Analyseer je Beleving in het Groepsproces
Procesanalyse en evaluatie van je beleving, gevoel en ervaring in een groepsdynamisch proces. Wat is jouw persoonlijke gevoel, hoe ervaar jij het groepsproces? Via aandachtspunten in vraagvorm, kun je analyseren, evalueren, zicht krijgen op je gevoelens en ervaringen binnen een groep. De analyse kan een hulp zijn tot reflectie, prettiger en doel-gerichter functioneren in de groep en kan tevens als evaluatie na groepsbijeenkomsten ingevuld worden c.q. als evaluatie instrument gehanteerd worden.
Persoonlijke Beleving in Groepsprocessen
Beleving en gevoel in groepen. In iedere groep, in welke setting dan ook, spelen altijd groepsdynamische processen een rol. Persoonlijk kan je soms het gevoel hebben niet lekker te functioneren in een groep, maar weet je niet precies hoe dit komt. Groepsprocessen zijn dan ook complex en er zijn talloze aspecten of variabelen die een rol spelen.
Procesanalyse Persoonlijke Beleving Groep
Procesanalyse persoonlijke beleving. De onderstaande procesanalyse in de vorm van vragen, kan een hulp zijn tot reflectie, een prettiger en doelgerichter groepsfunctioneren. Om meer zicht te krijgen op jouw persoonlijke beleving, kun je onderstaande procesanalyse vragen beantwoorden. Op deze manier is het makkelijker om op een rijtje te krijgen, te evalueren, welke aandachtspunten qua beleving en functioneren in een groep bij jou een rol spelen. Je kunt deze procesanalyse ook elke keer na een groepsbijeenkomst invullen, om op deze wijze zicht te krijgen of het een tijdelijke of duurzame beleving is en om te evalueren of er ontwikkeling c.q. verandering in komt.
De vragen zijn gebaseerd op ervaring met groepen in de praktijk, groepsdynamische aspecten van groepsprocessen en de ervaringen en beleving als individueel groepslid.
De antwoorden bestaan uit drie opties, 2 uitersten en 1 waarde er tussenin, aangegeven als ---o---
Een voorbeeldvraag - ´Hoe heb ik me vandaag opgesteld in de groep´
afzijdig ---o--- betrokken
Hou wel in de gaten dat je niet telkens de neiging hebt om voor ´er tussenin´ te kiezen (minst uitgesproken antwoord-tendentie), daar je anders niet echt een duidelijk beeld krijgt.
Procesanalyse - Vragen Beleving in de Groep
Analyserende vragen Persoonlijke Beleving
Hoe heb ik me vandaag in de groep gevoeld?
- zeer prettig, ontspannen ---o--- zeer onbehaaglijk, gespannen
In hoeverre waren de groepsdoelen vandaag duidelijk?
- volkomen onduidelijk ---o--- volkomen duidelijk
Was de discussie leerzaam?
- niet zinvol ---o--- erg zinvol
Is het groepsgesprek meer gegaan over de taak of over de ontwikkeling van de groep?
- volledig gericht op taak en inhoud ---o--- volledig gericht op ontwikkeling en groepsprocessen
Drukten de groepsleden hun eigen standpunten door, waren ze bezig met voor zichzelf winst te behalen?
- volledig gericht op eigen winst behalen ---o--- volledig gericht op betekenis van de taak
Werd er voldoende geluisterd naar afwijkende meningen?
- werden buiten beschouwing en niet toegelaten ---o--- werden volledig besproken en mee overwogen
Voelde ik me vrij of onvrij t.a.v. de meerderheid van de groepsleden?
- volkomen ingekapseld en afgesloten ---o--- vrij en in staat om gevoelens open te uiten
Identificeerde ik me met de groep?
- teruggetrokken, verveeld, afgewezen gevoel ---o--- betrokken, geboeid en opgenomen door de groep
Kreeg ik hulp of steun toen ik dit nodig had?
- mijn behoeften bleven volledig onopgemerkt ---o--- mijn behoeften werden opgemerkt/beantwoord
Welke aandeel kon ik vandaag geven om het groepsdoel te bereiken?
- volstrekt geen aandeel t.a.v. groepsdoelen ---o--- volledig aandeel om groepsdoelen te bereiken
Hoe beschouw ik de groep momenteel? Ik beschouw de groep als
- de slechts denkbare groep ---o--- de best denkbare groep
Vandaag was de groepsleider?
- volledig inactief ---o--- volledig actief
Ik denk dat de groepsleider deze groep beschouwt als?
- de slechts denkbare groep ---o--- de best denkbare groep
De besproken inhoud en problemen in deze groep zijn i.v.t. mijn ervaring in andere groepen?
- volledig irrelevant, niet ter zake ---o--- volledig relevant, ter zake
Hebben processen of thema's in deze groep me geholpen om iets over mezelf te leren?
- niets over mezelf geleerd ---o--- zoveel als mogelijk over mezelf geleerd
Hebben werkwijze of thema's me geholpen iets over groepsprocessen te leren?
- optimaal geleerd ---o--- niets geleerd hierover
Waar lagen de thema's en problemen die in de groep besproken werden?
- volledig hier en nu/gericht op vragen groep ---o--- volledig irrelevant/gericht op thema's buiten de groep
Was de groep succesvol in het onderkennen en oorzaken zoeken of vinden van problemen?
- volledig succesvol, confrontatie ---o--- volledig zonder succes, vermijding
Hoe staat de leiding of staf ten opzichte van de groep?
- er volledig buiten ---o--- behoort tot de groep
Nadere Evaluatie Groepsproces
Persoonlijk evaluatie instrument. Als je jouw procesanalyse c.q. persoonlijke beleving van de groep en groepsprocessen vergelijkt met de antwoorden van andere groepsleden, krijg je een nog duidelijker, objectiever en gerichter beeld. Je kunt dan beter evalueren welke uitstraling of effecten de betreffende groep op meerdere groepsleden heeft of en in hoeverre dit alleen persoonlijk in jouw geval speelt.
De overeenkomsten en verschillen in jouw beleving en die van anderen maken deze persoonlijke procesanalyse tot een breder inzetbaar evaluatie-instrument.
Evaluatie instrument Groepsproces
Groepsleiding Groepsleiders. Voor groepsleiding of groepsleiders, b.v. leider van een trainingsgroep, kunnen deze analyses van persoonlijke beleving ook belangrijke gegevens opleveren om gerichter naar de sfeer, openheid, werkwijze, mechanismen, patronen, processen en dergelijke, in de groep te kijken. Deze analyses kunnen aandachtspunten en handvaten opleveren voor ontwikkeling, verbetering of aanpassing van groepsprocessen en functioneren in de groep.
Lees verder