InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > Piñata's een Mexicaanse traditie?

Piñata's een Mexicaanse traditie?

Een kleurig gevaarte, bungelend aan een boom en een geblinddoekt kind wat in de rondte mept met een stok in de hoop het gevaarte te raken. Is dit gelukt, komt er een lading confetti en snoepjes uit zetten. We hebben het hier over.. Juist, een piñata.

Oorsprong

Vrijwel iedereen denkt bij piñata's aan Mexico. Echter, de oorsprong van de piñata ligt waarschijnlijk helemaal niet in Mexico. Er wordt gedacht dat de piñata afkomstig is uit China, waar hij werd gebruikt om het nieuwe jaar te vieren. Marco Polo heeft deze traditie meegenomen naar onder andere Spanje en Italie. De Spanjaarden zouden de traditie bij de verovering van Mexico aan het Mexicaanse volk hebben geintroduceerd.

In Mexico bestond echter al een vergelijkbare traditie. De Azteken hadden de gewoonte om een versierde pot van aarde, gevuld met kleine kostbaarheden, op een paal te zetten en kapot te slaan, om de verjaardag van hun god van zon en oorlog te vieren. De kostbaarheden die uit de pot vielen, werden geofferd aan de god.

Vormen en Vulling

Tegenwoordig zijn piñata's in alle vormen en maten te koop en te maken. Een traditionele piñata lijkt vaak totaal niet meer op de piñata's die wij tegenwoordig zien.

De traditionele (Mexicaanse) vorm van een piñata is een ster met zeven punten. Deze zeven punten staan symbool voor de zevenzonden.

Een moderne piñata heeft vaak de vorm van een dier of een mens. Hij wordt gemaakt van papiermaché en geschilderd in felle kleuren. Een populaire vorm die je vaak ziet, is een ezel.

Vulling

Een piñata werd van oorsprong gevuld met vruchten, zoetigheden en eventueel cadeau's. Tegenwoordig zijn confetti en snoepjes een vaker voorkomende vulling, eventueel in combinatie met cadeautjes. Er is in veel winkels en op internet veel vulling te vinden voor piñata's. Op internet kun je tevens ook veel tips vinden voor het vullen van een piñata.

Gebruik

Zoals al eens is genoemd, werden piñata's in China ingezet tijdens het vieren van nieuwjaar. In Mexico worden piñata's heel veel gebruikt bij verjaardagen en Kerst, maar ook bij andere feestelijke gelegenheden zoals het Doopsel. Ook in Nederland wordt een piñata steeds vaker op een verjaardagsfeestje gebruikt.

De traditie van de piñata is veranderd. Vroeger werd de piñata voornamelijk in Mexico gebruikt tijdens Kerst en nieuwjaar. Al snel werd de piñata ook ingezet bij verjaardagsfeesten. Tegenwoordig wordt een piñata ook ingezet bij een Doopsel, Pasen of Halloween.

Zelf piñata's maken

Een piñata is eenvoudig zelf te maken, maar het kost wel wat tijd. Afhankelijk van welk materiaal je de piñata wilt maken, de vulling en de vorm van de piñata, ben je zo een paar dagen kwijt.

Er zijn op internet diverse sites en artikelen te vinden met leuke ideeen voor het maken van piñata's. Vaak staan hier ook tips en variaties genoemd voor de vulling van de piñata.
© 2013 - 2019 Zihany, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zelf een pinata makenWat is er nu leuker dan een pinata ophangen op een kinderfeestje? Lees hier alles over hoe je zelf een prachtige pinata…
Kinderfeest met thema MexicoKinderfeest met thema MexicoHiep hiep hoera, tijd voor een feestje voor de verjaardag van je kind! Een Mexicaans feestje is een leuk en origineel id…
De Gender Reveal Party: Onthulling van het geslachtOm de komst van een baby te vieren worden allerlei feestjes georganiseerd. De baby shower, om de aanstaande moeder voor…
Themafeest: Een reis rond de wereldThemafeest: Een reis rond de wereldMet dit thema worden kinderen meegenomen op een grote reis. Kinderen gaan de wereld rond en leren verschillende culturen…
Oplossing voor Zwarte Pieten discussie?Waar gaat de Zwarte Pieten discussie eigenlijk over? Wat maakt een traditie tot een traditie? Er is in Nederland immers…
Bronnen en referenties
  • http://www.un-bon-fiesta.com/Historie.html
  • http://wol.jw.org/nl/wol/d/r18/lp-o/102003687

Reageer op het artikel "Piñata's een Mexicaanse traditie?"

Infoteur: Zihany
Laatste update: 08-03-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!