InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Gastarbeiders in Nederland

Gastarbeiders in Nederland

Na de Tweede Wereldoorlog wilde de Nederlandse regering een moderne economie met meer industrie. Ook moest de arbeidsproductiviteit stijgen: minder mensen moesten in kortere tijd meer producten maken. Dat wilde de regering bereiken door bijvoorbeeld op de loonkosten te bezuinigen. Na de wederopbouw ging het goed met de economie. De lonen stegen. De productie en de vraag bleven groeien en daardoor ontstond er een tekort aan arbeiders voor zwaar en ongeschoold werk. Rond dezelfde tijd was er in Turkije en Marokko veel werkloosheid. Het werk en de hogere lonen in Nederland trokken Turkse en Marokkaanse mensen en mensen uit de landen rond de Middellandse Zee aan. De Nederlandse regering sloot verdragen met deze landen. En in de jaren zestig kwamen er mensen uit Italië, Spanje, Portugal, Griekenland, Turkije, Marokko, Tunesië en Joegoslavië in Nederland werken. Gastarbeiders werden zij genoemd.

Wat is er voor de gastarbeiders veranderd vanaf het moment dat ze naar Nederland zijn gekomen?

Jaren zestig: De gastarbeiders komen naar Nederland. Ze worden ondergebracht in barakken en pensions (zie voorpagina). Ze denken dat ze maar een paar jaar in Nederland blijven. Omdat de Nederlanders ook denken dat ze niet zullen blijven, voert de regering geen integratiebeleid (de gastarbeiders worden niet opgenomen in de Nederlandse bevolking).

Jaren zeventig: Het aanbod van werk loopt terug door de oliecrisis en het groeiende aantal werkende vrouwen. De economie in Turkije en Marokko verbetert niet, dus veel gastarbeiders blijven in Nederland. Aan het eind van de jaren zeventig komen veel vrouwen en kinderen van gastarbeiders naar Nederland: gezinshereniging. De Nederlandse regering denkt nog steeds dat de gastarbeiders naar hun eigen land teruggaan en ze vinden dat de gastarbeiders hun eigen cultuur moeten behouden.

Jaren tachtig: De Nederlandse regering merkt nu dat de gastarbeiders die in Nederland zijn blijven wonen, niet meer terug willen naar hun eigen land. De buitenlanders die in Nederland blijven, moeten integreren.

Wat hebben de buitenlanders die nu in Nederland zijn met de gastarbeiders te maken?

Veel Turkse, Marokkaanse, Italiaanse, Spaanse, Portugese, Griekse en Joegoslavische mensen zijn kinderen of kleinkinderen van de gastarbeiders die in de jaren zestig naar Nederland kwamen. De Surinamers en Antillianen in Nederland hebben niks met de gastarbeiders te maken. Toen het met de economie op de Antillen slecht ging zijn ze als rijksgenoot naar Nederland geïmmigreerd. Veel buitenlanders in Nederland zijn asielzoekers. Ze vluchten naar Nederland omdat het in hun land bijvoorbeeld oorlog is. Ze gaan meestal terug, als het in hun land weer veilig is.

Wat veranderde er voor de Nederlanders door de komst van de gastarbeiders?

Tot 1947 waren er weinig buitenlanders in Nederland. 1,1% van de Nederlandse bevolking, dat waren ongeveer 90000 mensen, had een niet-Nederlandse nationaliteit. Tussen 1945 en 1964 kwamen er een kwart miljoen Indiërs naar Nederland. En vanaf 1956 kwamen de gastarbeiders.
In de jaren zeventig lieten de gastarbeiders hun gezinnen overkomen of maakten hier relaties. Huwelijken tussen een buitenlandse man en een Nederlandse vrouw werden gezien als een probleem. Er werden werkgroepen opgericht die bijvoorbeeld folders gaven aan meisjes. In die folders stond dat ze zich wel tien keer moesten bedenken voor ze met een buitenlandse man gingen trouwen. Toen het zeker was dat de gastarbeiders niet terug gingen naar hun eigen land, moesten ze zich aanpassen aan de Nederlandse cultuur. Er kwamen scholen voor buitenlandse kinderen.
© 2007 - 2019 Jallard, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Veertig jaar Marokkanen in NederlandMarokkanen kwamen eind jaren 60 naar Nederland om hier als gastarbeiders te werken. In 2009 is dat 40 jaar geleden. In…
De Turkse EettentjesJe kunt er bijna niet meer omheen, de vele Turkse eettentjes die als paddenstoelen uit de grond schieten. Als koppige Ne…
Aziatische en Zuid Europese invloeden in het modebeeldAziatische en Zuid Europese invloeden in het modebeeldDat we de Aziatische invloeden in het modebeeld niet meer kunnen wegschuiven is een gegeven. Bij het Aziatische schaar i…
Spanje: politieke indeling: emigratie en immigratieSpanje: politieke indeling: emigratie en immigratieSpanje is zowel een emigratieland als een immigratieland. Velen Spanjaarden hebben als gastarbeiders in Europa gewerkt.…
Aantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toeAantal inkomens met AOW-gat neemt explosief toeMinister-President Willem Drees, was in 1947 de bedenker van de oudedagsvoorziening, later tot AOW omgedoopt. De AOW is…

Reageer op het artikel "Gastarbeiders in Nederland"

Reacties

S. Limpie, 24-04-2011 09:50 #5
"De productie en de vraag bleven groeien en daardoor ontstond er een tekort aan arbeiders voor zwaar en ongeschoold werk"

Zelfs dit is een grote leugen, er was geen tekort aan arbeiders voor zwaar en ongeschoold werk. Het punt was dat deze arbeiders betaald wilden krijgen naar een CAO. Daar wilde de regering niets van weten, dus legde men het werk neer, waarna er geronseld werd in Turkije, Marokko en de andere landen zodat er niet betaald hoefde te worden naar een CAO.

Daan Westers, 18-03-2011 11:36 #4
Der tijd waren ze geschikt voor het werk wat we niet wouden uitvoeren. Nu zijn er alleen nog maar herrieschoppende kutturken die alle straten onveilig maken.

Michiel, 21-10-2010 10:17 #3
Er staan een aantal fouten in dit artikel. Zo is er nooit een arbeidstekort geweest in Nederland (zie emmigratie van Nederlander naar Canada en Australie). Tevens word niet vermeld dat in de verdragen die Nederland sloot met de landen van herkomst dat deze ten alle tijden (financiel) verantwoordelijk bleef voor haar onderdanen.

Noa, 14-01-2010 13:50 #2
Ik vind dit een goede informatie en ik had er ook heel veel aan maar kan er ook meer infotmatie bij over wat er nu met ze gebeurd zijn ze gebleven of zijn ze weer naar hun eigen land gegaan

vriendelijke groet noa:-)

N. Morena, 22-10-2009 22:54 #1
Dit artikel klopt niet helemaal. De meeste "buitenlanders" zijn afkomstig uit Europa en Azie, het zijn dus niet perse asielzoekers. Zie http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?DM=SLNL&PA=70648NED&D1=0&D2=0&D3=0-8&D4=a&D5=l&VW=T "Er kwamen scholen voor buitenlandse kinderen" dat klinkt als apartheid. De islamitische scholen kwamen door inspanningen van de islamitische gemeenschap tot stand. Dat waren niet perse scholen voor buitenlandse kinderen want niet elk buitenlands kind is een moslim. De Nederlandse Chinese gemeenschap bestaat nu 119 jaar. Dit zijn ook buitenlanders.

Infoteur: Jallard
Gepubliceerd: 03-03-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 5
Schrijf mee!