InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Orde van de Tafelronde

Orde van de Tafelronde

De Internationale Orde van de Tafelronde werd een eeuw geleden opgericht. Dit gebeurde in Londen in 1908. Deze orde kan best worden omschreven als een jeugdbeweging in de geest van ridderschap en zoektocht naar de Graal.

Ontstaan van de Tafelronde

Rond dezelfde tijd als Baden-Powell het scoutswezen inrichtte, werd door een vriend van hem, G. H. Whyte, samen met enkele anderen in Londen de Internationale Orde van de Tafelronde opgericht.

De bedoeling van deze Orde was en is nog steeds de kinderen en jongeren van een omkadering te voorzien, waarin broederschap en spiritualiteit een belangrijke rol spelen.

Doelstellingen van de Tafelronde

  • Haar leden de tradities van het aloude ridderschap door te geven.
  • Condities te scheppen voor een harmonische ontwikkeling van de mens in de verschillende perioden van groei, met als doel een broederschap van Ridders te vormen.

Inspiratie

De Orde haalt haar inspiratie deels uit het klassieke ridderschap en de legenden van Koning Arthur.

Onafhankelijkheid

De Orde van de Tafelronde verbindt zich niet met een of andere religieuze stroming. In tegendeel zijn leden van diverse religies, rassen en culturele achtergrond broederlijk in haar schoot verenigd.

Tafels

De kinderen en jongeren komen samen in groepen, die Tafels worden genoemd. In de praktijk verenigen ze zich ook vaak rond ronde tafels, symbool van gelijkwaardigheid van alle leden. De Tafel is het symbool van de Koningin. De zetel van de Koning is leeg.

Graden

De graden staan niet boven elkaar, maar naast elkaar. De indeling is als volgt:
  • Page
  • Schildknaap
  • Jonker
  • Ridder

De Page

  • Vanaf 5 jaar
  • Symbolische kleur: Blauw
  • Symbool: Kristallen schaaltje, zuiverder dan de dauwdrop
  • Gave: Blijheid
  • Leuze: Het kristal groeide in de rots. Zo is in ieder mens iets heel moois verborgen.

De Schildknaap

  • Vanaf 9 jaar
  • Symbolische kleur: Groen
  • Symbool: Het schild; de goede wil, sterker dan de rots
  • Gave: Vriendschap
  • Leuze: Zoals het takje een deel is van de boom, zo zijn we allen deeltjes van het ene leven.

De Jonker

  • Vanaf 13 jaar
  • Symbolische kleur: Rood
  • Symbool: De speer of lans; inzicht, begrijpen, juist voelen
  • Gave: Hulpvaardigheid
  • Leuze: Helpende daden die voortkomen uit een medegevoel met het leed en de moeilijkheden van anderen.

De Ridder

  • Vanaf 18 jaar
  • Symbolische kleur: Rood
  • Symbool: Het zwaard; de juiste man op de juiste plaats; al zijn daden moeten recht zijn
  • Gave: Rechtvaardigheid
  • Leuze: De eer van de Ridder houdt verband met de vier eigenschappen: Willen, Weten, Durven, Zwijgen.

Ceremonie en spel

De Orde van de Tafelronde verbindt ernstige ceremonie met spel. Zo zullen de jongeren in een ontspannen sfeer inzicht krijgen in de symbolen die bouwstenen zullen worden voor hun harmonisch opgroeien tot bouwers van een betere wereld.

Verspreiding

De Orde van de Tafelronde is in een dertigtal landen vertegenwoordigd, waaronder Nederland en België.
Gerelateerde artikelen
Koning Arthur (Keltische legeraanvoerder)Koning Arthur was een Keltische legeraanvoerder die vermoedelijk regeerde tussen 454 en 470. Er is vrijwel niets over he…
Boekverslag: Koning Arthur en de ridders van de ronde tafelBoekverslag: Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel‘Koning Arthur en de ridders van de ronde tafel’ is één van de bekendste ridderromans uit de Middeleeuwen. Wat maakt dez…
De waarheid over Koning ArthurDe waarheid over Koning ArthurIedereen kent wel de verhalen van Koning Arthur, de legendarische oud-Engelse koning. Er zijn talloze boeken en films ge…
De Heilige GraalDe Heilige Graal roept allerlei ideeën op bij mensen. Moderne beelden zoals uit The Da Vinci Code en Indiana Jones veela…
Monty Python and the Holy Grail (1975) - een topperrecensieMonty Python and the Holy Grail (1975) - een topper"Monty Python's Flying Circus" geniet als televisiebegrip uit de jaren 1969-1974 nog altijd een grote mate van bekendhei…

Reageer op het artikel "Orde van de Tafelronde"

Reacties

Bestuurslid Tafelronde Nederland, 08-11-2011 22:04 #2
Hallo Cinderella, op dit moment is er geen actieve Tafel in België waar bijeenkomsten worden georganiseerd. Wel is er een vertegenwoordiger in België, woonachtig in de buurt van Charleroi. Geïnteresseerden zijn altijd welkom. Daarom wil ik je graag uitnodigen om contact met ons te zoeken en de 'officiële' nederlandse website te bezoeken: www [punt] ordevandetafelronde [punt] nl. Hopelijk vind je daar wat je zoekt en misschien tot binnenkort bij één van onze bijeenkomsten.

Cinderella Sonck, 24-10-2010 22:24 #1
Waar in België kan ik de Orde van de Tafelronde vinden? ( Oost-Vlaanderen of Vlaams Brabant) Reactie infoteur, 11-01-2011
Er wordt aan gewerkt om de Tafelronde weer een stuk actiever te maken. Momenteel gaan de meeste mensen naar NL, maar aan België wordt gewerkt.

Infoteur: Salilus
Laatste update: 27-03-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!