InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Communicatie > Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?

Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?

Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk? Een mobiel nummer staat gelijk aan privacy. Niemand kan er achter komen waar je woont of wat je naam is. Toch? Of bestaan er wel manieren om een GSM nummer van iemand te achterhalen? Kun je achter het adres en de naam van iemand komen?

Privacy

Veel mensen in Nederland nemen een mobieltje omdat ze zo hun privacy bewaren. Een mobiel nummer kun je aan iedereen geven of op websites zetten zoals Marktplaats. Niemand kan er verder achter komen waar je woont of wat je naam is. Toch? Of zijn er manieren om daar wel achter te komen?

Herkennen van de provider

Veel mobiele telefoon providers verstrekken 06-nummers die allemaal met dezelfde vier getallen beginnen, bijvoorbeeld ‘0610…’. Dit kun je opzoeken op de site van de OPTA, www.opta.nl, die alle telefoonnummers beheert. Zo kun je vaak al weten met welke provider iemand belt. Leuk als je iemand bijvoorbeeld eens beltegoed cadeau wilt doen. Houdt er rekening mee dat telefoonnummers mee kunnen worden genomen naar een andere provider, het kan dus mogelijk zijn dat het niet klopt.

Telefoongids voor 06-nummers

Vele websites geven aan dat het mogelijk is in hun mobiele telefoonboek een 06-nummer van een GSM of mobiel te vinden. Populaire websites zijn www.yournumber.nl en www.06gids.nl. Op deze websites kun je zoeken op de naam van een bepaald persoon. Je kunt ook ‘omgekeerd zoeken’. Dit houdt in dat je het mobiele nummer intypt en er zo een naam en adres verschijnt. Maar kunnen zulke websites dan gewoon informatie over jou verstrekken, of kun jij een mobiel nummer achterhalen?

Voor deze websites geldt dat je je eerst vrijwillig moet aanmelden voordat jou nummer of naam verstrekt kan worden. Dit betekent dus dat je zelf aangeeft dat mensen jouw mobiele nummer mogen weten. Een website kan dit dus niet zomaar publiceren. Verder mogen derden deze gegevens niet gebruiken voor commerciële doeleinden. Wanneer je lastiggevallen wordt kun je jezelf weer verwijderen of een klacht indienen.

Lastigvallen

Stel je voor, je wordt lastiggevallen of zelfs gestalkt door een bepaald persoon die zijn nummer verbergt. Wat kun je doen om hier vanaf te komen? Houdt gedetailleerd de gegevens bij van de ongewenste belletjes of sms’jes. Noteer de datum en de tijd. Wanneer je een aantal gegevens verzameld hebt, kun je bellen naar je provider. Die mag je weliswaar het nummer niet verstrekken, maar die kan zien wie jou gebeld heeft en diegene een waarschuwing geven. Werkt dit niet, neem dan een geheim nummer of schakel zonodig de politie in. Wanneer de persoon wel belt of sms’t met nummerweergave, kun je altijd met een andere telefoon bellen om achter de naam te komen. Zo heb je al weer wat meer informatie om mee te werken of om aan de politie door te geven.

Het is dus tegenwoordig nog erg moeilijk om achter een mobiel nummer of de rest van de gegevens te komen. De privacy blijft gewaarborgd, mits je zelf aangeeft dat het nummer openbaar mag worden. Helaas wordt van deze privacy nog wel eens misbruik gemaakt.
© 2009 - 2014 Papillon, gepubliceerd in Communicatie (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
10$ korting iHerb!.
Gerelateerde artikelen
Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Een mobiel telefoonnummer zoeken: hoe?Hoe kun je een mobiel telefoonnummer zoeken? Lees hier hoe en waar je een mobiel nummer achterhalen kunt. Aangezien gsm…
Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld?Wie heeft mij gebeld: zien wie gebeld heeft. Het is mogelijk om zowel anoniem als met nummerweergave te bellen. Wanneer…
Actie bij verlies van je mobiele telefoonJaarlijks blijven alleen al in de treinen zo’n 6000 mobiele telefoons liggen, die vergeten zijn door de eigenaar. Daarva…
Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Een nummer zoeken op adres - mogelijk?Veel mensen zouden graag een telefoonnummer zoeken op adres. Veel websites pretenderen deze dienst te kunnen leveren. Ma…
Tweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielTweedenummer.nl, twee telefoonnummers voor één mobielWanneer je een mobiele telefoon aanschaft heeft deze maar één telefoonnummer. Voor vaste telefoons is het al lang mogeli…

Reageer op het artikel "Van een mobiel nummer naam en adres achterhalen: Mogelijk?"

Reacties

Erwin, 16-09-2013 21:10 #10
Ik heb namelijk een gsm nummer gekregen, en wil weten of de naam en het nummer ok is

Paul, 26-06-2013 21:26 #9
Laatst heb ik iemand mijn mobiel nummer gegeven nu is mijn vraag of iemand daar wat mee kan doen. Ik heb een vreemd voor gevoel ook omdat hij niet reageerd. gr

Opgelicht, 19-03-2013 20:52 #8
Ik ben helaas opgelicht voor 200 euro. Ik heb alleen t 06 nummer van diegene, iemand suggesties hoe ik aan de rest van de gegevens kan komen?

Armand, 21-01-2013 14:50 #7
Let op voor mensen die zich uitgeven voor Microsoft-Windows onder nr. tel.06565497192, vertellen dat je licentie verlopen is van de software en vragen hier geld voor 450 tot 160 euro, om dit te verlengen, allemaal niet waar staat zelfs op Tros opgelicht. Let op ze blijven bellen niet meer opnemen.

Ingeborg, 12-12-2012 12:21 #6
Omdat ik steeds van Fed Ex z.g.een pakje aangeboden krijg via internet maar daarvoor eerst iets moet downloaden om het op te halen ben ik erg argwanend en doe dat niet.
Alles in het engels. Op 5 december krijg ik een telefoontje in het engels of ik mijn p.c. aan heb staan, en of ik dat even wilde doen, ik heb de verbinding verbroken maar het tel.nr.van de beller opgeschreven. Vandaar mijn vraag wie is deze persoon?
hopelijk kan U mij dat vertellen. Het nr. is 0014259053074. Vr.groet

Kees Verheul, 17-11-2012 18:11 #5
Wij zijn al een tijdje op zoek naar een oude vakantie vriend van vroeger die we helaas uit het oog verloren zijn. We weten wel dat hij nummer 0614136717 heeft. Maar kunnen hem niet te pakken krijgen. Weet iemand waar onze goede vriend nu woont, we hebben bewust zijn naam niet bekend maken om zijn privici niet te schenden

F. Maters, 07-10-2012 20:24 #4
M. Verduijn Je hebt te maken met een zg belPIN. Dat is een kastje dat je tussen de netlijn en je telefoon zet. Zodra je belt neemt het kastje de telefoon op, een sprekende chip vraagt om een pin-code dat is niet je eigen pincode maar zeg maar het wachtwoord van dat kastje. Als de code klopt gaat als nog de telefoon over daar en heb je contact. Alleen de relaties die de code kennen kunnen dus met die persoon bellen.

M. Verduijn, 21-04-2012 17:53 #3
Ik wordt regelmatig gebeld door nr. 0307509300 als ik op neem hoor ik helemaal niets als ik terug bel krijg ik een vrouwen stem met iets vaags (niet te verstaan) en heemskerk erachteraan en daarna het verzoek mijn pincode in te voeren om verder te gaan (ik doe dat uiteraard niet) is dit nr. bij u bekend of kunt u achterhalen wie of wat achter dit nummer zit?

Cas Verduijn, 17-04-2012 13:44 #2
Mij vrouw is in Turkije op vakantie. Ze wordt regelmatig gebeld door nummer 0307509300. Is het te achterhalen aan wie of wat dit nummer behoord?

Wil, 04-01-2012 15:18 #1
Kunnen mensen ook zien wat en naar wie je smst?

Infoteur: Papillon
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Communicatie
Reacties: 10
Schrijf mee!