InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Het verzorgingshuis Rosa Spier Huis in Laren

Het verzorgingshuis Rosa Spier Huis in Laren

Het verzorgingshuis Rosa Spier Huis in Laren Het Rosa Spier Huis in Laren is een verzorgingshuis waar bejaarde kunstenaars en wetenschappers zich bezig kunnen houden met kunst en wetenschap en zich niet hoeven te bekommeren om hun persoonlijke verzorging. Hiervoor riep de harpiste Rosa Spier in 1961 een stichting in het leven die twee jaar na haar dood van start ging als Het Rosa Spier Huis. Het Rosa Spier Huis heeft verschillende bekende Nederlanders gehuisvest. Het verzorgingshuis voldoet anno 2018 niet meer aan de eisen van de tijd en zal plaatsmaken voor een nieuw gebouw waarin het gedachtegoed van Rosa Spier ruim baan zal krijgen.

Verzorgingshuis Rosa Spier Huis

Het Rosa Spier Huis in Laren is een verzorgingshuis voor oudere kunstenaars en wetenschappers met diverse faciliteiten en ruimten die in een gewoon verzorgingshuis niet aanwezig zijn. Zo zijn er bijvoorbeeld ateliers, muziekstudio's, bibliotheken, een concertzaal en tentoonstellingsruimtes. Er worden concerten en theatervoorstellingen voor bewoners en belangstellenden gegeven en in de grote hal exposeren kunstenaars. Overal in het gebouw tref je kunst aan van de bewoners.

De harpiste Rosa Spier

Rosa Spier studeerde in Den Haag bij het Koninklijk Conservatorium en speelde als harpiste bij verschillende orkesten waaronder het Concertgebouworkest. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd Rosa Spier opgepakt en kwam ze in kamp Westerbork terecht. Later werd ze overgebracht naar concentratiekamp Theresienstadt. Ze overleefde de oorlog en pakte de draad weer op bij het Radio Philharmonisch Orkest.

Rosa Spier zou tot op hoge leeftijd muziek blijven maken. Ze ontwikkelde in 1960 het idee dat kunstenaars en wetenschappers zich in hun eigen woon- en werkgemeenschap tot op hoge leeftijd bezig zouden moeten kunnen houden met het uitoefenen van kunst of wetenschap. Hun persoonlijke verzorging konden ze dan aan anderen overlaten. Ze kwam op deze gedachte door een verblijf in de Pauwhof in Wassenaar, waar kunstenaars en wetenschappers zich tijdelijk konden terugtrekken om in alle rust te kunnen werken. Het idee sloeg aan en een vriendin van Rosa Spier, Henriëtte Polak-Schwarz, richtte op 22 februari 1963 de Rosa Spier Stichting op, waardoor op 11 oktober 1969 het Rosa Spier Huis van start kon gaan. Rosa Spier heeft dit niet meer meegemaakt, zij stierf in 1967.

Marten Toonder / Bron: Hans Peters   Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Marten Toonder / Bron: Hans Peters Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bekende kunstenaars en wetenschappers van het verzorgingshuis

  • grafisch kunstenaar Escher
  • striptekenaar Marten Toonder
  • nieuwslezer Frits Thors
  • acteur John Kraaijkamp
  • acteur Kees Brusse
  • schrijfster en historica Annie Romein-Verschoor
  • violist Paul Godwin

De inrichting van het Rosa Spier Huis

In het Rosa Spier Huis is plek voor 73 bewoners. Er zijn zeven appartementen voor twee personen en de andere woonruimtes zijn bestemd voor alleenstaanden. Tevens bevindt zich in het pand een ziekenboeg en een afdeling voor bewoners die meer intensieve zorg nodig hebben. Ook in het Rosa Spier Huis zijn de tijden veranderd. Als mensen hier vroeger naar toe gingen waren ze nog fit genoeg om te werken en/of les te geven. Dat is nu niet meer het geval. Door de veranderde regelgeving heeft elke nieuwe bewoner een indicatie nodig. In de praktijk houdt dit in dat nieuwe bewoners van het Rosa Spier Huis niet veel meer kunnen en minder actief zijn dan vroeger het geval was.

Nieuwbouw Rosa Spier Huis

Het Rosa Spier Huis voldoet anno 2018 niet meer aan de eisen van de tijd, tevens dwingt de veranderende wetgeving het Rosa Spier Huis om belangrijke keuzes te maken. Nieuwbouw is daarom noodzakelijk. De Raad van State stelde in 2014 vast dat het huis uit 1969 en de omringende tuin van de bekende tuinarchitecte Mien Ruys niet op een monumentenlijst staan en daarom niet bewaard zullen blijven. Het Rosa Spier Huis heeft een nieuwe bouwlocatie gevonden aan de Hector Treublaan 1, eveneens in Laren. In mei 2018 is men gestart met de nieuwbouw, naar verwachting zullen de eerste bewoners eind 2019/begin 2020 kunnen verhuizen naar het nieuwe Rosa Spier Huis.

De indeling van het nieuwe Rosa Spier Huis

In het verzorgingshuis blijft het accent liggen op: "Een verstrengeling van wonen, werken en cultuur". Er zullen verschillende culturele voorzieningen komen die karakteristiek zijn voor het Rosa Spier Huis. Hierbij moet worden gedacht aan ateliers, muziekstudio's, een concert- en theaterzaal, een expositieruimte, een bibliotheek en ruimten waar bewoners en bezoekers elkaar kunnen ontmoeten en inspireren zoals een foyer en een tuin. In het verzorgingshuis wordt ruimte gerealiseerd voor 60 appartementen en 20 kleine appartementen voor hoogbejaarde bewoners. Ook zullen er verschillende werkruimten (ateliers en muziekstudio's) voor de bewoners komen zodat ze hun beroep kunnen blijven uitoefenen.

Adres oude Rosa Spier Huis

Rosa Spier Huis
Esseboom 2
1251 CP Laren (NH)

Adres nieuwe Rosa Spier Huis

Rosa Spier Huis
Hector Treublaan 1
1251 CG Laren (NH)
Gerelateerde artikelen
Hoe overleef ik de brugklasAls je naar de brugklas gaat, wordt alles anders. Van de oudste van de school word je de jongste. Ineens heb je meer dan…
Rosa Parks, Activiste voor BurgerrechtenRosa Parks was de moeder van de burgerrechtenbeweging in de Verenigde Staten. Zij weigerde op te staan voor een blanke i…
De veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de RoosDe veelzijdigheid van de roos. Wie vandaag de dag nog denkt dat de roos oubollig is, nou die heeft het helemaal mis.
Moderne rozen; theehybriden en floribunda rozenModerne rozen; theehybriden en floribunda rozenModerne rozen zijn een verrijking voor elke tuin. Zoals in de meeste tuinen wel gras te vinden is, zo is er in elke tuin…
Engelse rozen of David Austin rozen; doorbloeiend & geurendEngelse rozen of David Austin rozen; doorbloeiend & geurendEngelse rozen zijn ontstaan in de jaren zestig van de 20ste eeuw. We hebben hier dus te maken met een nog een vrij jonge…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Harry Pot Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.rosaspierhuis.nl/
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Rosa_Spier
  • http://nos.nl/artikel/644911-rosa-spier-huis-wordt-gesloopt.html
  • http://www.muziekencyclopedie.nl/action/entry/Rosa+Spier
  • Ncrv gids nr. 10 Pratende violen en een heer van stand
  • http://www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooivechtstreek/article19295673.ece/Rosa-Spier-Huis-tekent-voor-nieuwbouw-Laren
  • Afbeelding bron 1: Hans Peters Anefo, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Het verzorgingshuis Rosa Spier Huis in Laren"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 21-11-2018
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!