Vergroot de Hoop: doneer het snoeisel van je taxushaag

Vergroot de Hoop: doneer het snoeisel van je taxushaag Misschien geef je niet graag geld aan het goede doel. Je hoort zo vaak berichten over geld dat verdwijnt of dat voor andere doelen wordt aangewend dan dat waaraan je dacht te schenken. Het goede nieuws is dat je ook op andere manieren kan helpen. Om te helpen in de strijd tegen kanker kan je elk jaar van half juni tot half september het jonge snoeisel van je taxushaag doneren. Uit de twijgen van de taxus wordt een stof gehaald die wordt gebruikt bij chemotherapie. Het snoeisel van je taxushaag naar het containerpark brengen kost je niets en je helpt er heel wat mensen mee! Vergroot de Hoop!

Taxus tegen kanker: het principe van Vergroot de Hoop

Kanker is echt de ziekte van de eeuw. Bijna iedereen komt er vroeg of laat wel eens mee in aanraking. Een familielid, vrienden, mensen die je zomaar kent van clubs of verenigingen of in het slechtste geval jijzelf, je partner of je kind. Je hoort er alsmaar meer over. Onderzoek naar geneesmiddelen is duur en dus is er veel geld voor nodig. Geregeld worden er dan ook geldinzamelingen gedaan. Is dit je ding niet, omdat je toch maar denkt dat het geld in de verkeerde zakken terecht komt, dan kan je toch nog op een andere manier helpen. Je kan het snoeisel van je taxushaag gratis naar een containerpark brengen, elk jaar opnieuw van half juni tot half september. Uit de taxustwijgen wordt baccatine gehaald, een middel dat gebruikt wordt in de chemotherapiën. Eenvoudig en effectief!

Wat is taxus?

Een taxushaag

Taxus baccata of venijnboom (in het Frans: if) is eigenlijk een boom. Deze inheemse naaldboom komt bijna uitsluitend in Europa voor. Hij wordt vaak aangeplant als haag, omdat hij altijd groen blijft, traag groeit, weinig last heeft van ziekten en zich makkelijk laat snoeien. De taxus bestaat uit donkergroene naalden die aan weerszijden van een tak groeien. Je hebt mannelijke en vrouwelijke twijgen. De mannelijke twijgen staan in een kluwen bij elkaar. De vrouwelijke twijgen krijgen rode vruchtjes, die op besjes lijken. Alle delen van de taxus zijn heel giftig, behalve het helrode vruchtvlees van de besjes. De pitten binnenin zijn dan weer wel giftig, wat deze plant erg gevaarlijk maakt voor kinderen en dieren. Het gif van de taxus heet taxine. Ook na drogen, koken en bewaren blijft het gif actief. De naalden bevatten het hoogste taxinegehalte. Naast het gif bevat de taxus echter ook baccatine, een stof waarmee geneesmiddelen tegen kanker kunnen worden aangemaakt.

Taxusbomen in kerktuinen

Taxus werd vroeger vaak aangeplant in kerktuinen. Hier zijn verschillende verklaringen voor. Een eerste is dat deze boom symbool stond voor een lang leven. Een tweede, tegenstrijdige verklaring is dat deze boom symbool stond voor de dood. Een derde, meer alledaagse verklaring, is dat de giftige taxus landbouwers en herders met hun vee moest weghouden van de begraafplaatsen. Een mooi voorbeeld van zo'n grote taxusboom in een kerktuin vind je in Normandië, meer bepaald in La Haye-de-Routot. In de eeuwenoude, enorme taxusboom staat nu een kapelletje en het is één van de plaatselijke bezienswaardigheden.

Snoeien van de taxushaag en doneren aan het containerpark

Belangrijk voor deze actie is om je taxushaag te snoeien tussen 15 juni en 15 september. Het is vooral het jonge, felgroene snoeisel dat de genezende stof bevat. Aangezien de taxushaag heel giftig is, kan je hem best snoeien met handschoenen aan. Doe het snoeisel in een doos of in een zak. Je kan het snoeisel, zonder aarde, zonder onkruid en zonder ander bladafval, gratis afgeven bij een containerpark in je buurt. Het snoeisel moet droog zijn, je snoeit dus best niet bij regenweer. Je brengt het snoeisel binnen de 24 uur naar het containerpark. Opgepast: niet alle containerparken nemen deel aan de actie. Je kan best dus eerst even checken. Neemt het containerpark van je gemeente niet deel, dan kan je het alsnog gaan afgeven in een containerpark bij jou in de buurt.

Grote hagen

Bij grote hagen van minstens 40 meter komt iemand na afspraak je haag gratis snoeien. De afspraak kan je maken op www.vergrootdehoop.be of op het gratis nummer 0800.17.077. Er komt dan een professionele snoeier langs voorzien van een Vergroot de Hoop-badge en met het logo op hun kledij en op hun bestelwagen. Mocht er zich iemand aanbieden zonder badge, dan heb je allicht met oplichters te maken.

Vergroot de hoop en verklein kanker

Met deze slogan worden mensen er toe aangezet het snoeisel van hun taxushaag af te geven op het containerpark. De vereniging "Vergroot de hoop" is in België actief sinds 2005. "Hoop" is eigenlijk een woordspeling. Het staat hier zowel voor "grote hoeveelheid" als voor "hoop op een toekomst".

Bart Van Hulle: bedenker en initiatiefnemer

Groenondernemer startte i, 2005 met het inzamelen van taxus. Hij bracht het snoeisel naar het containerpark van Maldegem en zamelde op die manier 1000 euro in. Hij gaf de 1000 euro aan de gemeente die ze schonk aan Kom op tegen Kanker. In 2015 werd voor 2,5 miljoen euro ingezameld en zijn niet alleen Vlaanderen maar ook Wallonië, Nederland en Frankrijk actief.

Het oorspronkelijke idee komt uit Amerika

In de jaren zestig ontdekte men in de Verenigde Staten dat er uit de schors van een taxusplant een product kon worden gewonnen dat kankerremmend is. Er werd toen zo wild en ondoordacht geoogst, dat ze nu met een milieuprobleem zitten. In Europa kwam men er toen achter dat het product tegen kanker kon worden gewonnen uit de jonge scheuten en de naalden van de taxus. Ondertussen kwam uit verdere onderzoeken aan het licht dat het krachtigste onderdeel van het geneesmiddel in de felgroene , frisse scheuten zit.

Taxus voor chemotherapieën

Taxushagen bevatten naast taxine ook baccatine, een belangrijke stof voor het aanmaken van een stof die bij chemotherapie wordt gebruikt onder de naam "Taxol". Deze stof zit in de twijgen van de taxus. Het jonge snoeisel van 50 meter taxushaag (of een kubieke meter) is goed voor één chemotherapie. Dit zijn zes behandelingen verspreid over een aantal maanden.

Van naald tot poeder

Om tot het geneesmiddel te komen, worden de scheuten eerst gedroogd. Daarna worden ze van de takken gehaald en tot poeder verwerkt. Pfizer en Novartis behandelen dit poeder en maken er een medicijn van.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TanteTati, Pixabay
  • www.antigifcentrum.be
  • De Zondag 22 juni 2014 en 7 september 2014
  • De Zondag 19 juni 2016
  • www.dezondag.be
  • www.doneerjehaag.be
  • www.vergrootdehoop.be
  • Wikipedia
  • Radio2 - 03/06/2015

Reageer op het artikel "Vergroot de Hoop: doneer het snoeisel van je taxushaag"

Infoteur: Mapa
Laatste update: Juni 2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!