InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Online kleding kopen, makkelijk en snel

Online kleding kopen, makkelijk en snel

Online kleding kopen, makkelijk en snel Er wordt steeds meer online gekocht en op nummer één van de producten die online gekocht worden staat kleding. We gaan niet meer gezellig met vriendinnen de stad in om een dag te shoppen maar kopen thuis vanuit de luie stoel. Niet gezelliger, maar wel sneller en makkelijker en vaak zijn de grote merken ook online te koop. Winkelen via internet maakt het ook makkelijker om prijzen te vergelijken tijdens het shoppen.

Waar wordt de kleding dan gekocht?

Otto
De thuiswinkel Award winnaar van 2011. Otto is sinds 1949 een postorderbedrijf en ging in 1995 voor het eerst online. Zij verkopen zoals ze zelf zeggen het volledige assortiment in Fashion, Living en Techniek. Het bedrijf is van Duitse origine en het Nederlands hoofdkantoor is in Venray gevestigd.

Wehkamp

Wehkamp is ook als postorderbedrijf begonnen. Dit was in 1952. Het bedrijf maakt sinds 2008 deel uit van RFS Holland Holding BV. Het bedrijf is met circa 5 miljoen zendingen per jaar marktleider in het online winkelen. Het jaar 2010-2011 was het record jaar van deze firma, met een omzet van 488 miljoen euro. Het hoofdkantoor is gevestigd in Zwolle.

Neckermann
Ook een voormalig postorderbedrijf, opgericht in 1950. Neckermann.com is sinds 1979 actief.
Ook Neckermann is één van de grote spelers wat online aankopen betreft. Hoofdkantoor zit in Frankfurt am Main (ook Duitse origine) en het Nederlands hoofdkantoor zit in St. Jansteen (Zeeuws-Vlaanderen).

Klingel

Nog een online kledingwinkel van Duitse origine die net als Otto, Neckermann en Wehkamp gestart is met een catalogus. In tegenstelling tot de andere drie verstrekt Klingel de grote catalogus nog wel. Het bedrijf richt zich voornamelijk op dames boven de 45 jaar. Hoofdkantoor: Capelle a/d IJssel.

Bonprix

Bonprix richt zich vooral op de betaalbare mode en sinds kort neemt ook wonen een deel in van het assortiment. Het codewoord van Bonprix is vooral betaalbaar. Het hoofdkantoor is in Frankrijk gevestigd maar in Tilburg zit een nevenvestiging voor Nederland.

H&M

Deze bekende Zweedse winkelketen richt zich tegenwoordig ook op de online markt naast de 2500 winkelpanden die ze wereldwijd hebben staan.

Zalando

Zalando is één van de nieuwkomers in deze branche. Ja, die van die irritante reclame. Tegenwoordig bieden ze niet alleen schoenen aan, maar ook kleding. Het hoofdkantoor van het Duitse Zalando is in Nederland gevestigd in Amsterdam.

Naast deze grote namen zijn er nog een heleboel andere bekende en minder bekende kleinere online winkels voor kleding. Ook zijn er een aantal internationaal opererende ketens, zoals Protest en VidaXL.

Waarom koopt men massaal online?

Het gemak, de lagere prijzen en de grote keuze uit producten zijn de argumenten die het meest genoemd worden. De lol van kleding kopen in de baas zijn tijd, terwijl deze denkt dat je druk aan het werk bent is ook een reden maar dan één waar we minder ruiterlijk voor uitkomen. Verdere argumenten zijn het vermijden van de drukte en de (te) krappe pashokjes.

Grappig is dat (volgens onderzoek gedaan door Vimodos in 2013) vrouwen ook gewoon genieten van het online kleding bekijken en deze daarna in het virtuele winkelwagentje te doen. Vrouwen gaan hierna namelijk niet altijd over tot het daadwerkelijk aanschaffen van deze kleding.

Plaatselijke middenstand

Natuurlijk is de plaatselijke middenstand niet blij dat we massaal online zijn gaan shoppen. Volgens onderzoek zal de leegstand in drie jaar tijd verviervoudigen. Dit is een toekomstbeeld waar ik in ieder geval niet vrolijk van word. Niet alleen heeft de middenstand het financieel zwaar door de mindere verkopen maar het maakt het straatbeeld in het centrum van onze steden niet gezelliger. Zeker door de week valt er in onze kleinere steden weinig tot niks te beleven, maar daar kiezen wij als consument zelf voor door onze massale aankopen op internet. En de middenstand blijft achter met lege handen maar wel de kosten van een duur winkelpand en personeel.

Meer weten hierover? Lees dan het boek “Het einde van winkels” van Cor Molenaar waarin de turbulente toekomst van de winkelier wordt beschreven.
Gerelateerde artikelen
Kerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen bij een kerst online shopKerstspullen online kopen is een goede oplossing voor mensen die geen tijd of zin hebben om op de kerstafdeling rond te…
Online kleding kopen, waar op letten?Tegenwoordig kun je het zo gek niet bedenken of je kunt het op internet kopen. Kleding is een van de meest verkochte pro…
Grootste online kledingwinkels in NederlandGrootste online kledingwinkels in NederlandBekijk de 5 van de grootste online kledingwinkels in Nederland. Deze webwinkels zijn inmiddels uitgegroeid tot marktleid…
Waarom zijn vrouwen gek op uitverkoop?De meeste vrouwen zijn gek op shoppen. Wanneer de uitverkoop start rennen veel Nederlandse vrouwen massaal naar de winke…
Online schoenen kopenOnline schoenen kopenOnline shoppen is tegenwoordig het nieuwe winkelen. Eigenlijk is online alles te krijgen, dus ook schoenen. Is schoenen…
Bronnen en referenties
  • http://www.emerce.nl/achtergrond/waarom-kopen-mannen-online-kleding-anders-vrouwen

Reageer op het artikel "Online kleding kopen, makkelijk en snel"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 22-06-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!