InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Het leed dat scheefwonen heet

Het leed dat scheefwonen heet

Het leed dat scheefwonen heet Scheefwonen heeft niks met een scheve woning te maken, maar met het feit dat men in een woning woont die niet is afgestemd op het inkomen. En dat veroorzaakt een hoop leed bij de mensen met de lage inkomens.

Sociale huurwoningen

Een sociale huurwoning is een huurwoning die goedkoop is om te huren. De huur is lager dan de huurtoeslaggrens. De huurtoeslaggrens in 2011 is voor 1 of 2 personen 517,64 en bij 3 of meer personen 554,76. Een sociale huurwoning heeft dus een huurprijs die lager ligt dan deze grens. Dit maakt het voor mensen met lage inkomens mogelijk om een woning te kunnen huren.

Hoge inkomens in sociale huurwoningen

In het verleden werden veel mensen met hoge inkomens toegelaten tot de sociale huurwoningen. Een hoog inkomen is een gezamenlijk inkomen van boven de 43.000 euro op jaarbasis. Een uitkering voor een getrouwd of samenwonend stel ligt tussen de 13.000 en 17.000 euro op jaarbasis. Die 43.000 euro is dus ruim 2.8 maal zoveel als de laagste inkomensgrens. En er zijn mensen die zelfs nog minder hebben dan de bijstandsnorm.

Dat er mensen met hoge inkomens in sociale huurwoningen zitten, komt enerzijds omdat er stellen zijn waar van de vrouw (weer) is gaan werken, waardoor hun gezamenlijke inkomen is gestegen. Anderzijds is de overstap naar een koopwoning voor veel mensen te groot, omdat de koopprijzen erg hoog zijn. Kon met in de jaren 70 nog een woning kopen van een inkomen, tegenwoordig heeft men al twee goede inkomens nodig om een koopwoning te kunnen betalen.

Toch zijn er ook voldoende huurwoningen in de hogere huurprijs-klasse die aangeboden worden, maar de mensen met de hoge inkomen weigeren door te stromen. Ze vinden het wel lekker zo, weinig betalen en toch ween hoog inkomen hebben.

Problematiek

Van de ene kant is het wel te begrijpen want wie wil dat nou niet: veel verdienen en weinig af hoeven staan. Maar er zijn een hoop gezinnen die echt maar met het minimum rond moeten komen. Dit kan komen door ziekte, geen werk kunnen vinden, opvoeding van jonge kinderen, aangepast werk nodig hebben etc. Deze mensen zijn afhankelijk van de sociale huurwoningen. maar daar ligt nou juist het probleem: de meeste huurwoningen zijn bezet door mensen met hoge inkomens. Waardoor soms hele gezinnen bestaande uit zes tot acht personen, in een veel te klein flatje moeten leven.

Aanpak scheefwonen

De overheid wil dit aanpakken. Door ieder jaar de huur met 5 procent te laten stijgen. Dit geldt alleen voor de mensen met een hoog inkomen (boven de 43.000 euro) die in een sociale huurwoning wonen. Al in 2011 wil men dit proberen aan te pakken. Hopelijk stromen er zo gezinnen met hoge inkomen s door naar de duurdere huurwoningen, om plaats te maken voor de gezinnen met weinig inkomen. Zodat die ook wat ruimer kunnen leven dan met vier mensen op een slaapkamer te moweten slapen. Onacceptabel.
Gerelateerde artikelen
Een woning huren of kopen? De voor- en nadelen op een rijIs huren weggegooid geld? Je hoort vaak mensen roepen dat je beter een huis kunt kopen dan huren omdat je dan het geld i…
Gevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagGevolgen huurverhoging voor de huurtoeslagBetekent een hogere huur ook geen of minder huurtoeslag? Wat zijn de gevolgen van de jaarlijkse huurverhoging voor de hu…

Reageer op het artikel "Het leed dat scheefwonen heet"

Reactie

Flierbes, 25-04-2016 01:31 #1
Beetje zwak van de politiek om het (bewust?) in stand gehouden woningtekort, af te schuiven op de mensen of zoals de vreselijke bedachte term voor hun is "Scheefwoners". Daarbij is het in deze onzekere tijden zo dat mensen helemaal niet per se ervan op aan kunnen dat ze hun hoge inkomen ook houden de komende jaren, mogen ze dan weer terug? En dat zeg ik allemaal als iemand met een laag inkomen en iemand die de klappen van de zweep qua woning zoeken zeker kent.

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 07-04-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!