InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Religie > Het joods geloof samengevat

Het joods geloof samengevat

Elke jood is anders, en het geloof van elke jood dan ook. Toch zijn er een aantal geloofsstellingen die iedere jood deelt, of wordt geacht te delen. De basis van het jodendom als religie.

G-d in het jodendom

Iedere gelovige jood gelooft in een G-d. De meer orthodoxere joden zullen God beschrijven als ondefinieerbaar. Zij zullen nooit moeite doen om G-d te beschrijven. Als we G-d proberen te beschrijven, dan scheppen we immers een beeld van Hem en dat is verboden bij de Bijbel. Daarnaast maakt elke beschrijving onbegrijpelijker hoe G-d is. Een populair gezegde onder de joden is dat je het beste nog G-d kan proberen te beschrijven in negatieve termen, G-d is niet .....

Ondanks dat de mensen geen beeld van G-d mogen scheppen en ondanks dat G-d onbereikbaar is voor de mensen, schrijft de Thora toch in menselijke termen over G-d.

Tenslotte is er ook nog een andere kant aan G-d. G-d is ook actief betrokken bij het leven van alledag. De joden hebben dan ook het gevoel een band met G-d te hebben en die band te moeten onderhouden. Hoe een jood dat doet verschilt. De één bid eenmaal in de zoveel tijd, de ander bidt precies drie keer per dag. Het ligt er een beetje aan hoe streng iemand is.

De mens werd geschapen naar het evenbeeld van G-d

In de Thora staat dat elk mens werd geschapen naar het evenbeeld van G-d (Hebreeuws: bene elohim). De meeste joden leggen dit uit als dat elk mens belangrijk is, evenveel waarde heeft, maar ook dat elk mens een vrije keus heeft net als G-d.

Het belang van de Torah voor joden

De joodse Bijbel is Tenach en bestaat uit drie delen. Het eerste deel is de Torah, wat wet betekent. Dit zijn de vijf boeken van Mozes en hierin staan de wetten waaraan de joden zich behoren te houden. Allereerst staan er de tien geboden in, die het christendom later heeft overgenomen:
  1. Ik ben uw God, er is geen andere God naast mij
  2. U zult geen andere goden aanbidden in mijn aanwezigheid
  3. U zult niet de naam van de koning uw God misbruiken
  4. Herinner de sabbat en heilig die
  5. Eer uw vader en moeder
  6. U zult niet doden
  7. U zult niet overspel plegen
  8. U zult niet stelen
  9. Geef geen valse getuigenis tegenover uw buur
  10. Zet uw zinnen niet op de bezittingen van uw naasten

Deze nemen een centrale plaats in binnen het jodendom. De andere wetten (mitzvot) brengt men wel eens onder in elk van deze tien categorieën. Elke jood volgt wel de tien geboden, maar de andere 613 wetten niet. Dat verschilt per stroming binnen het jodendom. Hoe liberaler hoe minder wetten gevolgd worden.

Het land van Israël voor joden

In de Torah valt te lezen dat het Bijbelse land Israël deel uitmaakt van het verbond tussen G-d en het joodse volk. G-d leidt hen namelijk naar Israël dat ze van hem cadeau krijgen. Voor elke jood is Israël belangrijk in de religieuze beleving. Zelfs de minst gelovige jood voelt een soort spirituele verbinding met dit land.

Andere joden houden nog altijd vast aan de belofte dat Israël (Eretz Yisraël) aan hen toebehoort. Ze zetten alles op alles om het land te veroveren. Ze zien het als zonde om het land ongemoeid te laten. Zij zien het als hun taak om Israël eindelijk te veroveren en zullen het land nooit zomaar aan anderen overlaten. Dit is natuurlijk de opvatting van orthodoxe joden; de meeste joden hebben wat mildere opvattingen.

Er zijn ook joden die Eretz Yisraël zien als een idee van een perfect land dat bij de wederkeer van de Messias zal ontstaan. Zij zien het als een zonde om Israël nu te bezetten. Hiermee pak je de leidende rol van G-d af.

Tot slot is er ook nog een groep is Israël ziet als een idee van het paradijs. Een goede plaats waar de mensen heengaan die een rechtvaardig leven hebben geleid.

De Messias in het jodendom

De meeste joden geloven ook dat G-d een persoon zal sturen naar de aarde die het einde der tijden zal inluiden. Hij zal vrede brengen en de doden opwekken. Dan zal er het laatste oordeel zijn, waarbij de onrechtvaardigen verdoemd worden en de rechtvaardigen voor eeuwig en altijd op de nieuwe aarde zullen leven. De Messias zal namelijk zorgen voor een nieuwe aarde.

De meningen verschillen over de aard van de Messias. Zal het een goddelijk wezen zijn of zal het een mens zijn? Zo is er de traditie dat de Messias zal afstammen van koning David.
© 2010 - 2019 Niyoosha, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Boekrecensie: Mijn Jodendom  Dick Houwaart e.arecensieBoekrecensie: Mijn Jodendom Dick Houwaart e.aMijn Jodendom is een boek dat dateert uit 1980. Vragen die aan de orde komen zijn o.a.: Wat betekent het om Joods te zij…
David H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentrecensieDavid H. Stern: commentaar op het Joodse Nieuwe TestamentCommentaar op het Joodse Nieuwe Testament. De Messiasbelijdende Jood David H. Stern heeft naast de Engelse vertaling van…
Boekrecensie: Jodendom in de praktijk  Evers/StodelrecensieBoekrecensie: Jodendom in de praktijk Evers/Stodel'Jodendom in de praktijk' (2011) van Lou Evers en Jansje Stodel is een handzaam boek waarin duidelijk wordt uitgelegd ho…
Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?Geschiedenis Tora: Wat is de Tora?De Tora kan zowel in beperkte als ruime zin worden opgevat. Strikt genomen slaat de Tora op de eerste vijf boeken van Mo…
Geschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomGeschiedenis Jodendom: De Joodse staat en JodendomDe oprichting van de moderne Joodse staat Israël wordt als één van de wonderen van deze tijd beschouwd. Ook het feit dat…
Bronnen en referenties
  • http://judaism.about.com/od/judaismbasics/a/whatdojewsbelieve.htm

Reageer op het artikel "Het joods geloof samengevat"

Infoteur: Niyoosha
Gepubliceerd: 24-07-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Religie
Schrijf mee!