InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Is de slanke lijn ideaal?

Is de slanke lijn ideaal?

Is de slanke lijn ideaal? Tja....hoe belangrijk is het? Laat je je leven erdoor bepalen of niet? We hebben het hier over de slanke lijn. Op het moment is een trend dat de modellen op de 'catwalk' graatmager zijn. Hier is wel veel kritiek op geleverd, maar feit blijft dat ze nog steeds even dun zijn. Heel vrouwen proberen hierdoor er toch onbewust ook uit te zien als reclamevrouw of model. Voor sommige vrouwen is dit helaas niet of bijna niet mogelijk! Ja, wat doe je dan? Ik zou zeggen: laat je leven er niet door bepalen!

Hoe kun je overgewicht meten?

Dit kun je doen door het BMI van een persoon te bepalen; dat houdt in dat als dit 25,0 of meer is, iemand overgewicht heeft. We spreken zelfs echt van obesitas als iemand op een BMI van 30,0 of meer zit. Op dit moment, bij zwaarlijvigheid, komt ook de gezondheid flink in het geding! Het BMI bereken je door het gewicht te delen door het kwadraat van je lengte.

Zwaarlijvigheid is over het algemeen een resultaat van een combinatie van factoren. Een aantal mogelijke factoren zijn:
  • te weinig beweging, vaak ook een zittende baan
  • een te (eiwitrijk) dieet
  • teveel aan stress
  • erfelijke invloeden
  • te weinig slapen
  • een eetziekte die het normale eetpatroon verstoort

Hoe belangrijk is aanleg?

Eetziektes kunnen tot zwaarlijvigheid leiden; we hebben het hier over ziektes waarbij men niet stopt met eten als men verzadigd is. Dit wordt bepaald in het gedeelte van de hersenen dat de hypothalamus heet, slechts zeer zelden komt het door een verstoorde werking van leptide, dat is een stof die wordt geproduceerd door vetcellen, zodat men zich verzadigd voelt.

Maar ook kan het komen door de aanleg: door een bepaalde manier van leven wordt in sterke mate bepaald hoe snel de verbranding bij een persoon plaatsvindt. Dit systeem verandert pas na een hele tijd en dit kost ook veel moeite. Hierdoor kun je dus wel stellen dat aanleg om dik te worden heel sterk erfelijk bepaald is (misschien wel 50 % van alle gevallen). De opvoeding en eetgewoonten krijgt een kind natuurlijk ook van de familie mee en het zal tijd en kracht kosten om daarvan los te komen.

Verandering in de tijd

Wat kun je doen als je tóch wil afvallen?

  • Snack slim: kijk naar de calorieën - eet bewust en neem goeie snacks als je tussendoor toch trek hebt!
  • Beweeg regelmatig - een uur wandelen per dag, trappen lopen, fietsen, tuinieren, kan al genoeg zijn
  • Vermijd stress - ga lekker zitten voor je eten, geniet ervan, laat je niet opjagen, neem de tijd voor jezelf
  • Vermijd mensen en dingen die demotiveren - negeer mensen die zeggen "ik kan niet zien dat je bent afgevallen" ,etc. Verzin beter waar je jezelf mee wil belonen als het je is gelukt om af te vallen!

© 2009 - 2019 Wordsforyou, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het beste onbreekbaar (lijn knopen)Hoe knoop je lijnen nou aan de haak, wartels en aan elkaar? Daar gaan we het nu over hebben.
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Overgewicht http://www.afvallen-voeding.nl/artikelen/bewusteten.php http://www.afvallen-voeding.nl/artikelen/afvallenmetgeluid.php

Reageer op het artikel "Is de slanke lijn ideaal?"

Infoteur: Wordsforyou
Gepubliceerd: 29-05-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!