Baptisme, geloven, gemeente en dopen

Inhoud
- Baptisme ontstaat door onvrede met de Anglicaanse kerk
- Dopen van volwassenen
- Gemeente
- Bijbel is leidraad
- Strikte scheiding tussen kerk en staat
- John Smyth en Thomas Helwyn
- Een grote kerk
- Gemeenten en samenwerking
Baptisme ontstaat door onvrede met de Anglicaanse kerk
De kerk ontstond uit onvrede met de Anglicaanse kerk. Een groepje gelovigen onder leiding van John Smyth richtten een eigen kerk op. Een dappere daad in het 17e eeuwse Engeland. De groep werd zwaar vervolgd en vluchtte tenslotte naar het meer tolerante Nederland. De doop van volwassenen was een van de belangrijkste kenmerken van deze groep. In Nederland werd de eerste gemeente gevormd. Een deel van de gelovigen trok in de loop van de jaren weer naar Engeland maar nog meer vertrokken er naar Amerika.In 1845 is de eerste Nederlandse baptistengemeente een feit. Ds. Elias Feisser, een hervormde predikant uit Gasselternijeveen werd hier uit zijn ambt gezet, onder andere door zijn voorkeur voor de volwassendoop. Hij zocht contact met baptisten uit Duitsland en laat zich, samen met 7 medestanders, in een veenkanaal bij Gasselternijeveen dopen door een Duitse baptist.
Dopen van volwassenen
Baptisten dopen alleen volwassenen, de kinderdoop wordt afgewezen. Na een openbare geloofsbelijdenis wordt een gelovige opgenomen in de gemeente. In een geloofsbelijdenis spreek je je geloof in Christus uit. Het dopen van baby’s is dus onmogelijk. Voor leken is deze volwassenendoop het belangrijke kenmerk van de baptisten en dat is het ook, ze zijn er niet voor niets naar vernoemd, (bapist komt van het Griekse woord ‘baptistès’, doper) maar het is meer.Gemeente

Bijbel is leidraad
Alleen de Bijbel is de leidraad in het geloof. Wanneer de baptisten zoeken naar de manier om hun geloof te belijden, wordt alleen de Bijbel geraadpleegd. Kerktradities e.d. speelt hierin geen rol. In de Bijbel alleen staat de bedoeling van God met zijn volgelingen en gemeente.Strikte scheiding tussen kerk en staat
De baptisten willen een strikte scheiding tussen kerk en staat. De kleine autonome gemeenten mogen zich niet bemoeien met de overheid en de overheid heeft geen zeggenschap in geloofszaken. Deels waarschijnlijk bepaalt door de zware vervolging van de eerste jaren is dit concept later wel overgenomen door veel landen.John Smyth en Thomas Helwyn
John Smyth was een Engelse purist en separatist. De Engelse Anglicaanse kerk had volgens de puristen nog te veel katholieke trekken. Ze wilden een ‘pure’ kerk gezuiverd van alle roomse decorum en tradities. Sommige Engelse puristen gingen nog verder en stichtten eigen kerken, John Smyth kwam terecht bij zo’n groep. In 1603 vormt hij zijn eigen kerk. De separatisten stonden in Engeland onder zware druk. Veel belandden in gevangenissen of nog erger. Smyth moet met zijn gemeente vluchtten naar Nederland en komt terecht in Amsterdam.Hier komt hij in contact met doopsgezinden. Deze doopsgezinden wezen de kinderdoop af en Smyth is onder de indruk. Hij sticht een nieuwe gemeente die alleen de doop van volwassen voorstaat. Smyth doopt zichzelf, de kritiek is enorm, ook van zijn Engelse medestanders. Vooral de toenadering tot de doopsgezinde Nederlanders wordt hem kwalijk genomen. Zijn eigen gemeente excommuniceert hem en al snel vertrekken deze naar Londen. Hier wordt de eerste baptistische kerk opgericht, Smyth was er niet bij.
Thomas Helwyn was één van de mensen die zich verzette tegen de lijn van Smyth. Hij hoorde bij de oprichters van de baptistische kerk in Engeland.Wat hij mee nam van Smyth was de nadruk op de echte christelijke gemeenschap. Een christelijke gemeenschap die bestond uit leden die na een openlijke geloofsbelijdenis gedoopt werden. Het verzet tegen Smyth was dan ook nooit gericht tegen de basis van het baptisme, wel tegen de meer oecumenische instelling van Smyth. Vooral Thomas Helwyn heeft zich uitgesproken voor de scheiding tussen kerk en staat.