InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Diversen > Boeddhisme en voeding

Boeddhisme en voeding

Boeddhisme en voeding Het Boeddhisme is eigenlijk een levensleer en niet zozeer een religie. Boeddhisten streven naar puurheid van zowel lichaam als geest. De levensfilosofie van een boeddhist heeft invloed op de voedselkeuze en de manier waarop met voedsel wordt omgegaan. De meeste boeddhisten vinden dat het eten van vlees oneervol is. Voedsel dat een opvliegende gemoedstoestand of lustgevoelens opwekt, wordt vermeden. Ook zal een boeddhist geen alcohol drinken omdat dit het bewustzijn en gezondheid aantast.

Het Boeddhisme

De naam Boeddha is ontstaan door de stichter Siddharta Gotama. Deze man leefde zo'n 2500 jaar geleden in het noorden van India. Na een jarenlange inspanning bereikte hij op 35-jarige leeftijd, tijdens een diepe meditatie, verlichting. Boeddha betekent "de ontwaakte" of de "verlichte". De rest van zijn leven trok hij door Noord-India om zijn leer, het pad naar verlichting, te onderwijzen. Hij is 80 jaar geworden. Boeddhisten geloven in karma. Dit houdt in dat alles wat we doen, zeggen of denken weer bij ons terug komt. Het boeddhisme kenmerkt zich door een levensfilosofie, die ook invloed heeft op de keuze van het voedsel.

Karma en voedsel

De meeste boeddhisten zijn vegetarisch omdat ze tegen het doden van dieren zijn. Een levend wezen mag je geen kwaad doen. Sommige boeddhisten geloven dat Boeddha, gedurende zijn leven op aarde, verscheidene gedaanten aannam, waaronder ook de gedaante van een dier. Het eten van vlees wordt als oneervol beschouwd. Iedere boeddhist geeft een eigen aanvulling aan het vegetarisme. Er zijn boeddhisten die helemaal geen vlees eten en er zijn boeddhisten die alleen geen rundvlees eten.

Verboden groenten

Boeddhisten eten geen voedsel die lustgevoelens en een opvliegende gemoedstoestand opwekken. Daarom worden groenten zoals knoflook, ui, sjalotten, bieslook en prei vermeden. Ook geven deze groenten een slechte geur als ze rauw worden gegeten. Deze groenten tasten het bewustzijn aan.

Alcohol

Boeddhisten streven naar puurheid van zowel lichaam en geest. Alcohol en andere verslavende middelen zijn daarom niet aan de orde. Door het gebruik van deze middelen kun je niet meer helder denken. Ook schaadt dit de gezondheid.

Boeddha heeft begeerte aangewezen als hoofdoorzaak van het lijden. Als een persoon zich zintuigelijk laat verleiden tot het eten van allerlei lekkernijen, zul je steeds minder gaan genieten van gezond eten.

Vasten

Er bestaan geen regels wat betreft het vasten binnen het Boeddhisme. Boeddhistische monniken kiezen er soms wel voor om maandelijks twee keer te vasten; bij nieuwe en bij volle maan. Veel monniken eten en drinken niets meer na de middag.
Vasten wordt door sommige boeddhisten gezien als een oefening om je te concentreren op de wijsheid en begrip van het leven.

Eten aan cultuur gebonden

Eten wordt door veel boeddhisten gezien als cultuurgebonden en dit verschilt per land. Zo eten boeddhisten in Tibet wel vlees omdat door het klimaat gewassen telen erg moeilijk is. Theraveda boeddhisten mogen alleen aalmoezen eten. Dit is eten van wat mensen offeren in de tempel. Zo zijn Chinese en Koreaanse boeddhisten meestal wel volledig vegetarisch.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Studiemateriaal Voedingsdeskunidge CIVAS

Reageer op het artikel "Boeddhisme en voeding"

Reactie

Me, 15-04-2016 00:32 #1
Volgens mij is het hindoeïsme die alleen geen rundvlees etenů

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 27-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!