InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Nachtje stappen: een goede voorbereiding bij een nachtje uit

Nachtje stappen: een goede voorbereiding bij een nachtje uit

Nachtje stappen: een goede voorbereiding bij een nachtje uit Een stevig nachtje uit verdient een goede voorbereiding. Een onvoorbereide uitgaansnacht kan de volgende ochtend voor onaangename verrassingen zorgen. Vooraf goed uitgerust zijn is een eerste voorbereidingstip. Een stevige maaltijd alvorens je alcohol gaat consumeren, is zeker geen overbodige luxe. Indien je alcohol gaat drinken, dan doe je er goed aan om een chauffeur te vinden die je veilig thuis kan brengen. Uiteraard beperk je het best het alcoholverbruik omdat overmatige alcoholconsumptie niet gezond is. Waardevolle spullen laat je beter thuis zodat je ze niet kan kwijtraken. Toch een kater na het uitgaan? Enkele waardevolle tips kunnen helpen om snel van je kater af te zijn. Een goed voorbereid partybeest kan er zelf voor zorgen dat hij de volgende dag fit, vol energie en fris is.

Een nachtje uit kan wonderen doen

Op geregelde basis een stevig stapje in de wereld zetten kan wonderen doen. Je kan op een dansfeestje heel even al je zorgen vergeten, om de dag erna met nieuwe energie opnieuw aan de slag te gaan. Zorg er wel voor dat je enkele regels volgt. Té veel drinken en te laat uitgaan, kan nefast zijn als je al vermoeid bent alvorens je op stap gaat. Enkele gulden regels kunnen helpen voor een nachtje uitgaansplezier, zonder de nodige kwaaltjes de dag erna.

Nachtje stappen: een goede voorbereiding voor een stevig nachtje uit

Zorg dat je goed bent uitgerust alvorens je op stap gaat. / Bron: AdinaVoicu, PixabayZorg dat je goed bent uitgerust alvorens je op stap gaat. / Bron: AdinaVoicu, Pixabay

Té vermoeid uitgaan is geen goed idee

Goed uitgerust zijn is een vereiste om de volgende ochtend toch fris te kunnen opstaan. De avond zelf zal je waarschijnlijk niet veel kunnen slapen. Vroeg gaan slapen zal geen optie zijn en daarom is het goed om fris aan de party te beginnen. Als je daarbij nog wat alcohol gebruikt, dan krijgt je REM-slaap (Rapid Eye Movement) het hard te verduren. Goed rusten alvorens je op stap gaat is bijgevolg een goed idee. Als je bijvoorbeeld weet dat je in het weekend met je vrienden op stap gaat, dan kan je enkele dagen ervoor telkens een uurtje vroeger gaan slapen. Of je waakt erover dat je zeker nooit later dan je normale avonduur in je bed ligt.

Spreek duidelijk af met je vrienden

Goede afspraken maken goede vrienden. Spreek af om hoe laat en waar jullie zullen uitgaan. Op deze manier kan iedereen zijn eigen planning bepalen. Zorg er ook voor dat iedereen een veilige manier heeft om thuis te komen. Desnoods moet iemand zich opofferen om chauffeur te zijn en bijgevolg die avond geen alcohol drinken. Spreek dit op voorhand duidelijk af en wijk niet af van dit plan. Samen uit, samen thuis: de perfecte regel voor een groep vrienden die op stap gaan.

Een nachtje stappen verdient een stevige maaltijd

Drinken op een lege maag is geen goed idee. Je zal veel sneller de negatieve effecten van alcohol voelen. Indien je je te snel dronken zou voelen, dan kan het feest ook veel sneller dan verwacht voorbij zijn, wat uiteraard niet de bedoeling is. Mensen op de zenuwen werken, omwille van dronken gedrag, wordt ook niet geapprecieerd. Indien je stevig eet en veel water drinkt alvorens je gaat stappen, dan zal je lichaam de alcohol veel trager gaan opnemen. Goede keuzes voor een avondmaaltijd zijn brood, vlees, pasta en melk. Al deze voedingsmiddelen worden traag verteerd en bevatten veel eiwitten. Eiwitrijke snacks zijn ook een goed idee. Eventueel neem je zelf iets gezonds mee als je op stap bent. Af en toe iets eten kan geen kwaad en zorgt ervoor dat de alcohol trager wordt opgenomen.

Gaan stappen doe je op het juiste moment

Een avondje stappen zorgt ervoor dat je concentratievermogen de volgende dag op een iets lager pitje staat. Alcohol kan immers een negatief effect hebben op de geest en het lichaam. Gaan stappen doe je dan ook op het juiste moment. Ga zeker niet op stap alvorens je een belangrijke presentatie moet geven of je een examen of proef dient af te leggen.

Goede voorbereiding: dure spullen laat je beter thuis

Locaties zoals discotheken, clubs of bars geven dieven de gelegenheid om toe te slaan. Té veel alcohol kan het beoordelingsvermogen ook verminderen, waardoor je meer vatbaar bent voor diefstal. Waardevolle en dure spullen laat je dus beter thuis, om potentiële dieven geen kans te geven om te stelen. Tijdens het uitgaan is het een goed idee om je persoonlijke spullen zeer goed in de gaten houden. Laat je jas ook enkel achter in een bewaakte vestiaire.

Tips om je snel fit te voelen de volgende ochtend

Een stevig ontbijt is de ochtend na het uitgaan een aanrader. / Bron: Contatoartpix, PixabayEen stevig ontbijt is de ochtend na het uitgaan een aanrader. / Bron: Contatoartpix, Pixabay
Toch een beetje last van je uitstapje? Staat de wekker een beetje vroeg? Een korte nachtrust is nog altijd beter dan helemaal geen nachtrust. Enkele tips kunnen helpen om je snel fit te voelen de volgende ochtend.
  • Een verfrissende douche en een stevig ontbijt zijn een goed idee. Koffie versterkt echter de negatieve effecten van alcohol.
  • Indien het mogelijk is, doe je er goed aan om even wat langer in bed te blijven. Tracht echter het patroon van ontbijt, middagmaal en avondmaal te respecteren.
  • Intensieve sportbeoefening hoeft niet. Een stevige wandeling in de frisse buitenlucht is wel een goed idee. Haal diep adem langs de neus en blaas de lucht uit via je mond.
  • Na het middagmaal kan je eventueel een kort dutje doen. Een te lang dutje kan enkel het bioritme van die dag nog meer ontregelen.
  • Water om je lichaam te zuiveren en afvalstoffen te verwijderen is steeds een goede optie. Je mag zelfs wat meer drinken dan de aanbevolen hoeveelheid van twee liter per dag.

Alcohol: wat als je toch een kater zou hebben?

Hoofdpijn kan je tegengaan met een aspirine. Neem dit pilletje in met een glas water en je zal snel merken dat je kater beter wordt. Daarnaast is het eten van fruit (fructose) ook een goed idee, omdat fructose alcohol helpt af te breken. Alcohol is tevens vochtafdrijvend. Extra water drinken is erg belangrijk om de waterhuishouding terug op peil te brengen. Het is alvast ook aan te raden om, tussen de alcoholische drankjes in, een glas water te drinken. Alcohol drinken om alcohol te verdrijven is een fabeltje en werkt niet. Andere middeltjes die helpen tegen een kater zijn groene thee en ginseng. Deze voedingsmiddelen zitten vol antioxidanten. Antioxidanten helpen de schadelijke stoffen in het lichaam neutraliseren.
© 2018 Auteurjr, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe sta je mooier op in de ochtend?Hoe sta je mooier op in de ochtend?We hebben het allemaal wel eens. Je staat op en loopt naar de spiegel en ziet jezelf, maar denkt bij jezelf ‘ben ik dat’…
Windows 7 (opnieuw) installerenWindows 7 (opnieuw) installerenWindows 7; het nieuwste besturingssysteem van Microsoft. Hoe moet dit nu geïnstalleerd worden en wat is er voor nodig? G…
Zelf kruidnoten en speculaaspoppen makenSinterklaas komt er weer aan en de schappen liggen alweer vol met lekkers. Wilt u toch zelf uw lekkernijen maken? Dat ka…
Uggs schoonmaken, hoe doe je dat?Het schoonmaken van Uggs is niet ingewikkeld. In vijf eenvoudige stappen kun je de laarzen er weer als nieuw uit laten z…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Free-Photos, Pixabay
  • Sochicken.nl, https://sochicken.nl/kater-voorkomen
  • Elle.be, https://www.elle.be/nl/78571-hoe-herstel-zware-nacht.html
  • Studenten.net, https://www.elle.be/nl/78571-hoe-herstel-zware-nacht.html
  • Wikihow.com, https://nl.wikihow.com/Je-voorbereiden-op-een-avondje-stappen
  • Partyflock.nl, https://partyflock.nl/topic/666194:Voorbereiden-op-een-party-hoe
  • Afbeelding bron 1: AdinaVoicu, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Contatoartpix, Pixabay

Reageer op het artikel "Nachtje stappen: een goede voorbereiding bij een nachtje uit"

Infoteur: Auteurjr
Gepubliceerd: 11-04-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!