InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het Gouden Rozenkruis

Het Gouden Rozenkruis

Het Gouden Rozenkruis Het Lectorium Rosicrucianum – Geestesschool van het Gouden Rozenkruis Gnosis en geestvonkatoom zijn woorden met een diepere betekenis. Ook in het Lectorium Rosicrucianum worden deze veelvuldig gebruikt. Wat is het Lectorium Rosicrucianum? Hoe is dit geloof ontstaan? En waar kunt u centra vinden om meer informatie te vergaren?

Het ontstaan

Het Lectorium Rosicrucianum, ook wel Geestesschool van het Gouden Rozenkruis genoemd, is een geloofsstroming die in de basis te herleiden is naar de Katharen en de 17e eeuwse Rozenkruisers. Ook hier wordt de basis van het geloof gelegd bij een innerlijk zelf en de verandering die hierin plaats kan vinden tot een zo genoemde verlichting.

Grondleggers van het Lectorium Rosicrucianum zijn Jan Leene (1896-1986) beter bekend onder pseudoniem Jan van Rijckenborgh, zijn broer Zwier W. Leene (1882-1938) en Henny Stok-Huyser (1902-1990) die beter bekend is onder haar pseudoniem Catharose de Petri. Voordat zij in 1935 de basis van de inmiddels wereldwijde geestesschool legden, waren zij aangesloten bij het Rosicrucian Fellowship. Toen zij na verloop van tijd de visie van Max Hendel (pseudoniem voor Carl Louis von Grasshoff (1865 – 1919)) ontoereikend vonden, scheidden zij zich af.

In de periode van Duitse bezetting was het praktiseren verboden, maar ondergronds bleef deze beweging groot. Tussen 1946 en 1968 werd vrijwel het gehele repertoire van Jan van Rijckenborgh en Catharose de Petri gepubliceerd in het Nederlands, en in 1951 zorgde dat voor buitenlandse aandacht. Hierop volgden de eerste vertalingen in Duits, Engels en Frans. Onderhand zijn er vertalingen in 19 talen verkrijgbaar.

In 1960 werd het Lectorium Roscicrucianum officieel geregistreerd als kerkgenootschap. In 1963 werd vervolgens de beginselverklaring opgesteld om een helder beeld te geven van de intenties van de Internationale school van het Gouden Rozenkruis.

Een deel van de verklaring is als volgt;

“Het Pad van de Christus is een Via Dolorosa. Het is een weg, een methode, een levenshouding, een religieuze gezindheid die gericht is op het bewerken van de Roos. De Roos is een latent beginsel, berustende in iedere mens, op de basis waarvan het Kindschap Gods kan worden gerealiseerd. Dat beginsel is te vinden in het hart van de mens.”
Bron: http://www.rozenkruis.nl/filosofie/rozenkruis-en-gnosis/oprichting

Na het overlijden van Catharose de Petri in 1990 is de Internationale Spirituele leiding ontstaan. Deze raad van 13 heeft de leiding over de Geestesschool.

Waar kunt u het Lectorium Rosicrucianum vinden?

Alleen al binnen Nederland zijn er op dit moment 14 centra te vinden. In Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Bergen op Zoom, Den Haag, Eindhoven, Enschede, Groningen, Haarlem, Hilversum, Hoorn, Maastricht, Rotterdam en Utrecht. De hoofdtempel is gesitueerd in Haarlem.

Ook zijn er 2 internationale conferentie oorden, Renova en Noverosa. Renova (te Bilthoven) is het conferentieoord ingesteld voor internationale conferenties. Elke twee a drie weken vindt daar een conferentie plaats, waar mensen bij kunnen komen van de drukke maatschappij en het dagelijks leven. Noverosa (te Doornspijk) is voornamelijk ingesteld voor de (internationale) jeugd. Daar hebben enkele bijeenkomsten op jaarbasis plaats, aangevuld met een zomerweek.

Voor centra in het buitenland wordt u doorverwezen naar; [LINK]

Als een belangstellende na verloop van tijd genoeg informatie en indrukken heeft opgedaan, kan deze lid worden. Hiervoor worden wel een aantal richtlijnen gegeven binnen het leven. Zo wordt er gevraagd niet te roken, drinken of vis of vlees te gebruiken. Van belangstellende wordt men lid, daarna voorbereidend leerling, proefleerling en belijdend leerling. Hierna wachten de hogere graden, ook wel ‘Broederschap (m/v) van innerlijke graden’ genoemd. Hierbij zijn ook nog weer 3 gradaties. De Hogere bewustzijnsschool, Ecclesia en Graal.

Het Lectorium Rosicrucianum legt actief contacten met belangstellenden, zo zijn er (thema-) bijeenkomsten, bezoeken en worden er cursussen georganiseerd. Verder worden er tentoonstellingen en lezingen gegeven in openbare bibliotheken, boekhandels en volksuniversiteiten. Dit alles om de leer meer bekend en openbaar te maken onder de bevolking. Voor huidige activiteiten kunt u terecht op Klik.

Het symbool van het Lectorium Rosicrucianum:

“De cirkel, de driehoek en het vierkant, in het symbool van de School samengevoegd, verwijzen naar de hoge werkelijkheid, het bevrijdende pad en de levenshouding van de Rozenkruiser.”
Bron: http://www.rozenkruis.nl/filosofie/rozenkruis-en-gnosis/de-gnostieke-leer
© 2012 - 2019 Historia, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bibliotheca Philosophica Hermetica of de Ritman-bibliotheekBibliotheca Philosophica Hermetica of de Ritman-bibliotheekIn de Jordaan aan de Bloemstraat in Amsterdam is de Bibliotheca Philosophica Hermetica (BPH) gevestigd. Deze bibliotheek…
De betekenis van religie in behandeling van verslavingDe betekenis van religie in behandeling van verslavingDe betekenis van religie in het minderen of voorkomen van drugsmisbruik kan ontleent worden aan de functie die het al op…
Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?Is er een verband tussen religie en natuurlijke selectie?In het boek 'De biologie van God' doet A. Hardy een oproep tot verzoening van de Darwiniaanse natuurlijke selectie en ge…
Persoonlijke groei: God in de strijd tegen depressiesProminente wetenschappers tonen dat er een heilzame werking uitgaat van vertrouwen in God tegen depressies, angsten en s…
De functies van psychologie, religie en theologieDe functies van psychologie, religie en theologieGodsdienstwetenschap is een fascinerend vakgebied en dat is een reden om het te bestuderen. In de media alleen al lezen…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Didgeman, Pixabay
  • http://www.rozenkruis.nl/filosofie/rozenkruis-en-gnosis/de-gnostieke-leer
  • http://www.rozenkruis.nl/filosofie/rozenkruis-en-gnosis/oprichting

Reageer op het artikel "Het Gouden Rozenkruis"

Infoteur: Historia
Laatste update: 15-12-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!