InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Fondsen werven voor sociaal culturele activiteiten

Fondsen werven voor sociaal culturele activiteiten

Fondsen werven voor sociaal culturele activiteiten Wil jij graag iets organiseren in jouw buurt, maar weet je niet waar je het geld vandaan moet halen? Denk dan eens aan het aanvragen van subsidies en aan sponsoring door fondsen of bedrijven in de buurt. Bedrijven worden vaak overvraagd, maar fondsen houden soms geld over in hun sponsorpotje. Hoe zorg je dat jouw activiteit in aanmerking komt voor dit fondsengeld?

Schrijf eerst een projectplan

In je projectplan moet je in ieder geval antwoord geven op de volgende vragen om voor subsidie of sponsoring in aanmerking te kunnen komen. Wat wil je bereiken met jouw activiteit en wat is je doelgroep? Hoe ga je deze doelgroep bereiken? Wat ga je doen, wanneer ga je dit doen en wat heb je hiervoor nodig? Heb je rekening gehouden met de eventueel aanvraag van vergunningen of het regelen van verzekeringen? Zijn er genoeg vrijwilligers, beveiliging en EHBO'ers op de been te krijgen voor jouw project? Heb je samenwerkingspartners? Hoeveel budget heb je nodig en waaraan ga je dat geld uitgeven (begroting en dekkingsplan)?

Waar vind je vermogensfondsen voor de financiering van jouw evenement?

Veel mensen schrikken ervoor terug om geld te vragen aan een vermogensfonds. Ze denken al snel toch niet in aanmerking te komen voor een bijdrage, maar dat valt vaak wel mee. Veel fondsen hebben genoeg geld in het laatje om geregeld een project te financieren en soms zelfs meer projecten dan worden aangevraagd. Het is wel zo dat er vaak veel formulieren moeten worden ingevuld en en dat je een lange adem moet hebben. Bij sommige fondsen moet je al een jaar tot een half jaar van te voren een aanvraag doen, dus begin op tijd en wees niet bang om uitleg te vragen aan het fonds wanneer je niet helemaal begrijpt wat ze van je willen.

Het is het makkelijkste om je zoektocht te beginnen op internet. Op www.vermogensfondsen.startpagina.nl en www.fondsenwervingonline.nl kan je de meeste vermogensfondsen wel terug vinden. Kies een fonds waarvan de doelstelling affiniteit heeft met jouw evenement. Enkele fondsen en hun doelstellingen:
  • 3M Fonds ondersteunt projecten op sociaal, educatief en milieugebied.
  • Oranje Fonds bevordert de betrokkenheid in de samenleving.
  • RCOAK is een fonds gericht op de kwaliteit van leven van senioren.
  • Alert Fonds is een fonds waar jongeren tussen de 15 en 32 jaar, die fundamentele maatschappij veranderende projecten voor andere jongeren willen organiseren subsidie kunnen aanvragen.
  • Fonds 1818 is voor projecten in de omgeving Den Haag tot Noordwijk, op het gebied van zorg, welzijn, kunst, cultuur, natuur, milieu en educatie.
  • Fonds 1845 subsidieert maatschappelijke projecten in de gemeente Barneveld.
  • ABN AMRO Foundation richt zich op het subsidiëren van projecten voor ouderen en hulpbehoevenden.
  • Mama Cash ondersteunt initiatieven van vrouwen die gericht zijn op empowerment van vrouwen en meisjes over de hele wereld.

Andere manieren om aan geld te komen

  • Vraag bedrijven uit de omtrek om geld of eventueel goederen te doneren voor jouw project. Vergeet hierbij ook de buurtsuper niet.
  • Meldt jouw project aan bij www.geef.nl zodat mensen jouw project makkelijker kunnen vinden wanneer ze een donatie willen doen.
  • Informeer bij de gemeente of zij een subsidiepotje hebben, waarvoor jouw project in aanmerking zou kunnen komen.

Verder is het belangrijk om gebruik te maken van je netwerk en samenwerkingsverbanden aan te gaan, desnoods met een commercieel bedrijf. Door met veel mensen te praten over je project, kan je soms tot creatieve oplossingen komen voor een probleem wat in de eerste instantie onoplosbaar leek. Samen sta je sterker. Veel succes met het organiseren van je evenement of project!
Gerelateerde artikelen
Projectsubsidie: algemene voorwaardenWie in aanmerking wil komen voor een projectsubsidie moet scherp letten op de voorwaarden die de subsidiegever formuleer…
CPO: Je eigen droomhuis bouwen met subsidieCPO: Je eigen droomhuis bouwen met subsidieMensen die met anderen een huis willen bouwen, kunnen door Collectief Particulier Opdrachtgeverschap (CPO) hun droom met…
Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Sponsoren zoeken, hoe doe je dat?Wanneer je vereniging of sportclub geld of materialen nodig heeft is een sponsor nodig. Helaas kloppen sponsoren meestal…
Subsidie zonnepanelenSubsidie zonnepanelenDe overheid stelt subsidie beschikbaar voor het plaatsen van zonnepanelen. Daarmee willen ze stimuleren dat burgers deze…
Tips voor het werven van sponsorsTips voor het werven van sponsorsSponsors werven is doorgaans geen gemakkelijke opgave. Het aantrekken ervan vereist een zorgvuldige aanpak en planning,…
Bronnen en referenties
  • www.vermogensfondsen.startpagina.nl
  • http://www.geef.nl/doelen

Reageer op het artikel "Fondsen werven voor sociaal culturele activiteiten"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 23-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!