InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Voedsel en emotie

Voedsel en emotie

Voedsel en emotie Iedereen heeft er wel eens last van; een rotgevoel. Voor veel mensen is eten dan een goede oplossing om dit gevoel van leegte en negativiteit te neutraliseren. Maar is het nu echt wel zo gezond om ons te storten op voedsel bij een beetje negativiteit? Is er voedsel waar wij ons beter van gaan voelen en wat stress verminderd? De antwoorden op deze vragen en meer in dat artikel over "Voedsel en emotie".

Emotioneel hongergevoel

Allereerst is het belangrijk om het emotionele hongergevoel niet te verwarren met het "natuurlijke" hongergevoel. Het natuurlijke hongergevoel bouwt zich langzaam op totdat men iets eet. Een emotioneel hongergevoel komt in ene op en kan in hetzelfde tempo weer verdwijnen. Iedereen voelt zich wel eens naar en neemt dan iets lekkers om het nare gevoel te compenseren, dit is opzich geen probleem. Eten omdat we ons naar voelen wordt pas een probleem wanneer het op een verslaving gaat lijken.

Tekenen van een emotioneel hongergevoel

Benieuwd of jij een emotionele eter bent? Doe dan deze kleine zelftest:

  • Komt het hongergevoel snel op?
  • Heb je specifiek trek in ongezond, vet en calorierijk voedsel?
  • Ben je boos, verdrietig of teleurgesteld wanneer het hongergevoel opkomt?
  • Heb je niet door hoeveel je eet (is de zak chips op voordat je er erg in hebt)?

Positiviteit en voedsel

Het is ook mogelijk dat er een hongergevoel ontstaat bij vreugde en positiviteit. Pas hiermee op, dit is namelijk net zo verraderlijk als een hongergevoel bij negativiteit. Dit hongergevoel moet men niet verwarren met het belonen van jezelf bij het volbrengen van een moeilijke taak. Veel mensen eten na een lange dag werken een lekkere reep chocola, en andere drinken weer een biertje. Hier is natuurlijk niets mis mee! Wederom gaat het ook hier pas fout wanneer het eetgedrag op een verslaving gaat lijken. Heb je behoefte aan wat meer positieve gevoelens? Ook hier kan voedsel een oplossing bieden!

Positieve gevoelens door voedsel

Heb je een drukke dag op werk gehad, en ben je toe aan wat positieve gevoelens? In veel producten zitten stoffen die kunnen zorgen voor een positiever gevoel. Pure chocola (minimaal 60% cacao) kan helpen bij het opwekken van deze gevoelens. De cacao zorgt ervoor dat de serotonine stijgen en daardoor voelt iemand zich prettiger. Ook in thee zitten stoffen die zorgen voor een positief effect. Thee bevat theïne, wat ons extra actief maakt en beschikt over een hoop antioxidanten.

Gezond eten tegen stress

Iets wat slechts weinig mensen weten, is dat ongezond eten en stress in één hand samengaan. Gezond eten helpt om stress tegen te gaan en zorgt ervoor dat het lichaam beter hersteld in een moeilijke periode. Stress gaat samen met een verhoogde bloed, gelukkig zorgen noten, avocado's, tonijn, sommige citrusvruchten en een aantal gevogelte ervoor dat de bloeddruk weer omlaag gaat. Aardbeien zorgen er voor dat er minder stresshormonen vrijkomen en bevat ook nog eens veel antioxidanten. Zo zal je zien, eet gezond en stress zal aanzienlijk verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondenzo.net/emotie-eten-kenmerken-emotioneel-eetgedrag/

Reageer op het artikel "Voedsel en emotie"

Infoteur: VMusic
Gepubliceerd: 26-02-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!