InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Drie zoenen bij nieuwjaar, begroeting of felicitatie is veel

Drie zoenen bij nieuwjaar, begroeting of felicitatie is veel

Drie zoenen bij nieuwjaar, begroeting of felicitatie is veel Het risico bestaat dat we in de toekomst, o.a. bij het gelukkig-nieuwjaar wensen, vier zoenen horen te geven in plaats van "slechts" drie zoenen op de wangen. Vroeger was het nog maar één kus, en inmiddels zijn we via twee smakkerds reeds op drie zoenen gekomen met feliciteren, bij begroeting of met "de beste wensen". Vreemd want een mens heeft maar twee wangen. En dan heb je veel geluk als je man bent, want dat scheelt de helft aan gelebber in je leven. Wat is er eigenlijk mis met de eenvoudige eerlijke handdruk van vroeger ?

Zeden en gewoonten

Opmerkelijk hoe onze zeden en gewoonten in korte tijd aan het verschuiven zijn. Over veel dingen wordt vandaag de dag immers veel luchtiger en minder streng geoordeeld dan circa 50 jaar terug.
  • Een vrouw in een lange broek was in de jaren '50 nog redelijk ongepast. Evenals een werkende vrouw die gehuwd was, want de man was immers kostwinner.
  • Mannen gingen in die tijd soms nog zwemmen in badpak in plaats van in zwembroek. Een blote borst in een speelfilm mocht absoluut niet en werd er door de filmkeuring uitgeknipt. Zelfs in films van boven de 18 jaar was er geen vrouwentepel te zien.
  • Over seks werd thuis niet gepraat, je had dan ook geen idee of vader en moeder "het" ook wel eens deden, als het niet voor de voorplanting nodig was.
  • Als het gaat om begroetingsrituelen is er ook het nodige veranderd. Ten goede?

Zoenen tijdens begroeting

Dat mannen elkaar in Nederland ooit zouden kussen en omhelzen tijdens een begroeting was midden vorige eeuw ondenkbaar. Er werd destijds smalend gelachen om Russen, die in het zwart/wit Polygoon journaal lieten zien dat het onderling zoenen van mannen in het Oostblok wel de gewoonte was. Op dit moment is het niet meer ongebruikelijk in ons land dat goede vrienden en gezinsleden van het mannelijk geslacht elkaar op de wang zoenen, waar op zich niets mis mee hoeft te zijn.

Kusritueel in de vorige eeuw

Elkaar kussen tijdens een begroeting door volwassenen vond circa 1950 plaats door middel van één zoen op één wang en dan uitsluitend bij personen met wie je een heel warme langdurige relatie onderhield. En dus zeker niet bij een persoon die je slechts een of twee maal eerder daarvoor had ontmoet. Rond 1960 werd het aantal kussen tot twee stuks uitgebreid (elke wang eentje) en was de kieskeurigheid wat betreft de persoon ook wat minder. Pas rond 1980 werd het aantal kussen tot het bizarre getal van drie opgevoerd, soms ook bij personen die je slechts eenmaal daarvoor had ontmoet.

Zoenen een gruwel

Dikwijls is het onstuimige drie x zoenen bij elke begroeting, van nagenoeg wildvreemden of collega's, een heel vervelend gedoe. Zeker als je vroeger als kind amper je vader en moeder een zoen gaf. Maar hoe kun je dit bizarre begroetingsritueel voorkomen zonder ruzie te krijgen?

Vrouwen

Hebben het in dit opzicht nog het moeilijkst omdat ze gemiddeld twee maal zoveel personen moeten kussen als mannen. Je volledig distantiëren van het gezoen is moeilijk, maar waarom zou je niet gewoon zeggen dat je eentje genoeg vindt en dat je geen drie kussen wil. Als je als vrouw in een koor zingt, en het is nieuwjaar heb je namelijk een dubbel groot probleem. Het beste kun je die eerste week niet komen, maar je kunt ook heel vroeg aanwezig zijn die eerste keer, dan moeten de mensen op jou afstappen en dan kun je er wel een paar ontwijken. Het allerergste is het om, als vrouwelijke dirigent van meerdere grote koren, jarig te zijn. Het is bijna zeker dat je dan vanwege de constante besmetting een koortslip oploopt.

Mannen hoeven maar de helft te zoenen

Mannen hebben dus het geluk dat ze elkaar niet hoeven te zoenen. Bovendien zijn er ook sexy aantrekkelijke dames, waarvan je het niet heel erg vindt om ze te zoenen. Gaat het om een Nieuwjaarssituatie, dan kun je (ook als vrouw) de tactiek toepassen door de eerste dagen van het nieuwe jaar vrij te nemen van je werk, of als je wel aanwezig moet zijn, heel vroeg te komen dan moeten de collega's naar jou toekomen. Geef voor de lol eens een elegant kushandje, dat scheelt ook weer.

Hoe moet je zoenen

  • Je kunt natuurlijk drie volle smakkerds op de natte mond geven, maar dat kan gemakkelijk tot conflicten leiden.
  • De tegenovergestelde optie is om alleen de wangen vluchtig aan te raken en een beetje in de lucht te happen.
  • Met uitgestrekte arm en naar achterover geheld bovenlichaam is een signaal dat je het niet zitten om de mond in het begroetingsritueel te betrekken.
  • Zorg bij oprechte smakkerds dat er niet te veel speeksel achterblijft, hoewel dat bij intensief tongzoenen niet valt te voorkomen.

Verkouden, pukkels, koortslip, zweren, griep, koorts

Keelpijn en soortgelijke alibiís om niet te hoeven zoenen werken doorgaans uitstekend. Maar een verkoudheid kan natuurlijk niet elke week bij de zelfde personen. En een Hiv-besmetting voorwenden gaat ook te ver. Waarschuwen dat je door een teek bent gebeten, en bang bent dat je de ziekte van Lyme hebt opgelopen is wel een sterke. Alleen bestaat de kans dat ze nog eens vragen hoe het met je gaat, en je dan vergeten bent dat je deze smoes ooit hebt gebruikt.

Koortsuitslag

Een koortslip (koortsuitslag), komt door het Herpes Simplex-virus en kun je gemakkelijk via zoenende personen oplopen. Deze huidafwijking ontstaat niet alleen rond de mond, maar kan ook op de kin voorkomen. Baby's mogen nooit gezoend worden door iemand met een koortslip, want vooral jonge baby's kunnen er ernstig ziek van worden.

Heb je zelf reeds een opvallend zichtbare koortslip dan zal niemand het erg vinden als je het zoenen met een verjaardag of receptie een keertje overslaat. Zo'n vieze koortsuitslag pukkel is misschien wel kunstmatig aan te brengen, als je handig bent.

Islam

Binnen deze cultuur mag er niet gezoend worden in het openbaar tijdens begroetingen. Ongetwijfeld dat dit voordeel mede een rol heeft gespeeld bij hen die zich tot de islam hebben laten bekeren.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen bij een koortslip?Wat te doen bij een koortslip?Als je ooit een koortslip hebt gehad, komt deze altijd om de zoveel tijd terug. Een koortslip verschijnt niet altijd op…
Hoe moet je tongzoenen?Een tongzoen is een daad waarmee je de wederzijdse liefde tussen twee personen kan aantonen. Veel mensen weten echter ni…
Koortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenKoortsuitslag: voorkomen is beter dan genezenVeel mensen zijn wel bekend met deze vervelende aandoening. Koorstuitslag kenmerkt zich door irritatie en jeuk. Het komt…
Het belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenHet belang van zoenen: zoenen zegt meer dan woordenNatuurlijk is zoenen gewoon heel erg lekker. En opwindend en spannend. Maar wat veel mensen niet weten is dat kussen ook…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Monros, Pixabay

Reageer op het artikel "Drie zoenen bij nieuwjaar, begroeting of felicitatie is veel"

Reactie

Ank, 25-01-2010 15:05 #1
Vond dit een leuk artikel, ben vrouw (63), dus heb het allemaal meegemaakt. Hoop niet dat er vier zoenen komen, heb ik 2 vuile brillenglazen en met twee brildragende mensen is het ook niet zo makkelijk. Mijn schoonzoon zet altijd eerst zijn bril af. Bovendien vind ik het geen uiting van genegenheid meer, het moet gewoon. Ik ga voor een gewone, eerlijk gemeende knuffel en dan maak ik mijn bril wel weer schoon. :-)

Infoteur: Robbie
Laatste update: 10-12-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Reacties: 1
Schrijf mee!