InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Sociaal cultureel > De toekomst van de winkelstraat

De toekomst van de winkelstraat

De toekomst van de winkelstraat Er is steeds meer leegstand in winkelcentra. Dat komt doordat steeds meer winkels het voor gezien houdt. Een belangrijke reden daarvoor is de opkomst van het internet. Er wordt steeds meer via webwinkels verhandeld. Een andere reden waarom veel winkels verdwijnen is de economische crisis. Gemeenten slagen er nauwelijks in goed beleid te maken hoe ze met de leegstand moeten omgaan. Vaak werken ze langs elkaar heen. Steeds meer winkels gaan failliet en veel winkelstraten komen daardoor leeg te staan. Dat is vervolgens funest voor de winkels die er nog wel zitten, omdat die vervolgens ook minder klanten zitten. Gemeenten hebben om verschillende redenen er ook baat bij dat er geen leegstand is in de winkelstraat, omdat dat ook af doet aan het beeld van de stad of een buurt. Ook leidt leegstand vaak tot verwaarlozing van een bepaalde buurt. Verder is het voor met name ouderen belangrijk dat er bepaalde basisvoorzieningen, zoals een supermarkt, aanwezig zijn in een dorp. Ouderen verplaatsen zich vaak moeilijk en zeker in veel kleine dorpen zit er inmiddels geen supermarkt meer. Dat levert veel problemen op. Een laatste reden waarom de overheid er baat bij heeft dat er weinig failliet gaan is omdat het werkgelegenheid schept. Zeker in tijden van een crisis zijn die banen hard nodig.

Concurrentie tussen de winkelstraat en het internet

Een belangrijke reden voor de toenemende leegstand is de komst van het internet. Eerst werden er vooral veel boeken en cd's via het internet verkocht, maar steeds meer Nederlandse consumenten kopen tegenwoordig ook schoenen en kleding op het internet. Juist deze vormen het grootste deel van de winkels in de winkelstraat. In het begin van het internet waren veel Nederlanders nog huiverig om producten te kopen op het internet, maar die groep is snel groeiende. In 2010 kocht zeven van de tien Nederlanders minimaal een product op het internet. Met de komst van Ideal is betalen ook veel makkelijker geworden.

Waarom steeds meer winkels leeg staan

De toenemende leegstand in de winkelstraten heeft niet alleen te maken met de komst van het internet. Ook de economische crisis zorgt ervoor dat de consument steeds minder te besteden is. Het consumentenvertrouwen bereikte in februari 2013 een historisch dieptepunt. Een andere oorzaak voor de leegstand is dat veel meer winkelketens uitwijken naar grote panden aan de rand van de stad. Daar is de grond goedkoper en de bereikbaarheid vaak beter. Verder is er meer parkeerruimte aanwezig. Veel analisten zijn bang dat Nederland de weg van het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten achterna gaat. De zogeheten high streets van veel middelgrote steden staan intussen leeg.

Wat kan er gedaan worden tegen leegstand?

Er zijn wel verschillende dingen die winkels kunnen ondernemen. Zo zijn veel fysieke winkels ook actief geworden op het internet. Het nadeel is wel dat zij daarmee uiteindelijk het belang van hun eigen fysieke winkel ondergraven. Verder proberen veel winkels gezamenlijk iets te ondernemen. Door dicht bij elkaar te gaan zitten wordt het aantrekkelijker voor een klant om dat gebied te bezoeken. Een andere mogelijkheid voor een winkel is om zich te gaan specialiseren. Om die manier wordt een specifiek klantpubliek aangetrokken, waardoor een winkel minder afhankelijk wordt van toevallige bezoekers die binnenlopen. Tegelijkertijd zijn er ook verwijten aan de gemeenten. Zij zijn vaak bezig met nieuwe winkelcentra, terwijl in de eigen gemeente of omliggende gemeenten al veel leegstand is. Voor hen zou het dus goed zijn om met de verschillende gemeenten in de regio na te denken over hoe om te gaan met de aanwezige winstcapaciteit.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • * Red de Winkel, Cor Molenaar, januari 2013

Reageer op het artikel "De toekomst van de winkelstraat"

Infoteur: Simcha
Laatste update: 12-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Sociaal cultureel
Schrijf mee!