Bronies, de onverwachte fans van My Little Pony

Bronies, de onverwachte fans van My Little Pony Wie de gekleurde paardjes weleens op de televisie voorbij heeft zien komen zal het beamen: My Little Pony: Friendship is Magic is een tekenfilmserie die voornamelijk gericht is op jonge kinderen. De serie is echter ook mateloos populair onder een grote groep oudere kijkers, de zogenaamde bronies. Deze (jong)volwassen fans zijn regelmatig in de media besproken. Met de term “brony” (meervoud "bronies") wordt een fan van de serie My Little Pony: Friendship is Magic bedoeld, waarbij meestal gerefereerd wordt naar de (jong)volwassen kijkers van de serie. De term “brony” is een samentrekking van “bro” en “pony”; de term wordt echter voor zowel mannelijke als vrouwelijke fans gebruikt. Voor vrouwen wordt echter soms ook gebruik gemaakt van de titel “pegasister”.

De opkomst van de bronies

My Little Pony bestaat al langer: in de jaren ’80 verschenen er al tekenfilms over de gekleurde paardjes, waar vooral jonge meisjes fan van waren. Lauren Faust, die kinderseries als Powerpuff Girls ontwikkelde, merkte dat haar tekenfilms ook goed ontvangen werden door de ouders, die met de kinderen meekeken. Zij greep de uitdaging om de oude My Little Pony-serie van zijn meisjesachtige imago af te helpen en om te vormen naar een serie die voor een breed publiek interessant zou zijn. In oktober 2010 werd de eerste aflevering van My Little Pony: Friendship is Magic uitgezonden op de Amerikaanse televisie.

De serie werd goed ontvangen door critici en ouders; echter bleek er op internet nog een onverwachte doch grote groep fans te zijn. Vooral op 4Chan, een populair internetforum, werd veelvuldig over de serie gepraat; de term “brony” is ook hier ontstaan. Na kritiek op het soms overdadig plaatsen van pony-gerelateerde berichten op het forum, werd er door de fans uitgeweken naar andere platforms, sites en fora, waarna de fanclub zich steeds meer uitbreidde. Andere media pikten de onverwachte populariteit van de serie bij (jong)volwassenen op, waarna de brony-gemeenschap bekender en populairder werd.

Waarom fan van My Little Pony?

Er zijn verschillende redenen waarom iemand fan wordt van My Little Pony: Friendship is Magic. Een belangrijke reden is dat de serie op zichzelf goed in elkaar zou zitten: de verhaallijnen en karakters zijn diepgaand en ontwikkelen zich gedurende de serie. Daarnaast zouden de karakters erg herkenbaar zijn, waardoor het voor kijkers makkelijk is om zich te identificeren met de personages.

Het is echter niet alleen de serie op zichzelf die het “brony-schap” interessant maakt. Dat het aantal fans van de serie zo sterk groeide, werd mede veroorzaakt door de community die achter de serie zit. Mensen beschrijven deze gemeenschap als warm en vriendelijk: iedereen wordt geaccepteerd en met open armen ontvangen.

Ook wordt de brony-beweging gezien als middel om te breken met traditionele rollenpatronen en stereotypen: door zichzelf als brony te profileren, zouden voornamelijk mannen kunnen laten zien dat ze het beeld van “de man” zoals dat door de maatschappij en de media geschetst wordt, verwerpen.

Activiteiten van bronies

Zoals eerder vermeld zijn bronies veelal actief op internet: er bestaan verscheidene websites en fora die betrekking hebben op My Little Pony en waar fans naar hartenlust kunnen praten over hun gezamenlijke hobby. De brony-gemeenschap staat verder ook bekend om haar creativiteit: de filmpjes, liedjes en verhalen die door de fans gemaakt zijn, zijn talrijk. Daarnaast worden er ook regelmatig bijeenkomsten georganiseerd, waarbij bronies elkaar kunnen ontmoeten en My Little Pony-gerelateerde activiteiten ondernemen.
© 2014 - 2020 Myrsky, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: SaeKawaii, Pixabay
  • Whatisabrony.com
  • http://en.wikipedia.org/wiki/My_Little_Pony:_Friendship_Is_Magic_fandom

Reageer op het artikel "Bronies, de onverwachte fans van My Little Pony"

Infoteur: Myrsky
Laatste update: September 2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!