InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Goede doelen: de 1 procent club

Goede doelen: de 1 procent club

Goede doelen: de 1 procent club Wat is de 1 procent club? Wat doet de 1 procent club? Hebben we niet genoeg goede doelen in Nederland? Waarom 1%? Wie is de doelgroep van de 1 procent club? Hoe werkt hun ontwikkelingssamenwerking? Welke ontwikkelingsprojecten zijn er?

De gedachte

Wat is de gedachte achter de 1 procent club? De gedachte is: als we allemaal 1 procent van ons:
  • Inkomen,
  • Tijd en onze
  • Kennis
zouden inleveren, zou er geen armoede in de wereld bestaan.

Hoe werkt het?

Hoe werkt de 1 procent club Nederland? Het idee achter de oprichting is om een centraal punt te creëren waar vraag en aanbod elkaar ontmoeten. De vraag naar hulp, naar ontwikkelingsprojecten, waar zowel bedrijven als particulieren 1% van hun tijd, kennis en inkomen kunnen bijdragen aan een project die je zelf kiest en via de site van de 1% club in de gaten houdt.

Waarom 1%

Waarom kiest de 1 procent club voor 1% hulp? Er zijn veel mensen in Nederland die bijdragen leveren aan goede doelen. Er is echter een grote groep in Nederland die gemiddeld weinig bijdragen. Deze groep jonge mensen, met een prima leven en goede baan, is de doelgroep van de 1 procent Club. Door “slechts” 1% steun te vragen, hoopt men dat deze doelgroep meer aandacht gaat schenken aan ontwikkelingssamenwerking.

Keuzevrijheid

De leden van de 1 procent club kiezen zelf een project die ze willen steunen. De leden van de 1 procent club kiezen zelf op welke manier zij hun uitgekozen project willen steunen. Hoe kan je een project kiezen? Misschien heb je “iets” met Afrika en wil je graag projecten en ontwikkelingssamenwerking in Afrika steunen. Misschien ben je ooit in Zuid Amerika op vakantie geweest en heeft “iets” je daar flink aangegrepen. Misschien heb je familieleden of vrienden die in Derdewereld landen vrijwilligers werk doen. Misschien heb je graag kinderen willen helpen. Zou je graag de straatkinderen willen helpen.

Website

Als je een project hebt uitgekozen, kan je dit project dan volgen? Via de website van de 1 procent club Nederland, kan iedereen zijn eigen gekozen project waaraan jouw kennis, tijd of geld wordt geïnvesteerd, volgen.

Projecten

Welke projecten zijn er via de 1 procent club te steunen en te volgen? Enkele projecten van de 1 procent club zijn:
  • Schoolprojecten in Derdewereld landen,
  • De zon als stroombron (Nepal),
  • Analfabetisme bestrijding in Ecuador (Zuid – Amerika),
  • Naschoolse opvang in Argentinië (Zuid – Amerika),
  • Boeken en bibliotheekmeubelen voor openbare scholen in Kameroen (Afrika),
  • Jongeren naar school, Rwanda (Afrika),
  • Micro sanitair in Bangladesh (Azië) en enz. en enz.
Er zijn talloze andere projecten die je kunt volgen via de site van de 1 procent club.

Overzichtelijk

Met 1 oogopslag zie je direct hoe een project er voor staat: hoeveel geld heeft het project nog nodig? Wat is de waardering van het project? Hoeveel projectleden heeft het project.

Steunen

Hoeveel projecten kan je steunen? Hoeveel projecten wil je steunen? Je kunt 1 project steunen, maar je kan er ook 5, of 10 of zelfs 50 steunen. Of meer dan 200 projecten. Van elk project dat je steunt, ontvang je actuele updates.
Gerelateerde artikelen
Goede voornemens door middel van projectenGoede voornemens door middel van projectenAls het einde van het jaar weer nadert, gaan mensen massaal denken aan wat ze het afgelopen jaar bereikt hebben en wat z…
Ontwikkelingshulp; problemen met fraude en corruptieOntwikkelingshulp; problemen met fraude en corruptieBij de besteding van ontwikkelingsgelden en ontwikkelingshulp speelt fraude en corruptie vaak een grote rol; grote bedra…
Goede doelen: Het LilianefondsHet Lilianefonds is opgericht door Liliane Brekelmans, die de eerste tien jaren van haar leven als kind in Sumatra heeft…
Geld geven, hoe kies je een goed doel?Geld geven, hoe kies je een goed doel?Hoe kies je een goed doel dat echt bij je past? Uit welke organisaties moet je kiezen als je graag geld wil geven aan ee…
Projectresultaat bepalenHet eerste dat je doet bij het opstarten van een project is het bepalen van het resultaat. Wat wil je bereiken met het u…
Bronnen en referenties
  • http://www.1procentclub.nl/
  • http://www.frankwatching.com/archive/2008/04/09/site-gespot-1procentclubnl/
  • http://www.alternatiefgenieten.nl/lokatie/Overig/De+1+ProcentClub

Reageer op het artikel "Goede doelen: de 1 procent club"

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 27-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!