InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Kraamtradities in verschillende landen

Kraamtradities in verschillende landen

Kraamtradities in verschillende landen In Nederland kennen we een aantal gewoontes die worden toegepast bij de geboorte van een kindje. Zo eet men beschuit met muisjes, sturen we geboortekaartjes rond en zo nu en dan staat er ineens een opgeblazen ooievaar in de tuin. Wat is de betekenis van die gebruiken en hoe doet men dat in andere landen? In Japan, Ghana en in Joodse kringen gaat het er anders toe dan in Nederland. Overal geldt echter dat de geboorte van een kind een moment van veel vreugde en blijdschap is.
Bron: OpenClipartVectors / PixabayBron: OpenClipartVectors / Pixabay

Ooievaar

Vroeger waren er wat meer taboes in Nederland dan tegenwoordig. Men sprak bijvoorbeeld niet openlijk over de manier waarop kinderen ter wereld kwamen. Behalve dat kinderen uit de rode kool zouden komen, ging het verhaal dat er een ooievaar aan te pas kwam. De ooievaar stond bekend als brenger van geluk en vertoont overeenkomsten met de mens. Ooievaarsparen blijven bijvoorbeeld levenslang bij elkaar. Zij zijn bovendien intens verdrietig als een van hun kleine ooievaarsbaby's komt te overlijden. Een andere theorie is erop gebaseerd dat 'ooi' de betekenis heeft van 'schat' en 'vaar' verwant is aan het woord 'baren'. Verder is de ooievaar populair geworden doordat op het geboortekaartje van prinses (later koningin) Juliana een ooievaar stond.

Beschuit met muisjes

Al in de middeleeuwen werd er bij de geboorte van een baby door de beter gesitueerden beschuit met muisjes gegeten. In die tijd was een bevalling nog een heikele onderneming die niet zelden verkeerd afliep. Bij een geslaagde geboorte was het dan ook groot feest. Beschuit was een luxe en werd alleen in de betere kringen gegeten. Bij de armere bevolking at men brood met suiker. In plaats van suiker werden, door wie het kon betalen, muisjes gebruikt. Die zijn gemaakt van anijs. Dat zou goed zijn voor de moedermelk. Het anijs had de vorm van een bolletje met een staartje waardoor de naam muisjes in zwang kwam. Muizen zijn bovendien symbool voor vruchtbaarheid vanwege hun razendsnelle voortplanting.

Kandeel

Het komt niet meer zo vaak voor, maar ooit was het een traditie om kandeel te schenken bij de geboorte van een baby. Dat gebruik is ontstaan in de 17e eeuw. Het is een drankje met alcohol dat tegenwoordig gewoon te koop is maar in vroeger tijden zelf werd gemaakt. De vader van de pasgeborene moest de kandeel met een pijpje kaneel roeren voor de kraamvisite. Hij moest daarbij een zijden muts met linten van de kraamvrouw dragen.

Joodse traditie

Binnen de Joodse gemeenschap is het traditie dat een jongetje op de achtste dag na zijn geboorte wordt besneden. Bij voorkeur gebeurt dat in de ochtend. Door zijn besnijdenis zal het jongetje een innige verbondenheid met God ervaren. Volgens de traditie heeft God Abraham gevraagd om zichzelf en zijn mannelijke nakomelingen te laten besnijden. Een onbesneden man geldt volgens het Joodse geloof dan ook niet als een Joodse man. De vrouw vervult binnen de Joodse gemeenschap een belangrijke rol. Zij zorgt voor het nageslacht. Het zijn de vrouwen die het leven en de waarborgen voor het voortbestaan van het Joodse volk verzorgen. Men wordt binnen de officiële Joodse leer dan ook pas als Jood beschouwd als men een Joodse moeder heeft. De geboorte van een meisje wordt dan ook als een grote zegen beschouwd. De naamgeving van een meisje is een belangrijk moment. Er wordt een sabbatdienst gehouden. Tijdens de dienst wordt gelezen uit de Thora. De vader wordt opgeroepen bij de Thora. Tijdens het zegeningsgebed dat wordt uitgesproken wordt de naam van het meisje luid geroepen. Na de dienst is er een feestelijke maaltijd voor familie en vrienden.

Ghana

In Ghana krijgen kinderen de naam van de dag waarop ze zijn geboren. Dat is niet altijd de eerste naam, want dan zou er maar een beperkt aantal namen voorkomen. Het komt ook voor dat het kind een naam krijgt die iets zegt over zijn plaats in het gezin of over de geschiedenis van de familie. De naamgeving gebeurt niet direct na de geboorte maar op de zevende of achtste dag daarna. Zolang het kind nog geen naam heeft, wordt het gezien als een bezoeker. Het is niet de gewoonte te rouwen om het overlijden van een kind dat nog geen naam heeft gekregen. Als het kind eenmal een naam heeft vindt er een groot feest plaats op een zondag. De ouders dragen feestelijke witte kleding. Er wordt muziek gemaakt en lekker gegeten. De baby wordt aan de buitenwereld getoond. Als offer aan de voorouders wordt er sterke drank op de grond geplengd. Dit feest wordt aangeduid met de naam 'outdooring'.

Japan

De geboorte van een kind vindt in Japan meestal plaats in het ziekenhuis in de woonplaats van de ouders van de moeder. De vader van de aanstaande baby is niet bij de bevalling aanwezig. Als de geboorte van het kindje een feit is wordt de navelstreng schoongemaakt en bewaard in een speciaal doosje (kotobuki bako). De reden hiervoor is dat dit de band tussen moeder en kind zou versterken. Gedurende de eerste zeven dagen van zijn leven verblijft de pasgeboren baby in een warmtekamer. De enige die naar binnen mag is zijn moeder. Zij mag de baby in de warmtekamer voeden. Na zeven dagen gaan moeder en kind naar huis. Het is ook gebruikelijk om het nieuwe kind na 7 dagen een naam te geven. De moeder blijft daarna nog een maand in bed. Na de eerste honderd dagen van het leven van de baby krijgt hij of zij voor het eerst iets anders dan moedermelk. Dat is ook het moment voor een groots feest. De hele familie komt samen en eet rode vis.
© 2015 - 2017 Catrien, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De ooievaar, het symbool van de geboorteHet is tegenwoordig heel gewoon om bij de geboorte van een baby een ooievaar, al dan niet met baby in de bek, in de tuin…
Beschuit met muisjes saai? Er zijn meer geboorte traktaties!Beschuit met muisjes saai? Er zijn meer geboorte traktaties! Jouw kraambezoek vindt het vast leuk om eens iets anders te…
De zwarte ooievaar broedt niet langer in NederlandDe zwarte ooievaar broedt niet langer in NederlandDe zwarte ooievaar is een bijzondere vogel, nog specialer dan zijn witte zusje. Het dier broedde ooit in Nederland, maar…
Zinvol leven: geboorteZinvol leven: geboorteHet wonder van de geboorte is dat het onze enige mogelijkheid is om iets te scheppen. Het is een fysieke schepping van '…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jelly / Pixabay
  • Website: http://www.mamaenzo.nl/zwanger/doen-of-laten/kraamtradities-wereldwijd
  • Website: http://www.whysonline.nl/kraamtradities-in-verschillende-culturen/
  • Website: http://en.wikipedia.org/wiki/Birth_in_Japan
  • Website: http://www.lecavzw.be/tradities/rituelen/joodse-geboorterituelen
  • Website: http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/geschiedenis/waarom-dachten-denken-mensen-dat-kinderen-met-de-ooievaar-worden-gebrach
  • Website: http://www.babyenkind.nl/baby-weetjes-feiten-en-nog-meer/beschuit-met-muisjeswaarom-en-hoezo/
  • Website: http://www.allesovergeboortekaartjes.nl/historie-van-geboortekaartjes/
  • Afbeelding bron 1: OpenClipartVectors / Pixabay

Reageer op het artikel "Kraamtradities in verschillende landen"

Infoteur: Catrien
Laatste update: 14-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!