InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Overwin angst en verminder angsten

Overwin angst en verminder angsten

Overwin angst en verminder angsten Als angst het dagelijkse leven negatief beinvloed, is het tijd om er iets aan te doen. Valt er iets te doen tegen angst? Hoe overwin je angst? Op welke manieren kan je beter leren omgaan met angst? Kent het hebben van angst ook voordelen? Wat is de beste manier om angst te overwinnen? Is het ontlopen van je angst zinvol? Zijn ontspanningsoefeningen zinvol om angst te bestrijden?

Zoek de angst op

Het klinkt voor de meeste als een regelrechte ramp, maar juist het gevaar, de angst, opzoeken is de beste manier om angst te overwinnen. Stel jezelf bloot aan het gevaar waar je zo bang voor bent. Onderzoek heeft uitgewezen dat jezelf blootstellen aan je angsten de beste manier is om angst te overwinnen en je zelfvertrouwen te doen toenemen. Het ontlopen van het gevaar, het ontlopen van de angst heeft een negatief effect: het vergroot je angst alleen maar.

Zelfvertrouwen opbouwen

Door met grote regelmaat je angsten en het gevaar op te zoeken, bemerk je dat ondanks alle angstige gevoelens, onzekerheden en de bijgehorende spanning, de wereld niet vergaat! Hoe vaker iemand zijn of haar angsten en angstige situaties te lijf gaat, hoe het zelfvertrouwen zal groeien.

Ontlopen

Het ontlopen van de angst, angsten of het gevaar heeft geen enkel positief effect. Sterker nog: door de angsten te ontlopen versterkt het negatieve gevoel alleen maar. Door het ontlopen van de angst versterkt het de angst.
Meer informatie over negatieve gedachten is te lezen in het volgende artikel: negatieve gedachten.

Verwachting

Angstige gedachten worden over het algemeen gekoppeld aan een verwachting van nare zaken. De verwachting dat er iets naars, iets vreselijks, gaat gebeuren. Terwijl dat nare in feite, bijzonder klein is dat het überhaupt staat te gebeuren. Het zijn vooral het bijgeloof, de emoties en de verwachtingen die onze angsten versterken. Door onze verwachtingen aan te passen in positieve zin, zal dat onze angsten niet langer voeden.

Voordelen

Interessant is het om te onderzoeken of de angst van iemand zekere voordelen oplevert waar iemand bijzonder aan gehecht kan raken, bijvoorbeeld:
  • Iemand met angst krijgt meer aandacht,
  • Anderen houden met rekening met iemand met angst,
  • Iemand met angst hoeft geen angstige activiteiten uit te voeren en enz.

Angstgedrag

Heeft het angstgedrag voor of juist nadelen? Om hier achter te komen is het van belang om een lijstje te maken. Schrijf de voordelen naaste de nadelen van het angstgedrag op.
Door het op te schrijven, door het zwart op wit te zien, kan iemand met angst inzichten krijgen die bijzonder nuttig zijn om angst te overwinnen.
  • Hoe prettig zal het leven er uit zien zonder die angst?
  • Wat zijn de voordelen als het angstgedrag verdwijnt?
  • Hoe passen familie en vrienden zich nu aan het angstgedrag aan?
  • Hoe vrij zal het leven zijn zonder de angst?

Ontspanningsoefeningen

Om angst sterk te doen verminderen is het doen van ontspanningsoefeningen een grote aanrader. Uit een groot Italiaans onderzoek is gebleken dat de ontspanningsoefeningen het meest effectief zijn als deze oefeningen door iedereen uitgevoerd kunnen worden, zoals:
  • Laat de handen enkele seconden totaal ontspannen langs het lichaam hangen,
  • Adem langzaam via de neus de adem in en adem rustig via de neus uit.

Dit artikel is onderdeel van de special: Angst en angsten.
Gerelateerde artikelen
Spreekangst overwinnenSpreekangst overwinnenSpreken voor een grote groep mensen is iets wat een groot aantal mensen liever niet doet. De gedachte hieraan maakt vele…
Omgaan met angst en paniekOmgaan met angst en paniekLeren leven met angst, hoe doe je dat? Angstaanvallen en in paniek verkeren beinvloeden het dagelijks leven negatief. Ge…
Angsten bij kinderen: afhankelijkheid en zelfvertrouwenAngsten bij kinderen: afhankelijkheid en zelfvertrouwenDe ontwikkeling van angsten bij kinderen komt doordat het kind nog klein is en weinig kracht heeft. Hoe jonger kinderen…
Angst en bang zijn is te overwinnenAngst hebben en bang zijn kan als twee gelijkwaardige emoties worden gezien. Sommigen vinden angst een iets sterkere emo…
Kinderen van drie en vier jaar: Het angstige en bange kindKinderen van drie en vier jaar: Het angstige en bange kindBij kinderen die nog niet naar de basisschool gaan spelen er diverse angsten. Deze angsten zijn in de meeste gevallen no…

Reageer op het artikel "Overwin angst en verminder angsten"

Infoteur: Roberta
Laatste update: 01-03-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!