Je buitenlandse huwelijk inschrijven in Nederland
In dit tijdperk waarin de wereld ontzettend klein is, houden ook huwelijken zich niet meer binnen de landsgrenzen. Vakantieliefdes, liefdes in het buitenland via het internet ontmoet, buitenlandse studenten, via je stage, er zijn op dit moment ontzettend veel wegen die naar een liefde in het buitenland leiden. Televisie programma’s als ‘grenzeloos verliefd’ en ‘Liefs uit...’ laten zien dat steeds meer Nederlanders naar het buitenland vertrekken voor hun grote liefde en daar ook gaan trouwen. Helaas is dit huwelijk niet geldig in Nederland, je zult dus, terug in Nederland, nog door een procedure moeten gaan om ook in Nederland je huwelijk te laten gelden.Waarom zou je het huwelijk in Nederland inschrijven?
Dit is een goede afweging om te maken. De redenen voor jullie om te trouwen in het buitenland gelden niet altijd ook in Nederland. Aan de andere kant is het voor sommige vervolgprocedures verplicht om je huwelijk in de Nederlandse registers in te schrijven. Ook al heb je besloten in het buitenland te trouwen, dat hoeft echt niet automatisch te betekenen dat je op hetzelfde moment voor de Nederlandse wet getrouwd wilt zijn. Wat je keuze ook is, onthoud wel dat je in Nederland verplicht bent je huwelijk in het buitenland te melden.Wat heb je nodig en wat moet je doen?
Om je huwelijk in te schrijven moet je bij je gemeente zijn. Zodra je een afspraak maakt om je buitenlandse huwelijk in te schrijven zullen zij je informeren over de benodigde documenten. Je zult echter documenten nodig hebben uit het land waar je getrouwd bent en dat is moeilijker te regelen als je alweer terug bent in Nederland. Zorg in ieder geval dat je de volgende documenten mee neemt:- Kopie van het paspoort van je buitenlandse partner, gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade of met apostille.
- Geboorteakte van je buitenlandse partner
- Gegevens van je schoonouders in het buitenland (volledige naam, geboortedatum, geboorteplaats)
- Je huwelijksakte, gelegaliseerd door de Nederlandse ambassade of met apostille. Zorg dat de akte is opgesteld in een taal die door de Nederlandse overheid geaccepteerd kan worden (In ieder geval Nederlands, Engels, Frans of Duits).
Tijdens de afspraak bij de gemeente worden kopieën van deze documenten gemaakt en vul je een formulier in. Daarna wordt alles aangenomen en zal de medewerker van de gemeente je laten weten hoe lang de procedure gaat duren. Dit is enkele weken en over het algemeen maximaal 6 weken.