Wonen in China: Het dagelijkse leven

Wonen in China: Het dagelijkse leven Afhankelijk van het Aziatisch land waar je woont, loop je tegen problemen aan. Binnen Zuidoost-Azië zijn Japan, Taiwan en Hong Kong het meest verwesterd. Thailand zit in het midden, want een echt westerse levensstijl is alleen in Bangkok mogelijk. China was tot 25 jaar geleden volledig afgesloten en de mensen beginnen meer en meer te verwesteren. Maar in de dagelijkse praktijk zijn er nog tientallen problemen.

Kleding en schoenen

Iedereen weet dat Aziaten kleiner zijn dan westerlingen, maar een logische consequentie komt niet direct in je op: kleding en schoenen zijn ook kleiner. Het is dus onverwacht als je een winkel binnenloopt en ze niets verkopen in jouw maat. En dan hoef je echt geen overgewicht te hebben!

Kleding

De Aziatische kledingmaten volgen het bekende patroon van XS tot XXL, maar corresponderen niet direct met de westerse tegenhangers:

Aziatische maatWesterse maat
XSkindermaat 152
Skindermaat 158
Mkindermaat 164 of XS
Lkindermaat 170 of S
XLkindermaat 176 of M
XXLL

Je hebt kleding nodig waarvan het label een maat aangeeft die twee maten groter is dan wat je thuis gewend bent. Bovendien ben je als westerling vaak breder gebouwd, dus kan de “juiste” maat nog steeds niet passen. Veel winkels verkopen niets boven L, dus zelfs een normaal gebouwde westerling kan geen kleding krijgen. Je moet dus naar winkels voor grote maten. Deze kleding is echter gemaakt voor dikke Aziaten en past dus niet echt lekker.

Het probleem is hetzelfde voor bh’s. De grootste maat is een cup B (in Azië cup C). Als je een grotere maat hebt, wordt het dus heel moeilijk. Tenzij je graag zwangerschapsbeha's draagt, zul je dus voldoende voorraad uit het westen moeten halen.

Schoenen

Westerlingen op kleine voet bevinden zich in China in een waar paradijs. Mensen met grotere voeten lopen tegen problemen aan. Voor vrouwen is de grootste maat 39 en voor mannen 43 of 44. Als vrouw kun je dus nog uitwijken naar de herenafdeling, maar als man zul je lang moeten zoeken voordat je iets passends vindt. Sokken zijn uiteraard op dezelfde manier problematisch.

Supermarkt

Als voorbereiding op een Chinese supermarkt kun je eens een toko binnenlopen. Je kijkt om je heen en herkent veel producten niet. De merken zijn onbekend, dus je weet niet of het goed zal zijn. De geur is anders, de verpakkingen dragen exotische talen en de schappen staan compleet volgestouwd.

Dat gevoel heb ik telkens weer als ik een Chinese supermarkt binnenstap. Er hangt een ander luchtje. De producten zijn onherkenbaar en je kunt vaak de ingrediënten niet lezen. Via voorzichtig uitproberen, leer je langzaam welke merken goed zijn en welk niet. Voor mensen met allergieën is uitproberen niet makkelijk; je zult aan een vertaler moeten vragen of je allergeen in het product zit.

Vervoer

Zonder auto ben je aangewezen op het openbaar vervoer. Ondanks dat China een derdewereldland is, is het openbaar vervoer redelijk goed geregeld. De grotere steden hebben een vliegveld met meerdere nationale bestemmingen. Sommige zeer beroemde attracties, zoals Wuyi Mountain, hebben zelfs een eigen vliegveld. Voor goedkope binnenlandse vluchten is de Chinese site 9588.flights.com erg geschikt.

Het treinnet is redelijk uitgebreid. Met name in het oosten van het land is de trein het ideale vervoermiddel voor de langere afstand. De bus is vaak sneller, maar in de trein kun je kiezen voor een sleeper, waar je ook als westerling voldoende ruimte hebt om te slapen. De treinen zijn niet luidruchtig, je medepassagiers soms wel. Als je een sleeper boekt, kun je kiezen uit een boven- of onderbed. Het onderbed dient voor het slapen gaan als zitplek, ook voor mensen die in het bovenbed slapen. Goedkoop is de trein niet en op zeer lange afstanden is het vliegtuig een betere keuze.

De Maglev oftewel Magnetic Levitation trein kan je van en naar Shanghai Pudong airport vervoeren. Helaas gaat de route nog niet tot het stadscentrum en moet je overstappen op de metro, maar de Maglev draait meer om de beleving dan om het gemak. De trein rijdt overdag op een topsnelheid van 430 km/h, in de vroege ochtend en late avond is het 300km/h. Met een vliegticket van die dag, krijg je 20% korting op de ticketprijs.

De bus is vervoermiddel nummer 1, zowel voor lange afstanden, in de stad als op het platteland. Voor middellange afstanden is de bus het snelst en goedkoopst. Er zijn slaapbussen, maar die zijn niet geschikt voor mensen boven 1m70. De bedden zijn bovendien extreem smal en dat maakt de reis oncomfortabel tenzij je jezelf onder zeil brengt met een slaappil. Grote nadeel van de bussen binnen de stad is dat je bijna nergens informatie in pinyin of Engels kunt krijgen. Er zijn wel busnummers, maar je kunt de bestemming niet lezen. De toeristische kaarten laten vaak routes weg en de routes die ze aangeven zijn bijzonder onduidelijk. Elementair Chinees is absoluut noodzakelijk in minder toeristische steden.

Metro’s vind je alleen in de grootste steden, zoals Shanghai en Guangzhou. Het netwerk is vaak nog groeiende. Gelukkig zijn de ticketmachines ook in te stellen op Engels. In Xiamen is er een busnetwerk op verhoogde wegen.

Hygiëne

De belangrijkste punten op hygiënisch gebied zijn de volgende:
  • De meeste toiletten hebben slechte leidingen. Gevolg: stank.
  • De meeste toiletten zijn hurktoiletten.
  • Er is zelden wc-papier, dus neem zakdoekjes mee.
  • Er is zelden zeep, dus heb desinfecterende babydoekjes of andere middelen bij je.
  • Om onduidelijke redenen scheren vrouwen hun okselhaar niet.
  • Veel Chinezen hebben slechte tanden, omdat ze niet voldoende poetsen, niet flossen en niet naar de tandarts gaan. Met de slechte reputatie van Chinese tandartsen kan ik ze daar niet helemaal ongelijk in geven.
  • Mocht je onverhoopt naar een ziekenhuis moeten, let dan zelf op de meest elementaire hygiëneregels zoals nieuwe naalden en steriele verbanden.
  • Veel kinderen lopen rond met een open naad bij de billen zodat ze overal hun behoefte kunnen doen als de natuur daarom vraagt.
  • Veel mannen en een enkele vrouw spuugt op straat na een flinke rochel.

Lees verder

© 2008 - 2024 Jantrao, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
China: de bevolkingsgroepen van ChinaDe bevolkingsgroepen van China zijn divers en uiteenlopend. Hoeveel mensen er precies in China wonen is nog steeds ondui…
Basis Chinees (wegwijs in China)Inderdaad, als u al westerse toerist naar China trekt, is de kennis van Engels alleen zeker niet voldoende! Taxichauffeu…
Chinees leren goed voor je loopbaanChinees leren goed voor je loopbaanDoor chinees te leren verzeker je jezelf van een plus voor de carrièreladder. Met name in economische opzicht hebben Eur…
Pearl Buck, NobelprijswinnaresPearl Buck, NobelprijswinnaresPearl Buck won in 1938 de Nobelprijs voor Literatuur. Buck bracht een groot deel van haar leven in China door en dat beï…

Canada: excuses aan indiaanse oud kostschoolleerlingenDenk je aan Amerika, dan denk je ook aan zijn oorspronkelijke bewoners de Indianen. Jarenlang werden ze onderdrukt en ve…
Studenten in Chinamijn kijk opStudenten in ChinaZeg "Chinese studenten" en onze gedachten gaan al gauw naar de protesten op Tiananmen Square in 1989. Sommige mensen in…
Bronnen en referenties
Jantrao (202 artikelen)
Laatste update: 04-06-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.