InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > De Surinaamse Marroncultuur is nog steeds springlevend

De Surinaamse Marroncultuur is nog steeds springlevend

De Surinaamse Marroncultuur is nog steeds springlevend De Marrons uit Suriname bestaan nog steeds in een wereld die steeds groter wordt en waarbij rassenvermenging een feit is. Hoe de Surinaamse Marrons dit doen is de centrale vraag op de tentoonstelling Kunst van overleven in het Tropenmuseum in Amsterdam. Maar wie zijn de Surinaamse Marrons nu eigenlijk?

Marrons werden vroeger bosnegers genoemd

De Marrons werden vroeger bosnegers genoemd. Zij zijn de afstammelingen van de Afrikanen die vanaf de achttiende eeuw als slaven naar Suriname werden gevoerd en zich daar vervolgens van wisten te bevrijden. De Marrons vestigden zich in het oerwoud en daar woont het grootste deel van hen anno 2009 nog steeds. De Marron bevolking telt overigens 120.000 personen.

Marrons verhuisden ook naar Nederland

De Marrons die niet in de jungle van Suriname zijn blijven wonen, zijn voor het grootste deel vertrokken naar de hoofdstad Paramaribo of naar Frans-Guyana dat naast Suriname ligt. Ook zijn er Marrons naar Nederland gekomen.

De Marrongemeenschap groeit nog steeds

De Marrongemeenschap groeit overigens nog steeds. Het is inmiddels de derde bevolkingsgroep van het Zuid-Amerikaanse land. Volgens de experts is het volstrekt uniek dat een volk dat is voorgekomen uit de slavernij de eigen cultuur heeft weten te behouden en dan ook nog op een heel eigen grondgebied leeft. De Marrons moeten heel veel veerkracht kennen, want naast het feit dat zij een triest slavenverleden kennen, moest een deel van het volk een aantal jaren geleden ook hun grondgebied verlaten voor de aanleg van het Brokopondo stuwmeer. Vijf tot zesduizend mensen werden daardoor weer van huis en haard verdreven en moesten nieuwe dorpen stichten. Ook kent de geschiedenis van de Marrons veel oorlogen en natuurrampen.

Marrons wonen in bijzonder gebied met veel grondstoffen

De Marrons wonen in gebieden waar nog heel veel delfstoffen in de grond zitten. Zo wordt er in de jungle goud gewonnen, maar ook hardhout, rubber en aardolie. Het winnen en of verkrijgen van die zaken heeft echter ook veel nare gevolgen voor de bevolkingsgroep. Het winnen van goud door middel van kwik zorgt er bijvoorbeeld voor dat het water vergiftigd wordt.

Expositie in het Tropenmuseum over de Marrons

De expositie van de Marrons in het tropenmuseum laat de bezoeker aan de hand van ongeveer 700 voorwerpen en 30 films zien hoe de cultuur van de Marrons is. Aan de orde komen onder andere:
  • Religie
  • Muziek
  • De verhoudingen tussen mannen en vrouwen
  • Rijkdom

Tentoonstellingmaker Felix de Rooy wil cultuurgoed Marrons behouden

De expositie van de Marrons is tot en met 9 mei 2010 te zien en is een initiatief van kunstenaar en tentoonstellingmaker Felix de Rooy. De Marrons zelf willen met deze expositie er voor zorgen dat hun oorspronkelijke cultuur niet verdwijnt.
Gerelateerde artikelen
Suriname: de geschiedenis van Suriname en de slavernijEr zijn weinig landen waar zoveel etnische groepen wonen en samenleven als in Suriname. Dat heeft met de oudheid te make…
De 10 leukste bezienswaardigheden van SurinameSuriname is een unieke vakantiebestemming, speciaal voor mensen uit Nederland en Vlaanderen. Dit is het enige Zuid-Ameri…
Suriname vakanties, wie, wat waar?Suriname vakanties, wie, wat waar?Suriname is een prachtig land. Als u besluit om naar Suriname op vakantie te gaan, stapt u een wereld binnen die u omhel…
Natuurreservaten voor toerisme in MarowijneNatuurreservaten voor toerisme in MarowijneSuriname maakt deel uit van het Amazonegebied en herbergt bijzondere soorten planten en dieren. Om alles te conserveren…
Geld lenen in SurinameGeld lenen in SurinameSurinaamse banken verstrekken veel leningen. Het kan aantrekkelijk zijn om geld te lenen in Suriname, omdat het makkelij…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Surinaamse Marroncultuur is nog steeds springlevend"

Reacties

Michael, 29-01-2014 14:08 #2
Bedankt voor al deze info.

Klassie, 22-01-2011 17:35 #1
Daar ben ik volkomend eens dat de marronsculiuur nog steeds springlevend blijft. Reactie infoteur, 27-02-2011
Daar komt nog bij dat de Marron cultuur toch ook wel heel bijzonder is. Nog gezien in het programma van Terug naar mijn Rotie. Erg leuk om dat te volgen.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!