Zijnskracht - Cruciaal in een evenwichtige opvoeding
Volgens Paul de Blot (1924) is verstandelijke kennis voor 10 % van belang voor een kind. Relatiekracht vormt 30% en de overige 60% heeft betrekking op zijnskracht. De Blot is als honorair hoogleraar spiritualiteit verbonden aan de Business Universiteit Nyenrode. Door steeds veranderende lesmethoden op basisscholen, die vooral gehuisd zijn op wetenschappelijk onderzoek, gaat men volgens Paul het doel voorbij: een gunstige ontwikkeling van een kind.
Wat is zijnskracht?
Simpel samengevat is zijnskracht een verzamelnaam voor allerlei persoonlijke eigenschappen die het kind in zijn leven ontwikkelt. Een belangrijke insteek hierbij is dat de eigenschappen die het kind in zijn of haar jeugd ontwikkelt, later in zijn volwassen bestaan tot uiting komen. Zo leert het kind door spel en samenspel vrienden te maken (en te behouden), dat zich later in het leven uit als het kunnen aangaan van contacten met anderen. De zijnskracht, ofwel spirituele kracht, ontwikkelt het kind in zijn eerste levensjaar, bij voorkeur bij zijn ouders, of in elk geval in een veilige omgeving.
Voorbeelden van eigenschappen die onder zijnskracht vallen zijn karakter, enthousiasme, geaardheid, temperament, talent, identiteit en innerlijke motivatie.
Voorbeelden van andere persoonlijke eigenschappen die niet onder zijnskracht vallen zijn intelligentie, cognitie, geheugenfuncties, lichamelijke functies en waarneming. Deze eigenschappen zijn vanzelfsprekend wel nauw verbonden aan zijnskracht, maar hebben door hun doel en functie een heel andere structuur wanneer je kijkt naar de ontwikkeling van deze eigenschappen.
Wat is het belang voor een kind?
Een kind groeit het beste op wanneer hij of zij spelenderwijs taken en vaardigheden aanleert. Nog belangrijker dan dat is dat een kind moet leren samenwerken met zijn omgeving. Deze omgeving bestaat in een ideale situatie uit vriendjes en vriendinnetjes, maar ook andere gezinsleden zijn onderdeel van deze omgeving. Een kind kan bijvoorbeeld veel moeite hebben met het maken van moeilijke sommen. Wanneer een docent de sommen verwerkt in een makkelijk aan te leren lied, zal het kind minder moeite hebben met het maken van sommen. De cognitie volgt uiteindelijk op het spelplezier.
Hoe ontwikkelt mijn kind zijnskracht?
Volgens Paul de Blot is de beste manier voor het kind zich te ontwikkelen om te spelen en zich te verwonderen over de dingen die het kind ontdekt. Daarmee ontwikkelt het kind een sterke innerlijke en spirituele kracht. Deze vaardigheden zullen het kind in zijn volwassen leven maken tot wie hij of zij is. Uiteraard kun je voor een evenwichtige groei niet voorbij gaan aan stimulatie van intelligentie en geheugenfuncties, maar heeft het een hoger en beter resultaat dat in de training hiervan gebruik wordt gemaakt van spelvormen en de motivatie van het kind zelf.
Het voornaamste advies luidt dan ook:
Heb plezier!
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van zijnskracht bij mijn kind
De Cito-toets, die jaarlijks op basisscholen wordt afgenomen, bestaat uit voornamelijk theoretische vragen, en richt zich daarmee hoofdzakelijk op de verstandelijke kennis. Daarmee negeert een Cito-toets de overige 90% die een kind aan persoonlijkheid heeft. Daarnaast is er in de huidige economie meer nadruk gelegd op financieel rendement en komt het meer dan eens voor dat beide ouders een full-time baan hebben, en het kind dus structureel aandacht van zijn of haar ouders mist. Die aandacht kan weliswaar opgevangen worden door een kinderdagverblijf, naschoolse opvang of andere familieleden, maar de ouderlijke aandacht blijft een gemis. 'Er zijn' voor een kind is zogezegd vele malen belangrijker dan bezit, in de vorm van duur speelgoed of een groot huis.