InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Piet Paulusma op Ameland

Piet Paulusma op Ameland

Piet Paulusma op Ameland Piet Paulusma, de beroemde weerman van SBS6, verschijnt in het hele land op locatie om zijn weerpraatje te houden. Via zijn website kun je een aanvraag indienen. Paulusma komt regelmatig naar Ameland om vanaf het Waddeneiland over het waddenweer te praten. Soms wordt hij er speciaal voor uitgenodigd en soms is hij er op vakantie; de weerpraatjes moeten doorgaan. Zonder mankeren roept de man uit Harlingen ‘Oant Moarn’ vanaf het strand van Ameland.

Ameland

Piet Paulusma op Boomhiemke / Bron: Persbureau AmelandPiet Paulusma op Boomhiemke / Bron: Persbureau Ameland

Oant Moarn

Piet Paulusma is een beroemde weerman van de Nederlandse televisie geworden. We kennen hem van Omrop Fryslân, Radio Noord en de laatste jaren vooral van Hart van Nederland van SBS6. Op Omrop Fryslân doet hij zijn weerpraatje in het Fries. Via de Nederlandse televisie heeft hij met het begrip ‘Oant Moarn’ (tot morgen) het Fries in elke huishouding gebracht.
Paulusma is een van de meest geliefde weermannen van Nederland: hij werd in 1999, 2000 en in 2006 gekozen tot populairste weerman van het land.

Evenementen

Bijna alle evenementen staan te trappelen om Paulusma te ontvangen voor het weerpraatje. Van harte breken ze hun tong over het Friese Tot Morgen, want een weerpraatje op locatie is goed voor hoge kijkcijfers en dat is goed voor de promotie en het bezoekersaantal van het evenement. In de zomer krijgt Paulusma honderden uitnodigingen per dag om het weerbericht te komen presenteren.
Meer dan een miljoen mensen kijkt dagelijks naar zijn weerpraatje.

Ameland

Voormalig directeur VVV Ameland Pieter Smit haalde Paulusma naar het eiland. De twee kennen elkaar van vroeger, van voor de diverse weerpraatjes die de Friese weerman op het eiland hield. Paulusma stond er met camera en geluidsman op het Rôggefeest en hij was er in de Amelander Kunstmaand. Hij stond op recreatiepark Boomhiemke, het strand van Nes, in de Lange Duinen Noord, op het Wad, zat op een terras en praatte over het weer vanaf camping Duinoord. Hij zoekt leuke locaties in de open lucht en het publiek komt vanzelf.
Skate-, Surf- en Muziek festival MadNes mocht Piet Paulusma ook ontvangen. Met de surfplank onder de arm en de festivaltent op het strand op de achtergrond, klonk het "Oant Moarn!"

Eilandweer

Smit klaagde een aantal keren via ingezonden stukken in de Leeuwarder Courant over de belabberde weersverwachting voor de eilanden. Landelijke weermannen zeggen steevast dat de temperatuur in het waddengebied enkele graden lager is dan in de rest van het land, alsof het weer er altijd slechter is en daar wilde de VVV directeur dolgraag nuance in aanbrengen. Piet Paulusma begreep wat Smit bedoelde en nam contact met hem op om te zeggen dat de weersvoorspelling van PeePee in ieder geval niet automatisch afsluit met: “In het waddengebied enkele graden lager.”

Waddenweer

Zonsondergang boven het wad met vuurtoren van Ameland / Bron: Persbureau AmelandZonsondergang boven het wad met vuurtoren van Ameland / Bron: Persbureau Ameland
Het weer is op de eilanden juist vaak beter dan op het vasteland. Vaak, niet altijd. In de voorzomer blijven de meeste buien op het vasteland hangen. Als er een bui boven de eilanden hangt, dan drijft die met eb verder. Dat heeft met de temperatuur van het water te maken. In het najaar blijven de buien wel boven de eilanden hangen, dan gaat het mooi-eilandweerpraatje niet op.
Sinds de discussie over het waddenweer noemt de SBS6 weerman nadrukkelijk het waddengebied in zijn voorspelling.
Hij woont in Harlingen en daar is het weer bijna gelijk aan dat van de Waddeneilanden. De zuidwest- en westkust van Nederland kent andere invloeden.
Het bijzondere aan het waddenweer zit hem ook in de luchten. Vooral vanaf het strand gezien zijn de zonsopkomsten en zonsondergangen adembenemend, maar ook als de vlammende lucht boven de dorpen staat is het een lust voor het oog. De eilandluchten zijn een fenomeen op zich.

Piets Weerbericht

Piet Paulusma (1956) uit Herbayum bij Franeker, woont aan het wad. Hij houdt van alle eilanden, maar op Ameland en Vlieland komt hij het meest. Hij komt er voor lezingen en weerpraatjes of voor een vakantie.
Hij is er een van een tweeling. Paulusma begon zijn carrière bij de PTT en kwam via personeelswerk op een managementfunctie terecht. Hij volgde een cursus over meteorologie en bestudeerde natuurverschijnselen; Piet Paulusma kijkt altijd naar de lucht.
Zijn weermanloopbaan begon bij de Friese omroep en Radio Noord. Sinds september 2006 staat hij voor de camera van SBS6 en vanaf die tijd is Piets Weerbericht een hit. Hij schrijft ook het weerbericht voor de Harlinger Courant.

Elfstedentocht

Paulusma is adviseur van de Elfstedentocht. Hij vindt winters moeilijker te voorspellen dan voorjaar, zomer en herfst, omdat de statistieken in dat jaargetijde grilligere ontwikkelingen vertonen.
De adviseur van de unieke schaatstocht kan niet zeggen of er binnenkort een Elfstedentocht in zit. Hij moet glimlachten om de mediadrukte rond het evenement. “Als er één schaats op een slootje wordt gezet, wordt er al over een Elfstedentocht geschreven.”

Watertaxi

Vlinder en Lieve met Piet Paulusma tijdens de Kerstmarkt in OBS 't Ienster / Bron: Persbureau AmelandVlinder en Lieve met Piet Paulusma tijdens de Kerstmarkt in OBS 't Ienster / Bron: Persbureau Ameland
Paulusma vaart regelmatig naar het eiland om daar zijn weerpraatje te houden, het liefst met de watertaxi.
  • 2007 - juni - Boomhiemke en diverse andere plekken op Ameland
  • 2008 - oktober - De Klok in Buren en diverse plekken op Ameland
  • 2008 - 21 oktober - Klimaatstraatfeest Buren
  • 2012 - juni - MadNes
  • 2012 - oktober - een week lang vanaf diverse plekken op het eiland, waaronder de vuurtoren
  • 2012 - oktober - Piet legt uit: Daarom is het weer op de eilanden anders dan op het vaste land
  • 2012 - november - Kunstmaand Ameland
  • 2012 - 15 december - Kerstmarkt in OBS 't Ienster in Ballum

Hebt u aanvullingen, stuur ze graag via het reactieformulier hieronder.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Atlantikwall Bunkerproject Nederlandse WaddeneilandenAtlantikwall Bunkerproject Nederlandse WaddeneilandenDe Waddeneilanden krijgen er allemaal een museum bij. De bunkers die na de Tweede Wereldoorlog op de eilanden zijn achte…
Waddenweer – meer zonuren op de WaddeneilandenWaddenweer – meer zonuren op de WaddeneilandenDe Waddeneilanden zijn heerlijke oorden om naartoe te reizen. Je vindt er een fijne veerverbinding – de vakantie begint…
Rederij DoeksenRederij Doeksen is een rederij die onder andere zorgt voor veerdiensten tussen Harlingen, Terschelling en Vlieland. Iede…
Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016Huizenprijzen (per m²) in gemeenten in Friesland, in 2016De huizenprijzen per vierkante meter zijn in Friesland relatief laag; slechts drie provincies kennen een lagere gemiddel…
Waddentoernooi op de WaddeneilandenWaddentoernooi op de WaddeneilandenHet Waddentoernooi is een jaarlijks sportief treffen tussen de vijf Waddeneilanden. Om de beurt is een van de eilanden g…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Elisa de Jong
  • Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 3: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Piet Paulusma op Ameland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-11-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Special: Amelandmedia
Schrijf mee!