InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Regelingen > Het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart

Het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart

Het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart In Nederland is het verplicht om vanaf uw veertiende levensjaar te beschikken over een identiteitskaart, ook wel ID-kaart genoemd. Vanaf deze leeftijd geldt een identificatieplicht. De politie, ambtenaren, toezichthouders, werkgevers en conducteurs kunnen om uw identiteitskaart vragen. Een identiteitskaart kunt u aanvragen bij de gemeente waar u woonachtig bent. Het aanvragen van een identiteitskaart brengt kosten met zich mee die niet door de overheid worden vergoed.

Verschil paspoort en identiteitskaart in 2017

Een identiteitskaart wordt vaak verward met een paspoort. De verschillen tussen een Nederlands paspoort en een Nederlands identiteitskaart zijn:
  • Met een paspoort kunt u wereldwijd reizen. Een identiteitskaart is alleen geldig binnen de lidstaten van de Europese Unie. Met een identiteitskaart kunt u ook naar de volgende landen: Andorra, Liechtenstein, Monaco, Noorwegen, San Marino, Turkije, IJsland en Zwitserland.
  • Wanneer u een identiteitskaart wilt aanvragen en u bent jonger dan 12 jaar, hebt u toestemming nodig van ouders of gezagvoerders. Bij een paspoort ligt deze leeftijd op 18 jaar.
  • Het aanvragen van een identiteitskaart is goedkoper dan het aanvragen van een paspoort.
  • Een identiteitskaart heeft de grootte van een bankpasje. Het paspoort is een klein boekje.

Wat moet ik regelen als ik een identiteitskaart aan ga vragen?

Wanneer u een identiteitskaart wilt aanvragen, moet u een afspraak maken bij de gemeente waarin u woonachtig bent. Een afspraak kan meestal gemaakt worden door het gemeentehuis te bellen. Bij veel gemeenten is het mogelijk om online een afspraak te maken. Wanneer u online een afspraak wilt maken, kunt u zien welke tijdstippen vrij zijn. U kunt op deze manier een tijdstip kiezen die u het beste uitkomt.

Nadat u een afspraak heeft gemaakt, moet u beschikken over een pasfoto. De pasfoto moet een kleurenpasfoto zijn en voldoen aan de pasfoto-eisen. Belangrijk is dat de pasfoto scherp en recent is en geen optische vervorming heeft. Een pasfoto kunt u laten maken bij een fotograaf in uw buurt. Meestal kan dit zonder een afspraak te maken. De kosten van een pasfoto zijn in 2017 ongeveer vanaf vijf euro.

Identiteitskaart verlengen

Wanneer u de identiteitskaart gaat verlengen, moet u ook over een recente pasfoto beschikken. Hiernaast moet u zorgen dat u uw huidige identiteitskaart bij u heeft. Deze moet u bij het aanvragen en ophalen van de nieuwe identiteitskaart meenemen. Bij het ophalen van de nieuwe identiteitskaart levert u de oude identiteitskaart in.

Nederlanders die in het buitenland wonen

Wanneer u Nederlander bent en in het buitenland woont, kunt u een identiteitskaart aanvragen of verlengen bij de Nederlandse ambassade of consulaat. U moet hiervoor een afspraak maken. Het is wellicht mogelijk om een afspraak te maken voor een aanvraag bij een Nederlandse (grens)gemeente. Hiervoor kunt u het beste contact opnemen met de betreffende gemeente.

Wat zijn de kosten voor het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart?

De kosten voor het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart is per gemeente verschillend. Een identiteitskaart kunt u verkrijgen met een geldigheid van vijf jaar wanneer u jonger dan 18 bent. Wanneer u ouder bent dan 18 jaar, is uw identiteitskaart tien jaar geldig. Voor een identiteitskaart gelden maximumtarieven. Uw identiteitskaart mag dus niet meer kosten dan het maximum tarief.

Inwoners Nederland

Het maximum tarief in 2017 voor een identiteitskaart met een geldigheid van 5 jaar is 28,63 euro. Dit geldt voor jongeren onder de 18 jaar. Voor een geldigheid van tien jaar is het maximum tarief 50,66 euro. Dit bedrag geldt wanneer u ouder bent dan 18 jaar.

Nederlanders die in het buitenland wonen en een aanvraag doen bij de ambassade of consulaat

De kosten van een identiteitskaart voor Nederlanders die in het buitenland wonen met een geldigheid van vijf jaar bedraagt in 2017 94,15 euro. Dit bedrag geldt wanneer u jonger bent dan 18 jaar. De kosten voor een identiteitskaart dat tien jaar geldig is, bedraagt 116,17 euro. Dit bedrag geldt wanneer u ouder bent dan 18 jaar.

Identiteitskaart ophalen

Nadat u uw identiteitsbewijs heeft aangevraagd, kunt u deze meestal na 1 week ophalen. U hebt dan maximaal 3 maanden de tijd om uw identiteitskaart op te halen. Wanneer u deze niet binnen 3 maanden ophaalt, wordt uw identiteitsbewijs vernietigd.
Een identiteitskaart ophalen kan alleen wanneer u een afspraak maakt bij uw gemeente. U moet de identiteitskaart persoonlijk ophalen anders krijgt u deze niet mee. Wanneer u niet zelf in de gelegenheid bent om een identiteitskaart op te halen bijvoorbeeld door een lichamelijke of geestelijke beperking, kan een gemeentemedewerker naar u toe komen.
© 2017 Thijs1993, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat kost een paspoort?Wat kost een paspoort?Een paspoort aanvragen of verlengen voor alle gezinsleden kan flink in de papieren lopen. De tarieven kunnen van gemeent…
Eigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplichtEigen identiteitskaart voor kinderen in 2012 verplichtKinderen moeten in 2012 een eigen identiteitskaart hebben en kunnen niet meer worden bijgeschreven in het paspoort van h…
Voor paspoort vanaf september 2009 vingerafdrukken nodigMensen die een nieuw paspoort of een nieuw identiteitsbewijs moeten aanvragen, moeten vanaf 21 september 2009 ook een vi…
Paspoort op tijd aanvragenReizigers naar het buitenland hebben in veel gevallen meerdere reisdocumenten nodig. Allereerst een pas of in sommige la…
Paspoort kind 2017 aanvragenPaspoort kind 2017 aanvragenEen nieuw paspoort aanvragen in 2017? Vanaf 26 juni 2012 is de bijschrijving van een kind in uw paspoort als ouders niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • http://mens-en-samenleving.infonu.nl/regelingen/138863-identificatieplicht-nederland.html
  • https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identiteitskaart/vraag-en-antwoord/wat-zijn-de-kosten-van-paspoorten-en-identiteitskaarten
  • http://identiteitskaart.net/geldig-in-landen/

Reageer op het artikel "Het aanvragen of verlengen van een identiteitskaart"

Infoteur: Thijs1993
Gepubliceerd: 07-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Regelingen
Schrijf mee!