InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Vind jij schoenen in huis ook zo onhygiënisch?

Vind jij schoenen in huis ook zo onhygiënisch?

Vind jij schoenen in huis ook zo onhygiënisch? In bepaalde culturen is het vanuit religieuze, culturele of hygiënische overwegingen de gewoonte om schoenen bij de voordeur uit te trekken. Dit is vaak zelfs in winkels niet ongebruikelijk. In Nederland wordt deze gewoonte door sommigen ook overgenomen. Dit gaat echter niet altijd zonder slag of stoot; vaak stuit dit besluit op weerstand of onbegrip. Als jij een "schoenenverbod" in je huis wil invoeren, dan moet je het goed aanpakken, wil je voorkomen dat je je vrienden en familie beledigt of in verlegenheid brengt. Wat zijn nu de voor- en nadelen van het zonder schoenen of blootsvoets in huis lopen? En hoe kun je er voor zorgen dat voortaan ook jouw huisgenoten en gasten jouw huis ongeschoeid betreden?

Inhoud

Voordelen

Het is hygiënischer

Ook al veeg je je schoenen nog zo grondig af, dan nog kun niet alle resten straatvuil verwijderen. Er zullen altijd wat bacteriën die afkomstig zijn van uitwerpselen van dieren, oude etensresten etc. resteren. Dat deze stoffen ongezond zijn, hoeft natuurlijk geen betoog.

Je huis blijft langer schoon

Zeker als je tapijt of andere niet gladde vloerbedekking in je huis hebt, maakt het een groot verschil als het straatvuil niet meer met schoenen naar mee naar binnen lift. Bij gladde vloeren scheelt het ook als je je schoenen bij de voordeur achterlaat; Je hoeft minder vaak te dweilen.
In een schoon huis voel je je meer ontspannen; het is een heerlijk gevoel om in een schone woning binnen te stappen.

Op blote voeten lopen is gezond

Het is goed om zo veel mogelijke op blote voeten te lopen, omdat daarmee je de spieren van je voeten worden getraind. Voor kleine kinderen is het op blote voeten lopen noodzakelijk om een gezonde voetafwikkeling aan te leren.

Wat kun je inbrengen tegen tegenwerpingen van je huisgenoten gasten?

Ik vind het lastig om mijn schoenen uit te trekken

Je voorkomt dat gasten klagen dat ze het lastig vinden om hun schoenen uit te trekken, door van te voren aan te kondigen dat je huis in het vervolg schoenenvrij is. Je visite kan dan thuis schone sokken of sokken zonder gaten aantrekken, dan wel sloffen meenemen. Bereid je voor en zorg voor een voorraadje schone sokken, slofjes of desnoods plastic operatieslofjes die je bij de apotheek kunt kopen.

Ik heb zweetvoeten

Om dit bezwaar voor te zijn, kun je deze gasten adviseren om sloffen mee te nemen. Misschien helpt het als je hen voorhoudt dat het voor zweetvoeten goed is om deze uit schoenen te bevrijden en luchten. Je kunt je gasten aanbieden om hun voeten in de badkamer te wassen; bied hen desnoods voetpoeder en schone sokken aan.

Het is achterlijk

Naast Turkije en Marokko, is het in veel landen in Azië (o.a. Japan, China, Indonesië, Bali), Scandinavië en Canada heel gebruikelijk om zonder schoenen binnen te lopen. Je kunt toch niet al deze landen als achterlijk bestempelen?

Het is ongastvrij

Net zoals jij een goede gastheer/gastvrouw moet zijn, moeten je gasten zich als goede gasten gedragen. Het zijn van een goede gast houdt óók in dat je aanpast aan de regels die gelden voor het huis waar je op bezoek bent. Net zomin al het niet ongastvrij is om je gasten te verzoeken niet in je huis te roken, is het ook niet ongastvrij om hun te verzoeken om hun schoenen uit te doen.

Tips om een "geen-schoenen-in-huis-beleid" in te voeren

  • Verras je gasten niet bij de voordeur, maar kondig vooraf aan dat je niet wil dat er in je huis met schoenen wordt gelopen.
  • Bied je gasten slippers, sloffen of nieuwe sokken aan als ze hier niet zelf voor gezorgd hebben.
  • Plaats een mooi schoenenrek bij de voordeur.
  • Maak gebruik van humor; plaats bijvoorbeeld een grappig bordje bij je voordeur met een afbeelding van een paar schoenen en het onderschrift “Wij mogen hier niet in”.

Ook al is schoenen in huis dragen onhygiënisch, een verbod is soms lastig

Met enige voorbereiding moet het mogelijk zijn om je gasten (in de meeste gevallen) hun schoen uit te laten doen voordat zij je huis binnen komen. Je moet hier - vooral in het begin - echter niet te krampachtig mee omgaan; gun ze de tijd om aan deze verandering te wennen.

Als je een feestje hebt, dan zul je dit echter moeten loslaten. Laat de feestvierders gewoon hun schoenen aan houden, en ga nadat ze vertrokken zijn een keertje extra met de stofzuiger en dweil door je huis. Als je een dure (houten) vloer hebt en je bent bang dat dames met naaldhakken er putjes in kunnen maken, dan kun je overwegen om ter bescherming een oud kleed of zeil van de kringloopwinkel over je vloer te leggen.
© 2014 - 2019 Crayon, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pantoffels en sloffenPantoffels, ook wel sloffen of huisschoenen genoemd, heb je in alle soorten en maten. Ze worden met name gebruikt als sc…
Stinkvoeten, hoe kom ik van mijn stinkvoeten af?Last van stinkvoeten? Het niet durven uittrekken van uw schoenen? Stinkvoeten zijn heel erg vervelend en worden ook als…
De eerste schoenen voor je kind kopenDe eerste schoenen voor je kind kopenWanneer je kind begint met lopen is het belangrijk om goede schoenen aan te schaffen die de ontwikkeling van de voeten n…
Blote voeten, goed voor lichaam en geestBlote voeten, goed voor lichaam en geestDe voeten is voor velen nog een steeds een soort ondergeschoven lichaamsdeel. We wassen de voeten, zorgen dat de nagels…
Voeten verzorgenVoeten zijn heel belangrijk, ze hebben heel wat te voorduren. Je moet ze daarom goed verzorgen. Maar hoe verzorg je je v…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Vind jij schoenen in huis ook zo onhygiënisch?"

Reacties

Mace, 25-01-2018 21:10 #2
Wij vinden het heerlijk om ons in een schoon en hygiënisch huis te begeven; zeker met kleine kinderen die op de vloer spelen en het fijne gevoel dat jezelf op een schoon kleed kan zitten waar nog niemand met buiten schoenen over heen gelopen heeft. Werklui willen hier geen blauwe hoesjes ivm Arbo wet… is wat voor te zeggen… maar leuk vind ik het niet. Reactie infoteur, 08-01-2019
Lijkt mij inderdaad frusterend.

Bert, 19-01-2017 14:51 #1
Ik woon in een huurhuis en jaarlijks komt er iemand van de woningbouwvereniging voor technische controle.
Deze weigert zijn (veiligheids)schoenen uit te trekken in verband met de ARBO-wet.
Wat kan ik in zo'n geval het beste doen om zijn werkvoorschriften te eerbiedigen en toch mijn huis te vrijwaren van straatvuil? Reactie infoteur, 31-01-2017
Beste Bert, je kunt van die (blauwe) plastic slofjes kopen die je ook wel in zwembaden en ziekenhuizen ziet. De monteur trekt deze over zijn schoenen aan.

Infoteur: Crayon
Laatste update: 18-01-2019
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Reacties: 2
Schrijf mee!