InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Wat is een geefplein?

Wat is een geefplein?

Wat is een geefplein? Iedereen heeft op zolder of in de kelder wel dozen vol spullen staan. Tegelijk zijn er veel mensen op zoek naar de spullen die in je kelder of op je zolder enkel stof vergaren. Wat is een geefplein? Dé ideale gelegenheid om van je overbodige spullen af te raken en anderen er blij mee te maken!

Wat is een geefplein

Een geefplein kan je best vergelijken met een rommelmarkt. Mensen komen er met hun oude spullen naartoe, dingen die toch al maar jaren in de kelder of op zolder gestockeerd staan zonder dat die ooit nog door iemand gebruikt worden. Op het geefplein kan je die spullen gewoon achterlaten, en te geef aanbieden aan zij die er misschien nog wel iets mee kunnen doen. Op een geefplein is iedereen welkom om spullen weg te geven, je hoeft er geen standgeld te betalen.

Op een geefplein wisselt er dus helemaal nooit geld van handen, enkel spullen. Mensen geven hun (overbodige) spullen gratis weg, en andere mensen nemen ze gratis mee om te gebruiken.

Dingen die vaak op zo'n geefplein worden weg gegeven zijn onder andere oude kleding en schoenen, bloempotten, glazen, bestek en servies, boeken, LP's, CD's, oude elektronica, babyspullen, miskopen,

Net zoals er in steeds meer steden en gemeenten een "freecycle" facebookgroep in het leven wordt geroepen om oude spullen weg te schenken, komen er steeds meer geefpleinen bij. Mensen beseffen steeds meer dat ze vaak veel te veel bijhouden, en dat ze die ongebruikte spullen beter weg geven aan zij die het nodig hebben. Dan worden ze tenminste gebruikt.

Op het einde van de dag wordt het plein weer opgeruimd: mensen hebben hun spullen gratis te geef aangeboden, maar niet alles werd meegenomen door anderen. Het overschot wordt ook verwerkt. Alles wat er nog enigszins bruikbaar uitziet wordt op het einde van de dag opgehaald door de lokale kringwinkel, die het eventueel repareren of kuisen en weer te koop aanbieden. Alles wat echt stuk is en helemaal onbruikbaar belandt bij het afval.

Waarom ontstaan er geefpleinen?

Consumentisme en consuminderen

Het besef groeit dat wij als consumenten al tientallen jaren op veel te grote voet leven. Iedereen bezit vele spullen die hij of zij eigenlijk nooit gebruikt. Maar diezelfde spullen worden vaak nog steeds massaal nieuw geproduceerd en verkocht. Vele mensen hebben bijvoorbeeld een grote collectie (bier)glazen die nooit meer volgeschonken worden, maar tegelijk zijn er steeds mensen die alleen gaan wonen, verhuizen of gewoon heel weinig geld hebben en die nood hebben aan zulke kleine voorwerpen.

Consuminderen schuilt hem in het efficiënter omspringen met grondstoffen en energie: waarom zouden er bijvoorbeeld dagelijks nog duizenden nieuwe glazen gemaakt en verkocht moeten worden, als er bij de gemiddelde consument tientallen of honderden glazen in de kast staan die nooit gebruikt worden?

Altruïsme

De voordelen voor de ecologie van onze planeet en de portemonnee van wie spullen ontvangt op een geefplein zijn duidelijk. Maar hoe zit dat met de weggevers? Waarom zouden mensen in godsnaam hun duurbetaalde spullen zomaar gratis weggeven?

Het geheim zit hem in een samenspel van altruïsme en het geweten. Zien hoe iemand die het moeilijk heeft enorm gelukkig kan worden van kleine spullen die jij toch niet meer gebruikt, werkt bevredigend. Het doet een mens veel meer plezier om te zien hoe zijn of haar spullen een tweede leven krijgen, met grote dankbaarheid ontvangen worden door iemand die net dat wat jij te veel hebt nodig heeft. Dat en het feit dat je op een rommelmarkt nauwelijks wat zou kunnen krijgen voor die spullen, als je ze al verkocht krijgt, motiveert mensen om hun overbodige spullen zomaar weg te geven aan wie het nodig heeft.
© 2014 - 2018 Swah, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Heb jij te veel spullen? Heb jij last van rommel?Het grote voordeel van opruimen en spullen weg doen is dat het je rust geeft. Rommel in huis of rommel op kantoor zorgt…
Studentenleven: Geen cent om te makkenHet staat algemeen bekend, studenten hebben geen geld. Niet gek in deze tijden. Alles is duur en helemaal als je op kame…
Ruim je rommel op! Maar hoe?Ruim je rommel op! Maar hoe?Rommel... bijna iedereen heeft ergens wel een kast of een laatje wat vol zit met spullen die je langzamerhand bijelkaar…
Gratis babyspulletjesBent u in verwachting? Een baby kost erg veel geld. U kunt gratis babyspulletjes krijgen. Verschillende winkels geven gr…
Huis opruimen: De beste tips voor een huis zonder rommelHet zou je verbazen hoeveel mensen het tegenwoordig moeilijk hebben om hun huis op orde te krijgen. Drukke levens, veel…

Reageer op het artikel "Wat is een geefplein?"

Infoteur: Swah
Gepubliceerd: 09-10-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!