InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Indiase delta: betere voorbereiding op overstromingen

Indiase delta: betere voorbereiding op overstromingen

Na rampen - zoals overstromingen - slaan hulporganisaties de handen ineen. Maar zo vraagt menig donateur zich af: "welke hulp wordt er nu eigenlijk verleend en wat gebeurt er na die allereerste noodhulp?" In de zeer laaggelegen Indiase delta poogt Cordaid/Mensen in Nood samen met vier lokale partners de bewoners van die delta weerbaarder te maken. Dat wil zeggen uit de lethargie te halen waarin ze van nature zijn, waardoor beter het hoofd geboden kan worden tegen overstromingen.

Indiase delta

Deze zeer laaggelegen - door verschillende rivieren doorsneden - delta heeft ieder jaar te kampen met grote wateroverlast. Aan-gezien de meanderende rivieren telkens hun loop verleggen, weten de deltabewoners nooit precies waar ze veilig zijn. In 2007 en 2008 werd Bihar (een aan buurland Nepal grenzende Indiase deelstaat) getroffen door de ergste overstromingen in jaren. Naast het verlenen van noodhulp legde Cordaid/Mensen in Nood zich er destijds op toe de deltabewoners beter voor te bereiden op dit soort rampen.

De dalits

De naam dalit is gegeven aan een groep mensen die in India vaak gediscrimineerd en buitengesloten wordt, omdat zij behoren tot de kastelozen. Veel bewoners van de deelstaat Bihar zijn niet alleen zeer arm, het grootste deel ervan behoort ook nog eens tot die dalits. Personen uit de hogere kastes schroomden er niet voor om zelfs tijdens de watersnoodramp deze kastelozen te verdrij-ven uit de vluchtelingenkampen.

De voorbereiding

De hulporganisatie begon ermee de deltabewoners te leren dat ze veel zelf kunnen doen. Van nature schikten zij zich in hun lot en lieten de ellende gelaten over zich heen komen. Nu weten zij wat de mogelijke risico's van een overstroming zijn en hebben geleerd voorzorgsmaatregelen te nemen.

Die voorzorgsmaatregelen bestaan uit:
  • Het formeren en trainen van diverse bewonersteams in elk dorp, die tot taak hebben de inwoners te waarschuwen wanneer er bij hoog water een overstroming dreigt;
  • Georganiseerde hulpverlening bij evacuatie door teams uit het eigen dorp;
  • Door hulporganisaties te leveren reddingsboten, reddingsvesten en communicatiemiddelen, zoals radio en drums;
  • Bouw van rescue shelters. Dit zijn opvangplekken gelegen op een veilige hoogte, waar mensen tijdens een overstroming een veilig heenkomen kunnen vinden;
  • Verbetering van opvangvoorzieningen;
  • Bouw van veilige huizen op hoger gelegen gedeelten voor de allerarmsten en voor de meest kwetsbare families;
  • Aanleggen van voorraden graan en andere voedselvoorraden voor de bewoners en hun veestapel;
  • Het slaan van waterputten en de aanleg van waterbasins voor de opvang van regenwater, ten behoeve van schoon drinkwater;
  • Het aanleren van veilig en droog bewaren van voedsel, drank en belangrijke papieren;
  • Het verlenen van medische zorg (in het bijzonder aan de meest kwetsbaren).

Praktijkvoorbeeld

Dat de bewoners van de delta de hulp van Cordaid/Mensen in Nood ten zeerste waarderen, blijkt uit het verhaal van de dertig jarige Kishan Ram. Hij vertelt dat elk jaar bij een overstroming zijn land twee tot drie maanden onder water komt te staan, zodat hij er niets op verbouwen kan. Kishan is getrouwd en heeft een zeven jarig dochtertje. Om zijn gezin te kunnen onderhouden werd hij gedwongen zes maanden per jaar ver van huis te gaan werken. Van alle overstromingen staat die van 2001 hem het helderst voor de geest. Zijn huis spoelde toen compleet weg. Nadien woonde hij met zijn gezin in een hut van modder. Die hut raakte ieder jaar zwaar beschadigd door de overstroming. Kishan had echter het geld niet om een stevig huis te bouwen. Met hulp van Cordaid/ Mensen in Nood en de inheemse Caritas India werd er ook voor Kishan een nieuw, hoger gelegen huis gebouwd, waardoor zijn gezin eindelijk weer een veilige toekomst tegemoet kan gaan.

Lokale partnerorganisaties

In de Indiase delta werkt Cordaid/Mensen in nood nauw samen met vier lokale partnerorganisaties, te weten:
  • Caritas India;
  • AIDMI;
  • HelpAge;
  • Dalit Watch Bihar.

Elke partnerorganisatie heeft zijn eigen specialiteit. Zo zet HelpAge zich specifiek in voor ouderen en Dalit Watch Bihar voor de kastelozen. Echter het doel van allen is hetzelfde, namelijk: de deltabewoners weerbaar te maken. Het resultaat is zichtbaar. In 2010 bleven de gevolgen van de jaarlijkse overstroming in Bihar beperkt, doordat de inwoners beter voorbereid waren dan bijvoorbeeld de inwoners van Kashmir. Kashmir werd door de overstroming zwaar getroffen, zodat Cordaid/ Mensen in Nood daar nu noodhulp verleent.
© 2012 - 2017 Emfkruyssen, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Beleggen in Delta LloydBeleggen in Delta LloydDelta Lloyd maakt deel uit van de Delta Lloyd Groep, een concern dat actief is in de financiële dienstverlening. De conc…
OHRA verzekeringen en bankzakenOHRA verzekeringen en bankzakenOHRA is een Nederlandse verzekeringsmaatschappij. U kunt hier terecht voor verzekeringen, maar ook overige bankzaken. OH…
Hoge spaarrente renterekening Delta LloydHoge spaarrente renterekening Delta LloydDelta Lloyd omvat vele bedrijven en biedt vele financiële producten aan. Hier kunt u sparen tegen een hoge spaarrente, v…
Zorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta LloydZorgverzekering: de zorgverzekeraar CZ-Delta LloydDe zorgverzekeraar CZ-Delta Lloyd is een van de grootste zorgverzekeraars van Nederland. Na Achmea, Uvit en Menzis is he…
Delta Lloyd schikt met gedupeerden woekerpolisDelta Lloyd schikt met gedupeerden woekerpolisDelta Lloyd is de eerste verzekeraar die heeft gekozen voor een schikking in de woekerpolisaffaire. Nu één verzekeraar o…
Bronnen en referenties
  • Cordaid Mensen in Nood Nieuws: overleven na een ramp.

Reageer op het artikel "Indiase delta: betere voorbereiding op overstromingen"

Plaats als eerste een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Infoteur: Emfkruyssen
Gepubliceerd: 11-03-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Bronnen en referenties: 1
Schrijf mee!