Leuke spelletjes voor onder de kerstboom

De kerst is een goed moment om tijd door te brengen met je familie of vrienden. De winkels zijn gesloten en het is vaak koud buiten, dus dat vraagt om leuke activiteiten voor binnen. Hier een aantal suggesties voor leuke kerstspelletjes!

Rendiergewei van ballonnen

Verdeel de groep in teams (bedenk zelf hoe groot je teams moeten zijn en hoeveel teams je wilt hebben). Geef alle teams een panty en 6 of 8 ballonnen. Bij het startsein moeten alle teams zo snel mogelijk hun ballonnen opblazen en in de benen van de panties stoppen. Dan moet een teamlid de panty op z’n hoofd doen (als een hertengewei), en moet het team samen Jingle Bells zingen (of een ander kerstliedje). Het team dat dit als eerste voltooid wint!

De baard van de kerstman (of Sinterklaas)

Dit is een estafette spelletje, dus verdeel de groep wederom in verschillende teams. Zet voor elk team een kom met watten klaar, en geef elk team een potje vaseline. Het eerste teamlid moet nu zijn of haar kin insmeren met vaseline en naar de kom met watjes rennen. Het teamlid moet nu zoveel mogelijk watjes aan zijn kin krijgen, door zijn of haar hoofd in de kom te dippen (handen gebruiken verboden!). Dan moet hij of zij terugrennen en de volgende speler aantikken. Dit gaat net zo lang door tot alle spelers een baard hebben. Het team dat als eerste klaar is wint. Zorg dat er water en handdoeken klaarstaan om de watten en vaseline weer af te spoelen.

De kerstman gaat op reis en neemt mee

Dit is een kerstvariatie op een simpel en leuk spelletje. Ga in een kring zitten. De eerste speler zegt: “De kerstman gaat op reis en neemt mee: een rendier” (bijvoorbeeld). De volgende die aan de beurt is herhaalt: ‘De kerstman gaat op reis en neemt mee: een rendier en een arreslee”. De derde persoon herhaalt de eerste twee dingen, en voegt daar zelf een derde aan toe. De vierde persoon herhaalt de eerste drie dingen en voegt er zelf ook een vierde item aan toe. Enzovoorts, tot iemand de fout ingaat met het herhalen van alle voorwerpen, dit is de verliezer. Je kunt dan zeggen dat deze persoon niet meer mee mag doen en verder gaan tot er 1 winnaar over is. Of je kunt afspreken dat dit het einde van het spel is en opnieuw beginnen.

De stoelendans op kerstmuziek

Laat iedereen een stoel pakken en zet ze allemaal in een ruime kring. Zet nu een kerstmuziekje op. Zolang de muziek speelt moet iedereen opstaan en om de stoelen heen dansen. Haal nu 1 stoel weg. Zodra je de muziek uitzet moet iedereen zo snel mogelijk op een stoel gaan zitten. Er is echter 1 stoel te weinig, en degene die niet op tijd is en geen stoel bemachtigd is af en uit het spel. Zet opnieuw de muziek aan, laat iedereen weer dansen, en haal opnieuw een stoel weg. Zet wederom de muziek uit, en zie hoe iedereen vecht om de overgebleven stoelen. Herhaal dit proces tot er 1 winnaar overblijft.

De zak van de Kerstman (of van Sinterklaas)

Doe een paar dingen in een zak die eruit ziet alsof de Kerstman zijn cadeaus erin zou bewaren. Of kies een paar grote sokken, die traditioneel aan de schoorsteen worden gespijkerd (in Nederland nog niet zo gebruikelijk als in de Verenigde Staten). Zeg tegen de groep hoeveel dingen erin zitten en laat iedereen nu omstebeurten voelen. Iedereen moet op een briefje schrijven wat ze denken dat erin zit. Degene die de meeste voorwerpen goed heeft wint. Denk bijvoorbeeld aan kerstachtige voorwerpen als een dennenappel, een kerstboompiek, een kerstkrans, baby Jezus, of nog andere dingen.
© 2012 - 2020 Mieka, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Leuke spelletjes voor onder de kerstboom"

Infoteur: Mieka
Gepubliceerd: April 2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!