Oude, rituele dranken

Oude, traditionele en rituele dranken worden nu in het Westen vaak als drugs gebrandmerkt, terwijl ze in culturen over de hele wereld als heilig werden beschouwd en in religieuze rituelen werden gebruikt. Dranken, die door aboriginals, indianen en vele andere volkeren niet als onderdrukkende maar eerder als bewustzijnsverruimende middelen in hoog aanzien stonden. Deze kruidenmengsels waren meestal samengesteld uit planten die de geest en de geesten konden beïnvloeden. Een opsomming.

Ayahuasca

Een eeuwenlang door sjamanen en medicijnmannen ge­bruikte, rituele (om bijvoorbeeld in contact te komen met de geestenwereld), psychoactieve drank. Aangenomen wordt dat het gebruik in het westelijke Amazonegebied is ontdekt. De basis van alle ayahuasca-preparaten is Banisteriopsis caapi (een liaan). Men kookt de stukken liaan en voegt er verscheidene andere ingrediënten aan toe (zoals Psychotria viridis, Diplopterys cabrerana, Jlex guayusa en Cyperus-soorten).

Balché

Rituele drank van de Maya's en de Lakandonen. De ingrediënten zijn water, honing (zelden suikerrietsap of geraffineerde suiker) en de (verse of weer geweekte) schors van Lonchocarpus violaceaus. Balché bevat 2-5 % alcohol. Soms werden nog andere ingrediënten toegevoegd, zoals Agave-soor­ten, Datura-soorten, Lophophora wiüiamsii (Peyote cactus), maar ook tabak en cacao werden soms toegevoegd,

Sirihpruim

De sirihpruim bestaat uit drie hoofdbestanddelen: betelnoten (Areca catechu), betelbladen (Piper bttle) en gebluste kalk. Vaak worden nog andere ingrediënten toegevoegd (o.a. Acacia-soorten, Cinnamonum camphora, Crocus sativus, Datura-soorten, Mitragyna speciosa, Nicotiana tabacum, Piper-soorten, Syzygium aramaticum, as, geurstoffen). Het kauwen van betelnoten is in Azië een vermoedelijk 12000 jaar oude traditie. Het is stimulerend, on­derdrukt gevoelens van honger en dorst en stimuleert de speekselvloed. Sirihpruimen altijd kauwen kan mogelijk wel mond- en tongkanker veroorzaken

Cimora(Timora)

Een psychoactieve drank uit Peru, gebruikt tijdens sjamanistische rituelen. Wordt gemaakt uit hoofdzakelijk uit Iresine- of' Brugmansia-soorten, maar kan ook heel wat andere vreemde, tropische planten zoals Hippobroma longifolia, Neoraimondia arequipensi, Trichocereus pachanoi, bevatten.

Heksenzalf of vliegzalf

Vliegzalven worden al vermeld in bronnen uit de antieke oudheid. Homerus vermeldt voor het eerst een vliegzalf. De zalven hebben een narcotiserende en hallucinogène werking. Vaak houdt de werking (de 'reis') dagenlang aan. Het gebruik zou vliegen, als een heks op een bezem en het veranderen in dieren mogelijk maken. In heksenzalven toege­paste ingrediënten waren: Aconitum napellus, Acorus calamus, Atropa belladonna, Conium maculatum, Datura-soorten, Cannabis sativa, Hyoscyamus-soorten, Mandragora officinarum, Papaver somniferum, Solanum-soorten, Amanita muscaria, Claviceps purpurea, Bufo bufo (paddengif), Lytta vesicatoria, kattenhersenen, kindervet, zuigelingenbloed, wolfsbloed etc.

Pituri

Door Australische aboriginals voor magische (Duboisia-soorten en Datura-soorten) en hedonistische (Nicotiana-soorten en Goodenia lunata) doel­einden gebruikte planten en producten daarvan. De pituribladen worden ge­mengd met as en als pruim gekauwd. De planten (o.a. Acacia-soorten, Cassia-soorten, Eucalyptus-soorten, Melaleuca-soorten) die ook verbrand en gerookt werden bevatten allemaal werkzame bestanddelen, voornamelijk alkaloïden..

Kykeon

Inwijdingsdrank van de Eleusische mysteriën. De mysteriën rondom de godin Demeter speelden een centrale rol in de antieke geloofswereld. Aangezien het de ingewijden, op straffe van de dood, verboden was over de geheimen van de mysteriën te spreken, is er nau­welijks iets over bekend. Waarschijnlijk waren de belangrijkste ingrediënten van kykeon water, gerst en een soort munt (waarschijnlijk Mentha aquatica of Mentha pulegium). Veel auteurs zijn van mening dat er een psychoactief ingre­diënt in de drank moet hebben gezeten zoals Lolium temulum, Papaver somniferum, Peganum harmala, Amanita muscaria (vliegenzwam) of moederkoorn.

Dit lijken nu wel allemaal vreemde dranken met tropische planten, maar toch zijn er heel wat middelen bij die we in onze moderne maatschappij nog overvloedig gebruiken. Wij noemen ze nog steeds genotmiddelen. Denk maar aan koffie, thee, cacao, tabak, cola, cocaine en niet te vergeten de gegiste dranken zoals bier, wijn en andere likeuren, waarvan de besproken oude rituele dranken illustere voorgangers zijn. Het zelf maken of gebruiken van deze mengsels kan alleen maar onder deskundige leiding.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Zie ook https://sites.google.com/site/kruidwis/hallucinogen https://sites.google.com/site/kruidwis/planten-van-a-tot-z/erythroxylon-coca-cocaplant

Reageer op het artikel "Oude, rituele dranken"

Infoteur: Herborist
Gepubliceerd: December 2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!