InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Stress: omgaan met moeilijke mensen

Stress: omgaan met moeilijke mensen

Stress: omgaan met moeilijke mensen Een oorzaak van stress is de omgang met moeilijke en lastige mensen. Sociale vaardigheden kunnen u helpen beter om te gaan met moeilijke mensen. Enkele adviezen hoe u tijdens conflicten en meningsverschillen met moeilijke mensen kunt omgaan. Door het te persoonlijk op te vatten, versterkt u het gevoel van stress. Vaak heeft het onbeschofte gedrag van de ander niets met u te maken. Hoe om te gaan met moeilijke en lastige mensen?

Lastige mensen

Er zijn mensen die heel moeilijk in de omgang zijn. Zij kunnen:
  • Ongemanierd,
  • Humeurig,
  • Vervelend,
  • Sociaal niet begaafd,
  • Onbeschoft,
  • Ronduit bot,
  • Niet willen luisteren en enz.
zijn. U komt deze mensen overal tegen.

Moeilijke situatie

Als u kwaad wordt op een lastig persoon, zal u niet meer in staat zijn om effectief te reageren op de moeilijke situatie. Het eerste advies is, tijdens de omgang met moeilijke mensen, blijf kalm! Haal diep en rustig adem en ontspan.

Conflict

Het tweede advies tijdens een moeilijke situatie, begint u zo vriendelijk en beleefd mogelijk en stap voor stap wordt u assertiever. Het is de bedoeling dat u emotioneel beheerst reageert tijdens een conflict met een moeilijk persoon. Het betekent dat de boosheid die u voelt niet op hol slaat. Het betekent dat u uzelf in de hand houdt, zodat u niets doet waar u later spijt van krijgt. Op deze manier blijft u effectief reageren op het conflict met een moeilijk persoon.

Herhalen

U wilt perse iets van een moeilijk persoon. Hoe te handelen? Het derde advies is: door heel eenvoudig een korte zin, waar uw behoefte, verzoek of wens in staat omschreven, blijft herhalen, put u de ander uit. U blijft herhalen wat u wilt. Kort en krachtig. U houdt voet bij stuk. U blijft die korte zin herhalen. Door vol te houden en consequent dezelfde korte zin met uw verzoek, wens of behoefte te herhalen, zult u merken dat u vaker dan u denkt krijgt wat u wilt. Ook bij moelijke en lastige mensen!

Vriendelijk verzoek

Ondanks dat iemand een redelijk verzoek heeft, wilt u weigeren omdat u:
  • Geen beschikbare tijd heeft,
  • Het te druk heeft,
  • Geen zin voelt om het verzoek uit te voeren.
Het vierde advies is met een redelijk verzoek: u past dezelfde "herhaal" techniek toe als hierboven omschreven, maar u respecteert wel de mening van de ander. Vriendelijk houdt u voet bij stuk en herhaalt dat u geen beschikbare tijd hebt.

Is het persoonlijlk?

Er zijn zoveel vervelende situaties met moeilijke mensen - een ronduit onbeschofte verkoper, uw baas die u afbekt - die voor veel stress kunnen zorgen. Als u dagelijks met te veel stress te maken heeft, en daarboven op veel te maken heeft met moeilijke mensen, kan er een burn out op de loer liggen, als u geen tijd krijgt om van alle stress te herstellen.
Hebt u het gevoel dat u persoonlijk de oorzaak bent van het onbeschofte gedrag van de ander, wordt de stress die u voelt versterkt.
U neemt het persoonlijk op als u, onterecht, vanuit gaat dat uw gedrag het onbeschofte gedrag van de ander veroorzaakte.

Onbeschofte reactie

Het kan u helpen om te beseffen dat er echt gestoorde persoonlijkheden rondlopen in de wereld. Mensen die emotioneel gestoord zijn. Behalve dat, er zijn veel mensen die grote problemen hebben in hun leven en daardoor kortaf kunnen reageren. Een onbeschofte reactie heeft niets met u te maken. U bent niet diegene die iets fouts deed!

Ergeren en irritaties

Veel moeilijke mensen roepen gevoelens van ergenis en irritatie op. U hoeft niet op deze mensen te reageren: u kunt uw energie wel beter gebruiken. U wilt wel reageren? Recht-voor-z´n-raap zijn bij moeilijke mensen die gevoelens van irritatie en ergenis oproepen werkt goed!

Meningsverschil

Conflicten, moeilijke situaties of meningsverschillen met moeilijke en lastige mensen kunt u indelen in een graadmeter. Hoe erg is de situatie?
  • Groen: U hoeft zich geen zorgen te maken,
  • Oranje: Dit gaat om een negatieve situatie die u kunt vermijden of negeren,
  • Rood: Hier moet u iets tegen doen!

Stress

Moeilijke situaties en conflicten met moeilijke mensen kunnen voor veel stress zorgen, vooral als u het persoonlijk opvat. U kunt zelf kiezen of u op de situatie reageert of dat u de zaak laat rusten. Vaak kunt u beter uzelf al die stress besparen.
Gerelateerde artikelen
Stress in het kortWat is de definitie van stress, wat is het verschil in omgang met stress tussen mannen en vrouwen en hoe zit het met de…
Omgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress en gespannen gevoelensOmgaan met stress. Mannen en vrouwen reageren verschillend op stress. Verschillende persoonlijkheden reageren verschille…
Omgaan met iemand met autisme: rustig aan en niet aanrakenDe politie van Friesland heeft als eerste korps in Nederland onderricht gekregen in het herkennen en de omgang met mense…
Sociale vaardighedenSociale vaardighedenAls je gaat werken moet je niet alleen goed zijn 'in je vak'. Je moet ook met mensen om kunnen gaan. Dat omgaan met mens…
Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"?Effectief omgaan met stress en conflicten: wat is "coping"?Stress is zo een aanzienlijk probleem geworden dat iedereen er wel eens last van lijkt te hebben. Bij de een gaat het ma…
Bronnen en referenties
  • http://www.leren.nl/cursus/sociale-vaardigheden/lastige-mensen/
  • http://www.leren.nl/rubriek/persoonlijke_vaardigheden/lastige_mensen/
  • http://www.lb.nl/artikelen/moeilijk.php

Reageer op het artikel "Stress: omgaan met moeilijke mensen"

Reactie

Wendy, 07-02-2015 19:34 #1
Ik werk in een beschutte werkplaats omdat ik moeilijk met stress om kan gaan. Toch krijg ik op mijn werk enorm veel stress door het negatieve gedrag van mijn "collega"s. Ik word hier niet beter door. Integendeel ik word nog zieker. Mentaal gehandicapten en psychiatrische patiënten zijn heel erg moeilijk om mee om te gaan, heb al van alles geprobeerd maar ga de laatste tijd echt tegen mijn zin werken. Iemand tips?

Infoteur: Roberta
Gepubliceerd: 16-02-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!