InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal > Dresscode voor mannen en vrouwen

Dresscode voor mannen en vrouwen

Dresscode voor mannen en vrouwen Wij maken een goede indruk door goede manieren en door er goed uit te zien. Er goed uitzien heeft natuurlijk met kleding te maken. Belangrijk is het, om kleding te dragen die bij onze persoonlijkheid past, bij onze leeftijd en bij de gelegenheid waarbij men de kleding draagt. De kleding moet min of meer aangepast zijn aan de heersende mode. De kleding moet niet ordinair zijn. Ordinair is te: te modieus, te opvallend, te duur.

Kleding voor vrouwen

Het geheim van de goedgeklede vrouw is dat zij de heersende mode aanpast aan haar eigen persoonlijkheid. Ze zal zichzelf nooit wegcijferen ten koste van de voorbijgaande modegrillen (Amy Groskamp-ten Have).

Casual

Casual, ook wel informal genoemd, houdt in dat men comfortabele vrijetijdskleding draagt. Meer comfort dan presentatie. Deze manier van kleden beslaat talloze kledingstukken. Voor vrouwen kan dit een broek of een rok zijn, bovenkleding naar keuze. Casual kan modieus zijn en hoeft beslist niet slordig te tonen.
Eigenlijk is casual als dresscode moeilijk, omdat men anders gekleed zal gaan op een feest in een chic hotel dan in een discotheek.

Smart casual

Dit wordt ook wel semi-formal genoemd. Een vrouw gaat netjes gekleed in een modieuze outfit. Ze draagt een rok, een modieuze linnen broek, een colbertje of een mantelpakje.

Tenue de ville

Letterlijk betekent dit: stadskleding. Het is kleding voor overdag. Dames gaan gekleed in een mantelpakje of een jurk tot over de knieën. Een panty is verplicht.

Cocktail attire

Vrouwen moeten gekleed gaan in een korte (cocktail)jurk. Elke kleur is mogelijk. De jurk moet vergezeld gaan van sieraden, hoge hakken en bijpassende tassen of tasjes.

Black tie, cravate noir of avondkleding

Voor vrouwen betekent dit elegant en chic. Men draagt een lange avondjurk of een chique cocktaildress. Er moet de nodige aandacht worden besteed aan het kapsel en de make-up. Juwelen mogen worden geshowd, maar ook stijlvolle kralen en broches.
Natuurlijk moet de jas aangepast zijn aan de jurk. Een gewoon jack kan echt niet worden gedragen over een avondjurk. Een stola is daarentegen wel een goed alternatief. Natuurlijk zijn hoge hakken een must, en ook een mooi avondtasje.

White tie, cravate blanche of gala

Dit is het summum van chic. De bedoeling is een elegante avondjurk met glitters of pailletten, pareltjes of Swarovski diamantjes. De kapper is een vereiste en men moet zich mooi op (laten) maken. Men zal zichzelf tot in de puntjes verzorgd moeten presenteren. Ook je accessoires moeten perfect passen bij je geraffineerde avondjurk.

New York Chic

Alles mag, als het maar trendy is wat men draagt en er moet de nodige aandacht aan zijn besteed. In New York schijnt men 's morgens al rekening te houden met kleding die voor elke gelegenheid geschikt is, omdat men tussen werk en uitgaan geen tijd heeft om zich om te kleden. De kleding is meestal dure merkkleding.

Kleding voor mannen

De goedgeklede man draagt een colbert of een sportief jasje met een pantalon in een afstekende tint of een donker colbertkostuum (Amy Groskamp-ten Have)

Casual

De man gaat informeel en comfortabel gekleed. Men kan een nette spijkerbroek dragen of een katoenen-of linnen broek. Het overhemd moet passen bij de rest van de outfit.

Smart casual

De outfit is modieus en elegant. Een klassiek donker pak is altijd goed. Het kan ook een mooi overhemd zijn met een bijpassende broek.

Tenue de ville

Dit wordt vaak gedragen bij recepties en ontvangsten. Mannen dragen een kostuum, liefst driedelig met gilet. De sokken moeten passen bij het pak, dat liefst blauw, grijs of zwart dient te zijn. De stropdas moet passen bij het geheel en eigenlijk horen er zwarte schoenen bij. Tegenwoordig ziet men ook steeds meer variaties van bruine schoenen.

Cocktail attire

Mannen gaan gekleed in een strak zwart of donkerblauw kostuum met een wit overhemd. De stropdas is optioneel.

Black tie, cravate noir of avondkleding

Wordt een man uitgenodigd en is de dresscode "black tie", dan draagt hij een tuxedo (een klassieke smoking, zoals het bij ons wordt genoemd), met een zwart vlinderdasje ( geen wit, want dat hoort bij een rokkostuum). Bij een klassieke smoking kan ook een wit smokingjasje horen, dat wordt meestal bij feesten in de buitenlucht of op zeereizen gedragen. De broek is zwart of donkerblauw, afhankelijk van het jasje, en is op de buitennaad afgewerkt met een strook zijde, galon genaamd. Ook de broek bij het witte jasje is zwart of donkerblauw. De broek heeft geen omslag, want dat zou te sportief zijn.
Bij een smoking hoort een wit overhemd met dubbelgeslagen manchetten., waarin natuurlijk manchetknopen zitten, van goud of halfedelstenen.

White tie, cravate blanche of gala

Een man wordt, summum van chic, verwacht in een rokkostuum. Een rokkostuum is een driedelig pak met punten aan de voor- en aan de achterzijde. De achterkant vormt een soort zwaluwstaart. Het jasje is éénrijig en kan niet gesloten worden Onder de jas draagt de man een wit piqué vest over een wit overhemd met opstaande boord en enkelvoudige manchetten, die wel met manchetknopen gesloten worden. De broek heeft aan de buitennaad een dubbele bies, dubbele galons dus. De broek wordt niet met een riem, maar met bretels gedragen.Tot slot draagt men een witte vlinderdas. Witte handschoenen horen slechts bij een staatsbanket.
Accessoires kunnen zijn: een hoge hoed, een witte sjaal, een wit pochet en zwarte lakschoenen. De schoenen mogen ook zwarte veterschoenen zijn, van een goed merk, want dat is des gentlemans.

New York Chic

Ook van mannen wordt verwacht dat men zich trendy en duur kleedt en dat zowel gedurende de dag als de avond dezelfde kleding wordt gedragen. Kleding die is voorbereid op alles.

Krijgt men een uitnodiging met dresscode, en is het nog niet helemaal duidelijk wat verwacht wordt, neem dan contact op met de gastvrouw of gastheer. Die zal het op prijs stellen dat men de moeite neemt om te informeren. niemand komt graag over- of underdressed op een feest..

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dresscodes, wat moet ik aan?Vaak wordt er op uitnodigingen een dresscode vermeldt. Houd je hieraan, anders kun je de plank volledig misslaan! Ook is…
Etiquette Gelegenheidskleding - DresscodeEtiquette Gelegenheidskleding - DresscodeVan gelegenheidskleding, etiquette of een dresscode kan sprake zijn bij officiële gelegenheden, zoals een gala, ceremoni…
Zo gaan we steeds stijlvol gekleedZo gaan we steeds stijlvol gekleedSchoonheid is relatief en hangt van vele factoren af. Volgens velen zit schoonheid van binnen, maar het oog wil uiteraar…
Gala: etiquette en dresscodes, alles wat je moet wetenEen gala is een chique feest waarbij iedereen gekleed gaat volgens een dresscode. Gala’s zijn er in vele soorten in mate…
Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?Dresscode en wat draag je echt niet naar je werk?Wat je draagt naar je werk is afhankelijk van het soort werk wat je doet. Er kan sprake zijn van een geschreven of onges…
Bronnen en referenties
  • Hoe hoort het eigenlijk? Amy Groskamp-ten Have
  • Adversus.nl
  • Trendystyle.net
  • De gentleman, B. Roetzel

Reageer op het artikel "Dresscode voor mannen en vrouwen"

Infoteur: Wilvdvleuten
Laatste update: 28-12-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal
Schrijf mee!