 13:16
Ook wij worden al zo'n 10 jaar getreiterd door buren naast ons. Zij wonen in een koopwoning en wij in een huurwoning. Nu hebben deze mensen al zo veel onnozele en ongegronde klachten neergelegd bij de woningbouw, dat wij er bijna uitgezet werden!
In het begin deden ze vriendelijk en praatte gewoon, maar ondertussen klaagde ze over elk dingetje wat ze maar konden bedenken. En dan raak je behoorlijk depressief, als je niet weet waar de klachten vandaan komen, maar je wel elke keer brieven van de woningbouw krijgt en politie aan de deur. Toen hebben we een gesprek gehad met de woningbouw om aan te geven dat die klachten nergens over gingen. Intussen bleek die buurvrouw ook nog eens bij alle andere buren over ons te klagen en vertelde hen dingen die wij gezegd zouden hebben, en probeerde ze handtekeningen te verzamelen van andere buren over de overlast. Alleen, niemand wilde tekenen, omdat verder niemand last van ons had. We hebben gesprekken gehad met de wijkagent en buurtbemiddeling. Daar zijn afspraken gemaakt waar zij zich al meteen niet aan hielden en intussen bezorgen ze ons nog steeds overlast, want zelf doen ze al jaren waar ze zelf zin in hebben. Geluidsoverlast, heel veel barbecueën in de zomer waarbij onze tuin uitgerookt wordt en je met de hitte opgesloten zit in je huis en astma aanvallen krijgt van de rook. Hun honden blaffen heel veel, ook 's nachts. Dus op een gegeven moment waren wij hun overlast ook zat en diende een klacht in bij de wijkagent. Maar wat krijg je dan te horen? 'ja, nu gaan jullie klagen omdat zij over jullie klagen'... nou, ben je dan mooi klaar mee. Intussen durfde ik zowat geen kik te geven, bang voor gezeik. Maar waar kun je terecht? Wat kan een woningbouw doen aan klachten over een koophuis? Bij de gemeente geklaagd over het bbq gedrag, maar daar kunnen ze conform de APV niets aan doen, ik kan wel naar de rechter stappen...ja, zit ik op te wachten... En intussen gaat het feest daar gewoon door. Als ze thuiskomen van een avondje stappen om 2 uur 's nachts, dan loopt meneer te zingen en te bulderen van het lachen. Ze lopen tot laat in de nacht op hakken door huis en hoor je (kast?)deuren open en dicht gaan en hun honden blaffen en als we eens uit kunnen slapen na een drukke werkweek, op zondag, wordt je wel weer door een of ander kabaal wakker gemaakt. We worden hier letterlijk ziek van. Maar je kunt blijkbaar nergens terecht. Zij klaagde gewoon bij de woningbouw en politie (die werd het ook zat om steeds voor niets te komen) en de woningbouw controleerde niet, maar kregen we gewoon direct brieven dat er klachten waren geweest en we het op moesten lossen. Maar waar kun je als huurder, een klacht neer leggen over overlast van iemand met een koopwoning?? Zeker als de wijkagent al je klachten niet serieus neemt? Gelukkig hebben we nu eindelijk goed contact met andere buren, die wel doorhebben dat het geroddel van die klagers geen grond heeft en dat die roddeltante gewoon bezig is iedereen tegen elkaar uit te spelen en zelf denkt dat ze koningin van de wijk is. Een nieuwe buur 'lichtte ze meteen over ons in' en stelde bij haar ook maar meteen eisen over de tuin e.d. Gelukkig wordt nu de buurt een beetje wakker en krijgt haar door. Jammer dat ze zelf nog niet door heeft waar ze mee bezig is... Dus blijven we ons maar ergeren aan hun gedrag en lijden onder slaaptekort en hopen op een winnend staatslot, zodat we kunnen verhuizen.

Mimi, 30-11-2011 17:44
Ook ik een alleenstaande moeder ondervind dagelijks ziekelijke treiterijen van mijn buren. Van mijn zoon bijna 3x aanrijden tot slaande ruzie. En ondertussen de hele buurt naar hun hand zetten. Ik heb hiervoor in de opvanghuis een half jaar gewoond maar echt zo ziek waren ze daar echt niet. Vanaf dat mijn zoon 8 jaar oud was waren ze begonnen. Echt triest om mijn kind van 8 te moeten uitleggen wat een hoer is dit omdat de buurvrouw dit continue naar me toe riep. Weg onschuld. Triest dat we ondanks alle hulpinstanties nog steeds geen stap verder zijn. Wij zijn door hun geslagen en die buurman heeft zichzelf in de hand gesneden en gaf mijn zoon hier de schuld van. Een jongen van 13 met poging tot doodslag oftewel poging tot zware mishandeling hing lang boven zijn hoofd. Gelukkig vrijgesproken. Tja gelukkig? Niet echt want alles gaat gewoon verder. Wat zijn mijn rechten? Waar is gerechtigheid? De woningbouw en wijkagent zijn al ziek van mijn klachten omdat mijn buren voordat ze iets bij ons doen hebben ze al melding gedaan dat wij het een en ander doen pfff. Ja al 3 jaar alles aan het negeren maar eenmaal ziek in de hoofd....
Hoe zielig en ziek ben je als je als "volwassen" vrouw je kont mooier vind dat mijn zoon?
Leugen blijft hier regeren, vraag me niet hoe maar ik blijf positief. Het is wel zwaar maar niet onmogelijk. Zoveel bewijzen, getuigen, filmmaterialen maar niks. Ondertussen is mijn zoon een tiener en gaat hier kapot aan. Lang wou hij niet in de zon omdat hij niet donkerder wou worden. Dit door jarenlang gediscrimineerd te zijn geweest door een buurvrouw die donkerder is dan hijzelf. Ook hier heb ik filmmateriaal van maar ja.. TRIEST.
Mijn enige fout is dat ik lang dacht, ach het waait wel over.
MENSEN, als er eenmaal bedreigingen zijn geuit, dan zijn ze op oorlogspad dus maak niet hetzelfde fout als ik.

De woningbouw wil ons geen andere woning geven want dat is het verplaatsen van het probleem en omdat de rechter mij en de buurvrouw 2 jaar voorwaardelijk heeft gegeven wordt het moeilijk om een nette woning te krijgen. Ja aan alle kanten genaaid dus. Mijn buurman gaf een vriend van mijn zoon zomaar een kopstoot dus wij dachten yes maar mijn buurman bood zijn excuses aan dus weg aangifte, alweer.

Wat ons niet kapot maakt zal ons sterker maken.


Hiermee wil ik iedereen veel succes wensen en onthou dit, wie goed doet, goed ontmoet.

Portiekbewoner Bwijk, 21-11-2011 23:06
Wij kunnen allemaal elkaar de hand schudden, al die portiekwoningen zouden ze moeten slopen en opnieuw laten bouwen met isolatie. Sinds juli 2010 wonen wij met 24/7 geluidsoverlast van de onderbuurman, die (zogenaamd)geen nederlands spreekt, dag en nacht frans loopt te lullen en schijnheilig doen als je hem tegenkomt. Heb nog geprobeerd een oplossing met hem te vinden maar hij is voor geen rede vatbaar, alleen maar agressief reageren en ons de schuld geven van geluidsoverlast (terwijl hij 24/7 doorlult). En pas vandaag heb ik een email gestuurd naar de woningcorporatie, en dan is het alleen maar afwachten op antwoord. De reden dat ik niet eerder een klacht heb ingediend, is omdat ik niet als een zeiker wil overkomen, en mensen (proberen) in hun waarde laten. Ik heb veel geduld, maar op een gegeven moment word je er schijtziek van. Bovendien krijst mijn zoontje van anderhalf elke keer als hij een donker persoon ziet. Het is echt vervelend om zo te leven, dus zijn wij ook bezig met een ander woning zoeken.

Frank, 21-10-2011 19:24
Wie kan ons helpen wij komen er maar niet uit. Er zijn een aantal inwoners/overbuurvrouw die ons letterlijk kapot aan het maken zijn treiteren middel vingrs op stekken en ons echt ons woongenot onmogelijk maken. We hebben getracht buurtbemiddeling op te starten geen resultaten want andere helft wil niet mee werken ook wijkagent doet weinig geef ons maar 1 advies en dat is negeren. Het negeren lukt ons niet meer we woorden overal voor uit gemaakt van aso`s tot uitschot ook worden er verhalen rond gebracht die totaal niet waar zijn. We zijn echt de weg kwijt sluiten ons op en worden echt bang.

D., 05-09-2011 13:35
Wij hebben sinds wij hier wonen (en het is nieuwbouw, dus met zijn allen ongeveer dezelfde tijd) heel goed contact met onze buren. Tot er afgelopen zomer een feestje werd gegeven. Opzich geen probleem, dat accepteren wij wel, ongeacht het geluid. Toen er 's nachts een aantal buiten veel lawaai gingen maken, heb ik gevraagd of het wel iets zachter kon, aangezien er ook veel kleine kinderen in het hof wonen, en ikzelf er ook niet bepaald rustiger op werd. De buren waren het daar ws niet mee eens, en kwam met teveel wijn achter de kiezen even vertellen wat zij ervan vond. Heb ik maar niet op gereageerd. Daarna begon het eigenlijk. Pesterijen, bedreigingen ook naar de kinderen toe, scheldpartijen (ik kon mijn boekje weer bijwerken want veel had ik nog niet gehoord) tot zwartmaken bij de andere buren,en ga zo maar door. De druppel was de laatste keer, toen vierde wij de verjaardag van ons oudste kind, het was lekker weer dus in de achtertuin van 2 tot 5 uur in de middag (kinderfeestjetijd). Toen de buren eenmaal door hadden dat wij de eerste visite hadden ging hun tuindeur open en hun stereo op zijn volledig volume, terwijl zij voor in de tuin zaten. Behoorlijk provocerend gedrag om mij uit de tent te lokken. Ik heb mij nog in kunnen houden, maar praten over overlast zit er met deze buren niet meer in. Wij hebben het meerdere malen geprobeerd. Laatste keer nog de handen geschud en het zo gelaten, maar schijnbaar is het voor hun nog niet genoeg. Wij zijn niet van plan te verhuizen, deze woning met veel redenen voornamelijk vanwege de kinderen gekocht. Zij zijn onderhuurders, maar met een attitude dat zij de buurt bezitten. En het meest frustrerende is dat je nergens terecht kan, en dit soort dingen schijnbaar allemaal maar moet accepteren, of het zelf oplossen (maar dan wel met praten).

Y., 20-08-2011 19:07
Ook wij hebben burenoverlast. Ze halen, kennelijk al jaren, alles uit de kast; rook, stank, nachtelijk schreeuwen, landje-pik, tegen onze schutting rijden, alcoholisme, dronken autorijden, kamertje-verhuur, postorderbruid-handel, mishandeling, allerlei geluidsoverlast, diefstal, zelfs brandstichting in hun eigen huis agv ruzie! En nee, niet in een achterbuurt, maar gewoon in een bovenmodale koopwoning in een klein dorp op het platteland. Dit soort gekken kom je dus overal tegen! Een hutje op de hei klinkt erg aanlokkelijk, maar de Staatsloterij werkt helaas niet mee. Hopelijk bezwijkt de buurman snel aan z'n gezuip, gerook en het feit dat-ie zelden een stap verzet. Zijn de kinderen ook beter af, 't-is erg te zeggen, maar hij is gewoon een slecht mens.

Bs, 19-08-2011 14:40
Hoi allemaal
Buren die overlast veroorzaken zijn verschrikkelijk.
Maar als je overlast veroorzaakende buur ook nog een knettergek is, dan wordt het nog gevaarlijk ook! Ik durf niet meer langs de deur van mijn buur ( waar ik helaas elke dag langs moet) nadat ik haar heb aangesproken over de herrie waarop zij heel boos werd en ging dreigen. De politie doet enkel iets als zo een gek je iets aan doet. Onbegrijpelijk!

Voor de mensen die hun schade willen verhalen op een vernielende overlast buur; ga naar een advocaat en vraag om een zaak op basis van toevoeging. Adhv je salaris betaalt de overheid mee aan de advocaat kosten. Zorg wel dat je kunt aantonen dat je buur inderdaad eea heeft vernield
Succes

Eva, 15-08-2011 13:48
Wat is het toch onbegrijpelijk dat de overheid hier zo weinig aan doet. Burenoverlast is psychische volksziekte nummer 1!! En als je een koopwoning hebt, dan sta je helemaal met je rug tegen de muur. Politie doet helemaal niks. En het dan maar gek vinden als men het heft in eigen handen gaat nemen.... diep en diep triest...

Willem Douma, 10-08-2011 15:06
Hallo ik woon in een 2 onder 1 kap huisje in een rijtje van 3 huisjes. Ik woon hier sinds 1973 en heb het in 1990 van mijn vader overgekocht. Echter 1 van de buurmannen vond dat ik het te goedkoop gekocht had denkt hij en probeerd mij hier weg te pesten. Toen ik ook nog arbeids ongeschikt werd door een hartaanval ging ie helemaal door het lint want hij is zelfstandigge en heeft geen pensioen gespaaard en moet doorwerken tot zijn dood. De andere buurman steunt hem want die ZZPer en gaar er iedere morgen 5 uur uit om te werken. Inmiddels zijn mijn ramen 15 keer ingegooid, al mijn fruitbomen zijn omgezaagd en de TV schotel is van de muur getrapt. Omdat ik het aan mijn hart heb kan ik ze niet.... weet iemand mischien een oplossig?

Chris Wolf, 04-08-2011 08:01
Ik heb een koophuis en een alleenstaande buurvrouw naast mn wonen, maar die maakt
lawaai voor 10.
nu klaagde ze een aantal maanden geleden over dat er ergens een zoemtoon is waar mevrouw last van heeft en er niet van kan slapen.
ik werd bestookt met vele sms berichten en nachtelijk telefoontjes, maar ik kan haar
niet wijsmaken dat de zoemtoon niet in mijn huis zit.
gisteren 3/8/11 ging mevrouw nog maar eens herrie maken in de vorm van muzieklawaai
tussen 22 en 00.30 uur, echt heel zielig dat een volwassen vrouw zoiets doet

Veerman, 21-07-2011 20:39
Mijn buurvrouw, kan niet tegen het geluid van een boormachine. Op zijn tijd doe ik een klusje in en rond het huis. Ondergetekende heeft een koop huis en de buurvrouw huurt haar woning bij een woningbouw organisatie. Als ik mijn huis op normale tijden aan het verbouwen bent word er met olijf olie op mijn tegels in de achtertuin gegooid en zelf op een eike marsieve hardendeur. We hebben al burenbemiddelgesprekken gevoerd wijkagend in geschakkeld. Angifte gedaan waar en hoe kan ik mijn schade verhalen. Mijn buurvouw is tegen de 70 jaar en ik zelf 38.

Flatbewoner, 18-07-2011 22:52
Een andere vraag voor iedereen.
Wij hebben sinds enige tijd last van onze buren die ons van allerlei overlast betichten, wat gewoon hoort tot woongeluiden;
Voordeur open dicht, telefoongesprekken, en een halfjaarlijkse woordenwisseling tussen mij en mijn vriend. Als deze mensen verhaal komen halen, doen zij dit onder luide dreigementen en intimidatie. Zijn niet voor rede vatbaar en lijken enkel ons bang te willen maken. Nu gaat dit zover dat zij kleine pesterijen zijn gestart; op deur bonken als zij denken dat geluid bij ons vandaan komt (zit ik rustig op de bank of lig in bed), dreigen met in elkaar slaan en deur intrappen...etc...

wat te doen en welke rechten heb ik?

Annet, 03-07-2011 14:01
Wij hebben ook een klein probleempje. Achter ons huis zit een speeltuinvereniging met wat kleine dieren. Zo ook een geit. Er is iets mis met dat dier wat hij schreeuwt de hele dag door. Vanaf een uur of 6 in de ochtend. Ik ben echt een voorstander van dit soort verenigingen maar die geit maakt het in de tuin zitten echt onmogelijk. Wat te doen?

Ook Waarom, 01-07-2011 00:07
@Nicole, een eenmalig zelfs voortijdig aangekondigd feestje, je zult mij niet horen! Dat is juist de wens naar de buren, een briefje in de brievenbus brengt al zoveel begrip mee. Dat heb ik nu zowaar na buurtbemiddeling ( zie: Ook Waarom, 13-12-2010 23:36), ook al voor elkaar. Wat ook een hekel punt was/is, is de vuurkorf. Allemaal leuk en aardig maar in een rijtjeswoning met rijtjestuin, is een vuurkorf een slechte uitvinding. De rook kan met weinig wind slecht weg in zo'n buurtje. Ik hoop dat die zo min mogelijk aangestoken zal worden! Wij hebben dus voor een deel met buurtbemiddeling & buren afspraken gemaakt. Ik kan nu zeggen: van grote irritaties nu ietsjes kleinere irritaties ;-).
Wij willen nog steeds het liefst verhuizen (wij zitten met een koopwoning) maar de haast er achter is dus ook 'iets' afgenomen. Het is soms best weer een paar uur leuk! Ja, ik blijf positief! En wie weet elk jaar erbij worden deze pubers/ adolescenten toch weer iets ouder=wijzer?!

Nicole, 07-06-2011 12:52
Wij maken de andere kant mee. Wij hebben een tuinfeest gegeven ter gelegenheid van ons 25-jarig huwelijk. Heel gezellig en om 03.00 uur politie aan de deur, terwijl wij toch in een hele rustige wijk wonen waar we elkaar allemaal heel goed kennen en er nooit sprake is van overlast. Waarom!! Dit is eenmalig en zo'n feest gun je iemand, toch? Van tevoren hebben wij bij alle buren briefjes in de bus gedaan om te melden dat er een feest was en ze uitgenodigd bij evt. overlast. Men kan tegenwoordig gewoon niets meer van elkaar hebben! Dat vind ik heel erg jammer!

Henk, 06-06-2011 12:38
Als ik al deze berichten lees kan ik alleen maar kwaad worden dat er zoveel mensen zijn die totaal geen rekening houden met anderen. Wat een egoisme!
Ben zelf ook slachtoffer van een opvliegende buurman die altijd 's avonds na middernacht muziek opzet tot in de vroege ochtend. Aanspreken helpt niet. De politie erbij ook niet. Bij woningbouw en stadsdeel gemeldt, zie je ook geen resultaten. Onlangs woningbouw gesproken en ze zeggen dat ze er niet veel aan kunnen doen. Lekker! Zolang je je huur maar betaalt, mag je de ellende dus zelf oplossen? Ik denk aan verhuizen nu, maar daar kan het ook optreden en dan kan je dus niet zomaar weg bij een koopwoning. Het idee dat iemand mij weg jaagt, staat me ook niet aan.... Ik moet meerdere buren vinden die ook last hebben, maar de hele straat heeft er of geen last van, zijn te bang of denken...laat hem het maar oplossen, we zitten tenminste veilig dan...

Piet, 05-06-2011 15:49
Ik zelf ben nu 15.
Na 12 jaar over last in de straat zijn wij verhuisd naar een andere woning, een hoekwoning wat dus inhoud dat de muur aansluit op de straat.
Onze buren zijn turks en hebben 3 kinderen 2 daarvan vinden het leuk om tegen de onze muur die aan de straat afsluit te voetballen wat heel veel geluidshinder veroorzaakt, er is al heel vaak gezegt dat ze daarmee moeten ophouden en toch beginnen ze er steeds weer opnieuw mee, dat geldt ook voor het feit dat ze voor de deur spelen, en in de tuin lawaai maken.
Het allerstomste is nog dat 'hun' zoontje naar de zelfde school als ik gaat, ik zie hem dus continu.
Het klinkt mischien stom maar ik ben bang van ze, en probeer ze altijd te ontwijken, daarbij komt nog dat zo'n geluidshinder ook een bron van stres is, zelf ben ik bang dat gemeente of politie inschakelen alleen maar meer problemen veroorzaakt, plus dat ik hem dan ook weer op school zie.
Ik heb geen idee wat ik moet doen..

Richard, 02-06-2011 00:11
Hier in burgum ook niet...zijn al jaren in conflict met de woningbouw en de buren.
woonfriesland..die doet er na meer als 4 jaar klagen ook helemaal niets.en als je dan de
politie belt...dan krijgen ze een waarschuwing..tja.zo kom je ook niet verder.
De buurman is zelfs al verhuisd na 17 jaar

Jimmy, 21-02-2011 19:24
In oss doen ze er geen moer aan en laten ze je over aan je eigen lot. Ik heb bourgondische bovenburen en je kan het al raden. Na 3 gesprekken, de wijkagent en de woonopzichter geen soelaas want ze steken hun kop in het zand. Gelukkig wonen mijn ouders op 900 meter en ik slaap geregeld daar in weldadige stilte.
Ik houd het kort voordat ik boos wordt, want ik ga ook maar eens een concert geven op de gasleiding om vier uur in de nacht want overlast bezorgen mag dus gewoon. Daar komen ze wel achter.....

Nienkejoe, 21-02-2011 11:49
@Samiha: Je kunt de overlast van het toilet beperken door niet door te trekken 's nachts. Op een flat kun je iemand al horen plassen namelijk. Doortrekken is erg hinderlijk. Je kunt wel een beetje water uit een emmer door het toilet spoelen. Of even helemaal niet doortrekken. Voor een plasje is dit niet zo erg.

Ik heb zelf ook erg vervelende buren. In het begin ging het allemaal erg leuk en gezellig, hoewel ik ze wel wat vreemd vond. Allerlei rare verhalen hoorde ik van ze. Ze hebben 3x op de urgentielijst gestaan, waarvan 1x om de reden dat ze last hadden van sigarettenrook in de slaapkamer via het centrale afzuigsysteem. De benedenbuurman rookte en daar kwam het van. Als iemand weet hoe het centrale afzuigsysteem werkt, dan weten ze ook gelijk dat dit een kulverhaal is. Ook schijnt mijn buurman zich af en toe agressief te gedragen (mijn buurvrouw bij de keel grijpen en tegen een muur drukken omdat hij bang is haar kwijt te raken). Nu is het zo dat ze afval verbranden in de tuin. Dit is uiteraard strafbaar. Mijn vader heeft een longtransplantatie gehad en mag dus absoluut niet in de rook zitten. Mijn buurman steekt de boel rustig in de hens als mijn vader op bezoek is. Erg onbeschoft dus. Ik heb herhaaldelijk gevraagd of hij het verbranden van afval wil staken, maar ik krijg alleen maar 'nee' als antwoord. Recentelijk de politie gebeld, omdat het vuur nu ook al aangestoken wordt met een brandbare vloeistof uit een grote jerrycan. De vlammen kwamen boven mijn coniferen uit, die 7 meter hoog zijn! Dan hebben ze een afdak gebouwd tegen de schutting aan (scheiding tussen hun pad en mijn pad). Deze schutting staat tussen de woning en de schuur. Hij heeft het zo gebouwd, dat het water naar mijn kant afloopt. Een gootje eraan zetten is er dus ook niet bij, ondanks dat ik dit gevraagd heb. Hij zou het doen voor eind december 2010. Nooit een keer dus! Dan hebben de typjes nog seks met de ramen open in de zomer. De ramen van mijn en hun slaapkamer zijn 25 cm van elkaar verwijderd als ze open staan. Ik lig er dus haast bij! Ik heb ook hier meerdere malen wat van gezegd. Het fatsoen om dan even een raam dicht te doen, is toch niet zo erg? Maar nee, ik kon zelf mijn raam wel sluiten en anders moest ik maar oordoppen in doen. Dus ook hier loop ik weer tegen een muur van onwil. De zooi uit de goot op straat wordt voor mijn tuin geveegd en anders aan de overkant van de straat (daar is een pleintje). Ook de dode slakken die verdronken zijn in het bier worden bij de oude kastanjebomen gedumpt op dit plein. Ze kraken mijn tuin af (zeggen dat het verwaarloosd is, terwijl ik er toen net woonde en het net lente was), zelf hebben ze een olievat staan waar in verbrand wordt met een jerrycan en een vuurkorf met as en troep. Ook werd mij verzocht de bomen van 100 jaar oud (esdoorns) te kappen, omdat ze dan meer zon kregen in de tuin! Helaas voor hun vallen deze bomen ook onder de monumenten, dus mogen ze niet zomaar gekapt worden. Ik was dit ook niet van plan! Ook mijn hoge coniferen moesten maar weg.
Ik heb 1 maal de muziek hard aangehad. Gewoon 3 nummers. Dus ook niet erg lang. Het was middag. Gelijk wordt er geklaagd. Ook als ik buiten zit te praten, wordt er geklaagd omdat zij graag willen slapen. Het gekke is dus, dat ik totaal geen lawaai mag maken. Maar zij mogen zich wel zeer onfatsoenlijk gedragen. Ze leven ook met de instelling: Wat jij kan, kan ik ook! Het gevolg? Keiharde muziek in de tuin draaien (trance, wat zo hinderlijk mogelijk is i.v.m. de bass).Helaas was ik toen niet thuis, maar bij mijn ouders (waar ik het overigens ook nog kon horen). De buurt heeft geklaagd en dit is gelukkig ook gelijk gestopt.

Nou ja, zo zie je maar. Iedereen heeft wel een buur die zich onbehoorlijk gedraagt. Deze mensen zijn dus al 3x uit hun woning gezet omdat ze gedonder hadden met hun buren. Ik heb jaren op een flat gewoond, met hond en katten, en nooit problemen gehad met welke buur dan ook. En ja, ook daar wel eens de muziek hard aan.
Mijn buren zijn nog erg jong, beide 25. Ze willen ook graag kinderen. Ow jee, wat kan ik me daar op verheugen (NOT)!

Als iemand nog een idee heeft over deze hinderlijke mensen, hoor ik het graag!

Willemijn, 28-12-2010 10:29
Ik woon nu 1 jaar samen met mijn partner en een apartement met boven en onder mij een woning. Ik dacht mooi gezellig leuk huisje. Met redelijk wat oude mensen. Lekker rustig want ik moet zelf ook werken. Ben zelf nog jong maar ik weet dat ik niet voor overlast zorg. Totdat ik ineens een raar tikkent geluid hoorde. Dit ging over in schreeuwen. Ik ben naar de beneden buurman gegaan. En jawel eht geluid kwam daar vandaan. HIj deed dit omdat hij ons hoorde lopen en hij soms deuren hoorde en meer van dat soort woon geluiden. Ik heb met hem afspraken gemaakt. geen schoenen in huis. Maar tv en radio hoorde hij neit zij hij. Het ging 2 dagen goed tot het allemaal weer opnieuw begon en dit durut nou al een jaar. Midden in de nacht als ik samen met mijn partner gewoon lig te slapen, want dat doe je slapen in de nacht, begint hij zomaar uit het niets te schreeuwen en tegen verwarmingsbuizen te stikken. Na een jaar hebben wij buurt bemiddeling in geschakelt. Met de beheerder van de woningen gepraat en emt de VVE. maar dit allemaal zonder resultaat want de beneden buurman wil met niemand in gesprek en wijst alles van de hand. Wat moet je dan? Je wil het oplossen maar je krijg geen enkele medewerking. Dan ben je 21 en is de buurmand 65. Hoe kan ej het oplossen? Het enige wat je te horen krijg is, de jeugd van tegenwoordig. maar als je zelf al aan eht flusiteren bent in je eigen huis en bang bent dat de buurman op je balkon staat, of vreest dfat hij je iets aan komt doen is niet gezond. En vervlgens bel je de wijkagent en probeer je vaar achter het probleem te zetten. maar allemaal zonder resultaat want je staat er gewoon alleen voor. Zelf werk ik ook bij de politie maar ik vind dat er toch een verandering meot komen in het aanpakken van dit soort problemen. Volgens mij meot het beter kunne. Want als iemand een vlotte babbel heeft komt die er al snel onderuit. Ik ben gefrusteert aan het einde van mijn latijn en ik wil gewoon normaal leven en rust in mijn eigen woning.

Brigitte, 15-12-2010 11:20
Wij wonen sinds kort in een twee onder 1 kap woning ,eindelijk super blij ons huis was klaar ,kennis gemaakt met de buren,leek ons wel vriendelijke buren met 2 jonge meiden van 11 en 8 jaar.
Gelijk de eerste week hadden de buurman mijn zijn eigen vrouw ruzie en zo hard dat we er buiten van konden genieten,maar erg prettig voelden we er ons niet door,en dat ging zo paar keer op een dag .vanaf 13 juli tot nu hebben die mensen dagelijks ruzie met elkaar en soms gaat het zo hard dat ik er gewoon verdrietig van word .
's morgens gaan ze ook nog eens hard tegen de kinderen te keer ,die kinderen hebben op zo'n manier geen leven ,de kinderen mogen niet eens met je praten of lekker buiten spelen en dan over vriendjes te spreken.ik heb liever over last van de kinderen dan van ruzie makende ouders ,hoe pak je dit aan ,politie bellen is niet de oplossing vind ik omdat je het misschien alleen maar erger maakt ,dit gezin is al 6 keer verhuist in 6 jaar tijd . Maar er moet een oplossing komen voor die kinderen .....MAAR HOE

Ook Waarom, 13-12-2010 23:36
Wij wonen in een rijtjeswoning uit 1989. Na veel ellende en overlast van een poolse kroeg dacht ik dat wij in deze koopwoning in een rustig wijk wel goed zaten. Helaas, nu na ongeveer 3.5 jaar wonen begon de "ellende". Wij een stel zonder kinderen, buurvrouw met 1 puber en 3 volwassen kinderen, begin steeds meer aanwezig te zijn in ons leven. Voorheen nog weleens last van de brommertjes gehad maar dat was alles. Het is nu doordeweeks 's nachts op hakken door het huis. Harde muziek overdag. Bijna maandelijks een feest onaangekondigd wat tot minimaal 3.00 doorgaat, rennen, springen en stampen. Gesprek gehad met moeders, duidelijke afspraken gemaakt denk je, maar helaas.....nog een keer een gesprek, weer geen positieve uitwerking. Ik vraag mij af wat wij toch voor ergs vragen, schoenen uit in de nacht, feestje aankondigen en tot een beetje normaal tijdstip en formule. Moeder roept wel, leefgeluiden... natuurlijk overdag begin van de avond snap ik, maar waarom tot laat op de avond? Tja, dat heb je dus met pubers en "volwassen" inwonende kinderen, die ze soms een weekend alleen laat.

Ik heb nu tijdens het laatste feestje, want slapen gaat moeijlijk maar de stap naar buurtbemiddeling gezet. Ze lachen je gewoon uit in je gezicht en liegen en bedriegen. Nu weet ik ook waarom ze zijn zoals ze zijn, wat een fijn en warm gezin zal het zijn.

Waarom, 06-12-2010 19:39
Wij hebben al jaren last van onze buren. Wonen in een rijtjeswoning al 14 jaar gaat het met ups en down alleen het laatste jaar een bak ellende. Mijn tip ga vooral geen woningbouw en politie erbij halen want dat is het begin van het eind. Wij hebben dat wel gedaan en kunnen nu niks doen alleen alles over je heen laten komen. Ben nu zover dat ik er liever zelf naar binnen loop en er een eind aan maak. Maar ja dan zijn wij fout. Hoe lang kan een mens het volhouden. Elk weekend zijn we wakker en dan doordeweeks heerlijk uit je werk harde muziek. Een dochter van 10 die zich afvraagt waarom wij van zulke buren hebben.

Samiha, 08-10-2010 11:46
We hebben vanmorgen een brief gehad van de buurman beneden en die zegt veel last van ons te hebben vooral `s avonds. In zijn brief zegt hij "ik moet iedere ochtend vroeg op en het is een rotgevoel om 1 a 2 uur te liggen luisteren naar stemmen, t.v, lopende mensen etc."vervolgens:"het lijkt mij niet te veel gevraagd om rond die tijd de nachtrust te handhaven". Ik ben zwanger en dat gaat niet zo goed met 18 weken gebroken vliezen ik moet nou eenmaal meerdere keren `s nachts om gebruik te maken van het toilet, we lopen altijd op pantoffels en de buurman weet dat. Het klopt dat onze tv aanstaat, maar het is heel zacht. Eerlijk gezegd weet ik niet wat ik moet doen, de huizen zijn super gehorig het is een huis van 1938 en heeft houten vloeren zo hebben we dat aangetroffen. Als iemand van jullie suggesties heeft of een advies zou ik er heel blij mee zijn en enorm geholpen.

Eline, 11-09-2010 21:48
Over een paar weken ga ik intrekken in mijn nieuwe woning in een flat, samen met mijn vriend. Deze flatwoning staat in een wijk dat bekend staat om allerlei delicten, maar heb het nooit van dichtbij meegemaakt. Ik heb twee buren: de één is een hele aardige man, vriendelijk en sociaal. Alleen de andere is een probleem: er wonen denk ik (?) 3 mannen die dagenlang aan de alcohol zitten en weet ik veel wat nog meer. Heb er nooit last van gehad tot vandaag. Ik kwam na 8en even langs om thuis wat op te halen, toen werd ik aangesproken door één van de buurmannen, waarvan ik eerst niet wist dat het mijn buurman was. Hij stonk vreselijk naar alcohol en vroeg eerst of ik hem nog leuk vond (?) en naar mijn leeftijd, waarop hij allerlei onzin dingen zei. Ik schrok hier enorm van, omdat hij maar bleef hangen voor de deur! gelukkig was mijn zusje erbij, maar ik was zo opgelucht toen hij uiteindelijk besloot door te lopen. Het punt is: ik ben bang voor wat er nog zou kunnen gebeuren, deze man lijkt mij absoluut niet bij zinnen. Help, wat moet/kan ik doen? En waarom plaatst de woningbouw zulke mensen op een hoopje? Dit zorgt toch niet voor veiligheidi n de buurt? Ik voel me nu al onveilig zonder dat ik er woon!

Sil, 28-08-2010 17:26
Ik weet niet waar ik het moet vragen, dus doe ik het maar hier. Wij hebben namelijk geen last van de buren, maar van de buren van de buren (snap je het nog?). De hond van hun blaft iedere dag om elk klein ding... zelfs als ik even mijn hond een commando geef slaat die hond aan. Die hond blijft lang doorblaffen en de baasjes doen er niks aan om hem te stoppen, zelfs niet als ze erbij staan. Ook hebben ze vaker feestjes die tot 1uur of zelfs later doorgaan.
Met ze praten heeft geen nut, want ze klagen bij ons al als we 's avonds in de tuin zitten en een beetje hard praten, terwijl zij dat ook altijd doen. En als onze hond een keertje aanslaat, zitten ze ook meteen te zeiken dat onze hond te veel blaft (en dat voor een hond die niet aanslaat als er mensen langslopen, de bel gaat, etc....hij slaat meestal alleen aan op de honden op de hondenuitlaatplaats die bijna achter het huis ligt.)

Daarbij laten ze de hond op de verkeerde kant van de hondenuitlaatplaats uit(stuk gras wat niet omheind is, het ligt tegen de omheining van de uitlaatplaats aan), dit ligt achter de garage, dus moeten wij uitkijken dat we hun hond niet omver rijden.

Kunnen wij hier iets tegen doen, aangezien het niet echt onze buren zijn?

Stephan, 06-08-2010 07:37
Sinds één jaar nu, wonen wij in onze huurwoning (rijtjeshuis). In het begin (ongeveer de eerste 6 a 7 maanden) hadden wij een heel goed contact met onze buurman. In december 2009 is onze zoon geboren. Toen deze ongeveer 2 maanden oud was, is het getreiter begonnen. Onze buurman bonkt op de muur die aangrenzend aan de babykamer is, slaat ongelooflijk hard met deuren, praat zo hard dat het is alsof hij met iemand aan de andere kant van het dorp communiceert (zonder telefoon o.i.d.). Wij zijn er meermalen aan de deur geweest met de vraag of hij deze dingen niet wilde doen. Hij ontkent in alle toonaarden dat hij de veroorzaker is. Tevens is, toen wij nog goed contact hadden, mij de vraag gesteld of ik aan vuurwapens kon komen. Toen ik hem vroeg waarom, gaf hij aan dat dit was omdat er steeds meer gespuis door de straat kwam zetten, en hij zichzelf wilde kunnen verdedigen (al dan niet preventief). Ik heb hier een ontkenning op gegeven en heb melding bij de woningbouw gemaakt. Deze laatste heeft vervolgens de klachten bij de regiopolitie gedeponeerd. Ettelijke klachtmeldingen later is de wijkagent bij de buurman gaan praten. Op dat moment is het inderdaad even (een maandje of zo) rustig geweest, maar nu begint hij wederom met zijn getreiter. Mijn zoon is nu 8 maanden, en heeft nog geen dag rust gekend. Gelukkig is hij zo'n vrolijk kereltje, want doorslapen doet hij niet (al zou hij dat maar wat graag willen). Ook heb ik mijn buurman herhaaldelijk gevraagd of er een probleem was waar we het over moesten hebben. Hierop kreeg ik steevast te horen: "nee hoor, er is niets aan de hand". Wij zijn al geruime tijd bezig met dossiervorming en melden dit van tijd tot tijd aan de politie, die dit vervolgens ook weer aan de woningbouw doorgeeft. Maar wij zijn zoooo MOE en weten niet meer wat verder te doen! Wie heeft raad? Reactie infoteur, 06-08-2010
Hallo Stephan,

Misschien zijn er nog meer buren die last hebben van deze vervelende buurman. Als deze mensen ook een klacht indienen bij de woningbouw kan dit wel eens helpen. De woningbouw kan een huurder uit huis zetten als de klachten ernstig genoeg zijn en je staat sterker als er meerdere mensen zijn die klagen. Helaas zijn burenruzies een lastig probleem en niet zomaar opgelost.
Zelf heb ik ook te maken gehad met een vervelende onderbuurvrouw. Deze is uiteindelijk uit huis gezet doordat ze haar gas,water en electra (en waarschijnlijk de huur) niet meer betaalde. De klachten die ik aan de woningbouw doorgaf waren de druppel waardoor de woningbouw heeft besloten haar eruit te zetten.
Ik vrees dat alleen klachten van uw kant tegen de buurman niet voldoende zijn om uw buurman eruit te zetten voor de woningbouw.

Hopelijk ziet de buurman snel in dat hij er niks mee bereikt. Misschien dat het gedrag van de buurman langere tijd negeren kan helpen. Het bijhouden van een dossier is in iedergeval altijd verstandig. Misschien kan dit dossier op papier nog aangevuld worden met foto's/ filmmateriaal/geluidsopnamen indien mogelijk.

Sterkte ermee.

Irma, 26-07-2010 16:04
Ik woon al 8 jaar in een koopwoning en de eerste 4 jaar heb ik hier met plezier gewoond. De buren had ik eerst goed contact mee, maar toen hun relatie uitging begon de overlast. De buurman ging zijn huis onderverhuren. Van die bewoners heb ik erg veel last gehad. De eerste zorgde voor veel geluidsoverlast, 6 dagen per week feest tot 04.00 's nachts. En door de huurder daarna zijn wij ook letterlijk bedreigd. Uiteindelijk hebben we deze persoon de woning uitgekregen via de gemeente. Probleem opgelost zou je zeggen. Niet dus! De buurman heeft weer een nieuwe vriendin en die heeft haar hond meegenomen. Nu ben ik zelf een hondenliefhebber maar deze hond blaft zo vaak en lang dat je er gestoord van wordt. Regelmatig blaft de hond een aantal uren met minuten tussenpozen achter elkaar. Zelfs vannacht heb ik de politie gebeld, maar die geven aan dat ze hier niks tegen kunnen doen. Ook de gemeente is al geruime tijd hiervan op de hoogte en zij schuiven het af op onze burenruzie en zeggen zolang wij de enigen zijn die klagen, ze niks doen. Ik vind het schandalig dat dit zomaar kan, omdat het enige wat ik vraag is als ik op mijn bed lig dat het stil is. Heeft iemand hier een oplossing voor? Voor mijn gevoel heb ik alles al geprobeerd(logboek bijhouden, gemeente/meldpunt overlast, wijkagent, aangifte), maar trekken de asocialen altijd aan het langste eind!! Ik ben ten einde raad! heb al ruim 3 jaar overlast van mijn buren.

Ingrid, 14-07-2010 19:09
Ik woon nu al 12 jaar in het zelfde huis nooit last gehad nu sinds een jaar woont er een jonge knul die niet normaal door het huis loopt maar stampt heb daar nooit iets van gezegd nu de laatste 3 weken heb ik vaak last van kei harde doordringende gedreun van muziek door mijn huis zelf zitten mijn kinderen of ik met een koptelefoon op laatst ben ik tot 3 keer toe naar boven gelopen om te vragen of het wat zachter kan of dat hij het bas geluid kon dempen had even geholpen s avonds zonder aanleiding een van mijn zoons zat in de tuin stak hij zijn middelvinger op razend was ik heb daar niet op gereageerd omdat ik zo boos was als dit zo door gaat bel ik zijn huisbaas op die trouwens hiervoor gewoond heeft ik weet dat je rond 15.00 niet gelijk mag klagen maar als je je huis uit gedreund wordt heb ik toch wel het recht om er wat van te zeggen ik hoop dat ik via zijn huisbaas wat kan bereiken het is alsof hij het er nu om doet ik ben n.l 12jaar voor dat ik hier kwam wonen al verhuisd vanwege geluids overlast waar politie en woningbouw van af wist ik laat mij niet nog een keer me huis uit jagen en zeker niet door iemand die middelvingers naar mijn kinderen uit gaat steken ik woon alleen met mijn 3 zoons dus voel me vaak machteloos probeer me rustig te houden en hoop dat het gesprek met zijn huis baas goed afloop ik wil gewoon me veilig voelen in mijn eigen huis 12 jaar geleden wilde ik ook niet eens meer verder terwijl ik toen zwanger was van mijn 3 kindje dit geeft zo n rot gevoel hoop gauw met een oplossing te komen door ingrid

Avdberg, 01-05-2010 15:58
Woon sinds 3 Jaar in een koopwoning, wij hebben zelf geen kinderen meer thuis dus de opvoeding is achter de rug,de twee dochters gaven eigelijk nooit overlast (moet trouwens toegeven dat ik ook weleens een plak leverworst van het behang af heb zien glijden en dat ik een paar dagen met bult op mijn hoofd heb gelopen vanwegen een afgedwaalde mondorgel, dus nog niet richtinggevoelig tezijn.) Neemt niet weg als zij het niet goed doen ik toch nu nog een pietsie commentaar geef.Ben dus een ouwe zeur.Nu dan de overlast die ik ondervind van het gevoetbal bij de buren in hun tuin,het zoontje een leuk mannetje ca.5 jaar voetbald natuurlijk er lekker op los en zo moet het ook te gaan dus met de medeweking van Pa en Ma en Opa en Oma en Tante en Oom en vriendjes, nu gaat dit niet allemaal te gelijk en is hij ook in zijn uppie bezig,niks mis mee lekker doen. Maar elk schot met de bal op 2.5 meter afstand van de schutting eindigd op de schutting wand daar is het doel, gepaard gaan met een knal U begrijpt dat ik dan in mijn tuintje blijf zitten en ga met mijn boek of courantje binnen zitten deur dicht en het geluid is dan te harden.En bijna na elke wedstrijd de bal in mijn tuin al dan niet de verbrijzelde planten goed genoeg moet wezen om de bal weer over de schutting te werpen en dat doe ik dan maar weer wand het jochie moet toch lekker kunnen trappen.Deze bezigheid heb ik ca. 2 jaar gedaan,rooien-groenen- gelen-zwarten - paarwitten-bruinwitten etc. etc.Nu houd ik de ballen een week vast niet dat dit tot niet ballen doet wand U moest eens weten hoeveel andere kleuren er nog bestaan,maar geef ze toch nog terug nou doe ik dit al maanden en maar weer terug geven.Nu houd ik ze 14 dagen bij mij, om ze toch uiteindelijk terug te doen ,waren het niet dat ik aan gesproken werdt door een oom die informeerde waneer ik de ballen weer terug zou geven.Mijn antwoord was voorlopig niet!toen hij op drijgende toon tegen mij zij wedden dat jij ze terug geeft ,heb ik de weddenschap aangegaan.Er zitten 8 schitterende ballen in de vuilnisbak deze wordt Dinsdag ge leegt.

Monica, 12-04-2010 22:44
Goedenavond mens en samenleving..

Woon nu sinds een klein jaar in een huurwoning met mijn 3 kinderen,ik doe de opvoeding gedeeltelijk alleen.
Nu heb ik aan de rechterkant een alcoholiste wonen,dit is vastgesteld door politie en meerdere instanties,ze is hiervoor meerdere malen opgenomen geweest,maar helaas zonder succes.
Zal niet ontkennen dat ik ook weleens lawaai heb,maar dit valt onder "normaal" alledaagse geluiden,ik bedoel 3 kinderen dan heb je nog weleens geluiden,een boos kind,een valpartij,maar ernstige overdreven geluiden die niet kunnen die zijn er niet.
De hond blaft ook weleens,maar niet constant,nu scheld de buurvrouw mij en de hond verrot als de honden van de buren verderop blaffen,zat laatst achterthuis en mijn hond lag bij me en de andere honden blaften en ze begon tegen mijn hond te schreeuwen en te vloeken,heb nog naar haar geroepen dat het niet onze hond was,maar ze bleef maar door schreeuwen,vervolgens werden de deuren weer keihard dichtgeklapt en staat ze vervolgens wel een half uur in het bijschuurtje te vloeken en te tieren en met dingen tegen de muur te bonken.
Dit is hetzelfde als 1 van mijn kinderen valt..woorden als kankerwijf en kuthoer worden me naar mijn hoofd geslingerd en mijn kinderen horen dat allemaal...zit in een tussenwoning en de buurvrouw aan de linkerkant heeft geen last van mij of de kinderen of de hond.
Maar het gaat nu al sinds ik hier woon,voordat ik de hond had waren het altijd de kinderen of ik zelf die volgens haar zeggen te luidruchtig deden...gevolg is dat ik leef naar haar maten,dus de kinderen maan zachtjes te spelen buiten,terwijl kinderen juist buiten hun energie moeten kunnen uitleven(niet té luidruchtig,maar zeker niet heel zachtjes)
Vervolgens gaan zij en haar vriend 's morgens om 8uur met de hond achterthuis staan te voetballen en te schreeuwen en het is een gebed zonder einde.
Zij drinkt zich klem en dan begint de ellende...de mensen voor mij hadden ook allemaal last van haar..en het beperkt ons in het leven als gezin...
Met vriendelijke groeten,
Monica

Sander, 14-02-2010 17:42
Beste mens en samenleving,

Ik ben al meerdere malen bedreigt met de dood door mijn buurman (waarvan ik nu in het proces ben om aangifte te doen).

Hij heeft mij ook op video gediscrimineerd en dat hij mijn probeerde in te trappen tijdens dat hij mij met de dood aan het bedreigen was (ook op video). Hij heeft met ander bewoners ook altijd mot.
Nu het probleem niet meer bespreekbaar is (omdat hij een maand voor het gewelds delict letterlijk heeft uitgesproken dat hij niet meer wil praten) en het is uitgeschoten naar geweld van zijn kant is onze vraag:
Hoe snel kunnen wij deze man uit laten zetten en wat zijn precies de wegen die wij moeten gaan belopen? Benaming van procedures enz enz.

Ik verblijf op het moment in het huis van mijn vriendinnetje. Reactie infoteur, 15-02-2010
Hallo Sander,

Het is erg vervelend dat je bedreigd wordt door de buurman. Verstandig dat je even niet meer thuis woont maar ergens anders verblijft. Maar dit is natuurlijk geen normale situatie en er moet iets aan gebeuren.

De eerste stap is contact opnemen met de politie en aangifte doen van bedreiging. Bedreiging is strafbaar en de politie kan hierbij helpen. Ook kan de politie doorverwijzen en helpen bij andere (gerechtelijke) procedures mocht dit nodig zijn. Zorg dat er bewijzen zijn zoals inderdaad een video en mensen die willen getuigen.

Een tweede stap is contact opnemen met de woningbouwvereniging of vereniging van huiseigenaren.
De woningbouwvereniging kan het huurcontract ontbinden van de buurman. Iedere huurder heeft recht op ongestoord leefgenot en dit wordt in dit geval ernstig verstoord.

Houdt er echter rekening mee dat dit een proces is dat wel even gaat duren. Zorg vooral voor de eigen veiligheid en probeer contact met de buurman zoveel mogelijk te vermijden.

Veel succes en sterkte

Infoteur: M_vermaat
Rubriek: Mens en Samenleving / Sociaal
Reacties: 36
Schrijf mee!