Analyseer je Beleving in het Groepsproces

Analyseer je Beleving in het Groepsproces Procesanalyse en evaluatie van je beleving, gevoel en ervaring in een groepsdynamisch proces. Wat is jouw persoonlijke gevoel, hoe ervaar jij het groepsproces? Via aandachtspunten in vraagvorm, kun je analyseren, evalueren, zicht krijgen op je gevoelens en ervaringen binnen een groep. De analyse kan een hulp zijn tot reflectie, prettiger en doel-gerichter functioneren in de groep en kan tevens als evaluatie na groepsbijeenkomsten ingevuld worden c.q. als evaluatie instrument gehanteerd worden.

Persoonlijke Beleving in Groepsprocessen

Beleving en gevoel in groepen. In iedere groep, in welke setting dan ook, spelen altijd groepsdynamische processen een rol. Persoonlijk kan je soms het gevoel hebben niet lekker te functioneren in een groep, maar weet je niet precies hoe dit komt. Groepsprocessen zijn dan ook complex en er zijn talloze aspecten of variabelen die een rol spelen.

Procesanalyse Persoonlijke Beleving Groep

Procesanalyse persoonlijke beleving. De onderstaande procesanalyse in de vorm van vragen, kan een hulp zijn tot reflectie, een prettiger en doelgerichter groepsfunctioneren. Om meer zicht te krijgen op jouw persoonlijke beleving, kun je onderstaande procesanalyse vragen beantwoorden. Op deze manier is het makkelijker om op een rijtje te krijgen, te evalueren, welke aandachtspunten qua beleving en functioneren in een groep bij jou een rol spelen. Je kunt deze procesanalyse ook elke keer na een groepsbijeenkomst invullen, om op deze wijze zicht te krijgen of het een tijdelijke of duurzame beleving is en om te evalueren of er ontwikkeling c.q. verandering in komt.

De vragen zijn gebaseerd op ervaring met groepen in de praktijk, groepsdynamische aspecten van groepsprocessen en de ervaringen en beleving als individueel groepslid.
De antwoorden bestaan uit drie opties, 2 uitersten en 1 waarde er tussenin, aangegeven als ---o---
Een voorbeeldvraag - ´Hoe heb ik me vandaag opgesteld in de groep´
afzijdig ---o--- betrokken

Hou wel in de gaten dat je niet telkens de neiging hebt om voor ´er tussenin´ te kiezen (minst uitgesproken antwoord-tendentie), daar je anders niet echt een duidelijk beeld krijgt.

Procesanalyse - Vragen Beleving in de Groep

Analyserende vragen Persoonlijke Beleving

Hoe heb ik me vandaag in de groep gevoeld?
  • zeer prettig, ontspannen ---o--- zeer onbehaaglijk, gespannen

In hoeverre waren de groepsdoelen vandaag duidelijk?
  • volkomen onduidelijk ---o--- volkomen duidelijk

Was de discussie leerzaam?
  • niet zinvol ---o--- erg zinvol

Is het groepsgesprek meer gegaan over de taak of over de ontwikkeling van de groep?
  • volledig gericht op taak en inhoud ---o--- volledig gericht op ontwikkeling en groepsprocessen

Drukten de groepsleden hun eigen standpunten door, waren ze bezig met voor zichzelf winst te behalen?
  • volledig gericht op eigen winst behalen ---o--- volledig gericht op betekenis van de taak

Werd er voldoende geluisterd naar afwijkende meningen?
  • werden buiten beschouwing en niet toegelaten ---o--- werden volledig besproken en mee overwogen

Voelde ik me vrij of onvrij t.a.v. de meerderheid van de groepsleden?
  • volkomen ingekapseld en afgesloten ---o--- vrij en in staat om gevoelens open te uiten

Identificeerde ik me met de groep?
  • teruggetrokken, verveeld, afgewezen gevoel ---o--- betrokken, geboeid en opgenomen door de groep

Kreeg ik hulp of steun toen ik dit nodig had?
  • mijn behoeften bleven volledig onopgemerkt ---o--- mijn behoeften werden opgemerkt/beantwoord

Welke aandeel kon ik vandaag geven om het groepsdoel te bereiken?
  • volstrekt geen aandeel t.a.v. groepsdoelen ---o--- volledig aandeel om groepsdoelen te bereiken

Hoe beschouw ik de groep momenteel? Ik beschouw de groep als
  • de slechts denkbare groep ---o--- de best denkbare groep

Vandaag was de groepsleider?
  • volledig inactief ---o--- volledig actief

Ik denk dat de groepsleider deze groep beschouwt als?
  • de slechts denkbare groep ---o--- de best denkbare groep

De besproken inhoud en problemen in deze groep zijn i.v.t. mijn ervaring in andere groepen?
  • volledig irrelevant, niet ter zake ---o--- volledig relevant, ter zake

Hebben processen of thema's in deze groep me geholpen om iets over mezelf te leren?
  • niets over mezelf geleerd ---o--- zoveel als mogelijk over mezelf geleerd

Hebben werkwijze of thema's me geholpen iets over groepsprocessen te leren?
  • optimaal geleerd ---o--- niets geleerd hierover

Waar lagen de thema's en problemen die in de groep besproken werden?
  • volledig hier en nu/gericht op vragen groep ---o--- volledig irrelevant/gericht op thema's buiten de groep

Was de groep succesvol in het onderkennen en oorzaken zoeken of vinden van problemen?
  • volledig succesvol, confrontatie ---o--- volledig zonder succes, vermijding

Hoe staat de leiding of staf ten opzichte van de groep?
  • er volledig buiten ---o--- behoort tot de groep

Nadere Evaluatie Groepsproces

Persoonlijk evaluatie instrument. Als je jouw procesanalyse c.q. persoonlijke beleving van de groep en groepsprocessen vergelijkt met de antwoorden van andere groepsleden, krijg je een nog duidelijker, objectiever en gerichter beeld. Je kunt dan beter evalueren welke uitstraling of effecten de betreffende groep op meerdere groepsleden heeft of en in hoeverre dit alleen persoonlijk in jouw geval speelt.
De overeenkomsten en verschillen in jouw beleving en die van anderen maken deze persoonlijke procesanalyse tot een breder inzetbaar evaluatie-instrument.

Evaluatie instrument Groepsproces

Groepsleiding Groepsleiders. Voor groepsleiding of groepsleiders, b.v. leider van een trainingsgroep, kunnen deze analyses van persoonlijke beleving ook belangrijke gegevens opleveren om gerichter naar de sfeer, openheid, werkwijze, mechanismen, patronen, processen en dergelijke, in de groep te kijken. Deze analyses kunnen aandachtspunten en handvaten opleveren voor ontwikkeling, verbetering of aanpassing van groepsprocessen en functioneren in de groep.

Lees verder

© 2007 - 2024 Jvd, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Marketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit: analyse en evaluatie marketingMarketing audit is een (te) weinig gebruikt instrument voor marketing management-evaluatie. Wat houdt het precies in en…
Marketingplan makenMarketingplan makenEen marketingplan is een afgeleide van het organisatieplan of de organisatiestrategie. Het marketingplan bestaat uit een…
Communicatieplan schrijvenCommunicatieplan schrijvenHet schrijven van een communicatieplan is geen eenvoudige opgave. Het basismodel van een communicatieplan bestaat uit vi…
Groeiprocessen van jongerengroepen in de praktijkGroeiprocessen van jongerengroepen in de praktijkIn jongerengroepen vinden allerlei ontwikkelingen plaats en om dat goed in kaart te brengen is er een fasemodel bedacht.…

Oorzaak conflicten en onverschilligheid in groepenOorzaak conflicten en onverschilligheid in groepenOnverschilligheid en conflicten in groepen. Onverschilligheid of gebrek aan belangstelling in groepen kan veroorzaakt wo…
De macht van aandeelhoudersWat eeuwenlang onveranderd leek, is in een paar jaar tijd totaal veranderd. Het gaat om de invloed van de aandeelhouder…
Bronnen en referenties
  • Eigen bewerking van Antons, K. Groepsdynamica in praktijk. Samsom: Sociale en Culturele reeks
Jvd (613 artikelen)
Laatste update: 30-08-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.