InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Liegen over geboorteplaats kind bij bevalling in andere stad

Liegen over geboorteplaats kind bij bevalling in andere stad

Liegen over geboorteplaats kind bij bevalling in andere stad Ouders hebben vaak een voorkeur voor een bepaalde geboorteplaats voor hun kinderen. Het is door een tekort aan verloskamers in ziekenhuizen echter niet altijd mogelijk om te bevallen in de gemeente van je voorkeur. Vooral in Amsterdam is het tekort een groot probleem. Het OLVG moet bijvoorbeeld jaarlijks een kwart van de vrouwen weigeren en doorsturen naar een ander ziekenhuis, vaak in een andere gemeente. Wat doe je in zo'n geval bij de geboorteaangifte? Liegen over de geboorteplaats is strafbaar. In Amsterdam ziet men wel een oplossing in het creëren van kleine stukjes Amsterdams grondgebied in omringende gemeenten.

Kiezen voor een geboorteplaats

Veel mensen voelen een speciale verbondenheid met de stad waar ze wonen, zeker als ze er geboren en getogen zijn. Voor veel aanstaande ouders is de keuze van de geboorteplaats van hun kindje dan ook een serieuze zaak. Als je zelf Amsterdammer bent dan wil je graag dat je kind ook Amsterdam als geboorteplaats in zijn of haar paspoort krijgt. Dit is echter soms minder eenvoudig dan het lijkt. Is er toevallig op het moment van de bevalling geen verloskamer beschikbaar dan zul je naar een ander ziekenhuis moeten. Vooral in Amsterdam speelt dit probleem al jaren. Als je pech hebt is er geen enkele verloskamer beschikbaar in een Amsterdams ziekenhuis en zul je moeten uitwijken naar bijvoorbeeld Amstelveen, Hoofddorp of Zaandam. Om deze reden werden in 2016 nog 1.262 vrouwen geweigerd in Amsterdam en doorverwezen naar andere gemeenten. In het OLVG wordt jaarlijks een kwart geweigerd. Weigeren is alleen verboden wanneer het gaat om een acuut noodgeval. Gevolg hiervan is dat je kindje later een andere geboorteplaats in zijn paspoort vermeld krijgt. Voor veel ouders is dit teleurstellend, zeker wanneer het bijvoorbeeld de enige uit het gezin is die officieel in een andere gemeente geboren is.

Plaats van bevallen

Of je nu kiest voor thuis of in het ziekenhuis bevallen, een bevalling begint altijd thuis. Zo zeggen verloskundigen dit althans. Je overlegt met de verloskundige over het moment dat je naar het ziekenhuis gaat. Dit is normaal gesproken op het moment dat de weeën goed op gang zijn en er sprake is van enige ontsluiting. In de meeste gevallen zal op het moment dat de bevalling zich aankondigt de verloskundige naar het ziekenhuis van voorkeur bellen. Krijgt zij te horen dat er op dat moment geen verloskamer vrij is dan zal zij een ander ziekenhuis proberen. Het kan dan voorkomen dat je niet terecht kunt in het ziekenhuis van voorkeur. Het is niet mogelijk om een plek 'te reserveren' in een bepaald ziekenhuis. Er zijn wel ziekenhuizen die vragen of je je van tevoren inschrijft voor een poliklinische bevalling maar dit is puur een administratieve aangelegenheid en biedt geen garanties dat je ook daadwerkelijk in het betreffende ziekenhuis terecht kunt als het moment daar is. Het kan dan dus zelfs gebeuren dat je bevalling plaatsvindt in een andere gemeente.

Liegen over geboorteplaats bij geboorteaangifte

Als je dan eenmaal in een ziekenhuis bevallen bent dan ligt daarmee de geboorteplaats van je kindje vast. Als ouder heb je vervolgens de plicht binnen drie dagen een geboorteaangifte te doen bij de gemeente (tenzij de openingstijden van het gemeentehuis dit verhinderen). De enige documenten die vereist zijn bij de geboorteaangifte zijn een identiteitsbewijs van jezelf en je partner. Een doktersverklaring waarin de geboorteplaats vermeld wordt is niet verplicht. De gemeente kan er alleen naar vragen wanneer de gemeente twijfels heeft over de aangifte, maar dit zal niet snel voorkomen. Dit laat dus de ruimte open om te liegen over geboorteplaats. Er zijn ook mensen die hiervoor kiezen. Wees je er echter wel van bewuste dat je hiermee valsheid in geschrifte pleegt, of om precies te zijn het vervalsen van een authentieke akte, wat is verboden volgens artikel 227 van het Wetboek van Strafrecht.

Gemeente Westland

In september 2015 verscheen een artikel in het Algemeen Dagblad waarin uit de doeken werd gedaan dat er waarschijnlijk veel wordt gesjoemeld met geboorteaangiften in de gemeente Westland. In de gemeente Westland is geen ziekenhuis waardoor veel ouders die voor een poliklinische bevalling kiezen terecht moeten in Den Haag of Delft. Je kunt dus alleen geboren zijn in Westland als je ouders hebben gekozen voor een thuisbevalling. De gemeente geeft echter aan hier niet op te controleren.

Een stukje Amsterdam in Amstelveen?

Het probleem met een tekort aan verloskamers in Amsterdamse ziekenhuizen werd in januari 2017 besproken in de gemeenteraad van Amsterdam. Aanstaande Amsterdamse moeders moeten met regelmaat uitwijken naar bijvoorbeeld Hoofddorp, Zaandam of Amstelveen om te bevallen. Ziekenhuis Amstelland in Amstelveen heeft hiervoor een inventieve oplossing bedacht. Het wil een deel van de verloskamer Amsterdams grondgebied maken waardoor ouders naar eer en geweten Amsterdam als geboorteplaats op kunnen geven ondanks dat hun kroost geboren is in een niet-Amsterdams ziekenhuis. Wethouder Van der Burg heeft aangegeven hier wel iets voor te voelen en neemt het voorstel in beraad.

Lees verder

© 2017 Dessal, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kind aangeven na geboorteKind aangeven na geboorteNa de geboorte van een kind, moet hij of zij aangegeven worden bij de ambtenaar van de gemeentelijke burgerlijke stand.…
Waarom kinderen liegenWaarom kinderen liegenKinderen liegen wel eens. Niet alle kinderen doen dit opzettelijk. Liegen bij kinderen kun je eenvoudig verhelpen, door…
Vaderschapserkenning (België)Vaderschapserkenning (België)Als je een kind krijgt, is de moeder automatisch bekend. Het vaderschap wordt echter niet in alle gevallen automatisch e…
Wat is de reden waarom mensen liegen?Wat is de reden waarom mensen liegen?Mensen liegen om een reden, maar wat voor redenen? Dit kunnen er verschillende zijn. Iedereen liegt wel eens een keer om…
Hoe verloopt de geboorte voor papa?De grote dag is aangebroken, al weken lang kijken jullie beiden er naar uit. Voor de toekomstige moeder zijn de laatste…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kelin / Pixabay
  • http://www.verloskundige-amstelveen.nl/nl/bevalling/plaats-van-bevallen/
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/01/25/bevallen-in-zaandam-dat-gaat-niet-gebeuren-6396220-a1542905
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-en-naamskeuze-kind/vraag-en-antwoord/aangifte-geboorte
  • http://www.ad.nl/binnenland/regels-geboorteaangifte-makkelijk-te-omzeilen~a7938b7f/
  • http://www.parool.nl/amsterdam/ziekenhuizen-weigeren-honderden-zwangeren-door-personeelstekort~a4451252/

Reageer op het artikel "Liegen over geboorteplaats kind bij bevalling in andere stad"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 29-01-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Special: Zwangerschap
Schrijf mee!